PDA

Bekijk Volledige Versie : CMD: ATTRIB wil niet werken



Rick!
26/07/07, 14:20
Hallo allemaal,

Gisteren voor het eerst gewerkt met Windows Server 2003, maar ik loop al tegen het eerste probleem op...
Ik heb een map zeg even "software" , en in die map staat een programma... Tot zover logisch :p
Maar nu komt het, in de map software staat een exe bestand van een programma, en die vereist weer bestanden uit software/database/ MAAR alle bestanden in de map software (en de map zelf ook) zijn Read-Only... Ik kan het vinkje niet weghalen bij mapopties want het vinkje is disabled...

Ik heb al even gegoocheld (google) en vondt dit topic op de microsoft site:
support[PUNT]microsoft.com[SLASH]kb[SLASH]256614 (sorry mag nog geen links posten maar moet maar even sorry wht)
Ik heb de RegEdits gedaan, maar nu wil ik het ATTRIB command gaan uitvoeren op de volgende wijze:

attrib -r C:\Documents and Settings\Administrator\Desktop\software\database /S

Dit zou betekenen dat software\database\ en alle onderliggende bestanden niet meer Read only zouden zijn, maar ik krijg leuk terug:
'Parameter format not correct -' ->|

Ik heb al tientallen verschillende combinaties geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar...

Dus mijn vraag, wie kan mij uit de brand helpen?

Ik hoor graag een reactie...

Alvast bedankt,
Rick

phreak
26/07/07, 14:27
attrib -r of attrib -R ?




C:\Documents and Settings\Administrator>attrib /?

Displays or changes file attributes.



ATTRIB [+R | -R] [+A | -A ] [+S | -S] [+H | -H] [path][filename]

[/S ]



+ Sets an attribute.

- Clears an attribute.

R Read-only file attribute.

A Archive file attribute.

S System file attribute.

H Hidden file attribute.

[drive:][path][filename]

Specifies a file or files for attrib to process.

/S Processes matching files in the current folder

and all subfolders.

/D Processes folders as well.

Rick!
26/07/07, 14:35
@phreak
Als het goed is maken grote of kleine letters niet uit, en je bijlage was ik idd ook al tegengekomen :)

Maar ik heb het allebei al geprobeerd, zelfde response...
Maar wel bedankt.

groenleer
26/07/07, 14:54
attrib -r "C:\Documents and Settings\Administrator\Desktop\software\database" /S


Zie je de haakjes?

attrib verwacht 1 parameter achter -r, parameters worden gescheiden door spaties. Een parameter die start met " zal doorlopen tot de eerst volgende ".
Je kan ook altijd nog de afkorting gebruiken met ~1 etc.

Denk aan

attrib -r c:\Docume~1\Admini~1\Desktop\software\database /S

Rick!
26/07/07, 15:34
Hallo groenleer,

Bedankt voor je info, maar ook dit werkt niet, nu met de melding File not found, en het bestand bestaat zeker wel, het pad is echt correct...

Verder heb ik hetzelfde geprobeerd maar dan de ~1 weer vervangen naar normale padnamen, parameter format not correct...

Ik sta echt voor een raadsel... Van Microsoft zelf verwacht ik ook geen gratis hulp, deze vragen 299.- euro excl btw...!!!

Ook jij in ieder geval bedankt :)

(Sorry voor dubbelpost maar ik kan bericht niet meer editte)

Ik lees de hele pagina nog eens door van Micrsoft en ik zie staan dat het geldt voor Windows Server 2000 tot 98, heb ik nu net 2003........

Maargoed dan nog zit ik met een gedeactiveerde read only-vink...

Dus iemand een andere oplossing?

bakkerl
26/07/07, 16:20
Is het vinkje uitgevinkt en ook niet aan te passen? Het vinkje staat standaard aan lijkt disabled, maar vaak is deze dan toch nog aan te passen.

Daarnaast bepaald niet alleen dat vinkje of de folder/file readonly is. Ook onder het tabblad "Security" kan alsnog afgedwongen worden dat de folder/file readonly is.

Rick!
26/07/07, 16:39
Als ik op de vink klik is hij inderdaad weg, druk op apply kies alle onderliggende bestanden druk op ok druk nog is op ok alstie klaar is, druk weer op de map ga naar eigenschappen en daar is het vinkje weer....

Ik ben ingelogd onder administrator en zowel de groep admins als mijn account admin hebben allebei volle rechten.

bakkerl
26/07/07, 16:44
Als ik op de vink klik is hij inderdaad weg, druk op apply kies alle onderliggende bestanden druk op ok druk nog is op ok alstie klaar is, druk weer op de map ga naar eigenschappen en daar is het vinkje weer....

Ik ben ingelogd onder administrator en zowel de groep admins als mijn account admin hebben allebei volle rechten.

