PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwbouw bedrijfsunit kopen



thrunx
21/07/07, 13:01
Hoi allemaal,

Wij zijn aan het kijken om een bedrijfspand te kopen. Dit zou gaan om 2 verdiepingen van 95m2 per verdieping. Dit wordt natuurlijk casco opgeleverd, dus moet er nog een hoop aan gebeuren. We gaan in eerste instantie maar 1 verdieping gebruiken, want we zijn nu met 2 man. We willen het wel inrichten voor 4 werkplekken + vergadertafel.

We hebben geprobeerd daar een globale inschatting voor te maken voor de volgende onderdelen:
- Wanden + systeemplafond
- Gas + elektra meters aansluiten
- Airco incl. verwarming
- Elektra + data aanleggen
- Stuc-werk
- Keukenblok (eenvoudig, geen boiler etc, maar wel koelkast(je))
- WC
- Pantry
- Alarm-installatie
- Inrichting (bureau's, stoelen, vloerbedekking etc)

Mijn vragen
- Zijn er nog meer dingen waar we rekening mee moeten houden?
- Hoeveel denk je dat het per onderdeel ongeveer moet kosten? (kan ik het vergelijken met onze inschatting ;))
- Stel we willen een ruimte verhuren; kan je dan een huurder na de contractduur 'eruit gooien'? Als we de ruimte dan wél zelf willen gebruiken.

Groeten,
Steven

PS. Aan verzekeringen (opstal, inboedel etc) en belastingen (WOZ, riool etc) hebben we gedacht.

crazycoder
21/07/07, 13:23
Uhh wat dacht je van bekabeling?
edit: ah.. data aanleggen ;) okee..

Kabelgoten rondom, eventueel mogelijkheid om midden in de ruimte(s) kabel uit plafond te laten komen.

Voldoende outlets voor cat5 (of beter) en stroom.

Patchkast bij voorkeur in afgesloten ruimte waar je ook je server kan zetten.

Als je wil verhuren moeten de kantoren op slot kunnen en wellicht via een aparte gang toegankelijk zijn, zelfde geldt voor verdieping.

Lastig om daar bedragen aan te hangen, denk dat je dan beter met o.a. een installateur kan praten. Hangt immers ook van je wensen af.

Je kan een huurder als je het contractueel vastleg er wel uit krijgen..

Ahead-IT
21/07/07, 13:25
Wij hebben dergelijke offerte eveneens aangevraagd in België, het was enorm duur. Het casco gebouw was in principe een koopje, de afwerking die we vroegen was ongeveer dezelfde van diegene die je op zoek bent, en koste all-in rond de 150k-200k. Dit was wel voor een gebouw van 400m2. Dat is uiteraard een pak geld, dat is bijna evenveel als het casco gebouw, alleen voor binnenafwerking, de vloer ligt er zelfs al.

Als je dit dus laat doen, doe dit niet via de bouwheer van het casco gebouw; want daar betaal je gewoon het "dubbele".

Dingen zoals een WC, keukenblokje, dat kost eigenlijk niets in vergelijking. De grote kosten zullen je airco zijn (speciale buizen doorheen het hele pand), alarm, en struc-werken; is vaak maatwerk dus dat komt eveneens niet goedkoop.

Hier MIJN schatting van de kosten als je het laat doen, dit is dus wel in België, door de bouwheer van het casco gebouw, voor 200m2:
- Wanden + systeemplafond -> samen met struc-werken
- Gas + elektra meters aansluiten -> 1500 euro (is hier vaste prijs)
- Airco incl. verwarming -> 10 000 euro
- Elektra + data aanleggen -> 10 000 euro
- Stuc-werk -> 25 000 euro (was bij ons 80 000 euro, we moesten onze kantoren nog bouwen in casco omdat anders te veel warmte verloren ging)
- Keukenblok (eenvoudig, geen boiler etc, maar wel koelkast(je)) -> 1500 euro?
- WC -> 500 euro
- Pantry -> wat is dat :s
- Alarm-installatie -> 2 500 euro
- Inrichting (bureau's, stoelen, vloerbedekking) -> dit loopt snel op, jullie zijn maar met twee maar hou toch rekening, voor degelijk materiaal, 5 a 10 000 euro ... bovendien heb je een groot aantal kleine prutsen nodig ... en dat loopt erg snel op

Nog met iets rekening houden: het is niet omdat bedrijf X een voorstel opmaakt dat die prijzen finaal zijn, soms is er eens een probleem, en dan gaa de prijs uiteraard wat naar boven.

