PDA

Bekijk Volledige Versie : Servers in een datacenter?



msdevasp
20/07/07, 08:01
Hallo allemaal!

Ik heb een klein netwerk (domeinserver, applicatieserver, fileserver enz). Dat zijn allen 3 19" rackserver. Daar ik een klein kantoor heb wil ik deze niet in mijn kantoor plaatsen. Er is echter geen voorziening op mijn locatie voor een serverhok of zoiets. Dus ik zit er aan te denken om het hele handeltje in een echt datacenter te plaatsen. Wel zo veilig.

Wie kan mij vertellen hoe dit gaat en of dit kan? Wat ik veel lees zijn verhalen over losse (web)servers die in een data center geplaatst worden. Maar, kan dit ook met bedrijfs netwerk servers, dus de domeinserver enz. Ik log nu gewoon in op het domein en dat moet ook zo blijven werken.

Ben benieuwd naar jullie ideeën!

Groeten van msdevasp

gjtje
20/07/07, 08:42
Dit is prima mogelijk. Wat een nette oplossing is, is de de servers naar het datacenter te verplaatsen. Vervolgens kan je via VPN de twee locaties aan elkaar knopen. Tegenwoordig kunnen de meeste betere routers dit al doen, wil je de volledige 100Mbit van de verbinding in het DC gebruiken dan heb je een wat duurdere oplossing mogelijk.
Deze VPN zorgt ervoor dat je een virtueel netwerk hebt dat beide locaties bevat, de gebruiker ziet geen enkel verschil. De servers heten nog hetzelfde en hebben nog dezelfde ip-addressen, voor de fileserver kan je nog steeds gewoon //server/share gebruiken, het enige verschil is dat de servers op een meer geschikte plek hangen.

Een meer professionele provider kan je prima helpen bij het opzetten van een dergelijke oplossing.

MediaServe
20/07/07, 09:25
Wij hebben dit voor onszelf en een aantal klanten ook opgezet. Zoals hierboven al is vermeld, via een VPN verbinding. Wij hebben een server ingericht als VPN server door middel van Routing and Remote Access op Windows Server. Aan de client kant wordt tunnel geopend en je kunt alles alsof je in hetzelfde netwerk zit (domeincontroller, exchange, shares, etc).

Het leuke is dat je echt mobiele werkplaatsen kunt creëren op deze manier :)

Glenn
20/07/07, 09:44
Wij hebben dit voor onszelf en een aantal klanten ook opgezet. Zoals hierboven al is vermeld, via een VPN verbinding. Wij hebben een server ingericht als VPN server door middel van Routing and Remote Access op Windows Server. Aan de client kant wordt tunnel geopend en je kunt alles alsof je in hetzelfde netwerk zit (domeincontroller, exchange, shares, etc).

Het leuke is dat je echt mobiele werkplaatsen kunt creëren op deze manier :)

Hoe gaan jullie om met de profielen van users die na verloop van tijd wel een GB kunnen worden? Dat moet ook allemaal over dat lijntje.

groenleer
20/07/07, 09:50
De oplossing die u wenst is zeer goed mogelijk.

Dit word gerealiseerd door de servers in het datacenter te plaatsen.
Met een Integrated Services Router,
terwijl u op uw kantoor een Integrated Services Router plaatst (indien meer dan 4 pc's)

Tussen de Integrated Services Routers kunt u een VPN tunnel laten opzetten zonder dat u iets op de servers of op de clients hoeft aan te passen.

Daarnaast is het mogelijk om mobiele werkplekken (laptops) te voorzien van een VPN Client welke een verbinding opzetten met het datacenter. Via deze (beveiligde) VPN connectie kunnen ze dan de servers en netwerk resources gebruiken alsof ze op kantoor aanwezig zijn.

Bijgevoegd heb ik een eenvoudige tekening met alleen uw Kantoor locatie en een datacentrum.
De wolk die tussen beiden is geplaatst is het 'internet' U kunt dus op uw kantoor elke internet provider kiezen en uw servers in colocatie zetten bij elke willekeurige provider.

Met behulp van een eigen Integrated Services Router zorgt u er voor dat u 'onafhankelijk' bent van uw provider in het VPN verhaal. Daarnaast is het nodig omdat u met twee subnetten dient te werken.
Echter het technische verhaal is naar mijn idee op dit moment nog niet van toepassing.

gjtje
20/07/07, 11:40
Hoe gaan jullie om met de profielen van users die na verloop van tijd wel een GB kunnen worden? Dat moet ook allemaal over dat lijntje.

Profielen gaan alleen over lijn als je roaming profiles gebruikt. Deze kunnen worden gelimiteerd op 30MB, de rest van de data kan via folder redirection permanent via het netwerk worden aangeboden.

wutr
20/07/07, 11:48
Omdat de TS aangeeft ook een fileserver te hebben kan de snelheid van de internet verbinding op kantoor nog wel eens een grote bottleneck vormen. Als het gaat om kleine bestanden, zoals wordfiles, spreadsheets en dergelijke zal het geen probleem vormen. Komen er echter grotere bestanden kijken (images die geladen moeten worden, programma's die vanaf de fileserver worden uitgevoerd) dan kan vooral de downloadsnelheid van groot belang zijn.

(dit topic past wellicht beter in het dedicated / colocated hosting forum?)

MediaServe
20/07/07, 11:53
Hoe gaan jullie om met de profielen van users die na verloop van tijd wel een GB kunnen worden? Dat moet ook allemaal over dat lijntje.

Wanneer iedereen een eigen computer heeft kun je de bestanden gewoon lokaal opslaan in plaats van in je profiel. Je kunt er ook voor kiezen om geen roaming profiles te gebruiken. Shares, Exchange en dergelijke werken ook prima met local profiles.


Komen er echter grotere bestanden kijken (images die geladen moeten worden, programma's die vanaf de fileserver worden uitgevoerd) dan kan vooral de downloadsnelheid van groot belang zijn.[/SIZE]

Een dikke lijn is inderdaad geen overbodige luxe ;)

groenleer
20/07/07, 11:58
Dat is idd correct.

Je kan gewoon roaming profiles gebruiken icm folder redirects.
Hierbij wijzen de 'data' folders gewoon rechtstreeks naar het netwerk, waardoor deze niet gesynchroniseerd hoeven te worden.

Het openen van grote bestanden via het internet kan inderdaad een bottleneck zijn voor je verbinding. Maar dat zijn dingen die opgelost kunnen worden. Echter zijn daar ook weer kosten aan verbonden. Je kan ook er voor kiezen om een lokale 'fileserver' te behouden voor de grote bestanden. Deze kan je goed met Distributed File System laten mirroren met de file-server in het datacentrum.

Zo heb je dus altijd op alle plaatsen de meest recente versie. En bij het schrijven word wel je verbinding gebruikt, terwijl bij het lezen het van de lokale server gehaald kan worden.

E.e.a. is afhankelijk van de wensen van de topicstarter, en zal altijd in overleg bepaald worden naar budget, mogelijkheden en behoeften/wensen.