PDA

Bekijk Volledige Versie : Keuze tussen diverse platforms



FransVanNispen
12/07/07, 06:29
Aangezien wij al enige tijd bezig zijn ons te orienteren op een goed werkend virtualisatie platform, en ik daarbij met regelmaat op de meest uiteenlopende aanbiedingen stuit, ben ik erg benieuwd geworden.

Waarop hebben jullie je keuze gebaseerd voor een bepaalde configuratie, setup of virtualisatie software.

Waarom bijv gekozen voor Xen ipv VMware, of misschien toch gegaan voor Virtuozzo ipv de gratis OpenVZ variant?

Ik ben erg benieuwd wat jullie argumenten zijn voor een bepaalde keuze.

wonko
12/07/07, 08:13
Wij hebben voor Xen gekozen. Het is een zeer mooi open source product, wordt ondersteund door veel hardware en softwareleveranciers, werkte netjes in al onze testen (en tot op heden nog maar heel weinig fouten gevonden), de community errond is zeer actief, en de gereleasde software is zeer stabiel.

Met VMWare zit je vast aan één leverancier en betaal je je blauw aan licentiekosten.

Virtuozzo hebben we zelfs niet overwogen.

gjtje
12/07/07, 08:48
Ik sluit me aan bij wonko. Virtuozzo biedt een prima oplossing echter de vrijheid, voor gebruiker en beheerder, is beperkt en dat vind ik bij een VPS niet passen.
De keuze was vooral tussen VMWare en Xen. In principe heeft Xen de potentie een stuk beter te performen. Een vendor lock-in heb je bij beide, uiteindelijk is er één bedrijf dat de ontwikkeling van Xen stuurt.

wonko
12/07/07, 08:54
Het voordeel van Xen tegen de vendor lockin dat ik zie is het feit dat, wanneer XenSource een vreemde keuze zou maken die fundamenteel Xen wijzigt, er mogelijkst genoeg reactie zal komen uit de OS-hoek, en dat er mogelijkst een branch of afsplitsing gaat komen die de juiste koers zal blijven varen (de juiste koers volgens de "afsplitsers" natuurlijk, maar soit)... Bij VMWare is dat niet mogelijk.

JROnline
12/07/07, 10:03
KVM kan ook nog een leuk alternatief worden.

Apoc
12/07/07, 10:49
Het voordeel van Xen tegen de vendor lockin dat ik zie is het feit dat, wanneer XenSource een vreemde keuze zou maken die fundamenteel Xen wijzigt, er mogelijkst genoeg reactie zal komen uit de OS-hoek, en dat er mogelijkst een branch of afsplitsing gaat komen die de juiste koers zal blijven varen (de juiste koers volgens de "afsplitsers" natuurlijk, maar soit)... Bij VMWare is dat niet mogelijk.

Dat geldt feitelijk voor VMware en Virtuozzo ook. Er zou dan welliswaar geen afsplitsing komen, maar als genoeg mensen een bezwaar indienen tegen een bepaalde keuze die het bedrijf maakt, dan luisteren ze daar echt wel naar.

Wij gebruiken uitsluitend Virtuozzo. We hebben voordat we de keuze maakten ook Xen en UML getest, en naar onze mening is Virtuozzo veruit het beste voor wat wij aanbieden.

Freakingme
12/07/07, 17:48
Vanwege de compleet andere technieken die Xen gebruikt ten opzichte van de openVZ kernel, is overselling AFAIK niet mogelijk met Xen. Mocht je dit willen, zou ik voor openvz/virtuozzo gaan...

bvankuik
14/07/07, 22:14
Volgens mij kun je drie dingen oversellen; traffic, geheugen en schijfruimte. Traffic gaat sowieso. Qua geheugen en schijfruimte; het is natuurlijk niet zoals bij OpenVZ enzo, maar Xen biedt hiervoor wel mogelijkheden. Je kunt toestaan dat vanuit de guest extra geheugen kan worden aangevraagd. Je kunt ook schijfruimte oversellen door het OS op de lokale schijf te zetten en een extra stuk te mounten met NFS ofzo.

Wido
19/07/07, 22:56
Ik heb ervaring met VServer en Xen, maar mijn voorkeur gaat toch zeker uit naar Xen.

VServer is een veredelde chroot, wat voor mij véél te veel problemen gaf.

Sinds 10 maanden draaien we alles in Xen en dat bevalt me goed, zeker nu Xen standaard in Ubuntu Feisty zit.

Ik ben nu langzaam al mijn Ubuntu Dapper machines naar Feisty aan het zetten en kan mijn Xen gewoon heerlijk via apt-get binnenhalen.

Ook Open-iSCSI (Voor iSCSI support) zit tegenwoordig standaard in Ubuntu Feisty, wat nog meer scheelt.

Draait allemaal lekker stabiel en zonder klachten.

Met Xen 3.0.3 en 3.0.4 had ik nog wel eens wat crashes, maar dat kwam naar mijn idee door de relatief oude kernel (2.6.16), maar nu Ubuntu de 2.6.19 levert, draait het allemaal stukken beter, ik heb nog geen enkele crash gehad.

NCS Marco
20/07/07, 13:26
XenSource heeft met de nieuwe versie van XenEnterprise alle troeven in handen.