Oja: wat er nog niet bijstaat, is een parking voor je klanten! Bij een casco gebouw in KMO-zone krijg je vaak 2-3 parkings, als het gebouw ontwikkeld is voor 4 werknemers + één klant die komt, dan heb je 5 parkings nodig?

thrunx
21/07/07, 13:51
Kabelgoten rondom Ok, maar kan je dan een kast tegen de muur zetten? Als je rondom overal kabelgoten hebt...


eventueel mogelijkheid om midden in de ruimte(s) kabel uit plafond te laten komen.
Goed idee :)


Je kan een huurder als je het contractueel vastleg er wel uit krijgen..
Dat zou mooi zijn ;)

@Ahead-IT: Bedankt voor je inschatting. Parkeerplekken is een goed punt inderdaad. We krijgen er dan 2 parkeerplekken bij, dus moeten daar ff over informeren. Wij komen allebei (sportief :p) op de fiets, wonen er vlakbij namelijk. Maar alsnog wel goed om overna te denken :)

crazycoder
21/07/07, 14:14
Ok, maar kan je dan een kast tegen de muur zetten? Als je rondom overal kabelgoten hebt...

Goed idee :)

Meestal worden alleen de buitenmuren van kabelgoten voorzien. De rest kan ook maar wordt vrij prijzig. Ligt ook beetje aan hoe groot de kantoren worden.

Als je kies voor kabel uit het plafond, zorg er dan voor dat de outlet boven het plafond zit. Het laatste stuk doe je dan met een patchkabel.

Als je al dit fraais laat doen eis dan unieke nummering en schema. Je wil niet weten hoe vaak installateurs er een zootje van maken.

groenleer
21/07/07, 15:14
Een beetje kabelinstallateur werkt je autocad bouwtekeningen bij met de punten waar je outlets zitten.

Wanneer je nu voor een kabelinfrastructuur moet gaan, wil ik je adviseren om Cat6A te overwegen. Een kabelinfrastructuur leg je meestal voor een jaar of 10 tot 20 aan. Daarnaast zorg er voor dat je per werkplek, minimaal 2 aansluitingen hebt, met elk een 4-paars kabel (8 kabels) dit zodat je Gigabit over ethernet/utp kunt halen.
Daarnaast mag je kabelinfrastructuur tussen outlet en patchpaneel nooit de lengte van 90 meter overschrijden. Je moet namelijk rekening houden met patchkabels aan beide zijden. Bij 90 meter infrastructuur kabel, kun je 2x 5meter patch kabel hanteren.

Verder doe je er goed aan om op elke etage een apparte patchkast te plaatsen (al is het een 9U wand kast), en daar tussen een paar verticale connecties te realiseren (bijvoorbeeld een 8 vezelige glaskabel, voor 4 glasvezel verbindingen (1 verbinding=2vezels) )
Met behulp van je verticale connecties kan je dan altijd nog je switch boven, met de switch beneden verbinden. Of een binnengekomen verbinding, naar boven toe door patchen.

@Ahead-IT
10.000 voor je kabel infrastructuur?
Hoeveel patchaansluitingen heb je toen maar willen laten realiseren? Of hebben ze daar ook de patchkasten in opgenomen? Ik denk dat dat een lage schatting is.

Ahead-IT
21/07/07, 15:20
Het is niet enkel netwerk dat moet voorzien worden, ook voldoende stroomvoorziening. De prijs was gebaseerd op grondaansluitingen, dus niet via kabelgoten wat eigenlijk minder afgewerkt is. Per werkplek hebben wij toch snel 10 a 15 stopcontacten nodig...

Wat ik trouwens niet zie staan is verlichting? Je kan ook aan de bouwheer vragen of het mogelijk is om een doorzichtige koepel te plaatsen in het dak, waardoor je niet zoveel extra lichten meer hoeft te hangen.

crazycoder
21/07/07, 20:26
Een beetje kabelinstallateur werkt je autocad bouwtekeningen bij met de punten waar je outlets zitten.
Die kreet binnenkort eens iemand voor z'n voeten gooien :) bij die jongens mag je al blij zijn als ze een post-it plakken.. niet mijn keuze maar je moet wat..


Wanneer je nu voor een kabelinfrastructuur moet gaan, wil ik je adviseren om Cat6A te overwegen. Een kabelinfrastructuur leg je meestal voor een jaar of 10 tot 20 aan. Daarnaast zorg er voor dat je per werkplek, minimaal 2 aansluitingen hebt

Afhankelijk van gebruiksdoel raden wij meestal tenminste 3 per werkplek aan:
1 x pc
1 x telefoon
1 x reserve

Reserve wordt dan, afhankelijk van de situatie, gebruikt voor bijv. een printer of een laptop..


Verder doe je er goed aan om op elke etage een apparte patchkast te plaatsen (al is het een 9U wand kast), en daar tussen een paar verticale connecties te realiseren (bijvoorbeeld een 8 vezelige glaskabel, voor 4 glasvezel verbindingen (1 verbinding=2vezels) )
Met behulp van je verticale connecties kan je dan altijd nog je switch boven, met de switch beneden verbinden. Of een binnengekomen verbinding, naar boven toe door patchen.

Denk dat zoiets voor een pand van 2 verdiepingen 95m2 een beetje overdreven is.

groenleer
22/07/07, 14:12
Denk dat zoiets voor een pand van 2 verdiepingen 95m2 een beetje overdreven is.

