PDA

Bekijk Volledige Versie : trixbox



djcujo
12/07/07, 14:57
Zijn er hier nog meer "fanatieke" gebruikers/testers van de trixbox ?
Ik ben deze nu sinds 2 weken aan het doortesten en ben er steeds meer over te spreken.. Zou leuk/handig zijn om hier in het nederlands met anderen over te kunnen discuseren.

Greetz,

(dj)

antpeks
12/07/07, 15:27
roept u maar

groenleer
12/07/07, 20:24
Ik heb music on hold nog steeds niet aan de gang.
En heb ook nog nergens een werkende fix kunnen vinden.
Het schijnt zo te zijn dat MOH kapot gaat als je CallWaiting en DND installeert.

Antoon
09/08/07, 16:58
We hebben nu bijna 1 jaar trixbox draaien. Werkt prima.
Sinds de testfase is het systeem uitgebreid naar 12 sip toestellen, 1 analoog toestel, fax server (win2003 met faxmodem), MFP met fax functie, Hudlite server en client (nummers bellen vanuit Outlook) en zelfs de deurtelefoon werkt via trixbox (de automatische opener is in voorbereiding).

Alleen zou ik nog graag CID aan de gang willen krijgen. Nu staat er steeds op het toestel "Unknown" als er iemand belt.
Volgens KPN staat het signaal wel op de lijn, en moet het aan de centrale liggen. Ik kom er niet uit.

Iemand??

Grimmstarr
21/08/07, 15:28
trixbox is hardstikke simpel en makkelijk te instaleren en mee te werken

groenleer
21/08/07, 15:59
We hebben nu bijna 1 jaar trixbox draaien. Werkt prima.
Sinds de testfase is het systeem uitgebreid naar 12 sip toestellen, 1 analoog toestel, fax server (win2003 met faxmodem), MFP met fax functie, Hudlite server en client (nummers bellen vanuit Outlook) en zelfs de deurtelefoon werkt via trixbox (de automatische opener is in voorbereiding).

Alleen zou ik nog graag CID aan de gang willen krijgen. Nu staat er steeds op het toestel "Unknown" als er iemand belt.
Volgens KPN staat het signaal wel op de lijn, en moet het aan de centrale liggen. Ik kom er niet uit.

Iemand??

Er zijn twee standaarden voor nummer weergave. Ik meen dat KPN de niet amerikaanse variant gebruikte. Zoek maar eens op nummerweergave protocol KPN zou wel wat resultaten moeten geven.

Zelf maak ik gebruik van Speakup.

frankiej
30/01/08, 00:33
hallo, hier ook een trixboxer. Sinds vandaag. Loop al gelijk vast bij de configuratie. In de webbrowser kan ik netjes verbinding maken met de server, bij de securitycode heb ik passw0rd ingevoerd, deze pakt ie schijnbaar wel, maar verder geraak ik dus niet. Ik kan alleen dubbelklikken op de parked buttons welke vervolgens no data aangeven. Ook in hudlite kan ik niets.
Via putty heb ik ook al de regels in var/www/html/panel welke betrekking (zouden kunnen) hebben op de verificatie gewijzigd van "UNUSED" naar mijn eigen wachtwoord maar zonder resultaat. Wat nu?

IT-worX
30/01/08, 00:38
hier ook een trixbox draaien met een aantal lijntjes (stuk of 6 02 nummers). Enige wat jammer is, is dat de functie om te faxen niet helemaal prettig werkt precies :(

InfComTec
11/02/08, 22:25
Stel gerust uw trixbox vragen :)
Bovenstaande:
@frankiej: Mogelijk moet je nog modules activeren? Het varieert met de versie waar dit zit, iets van setup, tools, extra. In elk geval het woord "module".
@antoon: Wat is de verbinding met de KPN? Ik heb hier thuis (voor de lol) een Grandstream ATA aan een analoge lijn hangen, daar komt CID idd niet door maar dat is een bekende (en irritante) tekortkoming van die ATA.

