PDA

Bekijk Volledige Versie : Advies forum software



reyntjensw
19/07/07, 00:08
Hallo iedereen,

Ik en nog een paar mensen zijn op zoek naar forum software (liefst gratis) om een mac forum op te richten. We zouden hier graag meteen de goede software voor gebruiken zodat we later niet moeten migreren omwille van het grote aantal bezoekers enz. Dus weet iemand goede forum software (zoals bvb phpbb, punbb,...) die stabiel is en die grote hoeveelheden bezoekers / leden aankan?


bedankt
wouter

ps : ik heb dit hier geplaatst omdat ik dacht dat het hier het beste past, mods mogen dit gerust verzetten.

l30n
19/07/07, 00:20
Mijn persoonlijke voorkeur blijft bij vbulletin aangezien die tot nu toe ruimschoots aan de verwachtingen blijft voldoen. Het kost dan wel wat centen maar dat is het het wel waard.
WHT draait er overigens ook op dus voor een live demo hoef je niet verder te zoeken ;)
Daarnaast is er ook een nette mac theme beschikbaar wat je ook weer wat tijd scheelt.

Aardig wat beveiligingen en plugins en de USD160 (bulkprijzen zijn waarschijnlijk niet van toepassing voor jou) die ze vragen is absoluut het geld waard. Een goeie community draait meestal wel een aantal jaren en dan komt het neer op een paar centen per dag voor iets waar je weinig zorgen aan hebt en waar een grote community achterstaat.

Indien je toch een gratis oplossing prefereert dan is PHPBB mijn tweede keus als het niets mag kosten en je nog niet zeker van je zaken bent. Overstap van PHPBB naar Vbulletin is goed te doen voor zover ik mij kan herinneren maar dat zal je nog even bevestigd moeten krijgen door een ander of even zelf opzoeken door de docu van vbulletin erop na te slaan of hun forum te checken. Wij maakten de overstap namelijk een tijd geleden en ik heb momenteel geen idee hoe 'converteerbaar' de database van phpbb naar vb in de huidige versie is.

SMF,IPBB en React zie ik ook regelmatig voorbijflitsen alleen geen ervaring mee.

Wat betreft het aantal bezoekers denk ik dat het op den duur niet alleen meer een kwestie is van je pakket maar ook van je hardware (CPU,mem) en daarnaast de mate van optimalisatie van je webserver en mysql. Een maximum aan visits/hits van beide pakketten kan ik je daarentegen ook niet geven aangezien dat lastig is om in te schatten.

MMaI
19/07/07, 00:21
als je een groot forum wil opzetten dat en veilig, en makkelijk beheerbaar, en veel bezoekers moet aankunnen lijkt me vbulletin een vna de beste opties.
phpBB heeft minder mogelijkheden binnen het admin panel, en phpBB moet continu op de laatste versie gehoudne worden ivm exploits/beveiligingsgaten.
een enkele licentie kost 139 euro, upgrades vaak gratis (indien minor) en grotere updates voor een geringe vergoeding.

verder hebben alle gratis fora een beetje dezelfde problemen, stukjes code die niet goed werken, veiligheidsproblemen, snelheidsproblemen, slechte coding etc.

dus als je van tevoren al vrijwel zeker weet dat je ene grote community krijgt, dna wegen vaak de advertentie inkomsten al op tegen de eenmalige aanschafprijs

mocht je echt alleen op zoek zijn naar een gratis oplossing kun je phpBB nemen, reken dan wel op vrij veel onderhoud, of SMF, minder functionaliteit maar wel veiliger geschreven en een goede community (geldt voor beide)

verder even een schopje naar een mod gegeven voor verplaatsing naar een andere categorie ;)

reyntjensw
19/07/07, 00:28
Dus jouw voorkeur gaat uit naar vbulletin. Ik las net op hun site dat het € 139 is (is dit eenmalig?) en €30 per jaar voor updates.

Heb je hier dan veel onderhoud aan of heeft dit maar weinig aandacht nodig?

Misschien een iet wat andere vraag, maar bestaan er eig al ruby on rails forums die betrouwbaar zijn?

