PDA

Bekijk Volledige Versie : Windows of toch Linux



Sontax
09/07/07, 15:17
Hallo,

ik loop al een tijdje rond met de vraag of ik met windows veder wil of een nieuw begin wil maken aan Linux.

En aangezien ik nu sinds een paar dagen mijn nieuwe server heb wil ik nu toch echt een antwoord.
Er is nu windows 2003 opgeinstalleerd. Maar ik begin me er toch steeds meer aan te ergeren.

Ik heb ondertussen op mijn eigen pc al een verschillende vmware linux versies gedraait. En ben eruit gekomen dat ik CentOS of FreeBSD wil draaien.

De server zal ingezet worden als,

Prive webhosting. Dus eigen websites hier moet wel een control panel voor zijn. Maar aangezien het linux is dat ik aan het gratis VHCS. En als ik wat beter met linux ben instaleer ik het geheel opnieuw en instaleer Directadmin.

En als Gameservers maar dit lijkt me niet echt een probleem aan gezien deze meestal aanzetten is en laten draaien.

Daarnaast wil ik dat er ook een graphiese omgeving komt want ik zoek een alternatief voor Extern bureaublad wat ik nu gebruik op windows 2003. Omdat ik het niet lekker vind werken met alleen tekst.

De server moet deze week geinstaleerd worden. Zal dan mee naar een lanparty gaan als Gameserver en daarna in een datacenter geplaatst worden als Gameserver en Webserver.

Ik heb tot nu toe altijd met Windows gewerkt. Maar vind het wel eens tijd voor de overstap naar Linux.
Wat raden jullie me aan?

De reden van de overstap is, Er is niet veel ondersteuning voor Windows op server gebied. Of je betaald er veel te veel voor. En omdat op Linux alles toch meestal Sneller Beter en goedkoper op draait.
__________________________________________________ _____________
Een andere Versie van linux mag ook, Geef dan wel even waarom.

Zolang de installatie maar niet te moeilijk is. Of iemand mij dit volledig moet kunnen uitleggen of er ergens een duidelijke uitleg staat wat ik moet doen.

GlennMatthys
09/07/07, 16:18
Probeer eens archlinux (http://www.archlinux.org). Hiermee ga je veel sneller leren hoe alles *echt* in elkaar zit. Wel eerst de install manual (http://wiki.archlinux.org/index.php/Official_Arch_Linux_Install_Guide) lezen, want die bevat naast de installatie ook de instructies om je systeem volledig up en running te krijgen.

Sontax
09/07/07, 16:23
Op die site staat trouwens andere downloads dan voor mijn systeem denk
Het is een Intel Core 2 Duo E4300

Glenn
09/07/07, 16:28
De reden van de overstap is, Er is niet veel ondersteuning voor Windows op server gebied. Of je betaald er veel te veel voor. En omdat op Linux alles toch meestal Sneller Beter en goedkoper op draait.

Grootste misvatting ever. Gratis howto's, fixes en workarounds voor Windows zijn te verkrijgen op support.microsoft.com. Daarnaast weet Google onwijs veel.

Over de kosten valt nog te twisten, als je manuren niet meerekent is Linux idd goedkoper. Als je dat wél meerekent verschilt het per doel van de server enorm of Linux nu echt goedkoper is. Windows Server 2003 is een serieus serverproduct, en Windows Server 2008 is dat helemaal (heb al met de beta gespeeld).

Dat je Linuxpro ben, prima, maar geen leugens verkondigen he ;)

GlennMatthys
09/07/07, 16:34
Op die site staat trouwens andere downloads dan voor mijn systeem denk
Het is een Intel Core 2 Duo E4300

Archlinux werkt perfect op die processor, en neem dan direct de 64 bit versie, zo haal je alles uit je CPU.

