PDA

Bekijk Volledige Versie : 2x AMD 5600+ of X3220 Quad Core Xeon (single cpu)



Cyberdevil
01/08/07, 13:23
Heb al wat jaartjes ervaring maar toch ben ik aan het twijfelen over een nieuwe reeks servers.

Eerst was ik ervan overtuigd dat een AMD X2 5600+ met 2GB geheugen wel 2 - 20 slots public servers met een tickrate van 100 stabiel zouden moeten afkunnen. Of 4 16 slots private 100tick servers.

Na wat zoeken kwam ik echter uit bij Quad Core Xeons. Nu betwijfel ik ten sterkste of deze core 4 - 20 slots public servers stabiel kan laten draaien op een tickrate van 100.

Echter kan ik deze server voor 1,5x de prijs van een AMD X2 server te pakken krijgen.
Kan er mij iemand met zeer veel ervaring vertellen wat het beste lijkt ?
gsh2 ? ;)

Stewie
01/08/07, 13:39
Multicore is de oplossing. Je kan beter 1 gameserver per core doen dan 2 gameservers op 1 snellere core.

Maar is die AMD wel sneller per core?

Cyberdevil
01/08/07, 13:46
Volgens mij is die AMD wel sneller per core. Maar de vraag is of ik niet beter 2 x AMD 5600+ neem dan 1 x een Quad Core.

Kan me voorstellen dat als je meer gameservers per server gaat plaatsen dat je bottlenecks dan zullen overgaan naar je HD's en Geheugen. Ook al is dit dan DDR2 800Mhz ECC geheugen. Eventueel zou ik ook SAS HD's kunnen plaatsen en is de vraag ook weer of deze een verschil maken.

swiep
01/08/07, 13:53
Waarschijnlijk wil je in de toekomst ook uitbreiden. In mijn optiek is een 3000 series Xeon, waar de X3220 onder valt, minder geschikt. Je kan dan beter voor een 5000 series gaan zoals de E5300 quad core series waarbij je in de toekomst met een dual socket moederbord met gemak weer een processor bij kan prikken.

Behalve multicore zoals eerder aangegeven is een (toekomstige) multi CPU opstelling dus iets om rekening mee te houden. Een iets duurdere initiele investering maar een 'gezondere'.

Cyberdevil
01/08/07, 13:57
Als je weet dat de mogelijkheid om zo een CPU bij te prikken al 1/2 van de prijs is van een nieuwe server en als je weet dat de prijzen zodanig zakken dat je voor die 1/2 prijs later een nieuwe server kan kopen die sneller is dan die extra CPU die je zou bij prikken dan denk ik niet dat dit een mogelijkheid is. ;)

SAS Hardeschrijven zijn overigens nog niet zo duur vergeleke met de WD Raptors dus dit valt zeker te overwegen. Alleen zijn de SAS controllers nog wel duur. Zelfde moederbord maar met SAS kost ook al snel 100 euro meer.

swiep
01/08/07, 14:04
Als je weet dat de mogelijkheid om zo een CPU bij te prikken al 1/2 van de prijs is van een nieuwe server en als je weet dat de prijzen zodanig zakken dat je voor die 1/2 prijs later een nieuwe server kan kopen die sneller is dan die extra CPU die je zou bij prikken dan denk ik niet dat dit een mogelijkheid is. ;)


Dan wordt het tijd om slimmer in te kopen want het prijsverschil tussen een goed barebone geschikt voor twee Xeon S771 processoren en eentje gebaseerd op een enkel S775 processor is nog steeds gunstiger dan twee keer een enkele S775 processor barebone.

Daarnaast kan je door een enkele in plaats van een dubbele barebone besparen op je stroomlasten en op het aantal SAS schijven die je erin wilt plaatsen. Verder heb je nog dat het rendement aan gameserver slots van een systeem waar je 8 cores in hebt hoger is dan 2 systemen van 4 cores aangezien je minder snel een 'overboekingsgrens' bereikt.

Als je groeit lijkt het mij overigens sterk dat een CPU binnen een maand zo extreem daalt in prijs of was je van plan maar eens in het half jaar uit te breiden?

