PDA

Bekijk Volledige Versie : Berekeningsfactoren overname prijs



aleto
12/07/07, 19:32
Wij zijn in gesprek met een redelijk grote partij om hun webhosting en webdesign diensten over te nemen. Het bedrijf is sinds circa 2000 actief en heeft enkele honderden webhosting klanten (die redelijk de hoofdprijs betalen voor de webhosting), waarvan bij de meeste klanten de website tevens ontwikkeld is door het bedrijf in kwestie. Verder wordt er gewerkt met een eigen ontwikkeld CMS systeem dat aan meerdere klanten erbij verhuurd wordt of wat klanten met een grotere website gratis erbij krijgen. De overname zou puur betrekking hebben op het klantenbestand en het website portofolio (inclusief CMS) van het bedrijf, met als optie de overname van een werknemer. Er worden geen hardware, servers, (dedicated server) contracten, panden of andere activa overgenomen, en ook de reeds openstaande facturen van het bedrijf worden NIET overgenomen.

Nu weet ik dat er vaker factoren gehanteerd worden om de waarde van het bedrijf te bepalen. Bijvoorbeeld x keer de omzet of x keer de winst of dergelijke factoren. Wie kan mij meer vertellen over de waardeberekening?

En zijn er nog verschillende rekenwaarden m.b.t. de verschillende activiteiten? Telt omzet van doorlopende hostingcontracten bijvoorbeeld in een andere factor mee dan eenmalige omzet voor webdesign/scripting werkzaamheden?

Wie kan mij hier meer over vertellen? Het is belangrijk dat we niet teveel ga betalen voor de partij met wie wij in gesprek zijn.

groenleer
12/07/07, 19:58
Gezien het feit dat de klanten verkocht worden en niet het bedrijf (rechtsvorm) zullen alle klanten opnieuw een contract met jou aan moeten gaan.

Belangrijk is om te weten of dat het bedrijf opnieuw hosting aan gaat bieden, of dat alle klanten naderhand buiten gezet worden als ze niet naar jullie toe willen overstappen.

Wat vaak gebeurd is dat er ber 'overgestapte'/blijvende klant een bedrag word betaald aan het oude bedrijf.
Stel jullie nemen 85% van de klanten over (de overige 15% besluiten namelijk ergens anders te gaan hosten, want hun contract word toch beeindigd) Dna zou je mijns inziens voor die 85% van de klanten maar een vergoeding hoeven te geven. De andere heb je uiteindelijk niet overgenomen. En gezien het feit dat de verkopende partij toch de dienstverlening zou 'stoppen', waren ze ze toch kwijt.

Welke factors je moet gebruiken om over die 85% een bedrag te berekenen durf ik niet te zeggen, vaak is het een deel van de winst/omzet + wat goodwill.

MMaI
12/07/07, 20:43
gewoon 3x de jaaromzet, (je kent het KvK spotje toch)

Overnemen vna de klanten heb ik niet gezien, dus misshcien is het handiger om aan te geven of hele bedrijf (= rechtsvorm) of alleen de klanten overgenomen worden

voor waardebepaling kan een derde partij uitkomst bieden (er zijn taxatuers voor bedrijven) maar in goed overleg kan er vaak al besloten welke waarde eraan gegeven wordt, let in dat geval op omzet EN winst etc
reken ook de tijd mee die het extra gaat kosten en eventueel personeel.

In dit geval, mocht je de cms overnemen vraag dan ook goed over de licentie voor de cms

V v Zuydewijn
13/07/07, 08:53
Wij laten de overname prijs van de volgende zaken afhangen:

- marge
- garantie (of risico) dat iedereen een nieuw contract tekent
- wie migreert de sites?
- In wat voor staat is de admininistratie?
- Is het klantenbestand snel groeiend? (hiervoor hebben wij een mooi modelletje gemaakt).

aleto
13/07/07, 09:30
Wat ik zo weet groeit het klantenbestand marginaal, niet echt hard. Migratie doen wij zelf, van hun gehuurde dedicated servers naar eigen servers van ons. Administratie is wat ik weet goed op orde, maar nog niet geïnspecteerd.

In principe zouden alle klanten naar ons over moeten stappen, het oude bedrijf gaat niet verder met hosting of internet diensten. Maar het is niet zo dat het bedrijf sowieso stopt, enkel als wij het tegen een goede prijs willen overnemen.

Klanten kunnen moeilijk overstappen naar een andere partij, hosting is een koppelverkoop met het webdesign en klanten worden volgens hun AV niet eigenaar van de website. Als ze dus weg willen gaan, moeten ze ook een nieuwe website laten bouwen.

MMai: maar is 3x de jaaromzet niet als er ook activa en inventaris en de openstaande posten worden overgenomen? In dit geval is het niets fysieks dat wordt overgenomen, op het CMS systeem na (dit hebben ze zelf geschreven, is geen licentie oid).