Wellicht overdreven, maar je bent niet blij als jouw bovenburen in jouw patchkast moeten zijn.
Het stuk horizontale en verticale bekabeling is juist bedacht om een goede structuur te realiseren, die ook nog een 'modulair' is. En dan bedoel ik dat je gemakkelijk de verschillende etages aan een netwerk kan koppelen. Zo'n fiber mag dan misschien iets kosten, maar vaak kun je er wel profijt van hebben.

3 aansluitingen per werkplek is inderdaad geen overbodige luxe, maar in veel gevallen zul je het ook niet gebruiken. Tenzei je nog een analoge telefoon centrale hebt. 95% van de VoIP telefoons bied je de mogelijkheid om door te lussen.

Wat betreft de tekeningen bij werken, bij mijn weten is het zelfs verplicht om aansluitingen in de tekeningen te verwerken. Dit zal ik eventjes na vragen van de week. Ben momenteel bij een kabelinstallateur bezig. Voor brandmeldcentrales is het zeker verplicht. En volgens mij voor alle andere soorten outlets ook.

Je stopcontacten en licht schakelaars staan namelijk ook aangegeven op je bouwtekening, en je bouwtekening moet bijgehouden worden met 'elke' modificatie die je maakt normaal gesproken.


Het is niet enkel netwerk dat moet voorzien worden, ook voldoende stroomvoorziening. De prijs was gebaseerd op grondaansluitingen, dus niet via kabelgoten wat eigenlijk minder afgewerkt is. Per werkplek hebben wij toch snel 10 a 15 stopcontacten nodig...

Wat ik trouwens niet zie staan is verlichting? Je kan ook aan de bouwheer vragen of het mogelijk is om een doorzichtige koepel te plaatsen in het dak, waardoor je niet zoveel extra lichten meer hoeft te hangen.

Omgh. Wat hebben jullie op een werkplek staan?

Wat ik zo kan bedenken per werkplek:
PC (1x stroom)
Monitor (1x stroom)
Telefoon (1x stoom indien geen PoE)

Optioneel:
Bureaulamp (1x stroom)
In het geval van een dual-monitor setup, deze is lang niet altijd nodig een extra stopcontact.

Ik kom dus op 5 stopcontacten.

Ahead-IT
22/07/07, 15:09
Wij werken op quad monitor setups, het loopt snel op hoor:
4 x scherm
1 x pc
1 x label printer (shipping)
1 x klavier/muis
1 x PDA
1 x boxen
1 x papierplooimachine
1 x lamp
1 x VOIP telefoon

Zie, ik zit al aan 12 zonder veel speciaals ;)

Beter onmiddellijk wat stopcontacten extra ipv met van die uitbreidingsdozen te werken. Ook bijvoorbeeld 3 a 4 x netwerk per plek (1 x telefoon, 1 x pc, 2x spare voor ander netwerk apparaat ... je weet nooit wat de toekomst brengt & het is toch de bedoeling dat het gebouw binnen 15 jaar nog even functioneel is)

crazycoder
22/07/07, 15:16
Wij werken op quad monitor setups, het loopt snel op hoor:
4 x scherm
1 x pc
1 x label printer (shipping)
1 x klavier/muis
1 x PDA
1 x boxen
1 x papierplooimachine
1 x lamp
1 x VOIP telefoon

Zie, ik zit al aan 12 zonder veel speciaals ;)

Beter onmiddellijk wat stopcontacten extra ipv met van die uitbreidingsdozen te werken. Ook bijvoorbeeld 3 a 4 x netwerk per plek (1 x telefoon, 1 x pc, 2x spare voor ander netwerk apparaat ... je weet nooit wat de toekomst brengt & het is toch de bedoeling dat het gebouw binnen 15 jaar nog even functioneel is)
Labelprinter etc kan je per afdeling plaatsen, niet zo zeer per werkplek.

Ik denk dat je geen 15 jaar vooruit kan kijken. Je mag blij zijn als je meer dan 6 jaar kan werken zonder wijzigingen aan bekabeling. Met wijzigingen bedoel ik bijplaatsen e.d. je kan alles wel bij aanleg realiseren maar dan ben je een vermogen kwijt terwijl dat niet nodig is.

groenleer
22/07/07, 16:29
Wij werken op quad monitor setups, het loopt snel op hoor:
4 x scherm
1 x pc
1 x label printer (shipping)
1 x klavier/muis
1 x PDA
1 x boxen
1 x papierplooimachine
1 x lamp
1 x VOIP telefoon

Zie, ik zit al aan 12 zonder veel speciaals ;)


VoIP: PoE, scheelt al 1,
labelprinter, doe dit per afdeling, of maak gebruik van die documentbags die buiten op de doos worden geplakt.
klavier/muis, je bedoelt toetsenbord en muis? Heb je daar een stopcontact voor nodig? We gebruiken hier gewoon van die dingen met USB/ps2 aansluiting + kabel, scheelt ook.
PDA, hier heb je een punt, al kun je ze ook via usb opladen :D
boxen, neem een monitor met ingebouwde boxen, je hoeft niet de hele afdeling van muziek te voorzien. Als dat wel nodig is koop een radio, of laat speakers in het plafond inbouwen op 12volts basis, ook nuttig voor omroep/ontruiming.
Papierplooi machine? Als in zo'n ding om je brieven te vouwen? Die heb je 1 nodig voor je hele bedrijf, namelijk bij de receptioniste. Eventueel nog 1 bij logistiek.

