PDA

Bekijk Volledige Versie : uptime monitor



HBCS
23/07/07, 13:06
Hoi mensen op wht
Het valt mij op dat van de ruim 500 websites die gemonitord worden er maar een paar zijn die nog geen downtime hebben
op het moment van dit schrijven 27
ik vind het wel een erg laar percentage
heefd iemand een idee hoe dat komt

opinion
23/07/07, 13:11
Omdat het goede ISP's zijn? de uptime monitor heeft een interval van 1 minuut als ik het goed heb (correct me if I'm wrong).

X-Hosted
23/07/07, 13:14
''Elke 15 minuten 24 x 7 x 365 Non-Stop Monitoring van onderstaande websites. Klik op een van de waardes voor een volledig jaar/maand overzicht.''

15 minuten dus..

Verder rebooten ook goede ISP's wel eens en updaten die hun apache ook wel eens :) Dat je geen 100% uptime hebt wil niet zeggen dat je geen goede ISP bent.

Als je niet wil dat je reboots/onderhoud gezien worden door de WHT Uptime monitor zal je die binnen 15min afgerond moeten hebben ;) het is ook handig dat erbij staat wanneer de ''Volgende Update'' is.

Glenn
23/07/07, 13:17
''Elke 15 minuten 24 x 7 x 365 Non-Stop Monitoring van onderstaande websites. Klik op een van de waardes voor een volledig jaar/maand overzicht.''

15 minuten dus..

Verder rebooten ook goede ISP's wel eens en updaten die hun apache ook wel eens :) Dat je geen 100% uptime hebt wil niet zeggen dat je geen goede ISP bent.

Ben je dus slechts 1 minuut down en Hyperspin fietst langs, dan ben je voor de WHT uptime monitor dus minstens 15 minuten down.

Komto
23/07/07, 13:28
Klopt ;)

smurf
23/07/07, 13:32
Plus, onlangs lagen we er volgens hyperspin volledig terwijl er enkel iets mis was met één van de nameservers waar het gemonitorde domein aan hing (terwijl de andere nameservers het wel deden...). Dus wel soms wat false positives...

almar
23/07/07, 14:02
Ben je dus slechts 1 minuut down en Hyperspin fietst langs, dan ben je voor de WHT uptime monitor dus minstens 15 minuten down.

Nee, dat klopt niet. Zodra er downtime is wordt elke minuut gemonitored. Staat in een ander topic op dit forum.

hostlogic.nl
23/07/07, 14:51
Een goeie monitoring tool kan ook omgaan met geplande werkzaamheden. Al is het maar een mogelijkheid om als ISP in te kunnen loggen en zo een verklarende text bij een outage toe te voegen. Of nog mooier, een SLA aangeven waarin bijvoorbeeld een wekelijks of maandelijks onderhouds window opgenomen wordt.

MediaServe
23/07/07, 15:45
@hostlogic, dat kan Hyperspin wel, moet je een abo nemen....

Deze gratis variant die WHT gebruikt is niet echt geweldig te noemen. Zoals smurf al zegt, als je een nameserver een keer reboot lijkt het direct of je hele netwerk plat ligt omdat wordt gecheckt op URL. Bovendien moet iedere server wel een keer rebooten, helemaal Windows servers, dus 100% uptime is in dit geval helemaal niet per definitie beter dan 99,9% uptime. Als een hoster netjes midden in de nacht een server reboot om een update of een hardware upgrade, dan is daar niks mis mee.

ensermo
23/07/07, 16:20
@ mods Mocht een mod dit lezen. Ik had een PM gestuurd over het toevoegen van ons bedrijfsite in de lijst maar nooit wat van gehoord.

Verder zoals anderen al melden is het vaak nodig om een server te rebooten (thanks to Windows :D). Als je dit doet s'nachts dan is er niets mis mee. Of als alleen je eigen site draait op een server en geen klanten !

Ik denk dat dit beter als richtlijn gebruikt kan worden als extra informatie indien iemand meer wil weten over een hoster. Maar echt op de uptime monitor alleen afgaan om te weten hoe "goed" een hoster is lijkt met vrij onnauwkeurig!. Er zijn namelijk genoeg hosters hier die hun servers voor klanten op een aparte netwerk hebben dan hun site servers.