Dotdns
11/02/08, 23:43
hier al een 4 maanden tribox,
3 lijnen werkt perfect.
( heb wel niet zelf geinstaleerd ) maar wel alles aangepast.
Music on hold was de makkelijkste hieraan

landfiets
25/02/08, 14:46
hoi

Ik heb alles in de Trixbox staan zoals op dit soort sites staat o.a. voor voipbuster uitbellen. Echter ik blijf krijgen dat de lines allemaal busy zijn en dat ik niet kan uitbellen. Wie weet een goed dialplan voor de trixbox?
Moet ik het dialplan van de SPA962 uitzetten permanent en alleen de trixbox laten doen? Wie weet werkende instellingen.
Al het inkomende via budgetphone, en sipgate gaat goed alleen uitbellen niet met voipbuster

asteriskfreak
27/02/08, 15:15
hoi

Ik heb alles in de Trixbox staan zoals op dit soort sites staat o.a. voor voipbuster uitbellen. Echter ik blijf krijgen dat de lines allemaal busy zijn en dat ik niet kan uitbellen. Wie weet een goed dialplan voor de trixbox?
Moet ik het dialplan van de SPA962 uitzetten permanent en alleen de trixbox laten doen? Wie weet werkende instellingen.
Al het inkomende via budgetphone, en sipgate gaat goed alleen uitbellen niet met voipbuster

Ik denk dat je het beste de dialplan van Trixbox kan aanhouden.
Kun je een screenshot hier neer zetten hoe je dialplan eruit ziet?

Gaat het uitbellen vanaf Budgetphone en sipgate wel goed dan?

asteriskfreak
29/02/08, 03:44
Ik zet je hier een voorbeeld config neer zoals ik die heb voor voipbuster.

Het enigste wat je nog maar hoeft te doen is je gebruikersnaam en wachtwoord aan te passen naar je eigen instellingen.

Laat het ons even weten of het d.m.v deze screenshot gelukt is.

landfiets
29/02/08, 11:37
Ik heb een ander gebruikt en dat lukte ook, echter nu loop ik nog tegen wat anders aan. Ik wil met budgetphoners intern kunnen bellen door hun 31xxxxxxx caller ID te bellen. Echter dit moet ik instellen in de dialplan of outboundrule. Wat moet inu waar instellen?
Bijv. ik wil 31597712333 bellen met exact dat nummer en wil dat dan een BudPh gebruikt wordt die er nix aan toevoegt en nix aan afdoet. Hoe stel ik dat in? Ik heb nog geen idee w.b. dialplans

En nog een vraag. Als ik nu vanaf een bepaalde extensie altijd wil uitbellen met dezelfde provider, hoe stel ik dat in? Zonder dus dan nog een extra dialplan te maken voor die provider omdat in principe die extensie altijd die provider gebruikt

host3000
29/02/08, 11:55
Ik moet zeggen dat pbx in a flash er toch wel erg netjes uitziet! Wij gebruiken nu asterisk kaal zonder frontend, omdat wij trixbox helemaal niets vinden. Maar het is met pbx in a flash toch wel het overwegen waard.

Nog wel een vraagje:
Hoe gaat het instellen van menu's (welkom, kiezen taal, submenu, kiezen optie etc) met pbx in a flash ? Is dat gemakkelijk?

asteriskfreak
29/02/08, 14:54
Ja ik vind hem erg gebruikersvriendelijk.
Menu's e.d. zijn heel gemakkelijk in te stellen.

Op zich vind ik Trixbox ook wel goed, alleen wordt Trixbox naar mijn mening te commercieel.
Eigenlijk best wel jammer voor een distributie wat opensource nastreeft.

Ik denk dat Trixbox over een tijdje zelfs niet meer gratis te verkrijgen is, maar alleen betaald.

