PDA

Bekijk Volledige Versie : peerings



ByteMe
17/07/07, 08:28
hoi,

Momenteel zitten wij in InterXion Brussel op Evonet.
Enorm tevreden qua stabiliteit & snelheid en willen dit zou houden; maar nadeel is de prijs.

Nu ons gevraagd is streaming media te leveren, is die prijs een zwaar nadeel.
Daarom zou een goedkope extra peering uitkomst bieden. Wordt dit uberhaupt gedaan? Kan een coloboer in zijn cabinet zomaar een peering bijleggen? Of wachten hem zware investeringen?
Anders zal er een servertje richting buitenland moeten vertrekken.

Een kabeltje in de valse vloer leggen naar een buur lijkt me niet echt toegestaan :)

Thanks.

smurf
17/07/07, 08:38
Je kan via je coloboer een lijn naar de meet mee room in interxion vragen om daar te verbinden met een partner naar keuze. Het kan zijn dat dit niet toegestaan is door je leverancier natuurlijk. Reken op minstend 250€ patchingkosten. Dan vraag je een STATIC IP feed aan bij de partner waar je goedkope connectivity van wenst.

Wil je het routen en mixen met je bestaande netwerk is het nog een heel ander verhaal.

gjtje
17/07/07, 08:42
Soms kan je best een kabeltje van een andere partij naar jouw rack krijgen. Als je een redelijk slimme switch hebt dan kan je die gebruiken om het verkeer in goede banen te leiden. Dit wordt ook wel gedaan om te zorgen dat je niet direct van één partij afhankelijk bent, zelfs als alles redundant is kan je provider er uit liggen, hiermee heb je dan weer een extra zekerheid ingebouwd. Ik denk echter dat je wel redelijk wat data moet verzetten voordat dit lonend is tenzij je voor een hele erge budget partij gaat, terwijl je bij streaming media toch wel een redelijk nette verbinding wilt hebben.

wonko
17/07/07, 09:36
Eerst even met Evonet overleggen als dit mogelijk is. Als het niet mogelijk is, dan zal je een server ergens anders moeten ophangen (plaats dan even een aanvraag hier op wht).

jurrian
17/07/07, 20:22
Als je gebruik wilt maken van peering-verkeer zul je minstens een eigen ip-reeks (minimaal een /24) moeten hebben, een eigen AS-nummer en zelf de routing moeten verzorgen.

Je provider zou natuurlijk ook extra peering-overeenkomsten kunnen aangaan, maar de vraag is of ze dat willen (kosten voor directe verbindingen danwel exchanges, er gaat veel tijd zitten in het uitzoeken van peering-partners , het aanvragen en opzetten, enz.).

frankske
18/07/07, 09:48
Evonet laat dat eenvoudigweg niet toe.

santema
18/07/07, 10:20
Als je gebruik wilt maken van peering-verkeer zul je minstens een eigen ip-reeks (minimaal een /24) moeten hebben, een eigen AS-nummer en zelf de routing moeten verzorgen.

Je provider zou natuurlijk ook extra peering-overeenkomsten kunnen aangaan, maar de vraag is of ze dat willen (kosten voor directe verbindingen danwel exchanges, er gaat veel tijd zitten in het uitzoeken van peering-partners , het aanvragen en opzetten, enz.).

Of je krijgt gewoon een uplink met peering-only traffic?

Technotop
18/07/07, 10:31
Of je krijgt gewoon een uplink met peering-only traffic?

Peering-only feed is enkel mogelijk als je een eigen Range hebt, minimaal een /24 die ze dan enkel naar hun peers announcen en niet naar hun transits. Je bent dan voor de rest van de wereld offline.

santema
18/07/07, 10:33
Maar geen eigen AS en eigen routing.

frankske
18/07/07, 10:39
santema: voor streaming / download only heb je dat eigenlijk niet eens nodig. Je maakt een scriptje dat kijkt naar het ip van de client, en http-redirect die naar de correct host (eentje in je "reguliere" niet, een ander in je "cheap" net). Moet je geen bgp of eigen ranges voor gaan doen.

Technotop
18/07/07, 10:40
Maar geen eigen AS en eigen routing.

Ik neem aan dat de TS ook nog voor de rest van de wereld online wil zijn. Kijk naar telenet, je bent dan zo goed als offline als je geen goede peering hebt met een van zijn transits.

Met een ASN heb je de vrijheid om het zelf goedkoper in te kopen, je neemt 1 partial (ix feed) af en 1 transit, je kunt dan zelf het e.e.a. doorrouteren.

ByteMe
18/07/07, 10:52
Bedoeling is dus inderdaad enkel streaming over een goedkopere verbinding te laten gaan.
In het begin zal dit beperkt zijn tot enkele 100en GB/maand, maar dit kan later oplopen. We spreken dus niet over TB's. Doelgroep is wel Belgische markt.

Maw, 'kabeltje inpluggen en 1 ip anders routen'... het leek te simpel.
Dan zal het waarschijnlijk een dedicated servertje in NL worden...

Bedankt allemaal.

thunder
20/07/07, 01:31
kan ook goedkoop in België hoor. Als je de rack bij EvoNet huurt zal de kans dat je een eigen MMR patch krijgt klein zijn. Indien je je rack rechtstreeks afneemt bij het DC kan je wle een MMR patch vragen.

ik zou gewoon een static geed nemen op die nieuwe patch van een goedkoop netwerk en daat je streaming server(s) ophangen en je bent gesteld.

ByteMe
24/07/07, 14:39
een kickje :)

Hebben eindelijk feedback van Evonet gekregen.
We kunnen een "single mode fiber" tussen de rack en de "Meet Me" room laten leggen voor een doenbare prijs.

Zijn er dan mensen die ons zo traffic aan een goedkopere prijs kunnen bezorgen? Of hoe gaat het verhaal verder?

Bedankt voor de hulp!

smurf
24/07/07, 15:11
Om hoeveel traffic zou het gaan en naar waar?

Randy
24/07/07, 16:04
Er komt wel heet wat bij kijken als je dit wilt gaan doen. Misschien is het verstandiger om het geheel whitelabel bij derden (managed) in te kopen? Of een eigen streamonly server plaatsen op een andere locatie? Het lijkt mij makkelijker en goedkoper om een server/stream elders te brengen dan om straks 100'en luisteraars te gaan redirecten.
Heb je al wel een lijst van mensen die je bandbreedte kunnen aanbieden? Je behoudt namelijk problemen dat je waarschijnlijk niet direct een Telenet connectie krijgt tegen een gangbare prijs, mocht je je op België gaan richten.

ByteMe
25/07/07, 12:33
We denken zo tegen eind dit jaar een 800GB/maand te verzetten via een alternatieve weg (dus hostings etc blijven op Evonet)...

WilloW
25/07/07, 15:13
We denken zo tegen eind dit jaar een 800GB/maand te verzetten via een alternatieve weg (dus hostings etc blijven op Evonet)...

Om voor 800 GB een speciale lijn plus apparatuur te nemen is denk ik wel beetje overkill. Kun je niet beter kiezen voor een betrouwbare server bij een betrouwbaar bedrijf?

Lijkt mij stuk goedkoper en makkelijker dan deze manier

ByteMe
25/07/07, 16:02
Wel, we (coloboer en ik) zijn zeer tevreden met de situatie en kwaliteit.
Datacenter is ook om de hoek om het zomaar te stellen.

Alleen zitten we beiden verveeld met dure trafiek, dus ook hij heeft interesse om dit te kunnen aanbieden, en minder afhankelijk te zijn van 1 netwerk. Daarom de 'orientatie' wat dit zou inhouden.

Thx