Magus
23/07/07, 16:21
Ook lijkt de uptime monitor nogal eens 'down' te predikken terwijl een server gewoon 'up' is en httpd bereikbaar is. Nogal een scheve test zonder echte meerwaarde hier op het forum.

HBCS
23/07/07, 18:11
ja dat het soms mis meet ok maar waarom dan die 27 die nu bovenaan staan niet
zouden die dan in het zelfde netwerk zitten als de server van hyperspin of zelfs op de server van hun
ik kan anders niet verkaren warom hun nooit een downtime hebben updaten
zij hun servers dan niet ??

Wido
23/07/07, 18:30
Volgens de uptime monitor zouden wij er ook dik 7 uur uitgelegen hebben, dat klopt simpelweg niet.

Echt betrouwbaar kan ik de monitor niet noemen.

Randy
23/07/07, 18:34
Nee, want ISP staat ook op 100%. We hebben dit zelf getest met onderhoud van de server waar onze eigen site op draait Herman. Ook de logs nagekeken en Hyperspin zal eens per kwartier je header bekijken door je website op te halen. Als je hem dan firewalled, controleerd die iedere minuut of die weer up is.

Ik ben er op zich wel voor om bij het aanbiedingen forum verplicht te stellen dat je in de uptime monitor staat. Een enkeling bakt ernamelijk niets van. Zo geef je `aanvragers` ook duidelijkheid. Iedereen roept wel 99,99% uptime maar neimand zal dit halen. Uit eigen ervaring weten we hoe duur het is als je > 99,9% wilt garanderen met een SLA. 99,95% is nog te doen, boven de 99,97% wordt het vaak te kostbaar. Let wel; deze percentages zijn op jaarbasis inclusief ondrhoud.

En ja, even eenkernel upgraden en rebooten kost wat tijd. En voor Windows servers valt het wel mee. Je hoeft echt niet maandelijks te rebooten na de beruchte dinsdag. Maar als je veel services moet laden, ik noem een SQL server met rapportage faciliteiten, dan kan het wel even duren. Maar deze servers zijn als het goed is toch niet extern bereikbaar op VPN tunnels uitgezonderd.

Micheal; Domenico is zelf even op vakantie. Dus het kan nog wat daagjes duren voordat je er in zult komen. <knip> beschuldigingen mogen achterwege blijven!

Apoc
23/07/07, 19:21
Ik ben er op zich wel voor om bij het aanbiedingen forum verplicht te stellen dat je in de uptime monitor staat. Een enkeling bakt ernamelijk niets van. Zo geef je `aanvragers` ook duidelijkheid. Iedereen roept wel 99,99% uptime maar neimand zal dit halen. Uit eigen ervaring weten we hoe duur het is als je > 99,9% wilt garanderen met een SLA. 99,95% is nog te doen, boven de 99,97% wordt het vaak te kostbaar. Let wel; deze percentages zijn op jaarbasis inclusief ondrhoud[/COLOR]

Dat is onzin. 99,99% is prima te halen, maar je moet wel rekening houden met het feit dat gepland onderhoud NIET wordt meegerekend als downtime, en dat is ook heel normaal. Kernel upgrades en dergelijke, mits vooraf aangekondigd, tellen dus helemaal niet mee.

mobo
23/07/07, 20:30
Heb nu pas http://www.webhostingtalk.nl/uptime.php ontdekt. ->| Leuk initiatief! :lovewht:

Randy
23/07/07, 23:54
Dat is onzin. 99,99% is prima te halen, maar je moet wel rekening houden met het feit dat gepland onderhoud NIET wordt meegerekend als downtime, en dat is ook heel normaal. Kernel upgrades en dergelijke, mits vooraf aangekondigd, tellen dus helemaal niet mee.