®on
19/07/07, 01:13
phpBB moet continu op de laatste versie gehoudne worden ivm exploits/beveiligingsgaten.
Dat geldt voor ieder stuk software dat je online plaatst.

ilnee
19/07/07, 01:42
Ik las net op hun site dat het € 139 is (is dit eenmalig?) en €30 per jaar voor updates.
Klopt. Die € 30 zijn overigens dollars en betaal je (optioneel) pas na het eerste jaar. Updates binnen het eerste jaar zijn voor owned license houders geheel gratis.

Heb je hier dan veel onderhoud aan of heeft dit maar weinig aandacht nodig?
Het goed instellen kost wat tijd (mede dankzij de vele mogelijkheden), maar daarna zou je het kunnen stellen zonder onderhoud, op sprodische, gemakkelijk te verwerken updates na. Hier word je automatisch op geattendeerd middels een nieuwsbrief en in de back-end.

Als het per se gratis moet zijn zou ik voor SMF kiezen; naar mijn ervaring is dat toch wat sneller en makkelijker te onderhouden dan bijvoorbeeld phpBB. Of het ook veiliger is durf ik niet te zeggen. Maar zoals eerder al is gezegd, is vBulletin een betere keuze.

Wat migreren van phpBB of SMF naar vBulletin betreft : dit is een peuleschil, zelfs met een zwaar gemod forum. Nadeel is natuurlijk wel gelijkwaardige mods/plugins zien te vinden voor vBulletin, maar in negen van de tien gevallen is ook daar een gedegen oplossing voor te vinden.

sdetroch
19/07/07, 01:44
Kijk eens naar wat de grootste fora gebruiken op het internet (fora met minimum 500K postings worden daar als 'groot' beschouwd): http://rankings.big-boards.com/?p=all

vBulletin is m.i. ook de beste keuze. Wij hebben indertijd de migratie van Snitz naar vBulletin gedaan voor een groot (momenteel ~1,5 mio postings) forum, dit verliep niet super eenvoudig. Ik zou je dus aanraden om direct met de goede software te starten.

TCM
19/07/07, 09:19
Ik zou zeggen als je iets doet doe het dan goed...
Het voordeel van vBulletin tov phpBB is dat het er iets professioneler uitziet..
Tevens ondersteuning is iets sneller gezien je er natuurlijk voor betaald ;)

-TCM

ensermo
19/07/07, 09:50
Ik sluit me aan bij de anderen. vBulletin is inderdaad een van de betere forum software oplossingen. Veel mogelijkheden, snel en wordt acteif ontwikkeld. Mocht prijs echt een belangrijke factor zijn dan zou ik SMF (Simple Machines Forum) gebruiken. De betere (mening) onder de gratis versies.

reyntjensw
19/07/07, 10:00
Ok bedankt voor jullie meningen, ik weet voorlopig genoeg:) en ik zal het eens voorleggen.

Easewood
19/07/07, 10:28
Invision Board is ook erg prettig (en volgens mij goedkoper dan vBulletin)

swiep
19/07/07, 15:39
Ok bedankt voor jullie meningen, ik weet voorlopig genoeg:) en ik zal het eens voorleggen.


Laat wel even weten wat het is geworden en waarom, puur uit nieuwsgierigheid.

m-tuning
19/07/07, 19:16
Ik zou gaan voor vBulletin,

heb ook ervaring met phpBB maar vBulletin werkt een stuk lekkerder.

Mijn site draait er ook op: www.psp-media.nl

wonko
19/07/07, 19:41
Als het gratis moet, dan zou ik ook aansluiten bij ensermo en SMF aanraden. Zeer prettig om mee te werken.

reyntjensw
19/07/07, 20:05
Ik kan eigenlijk ons idee al vertellen : we zouden een forum oprichten waar je specifieke problemen op kan posten en die proberen we dan in de mate van het mogelijk op te lossen. Een echt support forum dus

LH-Online
19/07/07, 20:16
Als je voor gratis, goed en goede functies gaat, zijn MyBB (http://www.mybboard.net/ , zeer uitgebreid) en PunBB (http://www.punbb.org/ , simpel maar goed) aan te raden.

dfeenstra
03/03/10, 12:21
Dit topic is ondertussen alweer bijna 3 jaar oud, maar zit met ongeveer hetzelfde en mogelijk is er in de tussentijd wat veranderd.

