PDA

Bekijk Volledige Versie : Belasting aangifte



tvdh
25/07/07, 10:05
Hallo,
Ik ben van plan mijn eigen hostingbedrijf te gaan starten, maar wat moet ik nu precies voor administratie bijhouden? en heb ik voor de belasting aangifte een boekhouder nodig?
Kan iemand mij dit een beetje uitleggen?

Groeten Tim

DutchTSE
25/07/07, 10:13
Ik heb mijn 2 belastingaangiftes tot nu toe zelf gedaan, maar ik heb het redelijk basic gehouden. Wil voor dit jaar iemand inhuren die het gaat doen.

swiep
25/07/07, 10:58
Volgens mij krijg je nog steeds een welkomstpakket van de belastingdienst voor startende ondernemers. Zoniet is die in ieder geval nog op te vragen via de belastingdienst. Het kost misschien een week aan doorleeswerk maar is mijn inziens noodzakelijk om te voorkomen dat je achteraf uren kwijt bent met correcties en correspondentie en in sommige gevallen extra kosten.

Zodra je een redelijke omzet hebt is het veelal verstandiger een boekhouder om de arm te slaan aangezien je in sommige gevallen door zijn expertise belastingvoordelen niet misloopt. Het handigst is al vanaf het begin uitbesteden en zoniet het liefts na het 1e jaar aangezien je na het 1e jaar al redelijk kan inschatten of je verder wilt gaan met je bedrijfsvoering.

In ieder geval al je stukken (facturen/correspondentie) goed bijhouden en naast het welkomstpakket zo nu en dan op de site van de belastingdienst bladeren en wat onderdelen van de zakelijke site doornemen.

Het mag dan een maand kosten in het begin om voldoende geleerd te hebben maar op den duur heb je er profijt van en scheelt het je tijd zodat je je kan focussen op je business i.p.v. boekhouding.

Xolphin
25/07/07, 17:29
Als je het voor het eerst een zakelijke administratie gaat doen raad ik je aan om toch een paar boekhouders te benaderen. Je hoeft daar niet je hele administratie aan uit te besteden, maar je kan hem wel vragen om je administratie te controleren. Problemen met de belastingdienst kun je beter vermijden, dat gaat je op den duur meer geld kosten. Het is allemaal heel goed zelf te doen, maar je kunt niet overal verstand van hebben. Voor een paar honderd euro per jaar wil een klein boekhoudskantoor je waarschijnlijk wel helpen, je moet alleen wel een kleintje uitzoeken en niet bij een accountant aankloppen, die zijn een stuk duurder.

Als je je boekhouding zelf gaat doen is een boekhoudpakket heel handig. Een pakket zoals bijvoorbeeld van Snelstart kost amper iets, en bespaart je een hoop tijd en dus uiteindelijk geld. Als ondernemer moet je gaan doen waar je goed in bent, en wat je leuk vindt, dat heeft waarschijnlijk niets te maken met boekhouden :).

axeos
25/07/07, 17:49
Je moet inderdaad wel een manier hebben om je inkomsten/uitgaven bij te houden, en zoals gezegt ook je facturen opslaan. Je gaat waarschijnlijk 4 keer per jaar omzet belasting moeten insturen (wat niet zoveel werk is als je je inkomsten/uitgaven helder hebt), en 1 keer per jaar venootschapsbelasting moeten doen (dit is meer werk, maar ik doe het bijvoorbeeld ook gewoon zelf). Alles kan online gedaan worden bij de belastingdienst, en je moet uiteraard overal bewijs van bewaren zodat mochten ze willen nagaan of alles klopt je geen problemen hebt.

We hadden in het begin Wefact gekocht waarin alles vrij makkelijk is bij te houden, en... met 1 druk op de knop je de belastingdienst info krijgt. Ik heb het echter nooit echt in gebruik genomen want andere systemen zoals AWBS doen een aantal van die taken ook al.