4 schermen, dat had ik inderdaad al eens gezien op een foto van jullie werkplekken. Hier ontgaat mij enigzins het nut van op een standaard werkplek.
Wat doe je, dat je 4 schermen nodig hebt, buiten dat het fijn is op 1 monitor IRC te hebben en op een andere WHT?

Ik ben van mening dat je in sommige gevallen beter een stekkerblok kan neerleggen dan meteen 15 stopcontacten te realiseren (welke vaak 7,50 per stuk zijn, exclusief draden)

Verder wel leuk om eens te horen wat anderen er bij plaatsen.
Op het thuis kantoor kan ik me 15 stuks voorstellen, maar in een kantooromgeving lijkt het me toch echt overkil.

crazycoder
22/07/07, 17:54
V4 schermen, dat had ik inderdaad al eens gezien op een foto van jullie werkplekken. Hier ontgaat mij enigzins het nut van op een standaard werkplek.
Wat doe je, dat je 4 schermen nodig hebt, buiten dat het fijn is op 1 monitor IRC te hebben en op een andere WHT?

1 om via de webcams naar de secretaresse te gluren :)
1 om op te werken

Ik ben van mening dat je in sommige gevallen beter een stekkerblok kan neerleggen dan meteen 15 stopcontacten te realiseren (welke vaak 7,50 per stuk zijn, exclusief draden)

Verder wel leuk om eens te horen wat anderen er bij plaatsen.
Op het thuis kantoor kan ik me 15 stuks voorstellen, maar in een kantooromgeving lijkt het me toch echt overkil.
Stoom?
1 x monitor
1 x pc
1 x tel/rekenmachine (met rol)
1 x reserve voor bijv een printer

Maar je bent natuurlijk heel erg afhankelijk van de situatie ter plaatse. Soms zit de kabelgoot al dusdanig vol dat een (beveiligd) stekkerblok een betere keuze is. Niet in de laatste plaats omdat het een bundel kabels scheelt. Kabelgoot onder bureau zit soms aardig vol..

Ahead-IT
23/07/07, 09:23
Onze ervaring leert om toch voldoende stekkers te plaatsen, heb hier net even gekeken en hier staat ook nog een betaalautomaat en een oplader voor een handsfree kit.

Kortom, als je berekend dat je 4 stekkers nodig zal hebben, vraag dan toch best bijvoorbeeld 2 aansluitingen extra. 15 stekkers zal voor velen overkill zijn; maar telkens afhankelijk van werkplek tot werkplek.

Ospito
23/07/07, 10:28
Ga voor de zekerheid even na of er in de oplevering van de casco bedrijfsunit een dekvloer is meegenomen. In enkele gevallen zie je dat er enkel een betonnen bouwvloer aanwezig is, geloof me, daar leg je geen vloerbedekking op ;) Als er geen dekvloer is, dan moet je deze dus zelf nog regelen, afhankelijk van de hoogte van de vloer kan een bedrijf je vertellen wat de beste optie is, zand-cement vlinderen, of een anhydriet vloer gieten. Ik denk dat je hiervoor al snel rekening moet houden met € 5000,00.

Let ook op dat je wat brandmelders en brandslanghaspel, of blussers plaatst/laat plaatsen. In sommige gevallen (afhankelijk van het formaat bedrijfsruimte, eisen ken ik niet) moet het gekeurd worden door de brandweer. Bij het plaatsen van een brandslanghaspel moet voor zover ik weet een terugslagklep en een verzegeling (i.v.m. leginella en toestanden) aanwezig zijn. Officieel moeten die dingen één keer per jaar gekeurd worden geloof ik.

Houdt er bij een alarm ook rekening mee dat je maandelijke kosten hebt aand e meldkamer.

Voor een systeemplafond kun je in je eigen begroting wel uit gaan van € 16,00 per m2, ook afhankelijk van de situatie.

Voor iets degelijks op de vloer kun je voor tapijt uit gaan van zo'n € 20,00 - € 25,00 per m2. Linoleum, plavuizen e.d. zijn wat duurder. Als je kiest voor laminaat, kies dan echt een goede kwaliteit, met een bureaustoel er overheen rijden is niet bevorderlijk en het laminaat zal aan de randen zelfs afbreken. Het beste gebruik je bij laminaat zo'n transparante beschermingsplaat.

Wat betreft airco. Er zijn mooie kanalen sytemen waarmee je gelijkmatig de lucht verdeelt over je pand, je voelt dan niet zo'n koude, of warme straal in je nek of gezicht. Dergelijke systemen worden ingebouwd in je systeemplafond (uitblaasroosters). Dit heeft echter als nadeel dat je vaak niet maar één ruimte kunt koelen of verwarmen, maar alleen het hele pand. Kijk dus goed naar wat je wensen zijn en plaats bijv. losse units in de ruimtes (ook in te bouwen in het plafond, of voor kleinere ruimtes worden ze vaak aan de muur gemonteerd). Ik denk dat € 10.000,00 een reëele schatting is.

