PDA

Bekijk Volledige Versie : Forum op 2 servers tegelijk, kan dat?



Blacky
11/07/07, 01:41
Ik ben bang dat het niet kan, maar wilde het toch eens aan de professionals hier vragen.
Het betreft een vBulletin forum, dus net als 't WHT forum. Deze draait momenteel op laten we zeggen server1 en de andere op server2 met andere ip adressen en andere lokaties.

Stel server1 crashed, dan willen we graag meteen verder met server2 wat qua domeinnaam geen probleem is (een .org en .nl extensie) maar dit zou dan betekenen dat elke posting gemaakt op het forum van server1 ook in de database terecht moet komen van server2.
Voor zover mij bekend biedt vBulletin hier geen funktionaliteit voor.

Zelf maak ik gewoon mysql backups, maar een ander stelde voor om het op deze manier te doen en ik betwijfel zwaar of dit mogelijk is en als het al mogelijk is, of dat niet teveel load gaat geven en daarnaast niet een erg onveilige situatie teweeg brengt omdat je dan toch data in realtime moet gaan overhevelen naar de andere server's mysql database?

Heeft iemand hier zicht op?
Of is het beste advies toch gewoon wat ik zelf al aangaf aan desbetreffende, om dit maar liever niet te doen?

bvankuik
11/07/07, 08:12
Je kunt MySQL misschien beter op een derde, aparte machine zetten. Wat ook kan, is MySQL clusteren op de twee machines. Ik heb dit wel eens met Oracle 9i gedaan en toen was het niet moeilijk. Waarschijnlijk is MySQL makkelijker. Zoek eens op 'mysql cluster', wellicht ook hier in het forum.

wonko
11/07/07, 08:41
Je kan kijken om de master-slave functionaliteit van MySQL te gaan gebruiken, en zo de backup site up-to-date te houden. Bij het recoveren van de main-site dien je dan wel even manueel de data terug goed te zetten voordat je terug kan gaan naar de initiƫle opstelling.

Replication howto in de mysql manual: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/replication-howto.html

Blacky
16/07/07, 20:34
Sorry voor mijn late antwoord, pc is omgebouwd en gaf niets als problemen dus duurde even vooradt ik weer online was.:)

Alvast bedankt voor je tip. Misschien is het wel iets, dat zou ik moeten navragen. Hoe zit het met beveiliging van de data die dan over het net gaat? Want ik moet er bij vertellen dat het twee servers bij twee verschillende hostingproviders betreft.

beenske
16/07/07, 21:32
natuurlijk kan dit.

Ideale oplossing:
- 2 loadbalancers
- 2 nodes

Even nader toelichten:
2 loadbalancers, simpel 1 actieve en 1 standby als de actieve failed.

Op de nodes draai je je database en webserver services samen
tenzij de load te hoog wordt en de forum web files kan je gewoon op beide
nodes zetten. Je houd deze best in sync met cvs of svn ofzo.
Om de database te loadbalancen kan je een geloadbalancete master-master
setup opzetten zodat je database altijd online is.
De webservers loadbalancen is simpel, gewoon de requests
verdelen over je 2 nodes door middel van je loadbalancers.

Meer help nodig, contacteer ons.

Met vriendelijke groeten.

Steven Bens
Zaakvoerder Unix-Solutions

Blacky
16/07/07, 23:44
Hmmz... 2 loadbalancers? Bij 2 verschillende hostingproviders? Ik denk niet dat die blij met me gaan zijn dan, want het zijn geen dedicated servers maar shared accounts.

Erik
17/07/07, 00:17
In jouw geval kan je database replicatie gebruiken. Als een server down gaat zet je dan handmatig de DNS om naar de 2e server die dan al helemaal up-to-date is. Eventueel kan je dan met een script zorgen dan ook de php files op server 2 up-to-date blijven. Een vrij simpele oplossing die wel een eventuele crash op kan vangen. Een beter idee is in dit geval misschien om gewoon te zorgen dat server1 stabiel draait of regelmatig backups maken zodat je snel kan restoren bij een crash..

swedendedicated
17/07/07, 00:25
heartbeat ipv mysql replication moet ook mogelijk zijn.

Blacky
17/07/07, 00:39
Als een server down gaat zet je dan handmatig de DNS om naar de 2e server die dan al helemaal up-to-date is.
Ja maar DNS duurt 24 uur he, het ene domein draait op .org en het andere op .nl dus het is vrij gemakkelijk om gebruikers duidelijk te maken dat ze bij uitval het .nl domein moeten gebruiken.

Dat is allemaal het probleem niet, backups worden ook gemaakt dat werd al in de initiele post aangegeven en server draait stabiel.

Maar ergens onderweg is een router stuk of zoiets. Soms kan een deel van het land gewoon op het .org domein komen en een ander deel niet. In dat geval zouden die dan het .nl domein kunnen gebruiken alleen dan met alleen leestoegang want anders zou weer over-en-weer-replicatie c.q. syncen nodig zijn en dat lijkt me niet handig.

Alvast bedankt voor alle tips en reacties, ik ga ze me nog eens op het gemak nalezen en de mogelijkheden bekijken.
Die replicatie lijkt me wel interessant maar zal natuurlijk ook de nodige datastroom weer met zich meebrengen. Had echter niet gedacht dat het kon.

Allemaal hartelijk dan voor de antwoorden en tips!