PDA

Bekijk Volledige Versie : RDP voor gebruiker met Ms-2003 Enterprise server



ereemst
19/07/07, 21:50
Goedendag techneuten in wording....tot dat anders wordt bewezen

Ik wil graag weten wat ik moet doen om het mogelijk te maken wat standaard onder SBS 2003 gewoon via HTML kan.

Users moeten via een website net als in SBS2003 kunnen inloggen op hun eigen werkplek maar nu met een Enterprise 2003 server.

Dus niet inloggen op de server met RDP maar via een website gelijk als SBS2003 gewoon remote workplace kiezen, inloggen en werkplek keizen..

weet iemand hoe dit moet?

mvg
Erik

Erik@Reemst.eu

Randy
19/07/07, 22:42
html pagina met een Java (ax) plugin, zoals bijvoorbeeld Plesk ook kent? Of even zoeken naar de juiste COM module.

Even een google hit;
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/networking/expert/northrup_03may16.mspx

gjtje
19/07/07, 22:52
Remote desktop webconnection doet niks anders dan via activex mstsc.exe starten, het is gewoon rdp verkeer (tcp/3389). Dat zit in elke Windows versie met terminal server.

ereemst
19/07/07, 22:55
maar hoe plak ik dit nu in een werkende webpag. die met inlog is beveiligd zoals bij SBS2003?

Hollanda
20/07/07, 04:24
Download de module zoals hierboven vermeld en gebruik dan het volgende (te vinden in de readme.html);


2.3 Embedding the Remote Desktop ActiveX Control in a Web Page

You can embed the Remote Desktop ActiveX control in a Web page by inserting the HTML <OBJECT> tag, as in the following example:


<OBJECT language="vbscript" ID="MsRdpClient">

onreadystatechange="OnControlLoad"

CLASSID="CLSID:9059f30f-4eb1-4bd2-9fdc-36f43a218f4a"

CODEBASE="msrdp.cab#version=5,1,2600,1050

WIDTH=<% resWidth = Request.QueryString("rW")

if resWidth < 200 or resWidth VIEWASTEXT > 1600 then

resWidth = 800

end if

Response.Write resWidth %>

HEIGHT=<% resHeight = Request.QueryString("rH")

if resHeight < 200 or resHeight > 1200 then

resHeight = 600

end if

Response.Write resHeight %>>

</OBJECT>

ereemst
20/07/07, 08:20
Nou dus even in een html geplakt maar nee hoor krijg de volgende melding:

onreadystatechange="OnControlLoad" CLASSID="CLSID:9059f30f-4eb1-4bd2-9fdc-36f43a218f4a" CODEBASE="msrdp.cab#version=5,1,2600,1050 WIDTH= HEIGHT=>

het is niet makkelijk .....alleen denkt iedereen dat het makkelijk is..

dus nog geen goed werkend antwoord...

gjtje
20/07/07, 08:29
De web toegang kan je installeren via Software -> Windows onderdelen. Dan heb je een kant en klare pagina om in te loggen.

Een beetje eigen initiatief zou natuurlijk ook mogelijk zijn. Je hoeft geen volleerd Windows professional te zijn om deze informatie op te zoeken.

crazycoder
20/07/07, 09:11
het is niet makkelijk .....alleen denkt iedereen dat het makkelijk is..

dus nog geen goed werkend antwoord...
Hoezo denkt iedereen dat het gemakkelijk is? Voor zover ik weet is RWW (/remote) alleen op SBS mogelijk.

Wat is RWW eigenlijk:
Je maak met een browser verbinding met een secured pagina klop daar je gebruikersnaam en wachtwoord in. Daarna kan je een computer (remote desktop) kiezen of, indien beschikbaar, een terminal server.

Dit is iets anders dan remote desktop via een browser waar de link van Randy naartoe gaat.

RDP naar een server die terminal server (TS) draait is geen enkel probleem. Niet getest, maar daar kom je wellicht met de link die Randy gaf weg.

Jan-Willem
25/07/07, 19:51
Remote web connection is op elke win 2003 server mogelijk, het is wel een plugin die je appart moet installeren.

groenleer
25/07/07, 21:39
Een RDP connectie is gewoon mogelijk met de server, maar wat TS wil (een interface waar hij een paar dingen kan kiezen) word niet buiten SBS om geleverd bij mijn weten.