Houdt inderdaad ook rekening met verlichting, een glazen koepel voor daglicht is natuurlijk een goed idee, maar als je 's-avonds wilt of moet werken dan wil je ook voldoende verlichting hebben, niets is zo vervelend als te weinig licht.

Vraag altijd bij minimaal twee, liefst meer bedrijven een offerte op, ook al heb je goede ervaringen met een specifiek bedrijf. Ik heb gezien hoe veel je dit kan besparen en dan heb ik het niet over een paar honderd euro.

De discussie hoeveel stopcontacten iemand nodig heeft is natuurlijk erg interessant, maar ik zou er zelf een sttuk of 4 à 5 plaatsen (pc, monitor, oplader telefoon/PDA/digitale camera, mogelijk een telefoon en natuurlijk dan één reserve. Mocht dat echt niet genoeg zijn koop dan gewoon een net beveiligd stekkerblok. Wat data betreft wordt inderdaad vaak 3 per werkplek gehanteerd. Let er wel op dat je niet te veel bespaard op dit soort dingen, als je een keer je printer wilt verplaatsen en er zitten geen aansluitingen dan wens je dat je ooit die € 200,00 extra had uitgegeven ;) Dus niet alleen outlets bij de werkplekken.

Ik vind het idee van groenleer met 2 patch kasten erg goed. Je wilt geen discussies, of een evt. huurder wel of niet in die ene kast in jouw kantoor mag. Bovendien moet je dat ook niet willen. Echter denk ik dat glasvezel een beetje overkill is, ik zou gewoon voor cat6 gaan in de verticale bekabeling. Dat maakt je keuze voor netwerk apparatuur ook iets eenvoudiger en betaalbaarder. Verder lijkt me cat5e in de wandgoot meer dan voldoende, je zou natuurlijk het prijs verschil met cat6 eens kunnen bekijken, maar ik denk dat dat behoorlijk groot is nog. Let bij het leggen van de verticale bekabeling ook op dat je wat kabels legt naar het ISRA punt, mocht iemand een ISDN lijn willen aanvragen, dan moet je die wel boven kunnen krijgen :)

Let er ook op, als je gaat verhuren, hoe je bepaalde ruimtes indeelt. Ik neem aan dat je keuken en toilet gaat delen. Plaats dan wel een dames en heren toilet (volgens arbo verplicht vanaf 5 werknemers ?!? zoiets). Kijk ook goed waar je die plaatst, je wilt je huurder niet steeds door je kantoor hebben lopen.

Succes.

thrunx
23/07/07, 10:55
Bedankt voor alle reacties weer. Goeie punten, zet me weer aan het denken en ik ga het eea navragen! :) Had niet gedacht aan die dekvloer, verplichte gescheiden wc's, patchkast (hoewel ik denk dat dat misschien iets teveel van het goede is voor in eerste instantie 2 tot max 4 werkplekken totaal :p) etc.

Ons kantoor is onze eerste prioriteit, we houden met de begroting dan ook geen rekening met verhuur. Als we ruimte overhebben (wat heel waarschijnlijk zo is) en we kunnen het verhuren is zo'n maandelijks bedrag mooi meegenomen :)


Wat ik trouwens niet zie staan is verlichting? Je kan ook aan de bouwheer vragen of het mogelijk is om een doorzichtige koepel te plaatsen in het dak, waardoor je niet zoveel extra lichten meer hoeft te hangen.

Ik had gedacht verlichting in het systeemplafond te plaatsen.

Een lichtkoepel van 2 x 3 m kost € 1400, een extra tl-bak € 45 :p. Maar ik vind een lichtkoepel wel leuker, dus nog ff overna denken. Hoe doe je dat dan met je systeemplafond en lichtkoepel?

V v Zuydewijn
23/07/07, 11:25
Mag ik vragen waarom je in hemelsnaam een bedrijfspand wilt kopen? Dat geld kan je toch beter niet vastzetten in een pand maar investeren in groei voor je bedrijf? Een eigen bedrijfspand is het laatste waar je als ondernemer in wilt invesesteren lijkt mij. (tenzij je in vastgoed doet). :)

thrunx
23/07/07, 11:35
Mag ik vragen waarom je in hemelsnaam een bedrijfspand wilt kopen? Dat geld kan je toch beter niet vastzetten in een pand maar investeren in groei voor je bedrijf? Een eigen bedrijfspand is het laatste waar je als ondernemer in wilt invesesteren lijkt mij. (tenzij je in vastgoed doet). :)

Dat mag je zeker vragen! :) Dat heeft een paar redenen:

- We willen ruimte voor stagiaires of evt. personeel en dat gaat niet vanuit huis.
- We willen geen gezeur van een huurbaas. We zijn een gesprek aangegaan met een partij en hun makelaar, maar dat beviel niet echt ;) Liepen over alles te zeuren. Nieuwbouw pand, moet nog afgebouwd worden. Maar we moesten dan wel zelf de telefoonkabel naar boven leggen. Contract van € 30.000 en gaan ze daarover zeuren, terwijl ze al bezig zijn met kabels leggen....gaf niet echt vertrouwen voor de toekomst :p
- Qua maandelijks kosten scheelt het niet enorm veel met huren. Scheelt ongeveer 200 per maand (alle investeringen zoals airco etc meegenomen). Huren is 80 m2 en kopen 195 m2 én het pand is van jezelf (wordt ook meer waard).