Ik ben dus opzoek naar goede forum software en kwam in eerste instantie uit bij Vbulleting publishing suite 4.0
Nu is er echter zo niet te vinden of er ook een nederlandse vertaling beschikbaar is en helpdesk verwijst enkel naar hun forum.

Nu wilde ik daar dus posten om te achterhalen of er voor deze versie een nederlandse vertaling voor front en backend beschikbaar is, maar je mag daar enkel posten als je al een licentie gekocht hebt. En ik ben dus niet van plan te kopen voordat ik weet of er een goede nederlandse vertaling voor front en backend beschikbaar is. Kip en Ei verhaal dus..

In elkgeval valt Vbulleting hierdoor af als mogelijke software.

Dan heb je dus nog phpbb maar hoor daar nogal eens verhalen over kwa beveiligings lekken dus vraag me af of dat zo een goede keuze is.

Zijn er nog andere goede software oplossingen voor een website waarop ik met die software een forum, een marktplaats en een profielen deel wil bouwen?

Ik hoor graag of er dus nog goede ervaringen zijn met bepaalde oplossingen.

ilnee
03/03/10, 12:32
Nu is er echter zo niet te vinden of er ook een nederlandse vertaling beschikbaar is
Er is zelfs een heel subforum (http://www.vbulletin.com/forum/forumdisplay.php?87-vBulletin-Languages-amp-Phrases) gewijd aan vertalingen. Vertalingen worden niet geleverd door vBulletin Solutions, maar door de community.

maar je mag daar enkel posten als je al een licentie gekocht hebt.
Hoe kom je daar bij? Er is nota bene een subforum bestemd voor pre-sales vragen. Sowieso mag je overal op hun forum posten zonder ook maar één cent uitgegeven te hebben.

Zijn er nog andere goede software oplossingen voor een website waarop ik met die software een forum, een marktplaats en een profielen deel wil bouwen?
Heb je het eerder in dit topic genoemde IPB al bekeken?

dfeenstra
03/03/10, 12:40
Hoe ik erbij kom dat je daar niet mag posten als je geen licentie gekocht heb:

als ik me aangemeld heb en aanmelding bevestigd heb krijg ik de volgende melding:

You are currently showing up as unlicensed. To download modifications and/or participate in our community. You will need to prove that you have a valid vBulletin license. To do this, go to vBulletin.com Member Support. Upon entering the support area, enter and/or verify your "Contact Email Address". For further information, please read our "Showing Up As Unlicensed?".


Verder vond ik wel een forum over nl vertalingen maar kon ik niks vinden over een vertaling voor de versie die ik nu zou willen kopen en aangezien ik dus ook niet kan vragen of het er is of snel komt houd dat op.

IPB had ik kennelijk over het hoofd egzien, zal daar eens info over opzoeken.

ilnee
03/03/10, 12:50
Kennelijk werd je doorverwezen naar vbulletin.org. Maar als je even doorgeklikt had had je gezien dat er daar ook een pre-sales forum is waar je zonder licentie vragen kunt stellen.

dfeenstra
03/03/10, 12:56
die melding staat op hun forum op vbulletin.org ja.

Kennelijk kan je enkel en alleen in het pre sales forum posten.

Had geprobeerd op een paar andere sub forums te posten op de .com versie maar krijg daar dan overal de melding:

username, you do not have permission to access this page. This could be due to one of several reasons:

1.Your user account may not have sufficient privileges to access this page. Are you trying to edit someone else's post, access administrative features or some other privileged system?
2.If you are trying to post, the administrator may have disabled your account, or it may be awaiting activation.

Dus aangezien ik niet in speciale topics kon posten die over nl vertalingen gaan en dus op hun .org site die melding kreeg conclusdeerde ik (na al 2 dagen bezig te zijn info te zoeken hierover) uiteindelijk maar dat je de software kennelijk eerst moet kopen voordat je daar mag posten.

In elkgeval zeer onduidelijk...

rackhost.be
03/03/10, 13:01
misschien ook effe afvragen welke database en op welke hardware je deze gaat laten draaien

zal ook wel performantieverschil zijn onafhankelijk van keuze forumsoftware

denk dat vbulletin zich wel al bewezen heeft, en voor $130 zou ik het persoonlijk dan ook niet laten

dfeenstra
03/03/10, 13:10
neem aan dat het gewoon met mysql database werkt en komt te draaien op een dedicated server.

