PDA

Bekijk Volledige Versie : Virtuozzo: verschillende windows versie's als VPS



MitPower
11/07/07, 11:50
Ik heb me rot gezocht naar het antwoord op deze vraag, maar heb het nergens kunnen vinden. Misschien dat hier iemand het weet?

Ik wil graag het volgende:

Hoofd systeem: Windows 2003 + virtuozzo

2x VPS Windows 2003 (+ plesk)
1x VPS Windows SBS 2003 (zonder plesk, als eigen file server dmv VPN)

Is zoiets mogelijk met verschillende Windows versie's erop?

SF-Jeroen
11/07/07, 12:23
Volgens mij kan dit wel, maar het kost je natuurlijk wel 2 licenties ipv 1

gjtje
11/07/07, 12:27
Het kost je sowieso 4 licenties, licenties gaan per socket, of dat fysiek of virtueel is maakt niet uit, tenzij je Windows 2003 Enterprise of Datacenter gebruikt.

Apoc
11/07/07, 14:52
TS vraagt niet om licenties, hij vraagt of het mogelijk is om verschillende Windows versies te draaien op een Windows Virtuozzo machine. Het antwoord daarop is simpel: nee dat is niet mogelijk.

MitPower
11/07/07, 20:24
TS vraagt niet om licenties, hij vraagt of het mogelijk is om verschillende Windows versies te draaien op een Windows Virtuozzo machine. Het antwoord daarop is simpel: nee dat is niet mogelijk.

Okay bedankt. Bestaat er een virtualisatietechniek waarmee mijn wens wel mogelijk is en waarmee ik Plesk kan draaien op de 2 VPN machines?
Liefst heb ik een Windows als Hostsysteem.

Glenn
11/07/07, 20:38
VMware, maar dan betaal je per guest weer een licentie. Maar technisch gezien kan het met vmware.

Randy
11/07/07, 20:49
VMware, maar dan betaal je per guest weer een licentie. Maar technisch gezien kan het met vmware.

Niet helemaal. VMWare Server is gewoon gratis. Of doelde je op Windows licenties? Bij SPLA geldt dat je ook voor een VPS een aparte licentie moet hebben (enterprise 4x vrij, datacenter 16x vrij).
Met andere virtualiseringstechnieken heb ik geen ervaring. Zelf hebben we een VMWare server draaien met 15 guests erop (Let wel: 16 Gbyte geheugen en dual quadcore cpu)

Glenn
11/07/07, 20:58
Niet helemaal. VMWare Server is gewoon gratis. Of doelde je op Windows licenties? Bij SPLA geldt dat je ook voor een VPS een aparte licentie moet hebben (enterprise 4x vrij, datacenter 16x vrij).
Met andere virtualiseringstechnieken heb ik geen ervaring. Zelf hebben we een VMWare server draaien met 15 guests erop (Let wel: 16 Gbyte geheugen en dual quadcore cpu)

Ik doelde inderdaad op de Windows licenties. Virtuozzo heeft voor zover ik begrijp geen aparte SPLA licenties nodig voor de guests. Bij VMWare dien je wel per guest een licentie te betalen. Als je dan ook nog eens je VMWare host op Windows draait dien je daar óók nog een licentie voor af te sluiten. Overigens is VMware server gewoon gratis, dat klopt.

Wat bedoel je met x keer vrij?

Randy
11/07/07, 21:19
Ik doelde inderdaad op de Windows licenties. Virtuozzo heeft voor zover ik begrijp geen aparte SPLA licenties nodig voor de guests. Bij VMWare dien je wel per guest een licentie te betalen. Als je dan ook nog eens je VMWare host op Windows draait dien je daar óók nog een licentie voor af te sluiten. Overigens is VMware server gewoon gratis, dat klopt.

Wat bedoel je met x keer vrij?

Met 1 Enterprise Licentie mag je 4 guests draaien. Bij DC-editie mag je zelfs 16 guests draaien zonder extra SPLA licenties aan te schaffen.

Ingvald
11/07/07, 21:23
Met 1 Enterprise Licentie mag je 4 guests draaien. Bij DC-editie mag je zelfs 16 guests draaien zonder extra SPLA licenties aan te schaffen.
Wat betreft 4 guests draaien met 1 Ent. licentie, moest je dan geen gebruik maken van Microsoft's Virtual Server? Of mag dit ook gewoon met andere virtualisatiesoftware zoals VMware?

MitPower
12/07/07, 00:06
Okay bedankt iedereen! licentie's interesseren me niets, zo duur is een web edition niet en ik kan ze ook nog is goedkoop inkopen.

Ga dus voor het volgende denk ik:

1x host - Windows 2003 standaard
2x vps - Windows 2003 standaard (of misschien web, komt toch plesk op)
1x sbs - Windows 2003 SBS standaard (voor VPN verbinding vanaf kantoor en onderweg)

Ga eerst maar eens stoeien met vmware server. De server uitvoering kan ik nog niet namelijk.

Bedankt iedereen voor de reactie's!:W:

Glenn
12/07/07, 00:09
Okay bedankt iedereen! licentie's interesseren me niets, Jou niet, de BSA en Microsoft wel ;)

MitPower
12/07/07, 00:14
Jou niet, de BSA en Microsoft wel ;)

Bedoelde meer de prijs dat die me niet zo interesseert;)
Ik hou absoluut niet van illegale versie's.
Als ik een computer van een klant moet repareren welke geen legale versie heeft weiger ik daar ook werk voor te doen.:mad:

Randy
12/07/07, 02:35
Het is goedkoper een Enterprise licentie te nemen. Voor VPN toegang kun je Routing en Remote Access (RAS) gebruiken en heb je niet specifiek SBS nodig. Dan ben je voor ~29,73 euro per maand klaar aan licentiekosten voor je hostsyteem met 4 guests.

Apoc
12/07/07, 10:44
Okay bedankt. Bestaat er een virtualisatietechniek waarmee mijn wens wel mogelijk is en waarmee ik Plesk kan draaien op de 2 VPN machines?
Liefst heb ik een Windows als Hostsysteem.

Dat kan ook met Virtuozzo, echter zullen beide VPS's dezelfde versie van Windows draaien (bijvoorbeeld allebei Standard Edition of allebei Enterprise Edition). Het heeft sowieso niet echt een meerwaarde om voor de ene VPS een andere versie te gebruiken dan voor de andere.

Het is overigens niet mogelijk om Web Edition te draaien met Virtuozzo. Qua versies is het heel simpel: de VPS's op de server nemen simpelweg de versie aan van de host server. Dus als jij standard edition installeert op de host server, dan worden de VPS's dat ook.