PDA

Bekijk Volledige Versie : Qmail Tuning



masterpe
25/07/07, 11:45
Geachte,

Ik heb hier een qmail server, dit is een ubuntu systeem met daarop Plesk, dit systeem is twee weken geleden opnieuw geïnstalleerd en tevens geupgrade naar plesk 8.1.1.

Een klant probeert een mailling te sturen. Alleen krijg ik van de klant de klacht dat het systeem erg traag is. Daarbij zegt hij dat hij de mailling regelmatig een duwtje moet geven.

Ik zelf ben niet heel erg thuis in qmail. Ik heb al gekeken concurrencylocal of concurrencyremote. Bepaalde waardes te laag staan. Dit heeft helaas niks opgelost. Aan xinetd kan het ook niet aan liggen, want dit wordt niet gebruikt om de mailling te versturen. Waar zou ik nog meer kunnen kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn?

wonko
25/07/07, 12:14
Wat is "erg traag", en wat is "af en toe een duwtje geven...". Hoe wordt de mailing gestuurd (via een mailinglist, via een grote mail met 100-den BCC's...)?

masterpe
25/07/07, 12:55
Erg graag is volgens mij een mailtje per seconden a 2 seconden totaal worden er 3000 emails verzonden en dit duurt 30 minuten, Af en toe een duwtje geven is, is dat de klant de mailling opnieuw moet starten waar deze gebleven was. Waarom deze er mee ophoud heb ik nog niet terug kunnen vinden in loggings het zou me niets verbazen als ik op de verkeerde plek kijk. De mailling wordt verstuurd per e-mail apart dus 100 e-mails is dus ook 100 keer het php mail commando aanroepen.

nielsrenselaar
25/07/07, 13:50
php is niet de efficientste manier als je telkens de mail functie aanroept, binnen de mail functie van php kan je ook bcc-en, dit is veel efficienter.

masterpe
25/07/07, 14:27
klopt, maar dan moet je aan alle adressen het zelfde mail sturen. En dan is het niet meer mogenlijk om persoonlijke informatie zoals de naam te verwerken in de e-mail.

De klant maakt gebruik van een product van ActiveCampaign, Inc.

Citruz.
25/07/07, 18:53
Erg graag is volgens mij een mailtje per seconden a 2 seconden totaal worden er 3000 emails verzonden en dit duurt 30 minuten

Dat is dus 0,5 seconde per mailtje...


Af en toe een duwtje geven is, is dat de klant de mailling opnieuw moet starten waar deze gebleven was. Waarom deze er mee ophoud heb ik nog niet terug kunnen vinden in loggings het zou me niets verbazen als ik op de verkeerde plek kijk.

Staat de max_execution_time wel hoog genoeg in je php.ini?


De mailling wordt verstuurd per e-mail apart dus 100 e-mails is dus ook 100 keer het php mail commando aanroepen.