PDA

Bekijk Volledige Versie : Ondernemertje pesten



dreamhost_nl
27/07/07, 19:59
Beste concullegae,

Een (ex-)cliënt van ons was te laat met betalen en hierdoor zijn er herinneringskosten toegevoegd door ons aan zijn openstaande factuur. Hier is de cliënt blijkbaar zo verbolgen over dat hij de resterende herinneringskosten nu aan het voldoen is in meerdere overboekingen van slechts enkele centen per keer. Wat zouden jullie in zo'n geval ondernemen tegen zo'n (ex-)cliënt (Feitelijk is dit ondernemertje pesten)? We hadden deze (ex-)cliënt zelfs uit coulanche al aangeboden om de herinneringskosten te delen, maar op dit voorstel werd ook al niet goed gereageerd.

X-Hosted
27/07/07, 20:07
Ik moet zeggen dat ik er wel om kan lachen ;)

Gewoon lekker zijn gang laten gaan en afwachten, hij stopt heus wel als hij het geheel heeft overgemaakt :)

FSCJasper
27/07/07, 20:11
Ik moest even lachen toen ik het bericht zag. :) Een unieke oplossing om je ongenoegen kenbaar te maken.

Hij betaalt tenminste. Gewoon wachten tot hij zijn betaling volledig heeft voldaan. Tot die tijd; blijf de centjes tellen. ;)

dreamhost_nl
27/07/07, 20:33
Gelukkig is onze betalingsadministratie volledig geautomatiseerd, waardoor we dit niet handmatig hoeven te verwerken, maar persoonlijk vind ik dit toch wel een zeer zielige vertoning...

Hans
27/07/07, 20:36
De bankkosten die 't veroorzaakt gewoon ook weer in rekening brengen ;)

Server00
27/07/07, 20:37
Gelukkig is onze betalingsadministratie volledig geautomatiseerd, waardoor we dit niet handmatig hoeven te verwerken, maar persoonlijk vind ik dit toch wel een zeer zielige vertoning...

Dat is het zeker, dan ie er zelf ook niet moe van word om dat per aantal centjes te gaan overmaken :W:

Best4U
27/07/07, 20:38
Volgens mij zit nu 90% van de mensen die dit bericht leest te gniffelen. :)

Ik moet zeggen dat dit in ieder geval beter is dan klanten die gewoon niet/te laat betalen.

tvm
27/07/07, 22:23
gewoon laten doen, niets ondernemen of niets reageren. Je krijgt je geld tenminste binnen!

VinceSTM
27/07/07, 22:26
gewoon laten doen, niets ondernemen of niets reageren. Je krijgt je geld tenminste binnen!

een betaling ontvangen kost iets van 3 cent ofzo. als hij dan maar 1 cent overmaakt, kost je dat 3 cent. Zeg, het gaat om 10 euro, 1000 centen. Dat kost je dan 2000 centen = 20 euro. Als iedereen dat zou doen...

Sander-
27/07/07, 22:40
Factuur nazenden voor administratie + bankkosten zodra alles binnen is, hij heeft immers niet de mogelijkheid gekregen om in termijnen te betalen en dus heeft hij jou opgezadeld met extra handelingen. Gewoon hard spelen en een factuur voor 2 of 3 uur sturen.

crazycoder
28/07/07, 00:26
Vind het wel grappig. Trouwens, voorstellen om de herinneringskosten te delen??? Is wel een beetje zielig hoor.. Schrap ze dan gewoon..

Ik zie eigenlijk niet in wat TS tegen de klant wil doen? Het is een beetje onzinnig om steeds een paar cent te betalen, maar volgens mij niet verboden.. Als ondernemertje pesten verboden was bestond de belastingdienst ook niet :)

Stewie
28/07/07, 00:35
Gewoon negeren. Tijd die je hierin steekt, of facturen voor "overwerk" nastuurt, daar heb je alleen je zelf mee. Vandaag ook zo'n clown aan de telefoon gehad...
Alle ergernis is gewoon zonde van je goede humeur :)

Bullcat
28/07/07, 00:52
Ik neem aan dat er voor die extra kosten ook een uiterste factuur datum is, wijs hem hierop, en vermeld gelijk dat mocht het bedrag op die datum niet binnen zijn je de factuur = openstaand bedrag uit handen geeft aan een incasso bureau, die weten hier echt wel raad mee.