Ik weet niet hoelang jouw systemen over een reboot doen, maar met 99,97% (3600 seconden * 30 dagen = 108.000 sec. * 0.997 = 107676 sec.) kom ik aan 324 sec. = ~5,5 minuut downtime per maand. En je hoeft echt niet elke maand je kernel te upgraden. Dus gepland onderhoud past er bij ons - en veel andere degelijke partijen - wel degelijk binnen de SLA.

Uitgezonderd zijn machines die op een specifieke taak toegekend zijn, zoals ik al noemde MS-SQL server met rapportagefuncties aan. Maar deze zijn als het goed is - op enkele uitzonderingen na - niet voor de buitenwereld bereikbaar.

Maar daar ging mijn verhaal niet eens om. Herman startte deze threat met zijn verbazing dat er slechts enkele partijen waren met nog 100% uptime, waarop discussies ontstonden aan de m.i. correcte werking van de meter, (Door Bernhard a.k.a. Wonko goed uitgelegd).
Onderhoud, zeker partijen die het in het buitenland laten doen, jij kent er wel wat, zullen tijdens de normale tijden altijd bereikbaar zijn. Zo ga je geen onderhoud plegen aan consumentendiensten rond 20:00 uur evenzo geldt voor MKB-diensten tijdens de kantoortijden. Er zijn gewoon best wat partijen die er een flink zootje van maken als het op uptime aan komt. Bekijk de lijst en je ziet gewoon 90% tegen komen. Dan lig je dus 3 dagen per maand plat. Dit kan én mag gewoon niet.

Een dag later zie je zulke partijen weer vrolijk het aanbiedingsgedeelte volzetten met de meest mooie beloftes en uptimes, waarop ik voorstelde de uptime gewoon weer te geven in het aanbiedings en/of aanvraag gedeelte. Dit om duidelijkheid te geven aan concumenten die soms gewoon moedwillig bedonderd worden.

Helaas wordt feedback hier - positief of negatief - niet altijd gewaardeerd. Trouwens Andre: Waarom staat Solidhost niet in de lijst en staat bijvoorbeeld Rootspirit - die herhaaldelijk heeft aangegeven het niet op prijs te stellen - er nog steeds op. Je roept wel dat je 99,99% haalt, maar blijkbaar mag niemand dit controleren. En als iemand - zoals aangegeven - er geen prijs op steld, wordt het genegeerd.

Triloxigen
24/07/07, 00:11
Dat ding werkt niet helemaal jofel.
Het gaf eens aan dat een server een volledige dag offline is.

(het monitort overigens enkel de server waar de hoofdwebsite van het bedrijf op draait)

mobo
24/07/07, 00:20
Dat ding werkt niet helemaal jofel.
Het gaf eens aan dat een server een volledige dag offline is.

(het monitort overigens enkel de server waar de hoofdwebsite van het bedrijf op draait)

De hoofdwebsite monitoren lijkt mij niet erg betrouwbaar. De website van users (hoe méér, hoe beter) dan weer wel.

Gisteren zag ik bv bij een webhoster dat de hoofdwebsite down was, terwijl zijn klanten wel online waren. Omgekeerd kan dus ook.

Misschien meerdere servers van webhoster monitoren?

Apoc
24/07/07, 00:37
Ik weet niet hoelang jouw systemen over een reboot doen, maar met 99,97% (3600 seconden * 30 dagen = 108.000 sec. * 0.997 = 107676 sec.) kom ik aan 324 sec. = ~5,5 minuut downtime per maand. En je hoeft echt niet elke maand je kernel te upgraden. Dus gepland onderhoud past er bij ons - en veel andere degelijke partijen - wel degelijk binnen de SLA.

Ik zeg ook niet dat het niet KAN, ik zeg enkel dat gepland onderhoud normaliter niet binnen de downtime van een SLA valt. Ik zie dat je me vanwege mijn vorige bericht negatief commentaar heb gegeven met de mededeling dat ik als moderator niet open sta voor positieve geluiden van de community. Waar de hell slaat dat nou weer op? Ik stel enkel dat gepland onderhoud normaliter niet onder SLA downtime valt - meer niet. Wat is je probleem?