Randy
09/07/07, 16:36
Gewoon lekker bij Windows blijven, daar ligt je kennis. Je biedt private hosting aan dus kunt met een OEM licentie van Windows 2003 uit de voeten en hoeft niet een SPLA licentie te nemen á ~20 euro per maand (std. editie). En ook voor Windows zijn goede gratis controlepanels te krijgen, zeker voor eigen (beperkt) gebruik. Plesk is gratis voor 1 domein, Helm voor 5 domeinen en DotNetPanel zelfs voor 10 domeinen.

Freakingme
09/07/07, 17:42
Hoewel ik groot voorstander ben van linux, zou ik in dit geval voor windows gaan. De kans dat je een fout maakt bij het configureren/installeren is vele malen groter bij linux dan bij windows, vanwege de simpele reden dat jij deze laatste veel beter kent.

En aangezien je maar een week de tijd hebt, zou ik dan voor windows gaan.

EHS-Jerre
09/07/07, 19:05
gameservers bij webhosting o_O

wutr
09/07/07, 19:41
Ga zowieso als beginner niet voor VHCS. Volgens mij is er niemand (sarcastisch...) die dit ooit werkend heeft gekregen op een non-debian systeem. Daarnaast raad ik je aan eerst nog meer te leren en te oefenen over de distributie die je kiest (CentOS zou mijn keuze zijn) en de software die je wilt installeren (apache, php, mysql, een of andere mail server etc.) voordat je aan het "echte" werk begint. Tot die tijd kan je Server 2003 draaien als je die licentie al hebt. De kans dat je het zo verkl**t dat je geen idee meer hebt van wat je doet wordt zo veel kleiner.

Voor vragen kan je altijd contact met me opnemen!

p.s. VHCS op Gentoo is me gelukt, maar had er toen zo genoeg van dat ik maar op een ander CP ben overgestapt.

Blacky
09/07/07, 19:52
VHCS geeft inderdaad wat problemen bij het installeren, is minimaal lastig te noemen. Als je voor Linux gaat kun je dan beter ISPConfig nemen dat draait prima op Centos en op de site van ISPC staat ook nog een verwijzing naar een installatiemethode voor Centos waarbij je er verzekert van bent als je Centos op die manier er op zet, dat ISPConfig ook gaat werken.

Gezien je kennis is windows beter, het ligt er aan wat je wilt.
Ik ben het overigens wel met Glen eens dat Linux beter, sneller en goedkoper draait als je het over servers hebt.
Maar de waarschuwing van Freakingme is ook terecht, je moet wel goed opletten, het is heel anders en je moet het goed configureren. Maar da's bij windows eigenlijk ook zo.
Als je het voor een prive gaming server wilt gebruiken is het natuurlijk ook kijken of de games beter op windows of Linux draaien of in elk geval welk OS de games supporten.

Goed nadenken dus voordat je de keuze maakt, voor beide mogelijheden is wel iets te zeggen.

Als het er om gaat om iets te leren dan zou ik zeggen Linux, want windows ken je al grotendeels en het is toch wel enorm fijn om een bepaalde Linuxkennis te hebben als je straks meer op servergebied wilt gaan doen.

Ingvald
09/07/07, 23:25
De reden van de overstap is, Er is niet veel ondersteuning voor Windows op server gebied. Of je betaald er veel te veel voor. En omdat op Linux alles toch meestal Sneller Beter en goedkoper op draait.

Hoewel je ervaring bij het Windows OS ligt, zegt deze uitspraak mij dat je toch niet echt veel kennis/ervaring hebt met het beheren van Windows servers.

De drempel om een Windows server te installeren ligt een stuk lager door de GUI, maar dit betekent nog niet dat het beheer ervan voor iedereen weggelegd is.

Welk pad je ook bewandelt (verder met Windows of overschakelen naar *nix), ik denk dat je zowiezo toch best eens een deftig boek koopt en je er eerst eens in verdiept voor je zo maar wat random uitspraken op een forum komt doen.