Fludizz
05/03/08, 17:38
Tegen de tijd dat het betaald is hebben de huidige TrixBox gebruikers genoeg ervaring om 'from scratch' een pbx op te zetten ;)

TrixBox is ideaal om te leren! Echter toen ik begon het te implementeren kwam ik al snel tegen limitaties (danwel features van Asterisk die niet ondersteunt worden door FreePBX) van het systeem aan. Hierdoor wel waardevolle ervaring opgedaan doordat ik heel veel in de losse configs heb gewerkt.

Job
10/03/08, 01:28
Ik heb een ander gebruikt en dat lukte ook, echter nu loop ik nog tegen wat anders aan. Ik wil met budgetphoners intern kunnen bellen door hun 31xxxxxxx caller ID te bellen. Echter dit moet ik instellen in de dialplan of outboundrule. Wat moet inu waar instellen?
Bijv. ik wil 31597712333 bellen met exact dat nummer en wil dat dan een BudPh gebruikt wordt die er nix aan toevoegt en nix aan afdoet. Hoe stel ik dat in? Ik heb nog geen idee w.b. dialplans

En nog een vraag. Als ik nu vanaf een bepaalde extensie altijd wil uitbellen met dezelfde provider, hoe stel ik dat in? Zonder dus dan nog een extra dialplan te maken voor die provider omdat in principe die extensie altijd die provider gebruikt

Vraag 1:

Je kan in de outbound rule laten matchen op dat patroon.
Een patroon start altijd met een _ (underscore)
In een patroon staat: een X voor een getal van 0-9 een Z voor 1-9 en de N voor een getal van 2-9, en dan heb je nog een functie die een nummer in een bepaalde range kan matchen [13-7] die is dus geldig bij een getal van 3,4,5,6 en 7.

In jouw geval moet er dus in de outbound rule staan:
_31XXXXXXXXX

Vraag 2:

Je kan voor die uitgaande provider een context aanmaken. bijv: [mijnprovider]
en deze context kan je vervolgens op meerder plaatsen invoegen (include => mijnprovider)
Je laat dat bepaalde toestel dan altijd via die context uitbellen. (en andere gebruikers kunnen eventueel deze EN andere contexten gebruiken.)

crazycoder
10/03/08, 08:03
Ik heb met trixbox gespeeld en vond het helemaal niets. Beetje onbegrijpelijk waarom je via de website van een leverancier het spul moet configureren. Het leek ook vrij veel dataverkeer te trekken..

Volgende poging was asterisknow. Werkte na 3 herinstallaties :)


Ja ik vind hem erg gebruikersvriendelijk.
Menu's e.d. zijn heel gemakkelijk in te stellen.

Op zich vind ik Trixbox ook wel goed, alleen wordt Trixbox naar mijn mening te commercieel.
Eigenlijk best wel jammer voor een distributie wat opensource nastreeft.

Ik denk dat Trixbox over een tijdje zelfs niet meer gratis te verkrijgen is, maar alleen betaald.
Opensource wil alleen zeggen dat je de source erbij krijg of kan krijgen. Zegt niets over moeten betalen voor gebruik.

Job
12/03/08, 19:01
Ik heb met trixbox gespeeld en vond het helemaal niets. Beetje onbegrijpelijk waarom je via de website van een leverancier het spul moet configureren. Het leek ook vrij veel dataverkeer te trekken..

Volgende poging was asterisknow. Werkte na 3 herinstallaties :)


Opensource wil alleen zeggen dat je de source erbij krijg of kan krijgen. Zegt niets over moeten betalen voor gebruik.

Trixbox is leuk voor starters om kennis te maken met de kracht van Asterisk.
Als je echter asterisk op oude hardware wil laten draaien, dan ben je beter af met een zo kaal mogelijke versie, en dan alleen installeren wat je echt nodig hebt.

Ik vind Trixbox zelf ook een beetje te zwaar draaien, maar het werkt verder wel goed.

Dus om te leren is Trixbox een prima start. (maar natuurlijk niet de enigste optie!, iemand nog andere goede ervaringen?)

crazycoder
12/03/08, 20:43
Trixbox is leuk voor starters om kennis te maken met de kracht van Asterisk.
Als je echter asterisk op oude hardware wil laten draaien, dan ben je beter af met een zo kaal mogelijke versie, en dan alleen installeren wat je echt nodig hebt.

