PDA

Bekijk Volledige Versie : [FTP] Quota's dataverkeer



Lite-On
11/07/07, 17:50
Een van mijn klanten komt een managed dedicated server huren.
Deze server gaat gebruikt worden als fileserver (FTP).

Nu wil hij iets met een control panel hebben (voorkeur; webbased), zodat hij FTP accounts kan aanmaken. Elke account moet zijn eigen quota's kunnen krijgen.
Nu dacht ik zelf aan ISPConfig/Directadmin/CPanel, maar daar kun je alleen een schijfruimte quota instellen.
Het is de bedoeling dat er ook een quota op het dataverkeer per account gezet moet kunnen worden.
Dataverkeer quota's per account kan ik bij ISPConfig, DA, CPanel niet terug vinden, alleen schijfruimte quota's. Met google kom ik ook niet echt verder.

Het is de bedoeling dat iedereen de volledige inhoudt te zien krijgt op de FTP share, alleen moeten er dus quota's voor het dataverkeer per account aangemaakt worden.
De bedoeling is dus dat bijvoorbeeld "Jantje" maar 50MB kan downloaden van alles op de fileserver per maand.

Het liefst gebruik een Linux oplossing :)

Wie o wie weet hier een goede manier voor? :)

SF-Jeroen
11/07/07, 18:12
DA, CPanel hebben wel dataverkeer quotas hoor, voor de gebruikers zelf, alleen niet voor ondergeschikte FTP accounts.

Maar als je mensen echt ieder een eigen FTP account wilt geven is het helaas niet mogelijk, in dat geval raad ik je aan een website te maken met login, en downloadlimiet, en dan bijvoorbeeld een webbased upload script

swiep
11/07/07, 18:13
wzdftpd - zit tegenwoordig standaard bij de meeste distro's en is vrij scriptable met een (webbased) management module.

Maar hij kan net zo makkelijk en veel sneller SITE commands gebruiken om groepen aan te maken met de diverse quota's.

Vervolgens is het een kwestie van aanmaken van een nieuwe user met als argument gebruiker,wachtwoord en groep. Aanmaak kan door middel van een simpel script (paar regels hooguit) die als variable groep,username en password bevat.

Jorem
11/07/07, 20:34
Bij ISPConfig kan je aangeven hoeveel data er verzet mag worden. Mits iemand over zijn dataverbruik heengaat kan je kiezen welke actie er wordt uitgevoerd. Bijv. geen dataverkeer mee mogelijk, alleen waarschuwen of geen actie.

Dat datavebruik geldt voor web, ftp en mail. Aangezien dit een fileserver is is dat prima lijkt mij. FTP verkeer wordt ook meegerekend namelijk.