Helaas wordt feedback hier - positief of negatief - niet altijd gewaardeerd. Trouwens Andre: Waarom staat Solidhost niet in de lijst en staat bijvoorbeeld Rootspirit - die herhaaldelijk heeft aangegeven het niet op prijs te stellen - er nog steeds op. Je roept wel dat je 99,99% haalt, maar blijkbaar mag niemand dit controleren. En als iemand - zoals aangegeven - er geen prijs op steld, wordt het genegeerd.

Het is mij nooit gevraagd of ik op die lijst wil staan, en ik heb SolidHost er nooit voor aangemeld omdat ik (persoonlijk) het nut er niet zo van inzie. Ik wil niet arrogant overkomen, maar wat dat betreft heb ik niets te bewijzen. Mijn bedrijf is opgebouwd vanuit de goede reputatie, als die uptime garantie meer dan eens verbroken zou worden, dan zou je zo talloze klanten publiekelijk hebben klagen - wat dus al 7 jaar niet het geval is.

Wat betreft Rootspirit: dat weet ik niet, ik ga niet over die lijst.

MediaServe
24/07/07, 03:32
Als je je wilt afmelden voor de lijst, neem dan rechtstreeks contact op met Hyperspin. Hebben wij ook gedaan en binnen een half uur waren wij uit de lijst verwijderd. De reden dat wij niet op de lijst willen staan is omdat de tests niet representatief zijn, wij hebben zelf een abo op Hyperspin waar je veel meer aan hebt. Denk aan geplande downtime, grotere check interval en bijvoorbeeld ping checks i.p.v. http checks.

X-Hosted
24/07/07, 22:35
Het is mij nooit gevraagd of ik op die lijst wil staan, en ik heb SolidHost er nooit voor aangemeld.

Moest je je er voor aanmelden dan? Wij stonden er ineens zomaar in, is niets over gevraagd en heb mij ook nog aangemeld. :rolleyes:

Zijn wij hiermee de enige of..

Randy
25/07/07, 00:24
Moest je je er voor aanmelden dan? Wij stonden er ineens zomaar in, is niets over gevraagd en heb mij ook nog aangemeld. :rolleyes:

Zijn wij hiermee de enige of..

Nee, wij hebben ons ook nooit aangemeld. (hoewel ik het initiatief goed vind).
<knip>

Triloxigen
25/07/07, 00:35
Moest je je er voor aanmelden dan? Wij stonden er ineens zomaar in, is niets over gevraagd en heb mij ook nog aangemeld. :rolleyes:

Zijn wij hiermee de enige of..

Nee, is bij iedereen gebeurd.
Webzilla staat er zelfs 3x in (met 2 andere handelsnamen :p)

santema
25/07/07, 00:44
Afmelden via hyperspin dus, dat maar eens proberen. Meerdre PB en mail met domenico schijnt niet te werken. Een systeem dat http checkts doet waar zelfs een 404/403 als downtime gezien wordt meet geen uptime en is dan ook niet echt iets betrouwbaars.

Fabian
25/07/07, 11:52
.htaccess plaatsen

Deny from 87.233.6.176/29

X-Hosted
26/07/07, 17:35
Nee, wij hebben ons ook nooit aangemeld. (hoewel ik het initiatief goed vind).
<knip>

Toch vreemd dat Solidhost er dan niet in staat, Ber|Art Visual Design en phpBBhost van andere mods staan er dan weer wel in :)

Maar goed, daar ging het niet om. Eigenlijk vind ik het niet zoeen heel slecht iets, jammer dat het beperkt meet maar het zou mooi zijn om dit meer bij de hosting aanbiedingen die geplaatst kunnen worden te betrekken. Wij zetten in ieder geval een link naar recente uptime according to de WHT uptime meter in onze aanbiedingen tegenwoordig. ;)


.htaccess plaatsen

Deny from 87.233.6.176/29

Er zijn idd hosts die zo ALLE bekende monitoring systemen tegenhouden, maar dan bannen ze gewoon de ip ranges van meetstations van verschillende monitoring diensten in hun firewall zodat de klant vooral niet kan zien hoe de uptime naast te ''99,99% uptime!'' in de aanbieding eigenlijk uitvalt.