PDA

Bekijk Volledige Versie : eigen APC bij colocatie



surfz
09/07/07, 21:47
Beste mensen,
Is het raadzaam een eigen 1u UPS in een colocatie te plaatsen ivm de perikelen omtrent stroom uitval(neem xs4all) + steigende kosten?

SF-Jeroen
09/07/07, 21:57
Nee, elk datacenter heeft zijn eigen UPS faciliteiten

Meestal werkt het wel

l30n
09/07/07, 22:06
Als de periode van stroomuitval ver boven de capaciteit van een UPS ligt is het zinloos. Indien je bij een datacenter zit waar je vaak last hebt van korte uitvallen is het wellicht verstandiger te verhuizen naar een ander datacenter aangezien je tegenwoordig wel mag verwachten dat je kan rekenen op een goeie stroomvoorziening, ondanks de regelmatig meldingen her en der over stroomuitval.

crazycoder
09/07/07, 22:41
Als de periode van stroomuitval ver boven de capaciteit van een UPS ligt is het zinloos.
Oh.. toch heb ik liever dat de servers een seintje krijgen dat de UPS op batterijen draait en dat ze af moeten sluiten.

Iets met corrupte databases enzo.

Ik vraag mezelf eigenlijk ook al een tijdje af of het een idee is om eigen UPS voorzieningen te gaan plaatsen.

l30n
09/07/07, 22:54
Oh.. toch heb ik liever dat de servers een seintje krijgen dat de UPS op batterijen draait en dat ze af moeten sluiten.

Iets met corrupte databases enzo.

Ik vraag mezelf eigenlijk ook al een tijdje af of het een idee is om eigen UPS voorzieningen te gaan plaatsen.

Ik doelde meer op een overbrugging van een korte stroomstoring in plaats van het direct laten afsluiten maar inderdaad een zinloos argument van mijn kant in dit geval.

santema
09/07/07, 23:23
Steigende kosten?

Kosten waarvan, denk niet dat je UPS stroom opwekt..?

DeziWeb
09/07/07, 23:49
Steigende kosten?

Kosten waarvan, denk niet dat je UPS stroom opwekt..?

Volgens mij denkt de TS zelfs kosten te kunnen besparen dmv de ups, of begrijp ik de TS dan helemaal verkeerd?

Een UPS verbruikt overigens wel wat extra stroom maar niet veel, besparen zal je er iig niet mee.

Randy
10/07/07, 00:27
We hebben in Doetinchem in ieder rack met managed servers een eigen UPS hangen. Rendement ligt op 93% dus het beetje extra verbruik is te verwaarlozen met de extra zekerheden die het je biedt. Hoewel... Een UPS is ook weer een SPOF, maar ga er niet van uit dat de APC UPS'sen slecht zijn, nog nooit problemen mee gehad. Dingen hangen ook weer allemaal aan de monitoring.

PimEffting
10/07/07, 09:06
UPS heeft natuurlijk wel een maximum levensduur. Na een jaar of drie-vijf zul je de accu's moeten vervangen.
Denk dat je er meer aan hebt om je servers op twee verschillende groepen aan te sluiten. Vaak krijg je wel een A-feed en een B-feed van je provider.

crazycoder
10/07/07, 09:20
UPS heeft natuurlijk wel een maximum levensduur. Na een jaar of drie-vijf zul je de accu's moeten vervangen.
Denk dat je er meer aan hebt om je servers op twee verschillende groepen aan te sluiten. Vaak krijg je wel een A-feed en een B-feed van je provider.
Natuurlijk zal die vervangen moeten worden. Maar een beetje storing trekt beide feeds om.

Uiteindelijk gaat het erom dat de DC's gewoonweg niet in staat blijken om e.e.a. stabiel te houden. Dat zal voor een groot deel door de gebruikers veroorzaakt worden die teveel op de feeds hangen. Als je hier lees dat sommigen beide feeds volledig gebruiken dan weet je dat een storing altijd grote gevolgen heeft.
Niet in de laatste plaats omdat, zelfs als niemand de B feed gebruikt, deze niet de volle klap op kan vangen als iedereen ineens van A op B terecht komt.

