PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke aanbieder voor VOIP en ADSL?



Shadowfox
25/07/07, 18:59
Situatie:

Klant heeft een werkende ISDN-aansluiting.

Klant vraagt mij om ADSL te regelen op een slecht bereikbare locatie.

Ik heb een ISP (Versatel business) gevonden die kon leveren op dat adres en zodoende aangevraagd.

Versatel belt mij ter verificatie en dergelijke en vraagt of ik het niet op een analoge lijn wil hebben. Ik wou dat graag zodat de bestaande infrastructuur niks te maken had met de ISDN. Prima, geregeld!

Versatel is aan het uitrollen begonnen.

Ik wordt gebeld of ik de telefonie niet zou willen porteren. Nee, dat wil ik niet, dat blijft gescheiden van ADSL.

Op een gegeven moment is de analoge lijn gelegd en zou de monteur komen om het internet aan te sluiten. Monteur verwacht een andere en kon het zodoende niet aansluiten.

Tijdje later hoor ik dat de ISDN-infrastructuur niet meer werkt. Later krijg ik, na de uitvoering ervan, de brief van KPN onder ogen. Ik was natuurlijk stom verbaasd en de klant weet niet beter.

Leuk, geen ISDN meer en nog geen ADSL! Inmiddels zijn we al 2 maanden verder voor de goede orde.

Vandaag wordt ik opeens gebeld dat het geescaleerd is. Ze gaven toe een fout gemaakt te hebben en dat ze deze zo snel mogelijk willen oplossen. Ze wilden tijdelijk het hoofdnummer doorschakelen naar een GSM.

Zonet wordt ik gebeld door de klant dat Versatel gezegd heeft om een nieuwe ISDN-aansluiting aan te laten leggen :X Vanochtend tegen mij zeiden ze dat ze het snel gingen regelen :r

Conclusie: nog geen internet, anderhalve week geen telefonie, alleen een analogelijn met het geporteerde nummer waarschijnlijk.

Ik wil nu z.s.m. VOIP en ADSL. Wel moet de fax mogelijkheid aanwezig blijven. Bij welke ISP kan ik alles krijgen op een analogelijn?

phreak
25/07/07, 19:30
Kun je postcode en huisnummer voor me PM'en, misschien dat wij hier voor je van dienst kunnen zijn.

Glenn
25/07/07, 19:32
Troost je, dit soort gevallen heb ik vaker meegemaakt. Wij leveren namelijk ADSL via een whitelabel provider en dit zijn helaas geen uitzonderingen meer.

Om je te helpen: weet jij op welke draden je analoge lijn binnenkomt op het ISRA punt? Als dat bekend is kan je ook een gewone installateur langs laten komen, die weten vaak ook hoe van een ISRA-puntje een RJ11 (analoge telefoonstekker) te maken. Officieel mogen ze daar niet bij komen, dat mogen alleen mensen van KPN, maar in dit geval zou ik daar niet moeilijk over doen. Sterker nog, wij doen het vaker.

Als bovenstaande geregeld is kan je op dat analoge lijntje met telefoonnummer je ADSL aanvragen. In het snelste geval heb je dan met 7 werkdagen een ADSL lijn.

Als je weer terugwilt naar je ISDN infra, kan je twee dingen doen. Opnieuw alles aanvragen met de risico dat je voor een nieuwe aansluiting betaalt, of een storing aanmelden bij KPN en niet vermelden dat je al bezig bent geweest met ze. Het geval wil namelijk dat KPN dan meestal de volgende dag een monteur stuurt, als je zorgt dat je er bij bent als die monteur er is kan je op hem inpraten. Mijn ervaring is dat het namelijk dan wel in orde komt.

Overigens is het voor iedereen aan te raden om bij een fout van KPN het aan te (laten) melden als een storing, i.p.v. 'normaal' verzoek. Ze zullen veel sneller handelen. Gouden speltip 2: vraag de monteur altijd of hij wilt bellen als hij naar je adres toe komt en vraag hem dan gelijk zijn 06, dat bespaart een hoop gezeur.

Mocht de aansluiting overigens in de buurt van Zaanstad of Amsterdam zijn dan kunnen we je helpen, PM me dan even de postcode + huisnummer. Daarbuiten doen we helaas geen ADSL leveren.

Ik wens je veel succes!

EDIT: Ik lees nu pas dat je je fax wilt behouden. Je kunt hiervoor tijdelijk als oplossing KPN vragen of ze je faxen willen doorschakelen naar een gratis Fax2mail nummer. Die kun je aanvragen op http://fax.koekjes.net/. Je krijgt dan je faxen via mail in TIFF bestanden. Werkt echt ideaal!

Shadowfox
26/07/07, 16:05
Ik weet helaas niks van de installatie, ben ook maar de technisch contactpersoon... Het is een fout van Versatel en KPN doet de uitvoering :)

Inkomende fax is idd geen probleem... uitgaand meestal wel tegenwoordig ;)

Verder bedankt voor je uitgebreide informatie. Ik zie al wel in dat de grote bedrijven nog steeds alles kunnen maken en de klant de dupe is door hun fouten :(

Glenn
26/07/07, 16:32
Ik weet helaas niks van de installatie, ben ook maar de technisch contactpersoon... Het is een fout van Versatel en KPN doet de uitvoering :)

Inkomende fax is idd geen probleem... uitgaand meestal wel tegenwoordig ;)

Verder bedankt voor je uitgebreide informatie. Ik zie al wel in dat de grote bedrijven nog steeds alles kunnen maken en de klant de dupe is door hun fouten :(

Uitgaand kan ook via eFax (zie www.efax.com) alleen daar betaal je wel voor.

Shadowfox
26/07/07, 18:26
Uitgaand kan ook via eFax (zie www.efax.com) alleen daar betaal je wel voor.

Ja, dat is digitaal faxen... Als je schriftelijke documenten hebt lukt het nog niet...

Glenn
26/07/07, 20:36
Ja, dat is digitaal faxen... Als je schriftelijke documenten hebt lukt het nog niet...

Scannen? ;)

Shadowfox
27/07/07, 00:05
Scannen? ;)

Haha, ja wij als ICT-ers zijn zo gek maar mijn klanten niet :) Het moet gemakkelijk en eenvoudig zijn, daarom de ouderwetse analoge fax ;)

Glenn
27/07/07, 15:45
Haha, ja wij als ICT-ers zijn zo gek maar mijn klanten niet :) Het moet gemakkelijk en eenvoudig zijn, daarom de ouderwetse analoge fax ;)

Das ook weer zo ;)

atoomkern
28/07/07, 14:16
Naast efax.com heeft KPN ook een eigen gratis faxdienst:
http://www.kpn.com/kpn/show/id=1746502

Het nadeel van deze diensten is alleen dat je een 084 nummer krijgt die over het algemeen duurder zijn om te bellen dan normale regionummers.