PDA

Bekijk Volledige Versie : Website op 2 servers, in VS en EU kiest automatisch dichtbijzijnde server



lbfoot
10/07/07, 17:10
Hallo,

Ik maak een website voor een bedrijf dat in europa en in amerika zit.
Ze willen nu graag dat wanneer mensen in amerika naar de site komen deze de site zien vanaf de amerikaanse server en die vanuit europa de europese server. Is hier een script voor die IP adres zoekt en dan de dichtstbijzijnde server selecteert? Ik heb geen idee hoe ik dit moet aanpakken.
Iemand ideeen?

Alvast bedankt,

Mvg

DeziWeb
10/07/07, 17:12
Ik denk dat het gebruik maken van een script iets te simpel is. Je zult al gauw moeten gaan kijken naar dingen als loadbalancers en clustering. Hoe dit precies zit weet ik helaas niet.

Deimos
10/07/07, 17:14
Waarom niet zo doen als grote multinationals als bijv. Asus doen. Eerste pagina om de herkomst aan te geven? Je kan het eventueel ook scripten dmv geoip maar weet niet of dat echt een optie is.

bami82
10/07/07, 17:16
Ik denk dat het gebruik maken van een script iets te simpel is. Je zult al gauw moeten gaan kijken naar dingen als loadbalancers en clustering. Hoe dit precies zit weet ik helaas niet.

Een geographical cluster is een heel ander verhaal. Je kan gewoon met php checken uit welk land het een ip adres komt en aan de hand daarvan iemand doorsturen.

Vond onderstaande in google, weet niet of je er wat aan hebt. Zoek anders is op php ip to country.

http://www.phpclasses.org/browse/package/1477.html

cashmere
10/07/07, 17:24
Als de website met een database etc werkt is het toch echt wel lastiger, weet alleen niet of dit hier het geval is...

lbfoot
10/07/07, 17:33
nee hij werkt niet met een database. Dus dat is een vermakkelijking. Maar ik snap het idee met ip to country zoiets had ik ook gevonden. Maar die moeten dus in 2 clusters komen...wanneer ze uit cluster 1 komen ga je naar VS en anders na EU is daar niet een makkelijke IP range aan te hangen? Opzich hoef ik niet te weten uit welk land die komt. Hij moet gewoon de snelste server pakken. Optie om servers te pingen? en zo te kiezen?

Frangkje
10/07/07, 17:43
Ik zou het aan de DNS kant oppakken, als het DNS request vanuit een Amerikaans netblock komt geef je het IP adres van de Amerikaanse server terug, en als het request vanuit Europa komt het Europese IP adres. Hoef je aan de kant van de webservers niks aan te passen, en lekker makkelijk beheersbaar, onderhoudbaar en schaalbaar.

SF-Jeroen
10/07/07, 17:44
Ip to country heb ik wel eens gebruikt, in 30% van de gevallen wordt het land gewoon NIET gevonden, ik had toen een lijst met ranges gebruikt

bami82
10/07/07, 17:44
nee hij werkt niet met een database. Dus dat is een vermakkelijking. Maar ik snap het idee met ip to country zoiets had ik ook gevonden. Maar die moeten dus in 2 clusters komen...wanneer ze uit cluster 1 komen ga je naar VS en anders na EU is daar niet een makkelijke IP range aan te hangen? Opzich hoef ik niet te weten uit welk land die komt. Hij moet gewoon de snelste server pakken. Optie om servers te pingen? en zo te kiezen?

Ok nu wordt het verhaal ingewikkelder. Je wilt dus echt puur kijken van welke server is het snelste vanaf die locatie. Dat kan vanuit de US ook de europese server zijn. Dan praat je dus inderdaad over geografical load balancing.

Om nog even antwoord te geven op pingen. Pingen heeft geen zin, ook al zou je vanaf jou server de client proberen te pingen of iets dergelijks of via een applet ofzo vanaf de client pc dan zit je altijd nog met firewalls die pings blocken etc. Daarnaast zeggen ping times toch ook zeker niet alles.

lbfoot
10/07/07, 17:51
Ik zou het aan de DNS kant oppakken, als het DNS request vanuit een Amerikaans netblock komt geef je het IP adres van de Amerikaanse server terug, en als het request vanuit Europa komt het Europese IP adres. Hoef je aan de kant van de webservers niks aan te passen, en lekker makkelijk beheersbaar, onderhoudbaar en schaalbaar.
Hier zat ik ook aan te denken, maar zijn hier scripts voor?
En zoals later ook gezegd het gaat in principe om de snelheid. Men vond in de VS de site niet echt vlot laden, terwijl die hier wel vlot laad.
Maar ik ben vrij nieuw met het technische vlak betreffende hosting ect. Iemand wat voorbeeldjes naast het IP -> country, met mogelijke oplossing?