Ik vind Trixbox zelf ook een beetje te zwaar draaien, maar het werkt verder wel goed.
Als het nogal zwaar is zou dat de oorzaak kunnen zijn. De doos waar ik het op installeerde is niet zo heel zwaar.
Moet wel zeggen dat het met asterisknow prima draait. De load is niet noemenswaardig.

Had eigenlijk asterisk kaal willen installeren maar dat ging mij teveel tijd kosten..

johnbrand
16/03/08, 14:29
Ik heb hier trixbox draaien op een XEN-server P4 2.6ghz. Werkt goed. Ook heb ik geen last van het feit dat Trixbox te zwaar is.

Ben nog steeds zeer tevreden over trixbox. Wat zijn dan features die gemist moeten worden als je trixbox gebruikt ipv native asterisk.

Voip-Link
19/03/08, 16:52
Het mooie van Asterisk(vanilla) is het dynamische, de gebruiker is geheel in staat om de modules aan te passen en er een eigen product van te maken. Trixbox is tegenwoordig zeer compleet maar laat op enkele plekken nog wat haken vallen, bijvoorbeeld(ironisch genoeg) op virtualisatie.

Over het algemeen is het niet aan te raden om Asterisk te virtualiseren, dit heeft te maken met wat latency issues op virtuele platformen.
Asterisk gebruikt ztdummy om digium hardware te virtualiseren, ztdummy maakt op zijn beurt weer gebruik van de USB-controllers om timings te bepalen. In dit proces treed bij virtualisatie enrom veel latency op, hier is een kernel-hack voor die toepasbaar is op een standaard Asterisk installatie... begrijp me niet verkeerd.. ook hier is het niet geperfectioneerd, dit vergt een enorme hoeveelheid gerommel om dit aan de praat te krijgen.

Symptonen onder virtualisatie zijn:
Slechte kwaliteit van de lijn
Vertraging in geluidsoverdracht
Tijdelijk wegvallen van geluid
Echo effect

Ik ga er hier vanuit dat het om een bedrijfssituatie gaat, voor 2/4 toestellen met minder dan 3 simultane gesprekken kan dit geen kwaad.

Een ander punt waar Trixbox op faalt is Fax, er zijn hier meerdere modules voor beschikbaar via de package manager (Hylafax e.d.). Echter bestaat er de kans dat in enkel configuraties faxen wegvallen en nooit ontvangen zullen worden.
Deze functionaliteit is in vanilla asterisk wel al uitgewerkt!

Tot slot is trixbox momenteel nog niet geheel in staat om BRI/PRI drivers te gebruiken voor de bijbehorende hardware, hierdoor is een koppeling naar het PSTN netwerk enorm lastig. Ik heb ooit ergens een artikel gelezen over iemand die hierin geslaagd was, helaas was dit niet bepaald makkelijk en vergte enorm veel tweaken aan Trixbox zelf.
Deze functionaliteit is wel aangekondigd in de aankomende Major versie!

Tot slot,
Net zoals bij alle GUI paketten blijft het een beperking vormen in de orginele functionaliteit van een applicatie, iedere applicatie. Je offert functionaliteit op voor gebruiksgemak.

lilsoldier
02/03/10, 13:25
Ik zet je hier een voorbeeld config neer zoals ik die heb voor voipbuster.

Het enigste wat je nog maar hoeft te doen is je gebruikersnaam en wachtwoord aan te passen naar je eigen instellingen.

Laat het ons even weten of het d.m.v deze screenshot gelukt is.

heyy ik heb een vraagje waarom moetje incomming settings inzetten wat moetje daarin verwerken en waarom?

Arie.
02/03/10, 14:40
Hmm, oud topic, lees de readme.txt eens door ;)

Dillard
02/03/10, 19:14
Fijn, oude topics omhoog halen ... Volgende keer even opletten graag

Closed