Hans

Hans
28/07/07, 00:56
Gewoon negeren inderdaad. Lekker laten spelen en je er vooral niet aan ergeren. Zeker als het toch allemaal geautomatiseerd is.

®on
28/07/07, 02:12
Heb je al eens contact opgenomen met de bank? Ik ken het verhaal van twee mensen die voortdurend een paar centen overboekten naar elkaar, met als omschrijving de zetten die men deed op het schaakbord. De postbank (als ik me niet vergis) stelde dit niet op prijs. Wellicht dat dat hier ook speelt.

//edit: http://kees-klok.blogspot.com/2007/02/schaaklegende.html

Ooit speelde ik een partij met een collega via de Postbank. Wij maakten steeds 1 cent over naar elkaars girorekening en noteerden dan op de overschrijvingskaart de zet.

dreamhost_nl
28/07/07, 16:25
Ik neem aan dat er voor die extra kosten ook een uiterste factuur datum is, wijs hem hierop, en vermeld gelijk dat mocht het bedrag op die datum niet binnen zijn je de factuur = openstaand bedrag uit handen geeft aan een incasso bureau, die weten hier echt wel raad mee.

Hans

Het gaat hier om meerdere overboekingen van een paar cent per dag. Ik denk dat de (ex)cliënt het wel laat om nu nog te laat te zijn met betalen van de herinneringfsfactuur.

mitedo
28/07/07, 16:35
mail hem een foto, met je tranen van het lachen, terwijl je het bankafschrift in je handen hebt :D

mobo
28/07/07, 18:31
Kan je het minimum overschrijvingsbedrag niet laten verhogen voor jouw rekening? In België mag het overschrijvingsbedrag bv niet lager dan 1 Euro gaan, dacht ik. Dus technisch wel mogelijk.

Ik vind het trouwens een grappige actie... :D

Xanno
28/07/07, 19:19
Die gast heeft wel humor :') haha. Ik zou gewoon iets zeggen als : Nouja laat maar , jij hebt gewonnen! Mits het om een klein bedrag gaat. Anders zou ik de extra kosten ook gewoon incasseren.

atoomkern
28/07/07, 20:20
Opzich is het nog een redelijk 'vriendelijke' actie. Inderdaad wel jammer van de bankkosten. Mocht het om >30 transacties gaan dan zou ik hem erop wijzen dat is overeengekomen dat de termijnbetalingen in 1x zouden plaatsvinden. Mochten het er minder zijn dan zou ik hem zijn gang laten gaan, hij heeft zich kunnen uiten en je hebt weer een paar mensen op wht een glimlach bezorgd :).

RichardVD
28/07/07, 20:37
Weer een punt voor in je voorwaarden, zo leer je elke dag wat bij. ;-)

1ms
28/07/07, 23:00
Ja ik zie het al voor me :P

Wij accepteren helaas geen deel betalingen van 1 eurocenten

Server00
28/07/07, 23:40
Ja ik zie het al voor me :P

Wij accepteren helaas geen deel betalingen van 1 eurocenten

Tsja ik denk eigenlijk niemand maar dan dient het ook ergens vermeld te staan in je AV / Website? :)

Ben Greeve
29/07/07, 00:00
Als je dat in de AV moet zetten zijn de mensen wel heel zielig.
en hoe zit dat met de bankkosten? kost het geld om geld te ontvangen

X-Hosted
29/07/07, 00:14
En toch heb je jezelf ingedekt als dat in je AV staat, ondanks dat het misschien een beetje vreemd staat :)

Voor ondernemers zijn er inderdaad (helaas :()kosten verbonden aan betalingsverkeer.

Ben Greeve
29/07/07, 00:24
alleen voor bedrijven of ook gewoon giro rekeningen. heb er nooit wat van gemerkt

Triloxigen
31/07/07, 00:15
Heel triest.
Maar als hij het zo verspreid betaald, dan kan hij nog steeds te laat betalen, dan doe je daarover heen weer betalingsherinnering kosten.
Is hij het zo afgeleerd.


En in de toekomst iig geen zaken te doen met dat soort mensen, simpelweg omdat het je meer tijd kost dan dat het oplevert.

mitedo
31/07/07, 00:50
Zou hem gewoon een rekening sturen voor de extra arbeidsuren die het "gespreid" inboeken van de bank heeft gekost, plus de onnodige (!!!) bancaire kosten.