(wilde nog even zeggen dat ik de response top vind en heeeel snel :W: TOP)

Frangkje
10/07/07, 18:06
Voor BIND staat een uitleg hoe het te realiseren is hier:
http://www.caraytech.com/geodns/

Je zou uiteraard ook kunnen kijken of het wellicht bij het netwerk ligt waar de site nu gehost is, sommige netwerken hebben betere verbindingen richting de VS als anderen. Wellicht is het probleem dan opgelost zonder dat je de website dubbel hoeft uit te voeren.

lbfoot
10/07/07, 18:33
Dat ziet er veelbelovend uit

Thanks!

scenestar
11/07/07, 15:35
Zoek gewoon ff naar info over bind9 met Round robin DNS

beenske
16/07/07, 22:43
unicast ? maar dan moet je wel je eigen netwerk hebben enz...

of een provider aanspreken die dit kan doen voor jou

crazycoder
16/07/07, 22:52
Zoek gewoon ff naar info over bind9 met Round robin DNS
Sinds wanneer kijkt round robin naar de locatie waar iemand zich bevind?

Meen dat clamav een methode gebruikt zoals TS zoekt om de dichtsbijzijnde mirror te selecteren voor downloaden van signatures.. Dacht dat lifeforms (nic hier op wht) zichzelf daarmee bezig heeft gehouden, niet zeker van.

MediaServe
16/07/07, 22:56
Waarom niet zo doen als grote multinationals als bijv. Asus doen. Eerste pagina om de herkomst aan te geven? Je kan het eventueel ook scripten dmv geoip maar weet niet of dat echt een optie is.

Dat zou natuurlijk kunnen, maar dan komen nog steeds alle requests eerst binnen op een centrale server. Het mooiste is een dynamisch WWW subdomein dat naar de dichtsbijzijnde server richt, met GeoDNS zoals al is aangehaald. Daarnaast zou je ook nog twee statische subdomeinen kunnen aanmaken voor de beide locaties, zodat de gebruiker handmatig kan navigeren naar de andere server.


Zoek gewoon ff naar info over bind9 met Round robin DNS

Round Robin zul je niet zoveel aan hebben aangezien dan een willekeurige host wordt gekozen.


unicast ? maar dan moet je wel je eigen netwerk hebben enz...

of een provider aanspreken die dit kan doen voor jou

Ik neem aan dat je Anycast bedoelt? Anycast is helaas niet echt geschikt voor TCP verbindingen. Wel voor bijvoorbeeld UDP verbindingen, daarom wordt het vaak voor DNS servers gebruikt. Unicast is gewoon de standaard vorm van communicatie, daarmee bereik je dus niks.

Ik zou het gewoon met GeoDNS aanpakken :)

beenske
16/07/07, 23:05
Ik neem aan dat je Anycast bedoelt? Anycast is helaas niet echt geschikt voor TCP verbindingen. Wel voor bijvoorbeeld UDP verbindingen, daarom wordt het vaak voor DNS servers gebruikt. Unicast is gewoon de standaard vorm van communicatie, daarmee bereik je dus niks.

Anycast inderdaad... foutje

SIP-IPT.COM
01/08/07, 20:24
is behoorlijk lastig om uit te voeren met losse tools; er zijn wel dedicated appliances die deze truuk prima snappen, die kunnen zelfs loadbalancen over de geografische locaties heen en toch voldoen aan session persistency (belangrijk bij afhandeling van betalingen).

wel prijzig, met 20k ben je er nog niet, dus hoe graag wil je klant het goed geregeld hebben?

swiep
01/08/07, 20:51
Je kan ook de test baseren op bandwidth door gebruik te maken van sr-probe (scriptroute) die heel snel een indicatie kan geven. Het wordt meestal gebruikt om bottleneck links te bepalen.