We willen juist groeien, maar hebben daar meer ruimte voor nodig :)

Ospito
23/07/07, 11:54
Dat mag je zeker vragen! :) Dat heeft een paar redenen:

- We willen ruimte voor stagiaires of evt. personeel en dat gaat niet vanuit huis.
- We willen geen gezeur van een huurbaas. We zijn een gesprek aangegaan met een partij en hun makelaar, maar dat beviel niet echt ;) Liepen over alles te zeuren. Nieuwbouw pand, moet nog afgebouwd worden. Maar we moesten dan wel zelf de telefoonkabel naar boven leggen. Contract van € 30.000 en gaan ze daarover zeuren, terwijl ze al bezig zijn met kabels leggen....gaf niet echt vertrouwen voor de toekomst :p
- Qua maandelijks kosten scheelt het niet enorm veel met huren. Scheelt ongeveer 200 per maand (alle investeringen zoals airco etc meegenomen). Huren is 80 m2 en kopen 195 m2 én het pand is van jezelf (wordt ook meer waard).

We willen juist groeien, maar hebben daar meer ruimte voor nodig :)

Als het financieel haalbaar is dan moet je dat vanuit mijn optiek zeker doen. Als je huurt gooi je je geld in een eindeloze put, met een koop pand investeer je in iets. Wat je zegt, het zorgt dat je zelf kunt groeien en bovendien wordt het pand meer waard (als het goed is :) ).

Wat betreft die lichtkoepel i.c.m. systeemplafond. Er wordt dan een betimmering om de lichtkoepel gemaakt richting het systeemplafond. Je krijgt dan een soort koker vanuit je systeemplafond naar de lichtkoepel.
Volgens arbo wetgeving moet er ook een bepaalde hoeveelheid 'buitenlicht' de kantoorruimte invloeien. Dus ik weet niet of die unit ramen heeft, maar anders is dat ook nog iets om te bekijken. Anders zit je zo opgesloten ;)

Ahead-IT
23/07/07, 14:02
Het investeren in een bedrijfspand is in mijn ogen één van de beste beleggingen, elk jaar gaan de prijzen naar omhoog, meer dan de beste rentevoet.

Hier in België was de stijging vorig jaar 11%, het jaar daar voor ook zoiets en dit jaar weer meer dan 5%, dus als je een belegging hebt dat gegarandeerd *zonder risico* evenveel opbrengt; je hebt mijn adres. :)

groenleer
23/07/07, 15:55
..., patchkast (hoewel ik denk dat dat misschien iets teveel van het goede is voor in eerste instantie 2 tot max 4 werkplekken totaal :p) etc.

Vergeet niet patchkasten zijn er in veel maten. Je kan ook kiezen om 2x een 3HE wandpatchkast te plaatsen. Diepte kun je zelf bepalen aan de hand of er een switch in moet komen.
1HE voor patchpaneel (max 48 connecties)
1HE voor een Verticaal connectie paneel (*TP of glasvezel naar keuze)
1HE voor een switch/blindplaat/rangeerpaneel.

Let wel op de diepte van de kasten als je er een switch in kwijt wilt.

Een voorbeeld is bijvoorbeeld deze kast van Rittal:
http://www.rittal.com/Netherlands/products/ArtikelDatenblatt.asp?ARTNR=2253605&lang=NL&Dom=nl&usix=
Pagina product gids Rittal:
http://www.rittal.com/Netherlands/OnlinePDF/Download_PDF.asp?PageNo=731&alng=NLDom=nl&PageAdd=0&PdfLink=\Downloads\PrintMedia\RiBookHB31\NL\HB31.p df
http://www.rittal.com/Netherlands/products/katalog_frame.asp?ViewAt=5-33-171-7-110&lang=NL&Dom=nl&SessionType=


Ik denk dat je zo'n kast toch echt wel voor minder dan 500 eurie moet kunnen hebben.

Daarnaast moet je een patchkast niet als verplichting zien, maar bij een goed opgezet pand en bekabelingsinfrastructuur doe je er goed aan wanneer iemand niet zomaar bij je switch en patches kan komen. Hier kan een patchkast goed in helpen, zelfs al is het de kleinste die beschikbaar is.

V v Zuydewijn
23/07/07, 18:55
Het investeren in een bedrijfspand is in mijn ogen één van de beste beleggingen, elk jaar gaan de prijzen naar omhoog, meer dan de beste rentevoet.