Het is een specifieke functie die het 'kleine bedrijven' makkelijk moet maken om een single contact point te creeeren voor verschillende 'webdiensten'.

Mocht iemand dit toch voor elkaar krijgen op een niet SBS server met behulp van de originele setup bestanden van een enterprise dvd of files vanaf de microsoft site houd ik mij graag aanbevolen.

Jan-Willem
27/07/07, 10:12
Een RDP connectie is gewoon mogelijk met de server, maar wat TS wil (een interface waar hij een paar dingen kan kiezen) word niet buiten SBS om geleverd bij mijn weten.

Het is een specifieke functie die het 'kleine bedrijven' makkelijk moet maken om een single contact point te creeeren voor verschillende 'webdiensten'.

Mocht iemand dit toch voor elkaar krijgen op een niet SBS server met behulp van de originele setup bestanden van een enterprise dvd of files vanaf de microsoft site houd ik mij graag aanbevolen.

Die webinterface is meegeleverd in de windows setup van elke win2003 server. snuffel maar eens rond in de www-service, daar moet het ergens staan

groenleer
27/07/07, 14:03
Jij hebt het over de Web RDP client (rdp connectie via webpagina)

TS vraagt om iets anders in mijn ogen.
TS wil users laten inloggen op hun 'werkplek'.
Een soort van sharepoint mount via je website.

Wanneer TS uitsluitend de desktop van de server wil overnemen van de server zal RDP wel voldoen. Maar wil je connectiviteit met de daadwerkelijke client zal TS meer nodig hebben dan alleen de WebRDP.

Glenn
27/07/07, 14:43
Tussenoplossing is om via NAT verschillende externe porten te mappen naar diverse werkstations. Dus externip:3390 gaat naar WORKSTATION01:3389 en externip:3391 gaat naar WORKSTATION02:3389.

Niet echt netjes, maar het werkt :)

groenleer
27/07/07, 15:43
Misschien dat dit iets is, Terminal Server Gateway.

Het is een stukje software dat RDP over HTTPS laat lopen en zo je netwerk in of uit tunnelt.

Het wordt onderdeel van Windows Server 2008.
http://technet2.microsoft.com/windowsserver2008/en/library/9da3742f-699d-4476-b050-c50aa14aaf081033.mspx?mfr=true

Ik heb al wel gezien dat de RDP clients vanaf versie 6 gereed zijn om met een Terminal Server Gateway te werken. Dus het moet ook beschikbaar zijn.
Meer info in een stukje van de Knowledge base.
http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/925876

Ik heb nog niet gevonden waar je de TS Gateway kan bemachtigen. Het zit niet standaard in Windows Server 2003.

Leuke bron over Terminal Server is het MSDN blog (http://blogs.msdn.com/ts/search.aspx?q=gateway&p=1).

ereemst
21/09/07, 02:37
jaja dus das niet makkelijk allemaal. nog even dan moet ik grijpen naar een vnc client tool,. weet nu echt niemand hoe dit moet.??

contact gehad met Microsoft en die melden dat er zo veel VBS scriptjes draaien om sbs die functionaliteit te geven dat het niet mogelijk is om dit in een ent. ed. te implementeren.

Er is dus volgens deze 1ne man geen oplossing. wellicht kan een VBS nerd dit maken of solven

Het gaat verdorie alleen maar om een connectie naar een werkplek alleen dan 5 keer?
RDP via de server kan natuulijk wel maar zou het in theorie kunnen als je er een sbs naastzet in een andere ip range? en dan via internal routing (VPN) connecten naar de werkplek?

TS gateway zit in elke vanaf xp pc onder extern bureaublad / opties / advanced maar dat werkt niet.. hij zegt geen certificaat te hebben omdat het over de ssl port heen moet ipv 3389.


