PDA

Bekijk Volledige Versie : Xen VPS monitoring



-FoX-
02/08/07, 21:19
Ik heb mijn server voorzien van Xen 3.1; de installatie is vlekkeloos verlopen. Nu vroeg ik me af op welke manier ik mijn VM's het best kan monitoren?

Ik denk dan bijvoorbeeld aan cpu usage, memory usage, traffic, load, ..
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het best aanpak?

MortyDot
03/08/07, 00:02
XenExpress kun je dit zien zodra je met je client op je xen server inlogd

-FoX-
03/08/07, 13:23
Ik draai Xen-source; dus lijkt me niet te lukken op die manier...

Ik zou wel kunnen monitoren via een script en ifconfig (op vif-name eventueel), maar dat lijkt me niet echt optimaal...

Jesperw
03/08/07, 13:35
In de console kun je dat alles monitoren dmv:

xm top

wonko
03/08/07, 14:40
gewoon snmp server installeren in de virtuele machines, en monitoren zoals je andere machines monitort

Magus
03/08/07, 16:15
xenserver heeft zo'n mooi controlepaneel wat stand-alone werkt op je desktop. zoiets zou mooi zijn als het voor xs ook beschikbaar zou zijn. Is er misschien een leuk web-based paneeltje?

Martijn Koot
03/09/07, 19:36
Wij gebruiken ook XEN voor ons VPS platform om alles te monitoren gebruiken wij Nagios en om hardware te checken hebben wij een eigen script gemaakt.

Groeten Martijn

luser
03/09/07, 19:45
Combinatie van Munin en SNMP per VPS. Werkt perfect.

http://munin.projects.linpro.no/

Jesperw
04/09/07, 11:46
Zou er niet al iets bestaan wat de output van xm top omzet in MRTG oid? Is heel simpel te maken.

Anders moet ik 't maar 'ns doen denk ik. :)

Wido
04/09/07, 12:08
Als je de traffic wil meten moet je niet vergeten "vifname" op te geven bij een vif in je Xen config, anders heb je geen consistente namen voor je metingen.

-FoX-
07/09/07, 12:29
Ik heb nu zelf een (perl) scriptje geschreven die deze statistieken wegschrijft naar een file'tje. Met de vifname duid ik elke vps uniek aan, zodat deze dezelfde blijft. Alleen moet je zelf wat extra reken werk doen bij het einde van de maand, om ervoor te zorgen dat de teller terug op 0 wordt gezet.

bvankuik
11/09/07, 13:39
Fox, let op dat een reboot de counters op 0 zet. Dus daar moet je ook rekening mee houden.

Oh en daarnaast is er een maximum waarmee je ook rekening moet houden. Hij rolt dan naar 0. Die is voor 32-bit en 64-bit linux verschillend.

ErikM
12/09/07, 22:54
Fox, let op dat een reboot de counters op 0 zet. Dus daar moet je ook rekening mee houden.

Oh en daarnaast is er een maximum waarmee je ook rekening moet houden. Hij rolt dan naar 0. Die is voor 32-bit en 64-bit linux verschillend.

rrdtool heeft zelf in de gaten als een 32/64 bit counter overloopt.

en na een reboot/reset gewoon even unknowns in je rrdfiles stoppen.

-FoX-
17/09/07, 12:38
Ik ben er trouwens achter gekomen dat vnstat eigenlijk precies doet hetgeen ik wil :)

WilloW
14/02/08, 14:38
Hoi Jesperw,


Zou er niet al iets bestaan wat de output van xm top omzet in MRTG oid? Is heel simpel te maken.

Anders moet ik 't maar 'ns doen denk ik. :)

Durf het bijna niet te vragen... heb jij zo iets draaiend?