PDA

Bekijk Volledige Versie : Backup windows server



snaaps
20/07/07, 11:12
Wij hebben nu op kantoor een Windows 2003 server staan welke gebruikt wordt voor o.a opslag van zakelijke bestanden.
De server is al uit gerust met een raid 1 configuratie maar zou graag nog meer veiligheid willen hebben.

Ik zou graag elke nacht een backup willen maken en deze laten opslaan op onze backup server in het datacentrum.
Echter omdat er vrij veel opslag is (momenteel 10GB) en de server achter een adsl lijn staat zou ik graag willen dat de server alleen de nieuwe of gewijzigde bestanden opslaat op de backup server.

Hoe moet ik dit gaan aanpakken?
Een normale backup kan ik wel instellen, echter deze gaat dan elke nacht 10GB uploaden naar de server in dc over een adsl lijn, lijkt mij geen handig idee.

Indien bovenstaande te moeilijk is kan ik er natuurlijk ook gewoon nog een disk bij proppen, (hetzijnde extern) om hierop elke nacht te laten backuppen.

Deimos
20/07/07, 11:15
Kijk eens naar Acronis True Image of Acronis Workstation 9. Beide mooie producten met de mogelijkheid tot het incremental backuppen van bestanden. Met de workstation versie kan je in geval van problemen zelfs een backup terugplaatsen op totaal andere hardware.

WilloW
20/07/07, 11:26
ntbackup is ook gewoon erg handig voor dingen zit standaard in Windows gewoon even naar start -> uitvoeren en dan ntbackup

pierce
20/07/07, 11:43
Je zou kunnen kiezen voor online backup. Eenmalig worden alle bestanden ge-upload, daarna zullen alleen nieuwe of gewijzigde bestanden ge-upload worden. Het voordeel is dat je je backup buiten de deur hebt, en in principe redelijk snel klaar bent met het maken van een backup.

Wil je alleen maar bestanden backuppen, of ook je system state, active directory, exchange etc?

swiep
20/07/07, 11:55
Incremental met encryptie zoals Deimos voorstelt heeft mijn voorkeur.

Indien het belangrijk materiaal is en je voor een remote optie kiest zit er snel een uurtje aan downloadtijd bij, afhankelijk van de downloadsnelheid van je ADSL.
Een alternatief zou echter wezen om een simpele tower inhouse te zetten voor de dagelijkse backups en eens per week (in het weekend) naar de server in het datacenter te backupen.

wutr
20/07/07, 11:55
Draait de server in het DC ook Windows of gebruik je daar een ander OS? Als je Windows draait zou je gebruik kunnen maken van de "File Server Migration Toolkit" waarin een synchronisatie tooltje zit. Volgens mij is dat gratis te downloaden van de Microsoft website.

(ik heb het zelf overigens nooit gebruikt, ben meer van de Linux kant ;))

Edit: even een toevoeging:

Nu ik het over Linux heb, waarom geen rsync gebruiken? Er is ook een versie voor Windows (cwRsync, werkt via cygwin) en waarschijnlijk zijn de Linux en de Windows variant wel compatible.

MediaServe
20/07/07, 12:56
Standaard backup van Microsoft werkt perfect, ook voor incremental backups. Je kunt backuppen naar de lokale media, FTP of Windows Shares.

Ingvald
20/07/07, 15:02
Wij werken sinds kort met Backup for Workgroups (http://www.lockstep.com/) en zijn daar eigenlijk uitermate tevreden van.

Hoe het werkt: Je hebt een centrale backupserver (data repository) en op de servers/PCs die moeten gebackupped worden installeer je een client. Er wordt dan de eerste keer een volledig snapshot van de harde schijf gemaakt en bij de volgende backups worden enkel de nieuwe/gewijzigde files gebackupped.

Je kan dan ook instellen hoeveel teruggaande versies van bestaande files moeten bijgehouden worden en hoe lang deleted files in de backup moeten bijgehouden worden.

Verder heb je add-ons voor open files zodat je live AD, Exchange, SQL, enz kan backuppen.

Je kan een free trial bekomen op de website, zeker eens uitproberen. Ook zeer snelle support.

Glenn
20/07/07, 16:05
Neem een onlinebackupdienst af (er zijn er zat), eenmalig full backuppen in het weekend, daarna elke nacht incremental. De data die verstuurd wordt is meestal versleuteld, je gegevens staan in een DC en terugzetten van data is altijd mogelijk, óók op een andere locatie.

Veel van onze klanten met een eigen server op kantoor gebruiken dit tot volle tevredenheid.

NCS Marco
20/07/07, 17:16
Goede Keus :iasobackup.nl

crazycoder
20/07/07, 17:26
Kijk eens naar Acronis True Image of Acronis Workstation 9. Beide mooie producten met de mogelijkheid tot het incremental backuppen van bestanden. Met de workstation versie kan je in geval van problemen zelfs een backup terugplaatsen op totaal andere hardware.
Als het altijd goed zou werken ja, helaas is dat niet het geval.

Geef mij maar de gewone ntbackup. In dit geval zou rsynch eventueel ook een goede keus kunnen zijn.

Dan hebben we het nog niet gehad over een tapedrive....

Deimos
20/07/07, 18:36
Als het altijd goed zou werken ja, helaas is dat niet het geval.

Geef mij maar de gewone ntbackup. In dit geval zou rsynch eventueel ook een goede keus kunnen zijn.

Dan hebben we het nog niet gehad over een tapedrive....

Mag ik vragen wat er niet goed werkte? In de test setup die ik heb gedraaid werkte het zonder problemen. Vind het tevens erg handig dat je gemakkelijk een boot-cd kan maken. Tevens kan je live snapshots maken zonder dat applicaties worden geblokkeerd.

Tevens kan je met Acronis ook alle backups centraal beheren vanaf een locatie. Vind het echt een sublieme applicatie voor windows, alleen jammer dat ze geen FreeBSD variant hebben.

crazycoder
20/07/07, 19:30
Mag ik vragen wat er niet goed werkte?
Wijzig maar een keer het e.e.a. aan de hardware.

Deimos
20/07/07, 19:57
Wijzig maar een keer het e.e.a. aan de hardware.

Gedaan en dat werkt perfect icm Acronis True Image 9.1 Workstation Universal Restore (English), hebben jullie die ook gebruikt?

vanoenen
25/07/07, 15:04
[Deimos edit] Lees aub de regels eens aandachtig door.

swiep
25/07/07, 15:15
Volgens mij is die op zoek naar een eigen methode en zocht die niet naar aanbiedingen voor remote backups aangezien die zelf al over een remote facility beschikt. En je postcount is daarentegen ook te laag voor een aanbieding.