Overigens kost vBulleting publishing suite 285 dollar en de normale forum software 195 dollar en zo te zien geen 130 dollar.

Overigens vind ik 285 dollar geen probleem, maar wordt wel een probleem als ik daarna nog eens 500 of 600 euro (of weet ik veel hoeveel geld) moet gaan uitgeven om de software eerst te gaan laten vertalen voordat ik het kan gebruiken. Dan wordt het me echt te duur.

dfeenstra
03/03/10, 14:58
is er de afgelopen jaar geen nieuwe goede forum software op de markt gekomen dat iemand hier zo weet?

Blacky
03/03/10, 15:50
Ik heb vBulletin jarenlang draaien gehad en als je nu hun licentie policy bekijkt de afgelopen jaren, maken ze de gebruikers eerst wijs dat er niets wijzigt en vervolgens gaat nog geen jaar later de hele licentiepolitiek op zijn kop.
De nodige mensen van het originele team zijn inmiddels ook bij dat bedrijf vertrokken en er zijn slechts nog enkelen van dat originele team over.
Daarnaast hebben ze eerst bepaalde onderdelen die nu in de Suite zitten los verkocht, dat zou ook zo blijven en zit nu allemaal in de Suite en de mensen die dat los gekocht hebben worden mijns inziens niet eens fatsoenlijk gecompenseerd.

Goed, dat gebeurt bij meerdere bedrijven maar de nieuwe v4 is nog niet eens mooi te noemen. Het is weer meer van hetzelfde, is grauw, lijkt teveel op Joomla en anderen, geenszins origineel.

Er is een Nederlandse verteling, zelfs een hele sectie aan gewijd.... nja.. sectie.. Een klein onderdeel. En de vertaling is redelijk te noemen. Er blijft in elk geval toch nog wel het een en ander wat je zelf moet vertalen maar dat is redelijk eenvoudig zelf te doen en betreft kleinere dingen.
Ik heb echter het idee dat hier op WHT het nodige nog custom gedaan is zoals knopjes maken etc. Die zitten wel bij de vertaling maar lang niet allemaal. Dit wordt inderdaad niet door vBulletin ondersteund, alleen door de gebruikers die zich daarmee bezig houden. Waarvoor hulde overigens.


forum software 195 dollar en zo te zien geen 130 dollar.
Klopt, alhoewel die 130 dollar geen prijs zijn. De 130 of 135 dollar waren een aanbieding voor vbulletin bezitters. Deze konden verleden jaar een tijdlang voor 130 dollar upgraden naar de vbulletin suite, daarna moesten ze de normale prijs betalen.

Houdt er rekening mee dat je die 285 dollar ongeveer elke 2 a 3 jaar kwijt zult zijn in dalende mate.
Je betaalt nu voor versie 4, en zo gauw versie 5 komt, moet je dat bedrag opnieuw betalen. Hoe langer je hem hebt, hoe goedkoper dat dit echter wordt.

Als dit ook geen probleem is kun je voor vBulletin gaan, de support en mogelijkheden zijn zeer goed tot uitstekend te noemen en op het vbulletin .org domein zijn er ook nog allerlei mods en hacks verkrijgbaar, waarbij het .org team op leaks en problemen let.

Het werkt gewoon op php met mysql zoals phpBB ook.

Maar ik zou zeker ook eens naar IPB gaan kijken zoals hier ook al aangekaart is, deze is grote sprongen aan het maken, zeker ook met versie 3 en naar ik verneem zijn er ook al de nodige vB gebruikers die het oneens waren met de policy hier naar over gestapt.

Freezer
03/03/10, 16:09
Eens in grote lijnen met Blacky, maar de overstap naar IPB is nou ook nog niet denderend te noemen. vBulletin moet zich zeker opnieuw bewijzen met versie 4, want het heeft gewoon op een hoop punten nog veel werk te doen. Ik heb serieus ook gekeken naar IPB, maar ik verwacht dat het CMS straks van vb4 gewoon goed en degelijk gaat werken.