Cyberdevil
01/08/07, 14:11
Denk niet dat ik op minder dan een half jaar zo een server vol krijg hoor.
Maar toch schelen de prijzen echt wel veel.
Een CPU van 300€ vs 600€ per CPU. Kan je voor de prijs van het Dual CPU systeem zelfs 2 volledig aparte kopen. Minder goed voor de stroom maar beter m.b.t. de bereikbaarheid.

swiep
01/08/07, 14:17
Denk niet dat ik op minder dan een half jaar zo een server vol krijg hoor.
Maar toch schelen de prijzen echt wel veel.
Een CPU van 300€ vs 600€ per CPU. Kan je voor de prijs van het Dual CPU systeem zelfs 2 volledig aparte kopen. Minder goed voor de stroom maar beter m.b.t. de bereikbaarheid.


Sorry, zal misschien aan mij liggen maar het prijsverschil is nagenoeg nihil :s
X3220 vs E5320. Cores van de E lopen dan wel langzamer maar aan totale kracht zit je toch boven de X.

Mocht ik mij vergissen, corrigeer mij :)

Stewie
01/08/07, 14:18
Tja geld, wat denk je dat Dell 2950's kosten met dual quadcore ;)
Het is wel een goede investering. In het begin kan je snel groeien als je kiest voor eenvoudige dualcore systemen, echter na een tijd wegen de nadelen zwaarder: je moet meer servers onderhouden, je hebt meer racks en meer stroom nodig en bent met de installatie langer bezig.

Cyberdevil
01/08/07, 14:35
@ swiep nee hoor, je hebt gelijk.
Moet ik alleen ook weer duurdere case en zwaardere voeding nemen

@gsh2 Was effe vergeten dat jij ze alle 2 hebt draaien. Welke draaien het beste. De Quad core met 1 CPU of een Dual AMD 270 server ?

swiep
01/08/07, 14:44
Moet ik alleen ook weer duurdere case en zwaardere voeding nemen


Inderdaad :)

Maar je hebt van ons ook de voordelen te horen gekregen die gepaard gaan met een iets hogere investering.

Wat ik nog vergat was dat levensduur van een dubbele quadcore S771 server naar verwachting langer is dan die van een enkele S775.

Maar om terug te komen op je topic aangezien we een beetje afdwalen. Bij de keuze tussen de door jou genoemde AMD en de Xeon -> Xeon. Simpelweg grotendeels door dezelfde reden als gsh2.

Qua theoretische rekenkracht zijn het overigens elkaars gelijke (2x2x2.8 vs 4x2.4) maar de Xeon komt beter uit de bus mede dankzij de grootte van de cache en wijze van implementatie.

Ter aanvulling: ik heb geen persoonlijke ervaring met de AMD 5600+ en baseer mij op reviews,vergelijkingen en technische details van beide processoren. Maar ik ben zeer te spreken over de ervaringen met zowel de reeds eerder genoemde X als de E series Xeon's.

BM-Solutions
01/08/07, 15:26
@gsh2 gekke vraag misschien maar waarom hebben jullie voor de 2950 gekozen ipv de 1950 ? Koeling ?

Cyberdevil
01/08/07, 15:38
Nu gaat het vooral tussen ofwel een Single CPU of Dual CPU opstelling.

Voor de prijs van een Dual CPU kan ik 2 Single CPU's krijgen.
Hoewel ik mij heel goed kan voorstellen dat een Dual CPU opstelling nooit de prestaties van een Single CPU opstelling kan halen aangezien er bij een Single CPU opstelling al het I/O verkeer enzo ook verdeeld kan worden.

De grote vraag is dus of die Dual Quad Core alle 8 servers stabiel kan houden op een 100 tickrate.

Stewie
01/08/07, 16:23
@gsh2 gekke vraag misschien maar waarom hebben jullie voor de 2950 gekozen ipv de 1950 ? Koeling ?

2950 heeft:

Betere koeling
Vrijwel geen prijsverschil
Mogelijkheid tot uitbreiden

En omdat je toch niet meer dan 12 servers/rack hebt, maakt het verschil tussen 1u en 2u niets uit.

BM-Solutions
01/08/07, 23:04
@gsh2 even helemaal off topic maar welke type CPU en hoeveel geheugen gebruiken jullie in jullie gameservers ? Als je dat tenminste zou willen vertellen. Ik begrijp het ook goed als je dit niet wilt vertellen.