In een ideale wereld zou het allemaal perfect moeten werken, helaas blijkt de praktijk anders..

Mastje
10/07/07, 09:58
Als je erg belangrijke servers hebt, dan zou ik de SQL en de fileservers toch echt onder een APC gooien. Met de laatste stroomstoring in GrafiX zijn er toch 4 servers geweest met kapotte harde schijven bij mijn stagebedrijf. Al is de APC er alleen maar voor, om te zorgen dat de server netjes afsluit.

Maak gewoon wat vaker backups en stuur deze ook naar een externe locatie. Dat blijf ik gewoon aanraden. (Behalve als je erg belangrijke servers hebt met belangrijke applicaties)

Randy
10/07/07, 12:01
Als je erg belangrijke servers hebt, dan zou ik de SQL en de fileservers toch echt onder een APC gooien. Met de laatste stroomstoring in GrafiX zijn er toch 4 servers geweest met kapotte harde schijven bij mijn stagebedrijf. Al is de APC er alleen maar voor, om te zorgen dat de server netjes afsluit.

Maak gewoon wat vaker backups en stuur deze ook naar een externe locatie. Dat blijf ik gewoon aanraden. (Behalve als je erg belangrijke servers hebt met belangrijke applicaties)

Daarvoor hebben we hem inderdaad, al hangt in de praktijd vaak toch vrijwel alles op de UPS. Capaciteit van 2200VA blijkt genoeg. Maar we gebruikdan dan ook veel 4U servers. En de raidcontrollers van de DB en mailserver hebben een BBU.

crazycoder
10/07/07, 12:15
De vereiste capaciteit berekeken is een eitje. APC heeft er een tooltje voor online staan zodat ik jullie niet met de formule ga vermoeien :)

surfz
10/07/07, 13:07
Nu ik dit allemaal lees denk ik toch dat ik op de server die mijn database host een HP r1500 aansluit. Deze kost niet al te veel en is maar 1U hoog. Stel je voor dat je database corrupt raakt en je terug moet vallen op een backup. Geen pretje. Dan investeer ik liever 700 euro en wat hostingkosten. Weet iemand of de HP r1500 met ilo advanced samenwerkt?

DeziWeb
10/07/07, 13:13
Nu ik dit allemaal lees denk ik toch dat ik op de server die mijn database host een HP r1500 aansluit. Deze kost niet al te veel en is maar 1U hoog. Stel je voor dat je database corrupt raakt en je terug moet vallen op een backup. Geen pretje. Dan investeer ik liever 700 euro en wat hostingkosten. Weet iemand of de HP r1500 met ilo advanced samenwerkt?

Als je het dan toch goed aan wilt pakken misschien handig om een server redundante voeding te kopen. En colocatie met 2 feeds, tussen de B feed hang je dan de UPS.

surfz
11/07/07, 00:24
Klopt, er zitten 2 power supply's in de server in combi met raid-5. Biedt eigenlijk iedere colocater de mogelijkheid aan tot de aansluiting op 2 groepen? Ik zie het namelijk niet bij iedere colocater in de specs van hun diensten staan.

Mastje
11/07/07, 06:50
Het ligt eraan of het datacenter het kan aanbieden. De meeste datacenters kunnen dit wel, je moet alleen even wat verder vragen ;)

crazycoder
11/07/07, 07:34
Klopt, er zitten 2 power supply's in de server in combi met raid-5. Biedt eigenlijk iedere colocater de mogelijkheid aan tot de aansluiting op 2 groepen? Ik zie het namelijk niet bij iedere colocater in de specs van hun diensten staan.
Ik denk dat het vaak tot in de kast wordt gebracht. Wat er daarna mee gebeurt zal je na moeten vragen..

Apoc
11/07/07, 14:00
Nee, elk datacenter heeft zijn eigen UPS faciliteiten

Meestal werkt het wel

"Meestal" is niet goed genoeg. Het is heel simpel; als je de fysieke ruimte en het budget ervoor hebt, kan het in ieder geval geen kwaad.