Tussenoplossing is om via NAT verschillende externe porten te mappen naar diverse werkstations. Dus externip:3390 gaat naar WORKSTATION01:3389 en externip:3391 gaat naar WORKSTATION02:3389.
Niet echt netjes, maar het werkt :)


ok in de nat ingesteld maar hoe ga ik er nu naar toe met rdp vanaf xp? hoe geef ik die andere poort aan in rdp dus?

gjtje
21/09/07, 07:52
Sommige routers kunnen doormappen naar een andere poort, dus je komt op 12345 binnen en dit wordt doorgestuurd naar 3389. Anders kan je in het register de poort aanpassen, regedit -> ctrl+f 3389. :)

crazycoder
21/09/07, 08:03
jaja dus das niet makkelijk allemaal. nog even dan moet ik grijpen naar een vnc client tool,. weet nu echt niemand hoe dit moet.??

contact gehad met Microsoft en die melden dat er zo veel VBS scriptjes draaien om sbs die functionaliteit te geven dat het niet mogelijk is om dit in een ent. ed. te implementeren.

Lekker uitdagende posting.

Hier wordt gezegd dat het niet kan, ms zegt dat het niet kan en maar vooral stug vol blijven houden.

Jij ik weet hoe het moet: niet. Ik betwijfel of het lukt als je er echt diep in ga duiken. Een sbs server neerzetten is dan vermoedelijk goedkoper. Ik weet niet of dat met een Enterprise ed. lekker gaat draaien maar daar kom jij vanzelf achter :)


Het gaat verdorie alleen maar om een connectie naar een werkplek alleen dan 5 keer?
RDP via de server kan natuulijk wel maar zou het in theorie kunnen als je er een sbs naastzet in een andere ip range? en dan via internal routing (VPN) connecten naar de werkplek?

Als je die weg wil volgen dan zou ik persoonlijk sbs installeren en de W2003 een memberserver maken. Omdat jij enterprise gebruik weet ik niet of dit wel zal werken, nog nooit getest.

Een mscp of mcse-er weet dat misschien wel.. aangezien je die uitleen zal je ze ook wel zelf in dienst hebben..

ok in de nat ingesteld maar hoe ga ik er nu naar toe met rdp vanaf xp? hoe geef ik die andere poort aan in rdp dus?
Wat glenn beschrijft is het redirecten van poorten. Niet een andere poort toekennen aan rdp.

Van de andere kant, als je het wel wil dan had je een antwoord op deze vraag heel eenvoudig via google kunnen vinden, dan had je dit artikel van ms gevonden:
http://support.microsoft.com/kb/306759
En dat met 1 simpele zoekopdracht via google: change port rdp windows xp

ereemst
22/09/07, 03:30
Sommige routers kunnen doormappen naar een andere poort, dus je komt op 12345 binnen en dit wordt doorgestuurd naar 3389. Anders kan je in het register de poort aanpassen, regedit -> ctrl+f 3389. :)

weet ik en ik heb er een zywall 35 tussen staan maar heb de oplossing denk ik...

VPN via SSH naar de server en dan RDP via naamwerkplek of ip..
dat gaan we nog even test. als het werkt dan alles in een vbsje en klaar..

Glenn
22/09/07, 12:59
ok in de nat ingesteld maar hoe ga ik er nu naar toe met rdp vanaf xp? hoe geef ik die andere poort aan in rdp dus?
Via de webbased RDP kan je geen poorten opgeven. Via mstsc.exe op je eigen computer werkt het wel, je doet dan externip:3390. Extern IP is je externe IP van kantoor/locatie, 3390 is de poort waarop je het werkstation ge-NAT hebt.



Wat glenn beschrijft is het redirecten van poorten. Niet een andere poort toekennen aan rdp.

Van de andere kant, als je het wel wil dan had je een antwoord op deze vraag heel eenvoudig via google kunnen vinden, dan had je dit artikel van ms gevonden:
http://support.microsoft.com/kb/306759
En dat met 1 simpele zoekopdracht via google: change port rdp windows xp

Dat kan ook, maar via NAT is het makkelijker. Dan heb je centraal (in je firewall/router) de poorten gedefinieerd en hoef je het niet op alle werkstations te doen.

crazycoder
23/09/07, 00:15
Dat kan ook, maar via NAT is het makkelijker. Dan heb je centraal (in je firewall/router) de poorten gedefinieerd en hoef je het niet op alle werkstations te doen.
TS vroeg hoe je dat aan kan passen, weet niet waarom omdat je het dan ook in de router of firewall aan zal moet passen.
Kortom, in mijn ogen is het geen alternatief. In ieder geval bied het geen enkele toegevoegde waarde.

ereemst
08/11/07, 22:20
De oplossing (zelf dus gevonden) is dus met een SSH VPN en dan een RDP naar de werkplek