Op file nivo kan admin nog steeds rechten ontzegt wordt. Dus het feit dat je administrator bent onder windows zegt nog niet alles.

Maar als het vinkje weer terug komt, zul je verder bij de security tab moeten kijken.

swiep
26/07/07, 16:46
Mocht het je helemaal niet lukken gebruik dan een applicatie zoals Total Commander..

Installeer die, kies vervolgens voor 1,2 of 3 afhankelijk van welke die wenst dat je indrukt.

Ga in het menu naar files en kies de 1e optie:Files -> Change attributes.
Vink recurse subdirectories aan en vink de attributen aan zoals jij die wenst.
Klik op OK om het uit te voeren en als het meezit heb je in ieder geval een tijdelijke oplossing.

Ervanuitgaande dat je de folder rechten inclusief de onderliggende structuur op ownership Administrator hebt staan en je ook als zijnde onderdeel van de Administrator groep bent ingelogd.

TC geeft overigens iets meer details over de reden waarom het eventueel nog steeds niet zou lukken.

In hoeverre lockt je database deze bestanden? Probeer het anders eens met je DB en bijbehorende applicaties offline.

En het is ook niet geshared?

phreak
26/07/07, 20:42
Mocht het je helemaal niet lukken gebruik dan een applicatie zoals Total Commander..

Installeer die, kies vervolgens voor 1,2 of 3 afhankelijk van welke die wenst dat je indrukt.

Ga in het menu naar files en kies de 1e optie:Files -> Change attributes.
Vink recurse subdirectories aan en vink de attributen aan zoals jij die wenst.
Klik op OK om het uit te voeren en als het meezit heb je in ieder geval een tijdelijke oplossing.

Ervanuitgaande dat je de folder rechten inclusief de onderliggende structuur op ownership Administrator hebt staan en je ook als zijnde onderdeel van de Administrator groep bent ingelogd.

TC geeft overigens iets meer details over de reden waarom het eventueel nog steeds niet zou lukken.

In hoeverre lockt je database deze bestanden? Probeer het anders eens met je DB en bijbehorende applicaties offline.

En het is ook niet geshared?

Total Commander gebruikt dezelfde permissions die windows zet, als windows het zelf niet kan, waarom zou Total Commander het beter kunnen?

groenleer
27/07/07, 08:24
Hallo groenleer,

Bedankt voor je info, maar ook dit werkt niet, nu met de melding File not found, en het bestand bestaat zeker wel, het pad is echt correct...

Verder heb ik hetzelfde geprobeerd maar dan de ~1 weer vervangen naar normale padnamen, parameter format not correct...

Ik sta echt voor een raadsel... Van Microsoft zelf verwacht ik ook geen gratis hulp, deze vragen 299.- euro excl btw...!!!

Ook jij in ieder geval bedankt :)

(Sorry voor dubbelpost maar ik kan bericht niet meer editte)

Ik lees de hele pagina nog eens door van Micrsoft en ik zie staan dat het geldt voor Windows Server 2000 tot 98, heb ik nu net 2003........

Maargoed dan nog zit ik met een gedeactiveerde read only-vink...

Dus iemand een andere oplossing?



Ik heb even zitten testen met attrib, want volgens mij moet dit gewoon werken, op voorwaarde dat je account de rechten heeft, om de rechten aan te passen. (Let op, ook Administrator kan de rechten ontnomen worden, je moet dan de rechten terug claimen, dit kan er voor zorgen dat je programma niet meer werkt)




Z:\>attrib -R "Z:\Map C\Map 2\*" /S /D


de /S houd in doorloop subdirectories
de /D zegt dat hij de actie ook op directories moet uitvoeren.

In mijn test opstelling krijgen met bovenstaand commando alle mappen en bestanden de Read Only optie verwijderd.
Dit is gedaan op een Win2K3 Enterprise Editie gedaan.

swiep
27/07/07, 11:51
Total Commander gebruikt dezelfde permissions die windows zet, als windows het zelf niet kan, waarom zou Total Commander het beter kunnen?


Het komt mij over als een meervoudig probleem, enerzijds onkunde met betrekking tot het gebruik van het attrib command anderzijds een vermoedelijke rechtenkwestie. Om het eerste uit te sluiten leek het mij practischer een grafischere tool voor te stellen en daarnaast is, zoals ik reeds aangaf in de vorige post, de manier van foutenweergave bij operaties in TC minder karig. TC geeft o.a. bij en dergelijke operatie aan of het op bestands of directory niveau is en om welke het precies gaat. Daarnaast opperde ik het als laatste hulpmiddel.

TotalCommander kan het absoluut NIET beter. Antwoord op jouw vraag is dus onbetwist: 'Die kan het niet beter.'.