Er is genoeg informatie beschikbaar, danwel online bij de belastingdienst, danwel online bij verschillende sites die je adviceren.. zo lang je een klein bedrijfje bent en het niet om al teveel geld gaat, kan je het opzich best zelf doen. Een accountant is altijd beter, maar kost wel wat. :)

David-Andrew
25/07/07, 18:05
Ik gebruik Wefact (http://www.wefact.nl) icm Online Administratie (http://www.online-administratie.nu). Ideal, neemt me veel gedoe uit handen.

Kijk daar even naar anders?

tvm
25/07/07, 21:54
Beste,

alvorens je start met je zaak is het ongeloofelijk verstandig om enkele boekhouders op te zoeken en met elk van hen een oriëntatiegesprek te voeren & de haalbaarheid te bespreken van je zaak.

Onderschat zeker niet welk kapitaal je nodig hebt om een degelijk bedrijf te runnen buiten de hardware en internetconnectie's. Hier denk ik bvb aan de standaard sociale lasten, backuplocatie, marketing, kosten it-ers indien je eenbepaald probleem niet kan oplossen, opvullen verlies debiteuren, advocaat & andere juridische kosten voor het opstellen van je verkoop of verhuurcontract, correspondentiekost (briefpapier, enveloppes, postzegels, ...), Licenties, ....

Ik ben er zeker van dat je boekhouder je hier beter over kan inlichten.

Henky!
25/07/07, 22:42
Een boekhouder scheelt geld.

Al die tijd die jij steekt in studeren, invullen van belastingformulieren, enzovoorts kun je beter steken in werken, en dus geld verdienen.

Heb je de boekhouder er ook weer uit.

tvm
25/07/07, 22:53
inderdaad,

je moet rekenen elk uur dat je bezig bent moet je bedrijf is het minimaal € 50 aan waarde. Dus hou je je best bij je eigen zaken en besteed zaken uit waar je niets of niet genoeg van kent uit aan derden of ga en betaal tenminste voor raad van derden.

mvg,

Tim

atoomkern
26/07/07, 00:10
Misschien nog een handige tip:

http://www.online-administratie.nu/

Deze boekhouder zit in Thailand en vraagt € 10,- per uur. Hij is volgens mij ook zelf aanwezig op WHT.

mitedo
26/07/07, 00:38
dan krijg ik meteen een kriebel: Hij zit in Thailand, is een Nederlander. Dan mis je de personal touch.

Ik heb toch liever een Nederlandse Accountant - boekhouding doe ik gewoon zelf.

Voor de meeste echte starters, vooral kleine starters: www.osirius.nl <-- niet duur en wel een fijn programma.

Bullcat
26/07/07, 11:48
Wat heeft een nederlandse boekhouder aan toegevoegde waarde boven iemand die in thailand zit ?

Of dacht je dat een nederlandse boekhouder gezellig bij je langs kwam om je zaken te regelen ?

Ben wel benieuwd naar je uitleg hiervan, wij gebruiken deze oplossing al bijna 2.5 jaar en ik moet zeggen "Vooral doorgaan"

Hans

Phu
26/07/07, 17:13
euh ja soms is persoonlijk contact even wat makkelijker :)
dan als je iets op papier/mail moet uitleggen

(en soms brengen die boekhouders ook klanten voor je binnen)

wij maken gebruik van een boekhouder omdat deze naast onze administratie
de crediteuren controleerd op tijdige betalingen en zonodig een briefje stuurt
en als het te erg word incasso regelt.

kortom een boekhouder kan je koppijn kosten schelen

DutchTSE
26/07/07, 19:04
Al die tijd die je steekt in het studeren en invullen van een belastingaangifte is toch ook een winst op persoonlijke competentie gebied? Nu zal dat voor bullcat met zijn 53? jaar niet zoveel uitmaken, maar voor mij en vele andere jongeren is dat natuurlijk mooi meegenomen :)

mitedo
26/07/07, 21:43
@Bullcat:
Ik heb geen boekhouder, wij doen onze boekhouding zelf. Echter wij hebben wel een accountant en die komt iedere maand naar ons kantoor voor de maandafsluiting.

Handig dat hij niet aan de andere kant van de wereld woont.