Zuydenwijn: wat voor soort modelletje heb je dan gemaakt ervoor?

Swiftway-UK
13/07/07, 09:37
Als je 3 maal jaaromzet gaat uitkeren zonder te kijken naar de winstmarge, betaal je bijna zeker teveel.

Een goede indicatie is 2 - 3maal jaarwinst, maar dat is voor Internet hosting diensten al abnormaal hoog. Wij betalen maximaal het bedrag uit wat eenzelfde klant ons zou kosten als we intensieve marketing moeten voeren, ik denk dat dit een betere indicatie is voor een overname bedrag.

Waarom zou je meer betalen om een klant over te nemen dan om een nieuwe klant te werven?

aleto
13/07/07, 09:51
Dit zijn wel iets ander soort klanten dan standaard webhosting he? Zij hebben destijds al betaald voor de ontwikkeling van een website, en die draait nu dus daar.

Klanten waarvoor je een nieuwe site bouwt en die vervolgens ook het onderhoud bij jou onderbrengen, zijn natuurlijk moeilijker / anders binnen te krijgen dan standaard hostingklantjes met hun eigen sites.

Swiftway-UK
13/07/07, 09:54
Je moet ook gaan berekenen wat het onderhouden van deze sites je gaat kosten.

Het is natuurlijk een andere soort business, maar wellicht kun je een kort marketingplan opstellen om de waarde van dit soort klanten te berekenen.

Misschien wil de overname partij hier zelfs iets over zeggen, je zou ze kunnen vragen wat voor marketing zij hebben gedaan om nieuwe klanten te werven.

MMaI
13/07/07, 10:22
en let er ook op dat de cms, als deze door het bedrijf zelf geschreven is misschien geen licentie heeft, maar het copyright etc wel bij het bedrijf ligt
vraag dus even of het overnemen van de gescripte websites inclusief de overname is, en of het cms door jullie verder gedistribueerd/verkocht/geleverd mag worden
als je echt geen enkel idee hebt is het miz een goed idee om van buitenaf hierover informatie op te vragen, de KvK heeft hier adviseurs voor, maar er zijn ook onafhankelijke adviesbureaus

ps. die 3x jaaromzet is vanuit dat KvK spotje waarbij dat wordt meegedeeld als goede raad terwijl het idee toch wat genuanceerder is ;)

eMiz0r
13/07/07, 11:09
Als je 3 maal jaaromzet gaat uitkeren zonder te kijken naar de winstmarge, betaal je bijna zeker teveel.

Een goede indicatie is 2 - 3maal jaarwinst, maar dat is voor Internet hosting diensten al abnormaal hoog. Wij betalen maximaal het bedrag uit wat eenzelfde klant ons zou kosten als we intensieve marketing moeten voeren, ik denk dat dit een betere indicatie is voor een overname bedrag.

Dat is dus mijn inziens niet waar en heb ik al vaker gezegd. Als bedrijven daadwerkelijk voor 3x de jaarwinst hun activiteiten volledig naar je overhevelen zou ik hard aan het kopen slaan. Binnen 3 jaar al je investeringen er uit en volle winst gaan draaien! Hoe geweldig zou zo'n wereld er uit zien..

3x de jaaromzet is helemaal niet zo gek. Als je je dan nog eens bedenkt dat je dezelfde activiteiten zou kunnen doorzetten met je eigen personeel, pand, lagere inkoop en andere kosten zal je sowieso al een (veel) hogere winst draaien dan dat het bedrijf zelf gedaan heeft.

2-3x de jaarwinst of lager is een fabeltje. 3x de omzet begint realistisch te worden.

Swiftway-UK
13/07/07, 11:17
Dat is dus mijn inziens niet waar en heb ik al vaker gezegd. Als bedrijven daadwerkelijk voor 3x de jaarwinst hun activiteiten volledig naar je overhevelen zou ik hard aan het kopen slaan. Binnen 3 jaar al je investeringen er uit en volle winst gaan draaien! Hoe geweldig zou zo'n wereld er uit zien..

Je vergeet dat de winst die deze firma haalde vaak het loon was van de ondernemer of (als het een VOF is) ondernemers.

Deze personen vallen weg en die moet jij wel vervangen met personeel. Dus in plaats van 3 jaar ROI moet je gelijk denken aan 6 - 7 jaar. Tel daarbij je management fee bij en overnamekosten, misgelopen inkomsten op rente uitkeringen als je dat bedrag belegd had en je zit zo weer een jaar verder.

Hoe groot schat jij de kans dat de klanten over 7 jaar nog steeds dezelfde diensten afnemen?



3x de jaaromzet is helemaal niet zo gek. Als je je dan nog eens bedenkt dat je dezelfde activiteiten zou kunnen doorzetten met je eigen personeel, pand, lagere inkoop en andere kosten zal je sowieso al een (veel) hogere winst draaien dan dat het bedrijf zelf gedaan heeft.

