PDA

Bekijk Volledige Versie : Indeling VPS op server



-FoX-
20/07/07, 12:24
Recentelijk heb ik volgende server aangeschaft:

- Intel Xeon 2,4Ghz
- 1GB Ram
- 40GB (x2) HDD

Nu ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik hem ga gebruiken, gewoon dedicated of toch maar indelen in meerdere virtuele servers.

Waarvoor wil ik hem graag gebruiken?
- Ondersteuning ontwikkelingsomgeving (Subversion, etc..)
- Tomcat hosting (misschien zelfs meerdere instances)
- Tomcat test hosting (experimenteren, testen, ...)
- Plesk controlepaneel, voor shared hosting (30-tal)

Nu weet ik dat ik niet oneindig kan gaan qua resources.

- Subversion draait achter een simpele Apache2 server, en heeft niet zoveel nodig.
- Tomcat is qua memory gebruik wel vrij zwaar, en cpu hangt natuurlijk grotendeels van de load af
- Plesk, heb ik niet zo'n idee van, maar zal ook wel wat mem/cpu gebruiken :)

Lijkt het aangeraden om deze server in te delen in verschillende VPS'en? Mij lijkt het wel, omdat we met verschillende 'concerns' zitten. Maar in hoeverre kan ik gaan? Is het bvb mogelijk om 10 VPS'en op deze server te creeëren, met elk 128MB Ram (overdreven voorbeeld).

Hoe zouden jullie dit indelen?

Triloxigen
20/07/07, 12:32
Ik zou het niet op gaan delen.
Simpelweg omdat het weinig toegevoegde waarde heeft in verhouding met de beperking van resources gaat geven.

(Tenzij je een dikkere server gaat kopen)

gjtje
20/07/07, 12:42
Ik zou het wel zeker opdelen in twee delen, test en productie. Deze omgevingen kan je dan exact gelijk aan elkaar maken, hierdoor is je test het meest passend bij de live situatie.

Randy
20/07/07, 13:57
Opdelen kan wel, maar je zult er zeker een gig geheugen bij moeten drukken. Anders gaat het niet lekker werken. Zeker als je veel met Tomcat doet.

ensermo
20/07/07, 14:15
Ik raad je ook aan om meer geheugen aan te schaffen. Bij virtualisatie is geheugen zeer belangrijk. Ook de keuze van de virtualisatie techniek is belangrijk. Xen zou ik aanraden als je alleen Linux gaat gebruiken. (Let op. Ervan uigaand dat de server niet de nieuwste is (Geen VT) zul je met Xen alleen Linux kunnen draaien).

Moet je Windows hebben dan zou ik VMware Server laten draaien op Linux ipv Windows. Die gebruikt minder resources. En in ieder geval delen in twee delen is handig (productie, test).

-FoX-
20/07/07, 14:55
Ik ga er waarschijnlijk nog een latje van 1GB bij pleuren, maar hier wil ik nog even niet vanuit gaan.

Waarschijnlijk zal de server ook niet al te zwaar gebruikt worden, maar dat is ook eerder een assumptie.

Ik vind het lastig om in te schatten hoeveel geheugen ik bijvoorbeeld voor zo'n Plesk8 moet in rekening brengen. Stel dat ik Plesk op een aparte VPS zou draaien, hoeveel geheugen kan ik hier dan best aan toewijzen. Is 256MB voldoende?

Ik weet ook niet of het nu veel uitmaakt of ik 4 of 2 VPS'en creer, als ik er uiteindelijk toch dezelfde software op zal draaien. Kan hier iemand een antwoord op geven?

JROnline
20/07/07, 15:42
256MB voor Plesk kan wel, maar is niet aan te raden. Vanaf 512MB draait het lekker en ga je echt belasten dan zou ik meer richting 1.5 a 2GB denken (en dus wat geheugen bijprikken).

NCS Marco
20/07/07, 18:20
XenEnterprise heeft fine-tuned resource control. dus kan je altijd achteraf meer of minder geheugen aan je VPS toewijzen.

SmilieBG
24/07/07, 12:00
Waarschijnlijk zal de server ook niet al te zwaar gebruikt worden, maar dat is ook eerder een assumptie.

Zoals al eerder bekend is:

assumption is mother of all f**k ups :)

Mijn stem gaat ook naar de test / productie omgevingen, maar iig nog wat RAM erbij zetten kan geen kwaad zijn.

Mvg,
Aleks

wutr
24/07/07, 12:14
Mijn mening:

Zowieso één gig extra RAM erbij, daarna de server opdelen in twee VPS's. Door één te gebruiken voor productie en de ander voor test voorkom je bijv. downtime door gepruts in de testomgeving!

Apoc
24/07/07, 13:27
XenEnterprise heeft fine-tuned resource control. dus kan je altijd achteraf meer of minder geheugen aan je VPS toewijzen.

Dat kan met vrijwel alle andere VPS technologieen ook.

Wat betreft TomCat: dit is echt een memory slurper. Ik zou per VPS waarop Tomcat draait minimaal 512mb ram toewijzen, maar liever 768 of 1024mb.

Voor VPS servers met meer dan een paar VPS's, zijn er voornamelijk twee zaken van belang: de hoeveelheid RAM, en de disk I/O (denk aan raid 10 met 10.000RPM schijven). CPU is relatief gezien minder van belang (al moet er natuurlijk wel voldoende aanwezig zijn. Maar voor een server met 2-3 VPS's, zal voornamelijk de hoeveelheid RAM van belang zijn.