Meer informatie nodig?

Schrijf je in voor het Gratis Seminar : SERVER INNOVATION 2007
Dit seminar wordt gehouden op 6 september 2007

Hier wordt geintroduceerd:


XenEnterprise 4.0 van XenSource
Superblade bladeserver van Supermicro
Superclusterserver van SuperCluster


First hand info!!!

inschrijven kan op ncs.nl/seminar

Randy
20/07/07, 13:45
He oud collega,

Wordt deze bij jillie op Den Sliem gehoude?

(n.b.; google Calendar staat unshared nu zag ik...)

NCS Marco
20/07/07, 18:23
nope, deze wordt gehouden :Bilderberg Résidence Groot Heideborgh in Garderen

Spyder01
22/07/07, 01:17
Leuk om Marco hier ook te treffen.

Lijkt me voor veel hosters een interessante meeting. Hier is ook steeds meer vraag naar. 6 september is voor mij een lastige dag, maar hoop dat ik e.e.a. nog kan regelen.

Bij mij levert de platform keus ook nog wel eens wikken en wegen op.

scenestar
22/07/07, 05:08
Vserver en virtuozzo zijn inderdaad gewoon opgefokte chroots.

Gebruik gewoon Xen

FransVanNispen
11/08/07, 06:00
Na lang wikken, wegen en vergelijken is onze keuze gevallen op XenEnterprise. Tevens dank aan Marco/NCS voor de uitvoerige begeleiding bij de keuze.

Van alle opties waren er voor ons maar 2 opties over: Xen en VMware.

Hoewel de dochter van SWsoft, Parallels, het erg goed doet met het draaien van Windows op mijn Mac Pro, geven diverse andere OS'en grote problemen. Tel daarbij op de grote hoeveelheden negatieve adviezen over Virtuozzo en het fijt dat er geen Linux en Windows op hetzelfde systeem kunnen draaien, en het laten vallen van deze optie is voor mij duidelijk.

VMware heeft lange tijd onze voorkeur gehad, met name door de VMotion optie en de goede support voor een groot scala aan OS'en. Echter, de kosten van VMware zijn dermate hoog (ESX + VirtualCenter, VMotion, backup), dat het haast onmogelijk is met dit product competitive diensten aan te bieden.

Toen duidelijk werd dat Xen in de volgende release over XenMotion zal beschikken en over 64bit guest OS ondersteuning, werd de keuze voor Xen een stuk gemakkelijker.

mxcreep
16/08/07, 10:05
Frans, de nieuwe aangekondigde prijzen voor XenEnterprise 4.0 ga je ook niet vrolijk van worden...de prijs voor een 2 socket licensie is opgeschroefd naar 2499 dollar ex support. Daarnaast is XenSource nu overgenomen door Citrix, waarbij je je ook moet afvragen of wij als hosters (veelal linux) daarvan wel zo blij moeten worden. Ik heb een paar maanden geleden ook de keuze voor Xensource gemaakt en al een heel aantal licensies gekocht (gelukkig voor de oude prijs) maar als ik alle nieuwe berichten lees over Xensource krijg ik wel een beetje het idee dat ik misschien niet de juiste keuze heb gemaakt. Zowieso is XenEnterprise 4.0 heel erg gericht op features voor Microsoft gebruikers, te zien aan onder andere Xencenter wat in .NET is geprogrammeerd en dus niet meer zonder blikken of blozen op een linux doos draait, maar ook dat er voor Windows wel 64bits support is en nog niet voor linux guests. Al met al lijkt het erop alsof ze een beetje hun afkomst aan het vergeten zijn en heel hard achter de grote zak met geld aan rennen...persoonlijk vind ik dat erg jammer voor een bedrijf wat zo veel belovend was in de opensource wereld.

FransVanNispen
16/08/07, 11:56
Klopt, de nieuwe prijs is even slikken. Ik heb inmiddels 3 Enterprise licenties voor de oude prijs aangeschaft. Volgens mijn reseller, zit daarbij een jaar lang upgrades naar de laatste versie. Helaas kan ik nergens op de site vinden dat mijn 3.2 Enterprise van 2 en 3 weken oud ook daadwerkelijk naar 4.0 Enterprise gaat.

Xen meent zich nu te kunnen meten met VMware Enterprise, zelfs de naamgeving van de nieuwe features lijken erop. VMware met VMotion kost overigens $5750 met een verplichting tot minimaal 1jr gold support a $1207.

Aangezien 4.0 ook live migration ondersteund en resource pools, is Xen nog steeds de betaalbaardere keuze. XenServer is overigens in features gelijk aan wat 3.2 Enterprise was, en die gaat meen ik rond de $595 kosten. Dan mis je alleen resource pools en XenMotion.

VMWare is erg mooi, maar voor 6k Euro per server wel erg aan de prijs.

theop
01/09/07, 15:43
VMWare heeft het VMware Service Provider Program. het lijkt een beetje op het microsoft spla programma.

zie vmware site onder /solutions/hosting/ (mag geen links plaatsen)

je moet er wel wat voor doen hoor.

FransVanNispen
01/09/07, 15:52
Dat hebben ze inmiddels telefonisch gemeld. Er zou echter iemand anders van VMware terugbellen, maar dat moet nog steeds gebeuren.