Hier in België was de stijging vorig jaar 11%, het jaar daar voor ook zoiets en dit jaar weer meer dan 5%, dus als je een belegging hebt dat gegarandeerd *zonder risico* evenveel opbrengt; je hebt mijn adres. :)

Waarom doe je er in dat geval uberhaupt nog hosting bij? en wordt je geen vastgoed handelaar? Als ondernemer inversteer je geld met de hoop daarop een rendement te halen (in hosting of in bedrijfspanden) Als je 50% rendement haalt van het geinvesteerde vermogen door hosting en 11% door een bedrijfspand te (ver)kopen. Dan ben je toch een dief van je eigen portomonnee als je je geld in een pand investeert?

Zelfs hele grote bedrijven hebben niet hun eigen panden. Het hoofdkantoor van de ABN Amro huren ze van een vastgoed club. Waarom? Omdat die vastgoed club beter is in panden beheren dan de ABN. Je gaat toch ook geen stroomcentrale bouwen omdat het rendement in die business zo goed is? En de rest van de stroom maar verkopen aan derder. Als je niet oppast ben je meer tijd kwijt met de huurders van je pand dan met je hostingtoko draaiend houden.

Ik ken geen enkele bedrijfskundige die je dit zal aanraden.

Stewie
23/07/07, 19:05
Ik ken geen enkele bedrijfskundige die je dit zal aanraden.Dan heb je een beperkte kennissenkring.

Elke verstandige boekhouder / accountant zal een bedrijfshypotheek aanraden. Je hebt meer voor minder. Je hebt meer invloed op kwaliteit en je bent minder afhankelijk van derden.

Ahead-IT
23/07/07, 20:32
Waarom doe je er in dat geval uberhaupt nog hosting bij? en wordt je geen vastgoed handelaar? Als ondernemer inversteer je geld met de hoop daarop een rendement te halen (in hosting of in bedrijfspanden) Als je 50% rendement haalt van het geinvesteerde vermogen door hosting en 11% door een bedrijfspand te (ver)kopen. Dan ben je toch een dief van je eigen portomonnee als je je geld in een pand investeert?

Zelfs hele grote bedrijven hebben niet hun eigen panden. Het hoofdkantoor van de ABN Amro huren ze van een vastgoed club. Waarom? Omdat die vastgoed club beter is in panden beheren dan de ABN. Je gaat toch ook geen stroomcentrale bouwen omdat het rendement in die business zo goed is? En de rest van de stroom maar verkopen aan derder. Als je niet oppast ben je meer tijd kwijt met de huurders van je pand dan met je hostingtoko draaiend houden.

Ik ken geen enkele bedrijfskundige die je dit zal aanraden.

Wij doen helemaal geen hosting ;) Weet je waarom men vaak huurt? Dit kan je 100% inbrengen als onkost, en is fiscaal vaak interessanter voor sommige ondernemingen om de winst te drukken. Er zijn waarschijnlijk nog een pak andere redenen, maar je hebt over één ding gelijk; ik ben geen boekhoudkundige of vastgoed makelaar; bij gevolg, die redenen ken ik niet.

Bovendien krijgt niet elke onderneming een lening van 3a400k voor een "simpel" pand.

Anyway, we geraken off-topic.

V v Zuydewijn
23/07/07, 21:12
Dan heb je een beperkte kennissenkring.

Elke verstandige boekhouder / accountant zal een bedrijfshypotheek aanraden. Je hebt meer voor minder. Je hebt meer invloed op kwaliteit en je bent minder afhankelijk van derden.

Ik heb het niet over een boekhoudertje of accountant. Ik heb het over bedrijfskundigen. Die weten hoe je het beste je geld kan verdienen. Niet over clubjes die nadat je je geld hebt verdiend weten te vertellen hoe je dat in je boekhouding moet opschrijven.

Geen enkele bedrijfskundige zal het een partij aanraden waarvan het niet de core business is om geld vast te zetten een bedrijfspand. Geen enkele. En als jij beweert dat je ze kent dan zou ik graag hun publicaties willen lezen, voor welke bedrijven ze hebben gewerkt en waar ze hun leerstoelen hebben.

:) :)

Stewie
23/07/07, 21:16
Ik heb het niet over een boekhoudertje of accountant. Ik heb het over bedrijfskundigen. Die weten hoe je het beste je geld kan verdienen. Niet over clubjes die nadat je je geld hebt verdiend weten te vertellen hoe je dat in je boekhouding moet opschrijven.

Geen enkele bedrijfskundige zal het een partij aanraden waarvan het niet de core business is om geld vast te zetten een bedrijfspand. Geen enkele. En als jij beweert dat je ze kent dan zou ik graag hun publicaties willen lezen, voor welke bedrijven ze hebben gewerkt en waar ze hun leerstoelen hebben.

:) :)
Met alle respect, maar denk jij serieus dat je een bedrijfshypotheek kan vergelijken met een lease, lening, of huidig kapitaal?
Ten eerste krijg je kapitaal dat je via een bedrijfshypotheek krijgt anders niet, het pand is het onderpand.
Ten tweede heb je meer voor minder. Je hebt meer invloed op kwaliteit en je bent minder afhankelijk van derden.