Natuurlijk bereik je een aantal schaalvoordelen waardoor je de winst wat omhoog kunt halen, maar dat is vaak niet zo spectaculair als je denkt. Personeel dat voor je werkt heeft vaak al voldoende te doen, je kunt ze niet zomaar de taken laten overnemen van een of meerdere fulltime ondernemers.



2-3x de jaarwinst of lager is een fabeltje. 3x de omzet begint realistisch te worden.

Ook als de marge op omzet 3% is? omzet zegt uiteindelijk niets of weinig.

eMiz0r
13/07/07, 11:42
Ik ben het er niet mee eens als je alles in je eigen bedrijf vrijwel geautomatiseerd hebt (daar ga ik vanuit gezien het eigen CMS).

Nu hangt het er natuurlijk van af hoe je je eigen zaken ingericht hebt, maar als ik een bedrijf met 2000 klanten over zou nemen kan ik deze naadloos in onze huidige structuur integreren. Op hardwarekosten na zou ik niets van het bedrijf mee hoeven nemen.


Je vergeet dat de winst die deze firma haalde vaak het loon was van de ondernemer of (als het een VOF is) ondernemers.

Deze personen vallen weg en die moet jij wel vervangen met personeel.

Dit kán het geval zijn, maar dit hoeft absoluut niet. Aangezien personeelskosten vaak de hoogste kostenpost zijn valt er een aanzienlijk deel van de kostprijs weg, waardoor de winst een stuk hoger wordt.

Ik denk dat schaalvoordelen juist wel spectaculair kunnen zijn, afhankelijk van hoe het bedrijf zijn zaken op orde heeft. Daarom is het met de informatie die we in dit topic hebben niet mogelijk om een goede schatting te maken, maar met 2 tot 3x de jaarwinst zal het bedrijf zijn activiteiten niet van de hand doen denk ik.

Swiftway-UK
13/07/07, 11:59
Ik ben het er niet mee eens als je alles in je eigen bedrijf vrijwel geautomatiseerd hebt (daar ga ik vanuit gezien het eigen CMS).

Nu hangt het er natuurlijk van af hoe je je eigen zaken ingericht hebt, maar als ik een bedrijf met 2000 klanten over zou nemen kan ik deze naadloos in onze huidige structuur integreren. Op hardwarekosten na zou ik niets van het bedrijf mee hoeven nemen.

Topicstarter geeft aan dat het een bedrijf is die website onderhoud doet. Verder weten we natuurlijk niet vooraf hoeveel support er gegeven moet worden, support is erg arbeidsintensief en website design aanpassingen ook.

Er zijn bedrijven die miljoenen omzetten maar ook miljoenen verlies maken, zou je daar ook 3 x omzet voor betalen? ik denk dat omzet niet relevant is, winstmarge en mogelijkheden om deze winst te vergroten na aftrek van extra personeelskosten, daarop zou ik mijn overname som op baseren.

Freezer
13/07/07, 13:17
Vraag eerst eens of er een due dilligence onderzoek uitgevoerd kan worden, en van daaruit bepalen wat de de waarde en factor wordt voor de overname. Bel je accountant eens op, want dat scheelt je gewoon een hoop geld in dit soort zaken.

V v Zuydewijn
13/07/07, 17:27
Zuydenwijn: wat voor soort modelletje heb je dan gemaakt ervoor?

Het is natuurlijk heel moeilijk om te berekenen wat je gaat betalen voor 'toekomstige groei'. Je gaat dus betalen voor omzet die nog niet behaald is.
Toen zijn wij gaan denken: "wat zijn kenmerken van een groeiend klantenbestand". Daar hebben we er een aantal van bedacht, er een waarde aan gehangen en zo kunnen wij nu een berekening loslaten erop en komt er iets uit. :)

Tot slot vergeten veel mensen het volgende; de meeste hosting pakketten worden per jaar, voorruit betaalt. Bij een overname heeft de oude ondernemer dus al (gemiddeld) een halj jaar omzet gekregen waar hij geen diensten meer voor hoeft te leveren. Ben een erg snel groeiend klantenbestand zelfs meer dan een halfjaar.

Succes!

aleto
13/07/07, 21:43
Het klantenbestand van het betreffende bedrijf is redelijk stabiel. Er komen nog wel wat klanten bij, maar niet al te veel. Natuurlijk zijn er ook opzeggingen of bedrijven die failliet gaan. Wat ik begrepen heb, is dit ongeveer in evenwicht met een zeer lichte stijging. Erg veel groei zit er dus niet in.

Het laatste wat je zegt is ons bekend ja, je moet diensten leveren waar al voor betaald is en waar je zelf geen geld voor krijgt.