Immers, hij had redelijkerwijs in 1 keer kunnen voldoen.

Triloxigen
31/07/07, 02:43
Zou hem gewoon een rekening sturen voor de extra arbeidsuren die het "gespreid" inboeken van de bank heeft gekost, plus de onnodige (!!!) bancaire kosten.

Immers, hij had redelijkerwijs in 1 keer kunnen voldoen.

Je kunt niet zomar ergens geld voor vragen als dit nergens gespecificeerd staat.
Iets als dit staat zeer ws niet vermeld in de av oid.

groenleer
31/07/07, 08:49
Ben ik blij dat in de AV staat dat gespreid betalen alleen toegestaan is na dat dit schriftelijk is overeengekomen. En dat hier een toeslag voor betaald dient te worden.

Verder is het vrij zielig om bedragen van enkele centen over te maken, de bankkosten wegen niet op tegen de bijschrijving, en je voert je bedrijf juist om winst te maken.

Verder moet ik zeggen het is wel leuk bedacht. :D

wwwer
31/07/07, 12:31
het is zeker leuk bedacht ja :) ik zou ook gewoon eens contact opnemen met de bank..
Misschien kan je alles laten terugstorten met de melding dat deze betaling niet wordt geaccepteerd :) dan heeft hij een probleem!

ook vindt ik het geen gek iets om de gemaakte kosten door te berekenen.. wat al gezegd is dat je je bedrijf hebt om winst te maken en dat dit omzet derving is.. en dat kan je doorbelasten lijkt mij.

of je negeerd hem.. en stuurt hem 1 cent terug met de tekst, bedankt...

swiep
31/07/07, 12:40
Zomaar administratiekosten aan een (ex) client doorberekenen als er geen vermelding in je Algemene Voorwaarden staat over extra kosten verbonden aan de geintjes die deze persoon uithaalt, daar riskeer je mee dat deze ongeldig wordt verklaard en dat je een tegenrekening krijgt. Wees dus voorzichtig met ondoordacht rekeningen sturen.

Dit kan je, zoals anderen reeds aangaven, het best via je bank spelen door hun de drempel te laten verhogen van inkomende betalingen. Daarnaast kan jouw bank de bank van de ander benaderen en die bedenken onderling vast wel iets om deze (ex) client te kalmeren.

Teun
31/07/07, 18:48
Vervelend dat het je gebeurt, maar wel een grappige manier van je host terugpakken als je daar mot mee hebt hoor ;)

Je zou dit inderdaad via de bank kunnen spelen. Hoewel ik ook aan dit zat te denken; je hebt een betalingstermijn, als de klant deze niet haalt met deze telkens kleine betalingen gewoon weer herinneringskosten in rekening brengen.

Die gaat het echt wel een keer afleren denk ik.

dreamhost_nl
31/07/07, 20:20
Het gaat om meerdere overboekingen per dag. Hij zorgt er echt wel voor dat de betalingstermijn niet wordt overschreden. Zo slim is hij wel...
Ik zal morgen inderdaad eens contact opnemen met de Postbank. Wellicht dat ik de bedragen kan laten terugboeken als onacceptabel laag. Sommige overboekingen kosten meer (aan baquaire kosten) dan dat ze opleveren op die manier.

DennisWijnberg
31/07/07, 22:48
Factuur nazenden voor administratie + bankkosten zodra alles binnen is, hij heeft immers niet de mogelijkheid gekregen om in termijnen te betalen en dus heeft hij jou opgezadeld met extra handelingen. Gewoon hard spelen en een factuur voor 2 of 3 uur sturen.

Zo werkt dat natuurlijk niet. Je kan gewoon een herinnering sturen en administratiekosten in rekening brengen op het moment dat hij de overeengekomen betalingstermijn niet haalt (met het volledige bedrag).

Maar je kan niet zomaar uren gaan schrijven voor zoiets, geen rechter die dat goed zal keuren. (Tenzij je het hebt opgenomen in je AV).

dreamhost_nl
01/08/07, 10:51
De Postbank kan hier niets tegen doen. Voor hen is het een gewone, correcte overboeking. Wel zijn de overboekingen doorgestuurd naar een aparte afdeling om te worden onderzocht (misschien dat we er zo nog wat over horen?); de bank is hier nl. zelf ook niet blij mee als er steeds zeer kleine bedragen worden overgeboekt.