[zelfde soort generalisatie]
Bedrijfskundigen? Dat zijn toch die yuppen die een beetje van alles weten? Financieel en belastingtechnisch lopen ze achter op de accountant.

crazycoder
23/07/07, 21:27
Ik heb het niet over een boekhoudertje of accountant. Ik heb het over bedrijfskundigen. Die weten hoe je het beste je geld kan verdienen. Niet over clubjes die nadat je je geld hebt verdiend weten te vertellen hoe je dat in je boekhouding moet opschrijven.

Dus iedereen die een pand koopt is een idioot?
Okee, zal het een van m'n vrienden vertellen die na 25 jaar met z'n winkel uit het huurpand moest.

Vaak hebben bedrijven een vastgoed bv waar het werkbedrijf bv het pand van huurt. Dat kan voor TS ook een goede keus zijn.
Het bedrijf kan dan over de kop gaan terwijl het pand in veiligheid is.

Maar dat heeft natuurlijk niets meer te maken met de faciliteiten die je nodig hebt in dat pand. Als je een beetje kaal huurpandje betrek heb je ook met dit soort zaken rekening te houden.

V v Zuydewijn
23/07/07, 22:14
[zelfde soort generalisatie]
Bedrijfskundigen? Dat zijn toch die yuppen die een beetje van alles weten? Financieel en belastingtechnisch lopen ze achter op de accountant.

:) Die jij noemt zijn pas acheraf nodig. Nadat je het geld verdiend hebt.



Vaak hebben bedrijven een vastgoed bv waar het werkbedrijf bv het pand van huurt. Dat kan voor TS ook een goede keus zijn.
Het bedrijf kan dan over de kop gaan terwijl het pand in veiligheid is.


En wat zijn al die bedrijven nu aan het doen? Hun vastgoed poten aan het verkopen aan partijen die er wel verstand van hebben?

en je wilt natuurlijk ook geen huisbaas gaan spelen... (zoals ik al eerder zei)

:)

crazycoder
23/07/07, 22:48
En wat zijn al die bedrijven nu aan het doen? Hun vastgoed poten aan het verkopen aan partijen die er wel verstand van hebben?

en je wilt natuurlijk ook geen huisbaas gaan spelen... (zoals ik al eerder zei)

:)
Ik weet niet wat al die bedrijven doen. Grote bedrijven willen hun vastgoed wel eens van de hand doen, of juist aan gaan kopen. Net zoals ze hun hele IT afdeling ontslaan om vervolgens dezelfde mensen weer in te huren.
Voor dit en andere beslissingen hebben ze hun redenen. Dat hoeft niet te zijn omdat het ze ontbreekt aan verstand van hetgeen die tak zich mee bezighoud.

Je kan jezelf voorstellen dat een vaste kostenpost per jaar sommigen wellicht meer aanspreekt dan de onzekerheid van kosten die o.a. onderhoud met zich meeneemt.

Stewie
23/07/07, 23:32
:) Die jij noemt zijn pas acheraf nodig. Nadat je het geld verdiend hebt.
Een slimme ondernemer neemt strategische beslissingen na overleg met hem. Je moet alles toch even financieel laten doorrekenen?


En wat zijn al die bedrijven nu aan het doen? Hun vastgoed poten aan het verkopen aan partijen die er wel verstand van hebben?

Juist, dus omdat die bedrijven dat doen mag jij niet minder betalen, meer krijgen, een grotere invloed hebben en een betere kwaliteit krijgen?


en je wilt natuurlijk ook geen huisbaas gaan spelen... (zoals ik al eerder zei)

Zeker wil je dat, alleen zet je weer bepaalde bedrijven in, bijvoorbeeld voor onderhoud, schoonmaak, bewaking, etc.

Ospito
24/07/07, 00:20
Het kopen van vastgoed is natuurlijk nooit een slechte investering, o.a. omdat het erg waarde vast is. Ik zie echt niet in waarom een bedrijfskundige je dit zou afraden, wil jij dan lekker blijven huren en het geld in een bodemloze put strooien? Elke maand een bedrag voor de huur wegbrengen naar iemand die daar zijn pand van betaalt. Die eigenaar lacht zich rot, pand is op een gegeven moment afbetaald en voila, daar is de oudedag voorziening.
Natuurlijk is dit wat kort door de bocht, maar dat moet even kunnen :)
Ik werk liever aan mijn eigen oudedag voorziening, dan aan die van iemand anders. En wat heeft het ermee te maken dat degene die een pand koopt meteen een vastgoed handelaar zou zijn??? Ik vind dat een vreemde opmerking, het is toch geen monopoly? Iemand koopt een pand voor zijn eigen huisvesting, geen heel industrieterrein...

Al met al denk ik dat we wat teveel off-topic raken, misschien kunnen we deze discussie beter laten rusten of ergens anders verder voeren, maar de TS schiet er in ieder geval niets mee op.