Ik denk zodra vbulletin wat meer gebruikt zal worden er ook weer een goede nederlandse vertaling zal verschijnen.

rensariens
03/03/10, 16:28
Hier PunBB in gebruik. Erg snel maar wel heel simpel (weinig functionaliteit). Valt wel wat aan te doen met plugins, maar ik zou het niet gebruiken als je een geavanceerd forum wilt opzetten.

dfeenstra
03/03/10, 16:56
Vbulletin zou de beste keuze moeten zijn,
Wat ik wil opzetten is nogal geavanceerd (combinatie van forums, marktplaats en profielen).

Wat ik tot zover heb kunnen vinden is er nog geen vertaling voor publishing suite 4.0.
Er zijn wel wat mensen bezig aan een vertaling voor forum Classic 4.0 maar die is zo te zien nog lang niet klaar en niet de backoffice.
En heb ook geen idee of de vertaling voor forum classic te gebruiken is voor publishing suite.

Voor publishing suite heb ik in elkgeval helemaal niks kunnen vinden over een vertaling.

Heb niet aanwezig zijn van een vertaling is gewoon een grote handicap en maakt interesante software als dit in principe dus ineen klap weer on interesant omdat het dan veel geld kost om alsnog te laten vertalen.

Freezer
03/03/10, 17:02
Je kan het altijd zelf vertalen? Sowieso de backend vertalen zie ik weinig voordelen, de front-end is al grotendeels gedaan via de packs voor versie 3.8

dfeenstra
03/03/10, 17:12
Zelf ben ik niet bepaald een talen wonder...
waar bepaalde mensen een talen knobbel hebben zit bij mij een diepe deuk ;-)

Vandaar dat ik ook bij voorkeur de admin in het nederlands zou hebben, maakt alles wat makkelijker te beheren en overzichtelijker.

Zelf doen is dus zowel kwa talen kennis als kwa tijd geen optie voor mij.

Of packs voor 3.8 (forum classic???) dus ook voor publishing suite 4.0 te gebruiken zijn is me echt onduidelijk.

®on
03/03/10, 18:14
Dan heb je dus nog phpbb maar hoor daar nogal eens verhalen over kwa beveiligings lekken dus vraag me af of dat zo een goede keuze is.
De reputatie dat phpBB lek en onveilig zou zijn, is iets uit het verleden toen velen versie 2.0 gebruikten. De meeste problemen waarvan jij wrs. gehoord hebt, waren te wijten aan luie beheerders die de software niet bijwerkten naar recentere versies of "gehacked" werden door een lame password :D

Vrijwel alle forumsystemen hebben voor en nadelen; het ene is niet opeens beter dan het ander.

MisterTL
04/03/10, 09:28
Ben zelf erg tevreden met WBB (www.woltlab.com), echter is deze niet in het Nederlands beschikbaar. Vertalen kan eenvoudig in het systeem zelf.
Het forum is gemakkelijk in beheer, maar heeft toch een hoop opties, en ook eventuele uitbreidingen zijn niet moeilijk in de implementatie er van.
Qua gratis software vind ik zelf SMF (www.simplemachines.org) een erg net stukje software, het werkt gewoon goed en er zijn een hoop skins, uitbreidingen enz. voor te vinden.

dfeenstra
04/03/10, 11:02
Ron... Ik begrijp dat je dat zegt gezien je handtekening onder je bericht ;-)
Maar ik moet toegeven dat de meeste berichten daarover van minimaal een jaar terug zijn.

Voor vbulletin zijn ze blijkbaar met een vertaling bezig, onduidelijk is echter nog of dat voor enkel het standaard forum is of ook voor publishing suite en dat kan ik daar helaas niet navragen.

Heb besloten vbulletin hierom (nog) niet aan te schaffen en de komende tijd eerst eens te gaan onderzoeken of wat ik wil ook met de andere forum systemen zoals phpbb gemaakt kan worden.

Aar
04/03/10, 12:42
Ikzelf ben wel tevreden over MyReact. Het is ongeveer dezelfde source waar GoT ook op draait. En erg netjes te designen d.m.v. templates. Ook de rechten zijn erg nauwkeurig instelbaar.

www.myreact.nl

ilnee
04/03/10, 14:45
Een nadeel aan MyReact is dat het obfuscated is.