PDA

Bekijk Volledige Versie : eigen server dns vraag



oeteldonker
08/07/07, 21:50
Hallo webhostingtalk,

Het volgende ben ik van plan.

Ik heb hier (thuis) een server staan die straks 4 website moet gaan severen.
deze server moet zowel dns als webserver worden ( of ten minste dat is straks de bedoeling )

Nou heb ik hier en daar nog een paar losse eindjes.

Mijn bedoeling van dit topic is om de boel uberhaupt goed voor ogen te krijgen.

Eerst zal ik vertellen hoe ik de hele boel op dit moment voor ogen heb, daarna mijn losse eindjes.

Wat heb ik nodig?

- dns server
- webserver

Wat moet ik doen

- stel dns in per domein ( een zone zoals dat in windows heet )
- maak een logische boom structuur aan in de web root.
- stel apache conf in. dus virtualhosts. deze vertellen apache wat de goede dir is na een aanvraag.
- stel registrar in dat er een andere dns moet worden gebruikt. ( mijn eigen dns wel te verstaan. )

Dingen die ik nog niet snap: de losse eindjes dus

- Hoe stel ik de dns uberhaupt in?
Na talloze tutorials en uitleg snap ik het nog steeds niet helemaal.
misschien heet een van jullie de perfecte uitleg/link bij de hand!
- ik heb bijvoorbeeld een root voor een site: c:/www/websites/boywijnmaalen.nl/
Hoe stel ik dan in dat c:/www/websites/boywijnmaalen.nl/www/ kan dienen als subdomein.
Dus hoe kan ik dir-gewijs subdomeinen laten werken op het world wide web
- kan ik nu zelf uberhaupt subdomeinen aanmaken of blijft dat altijd iets wat ik bij lycos moet blijven regelen?
- wat moet ik precies instellen bij mijn registrar?
- mijn ip is dynamisch dat is ook niet echt handig voor een dns heb ik al gelezen.
zijn daar oplossingen voor?

Het echte probleem ligt bij de dns instellen en het instellen van mijn registrar info.
de webserver en de conf lukt me wel.

Het zijn nogal wat losse eindjes maar alle hulp is welkom!

alvast bedankt!

oeteldonker

wutr
08/07/07, 22:24
Dit gaat denk ik niet werken met een dynamisch IP-adres, aangezien DNS via IP's wordt geregeld die je instelt bij de verstrekker van je domein. Wat je zou kunnen doen is een vast IP aanvragen bij je provider en dan hopen dat ze het je geven.

oeteldonker
08/07/07, 22:53
ok, laten we dat dynamisch ip even vergeten.

what about the rest?
eigenlijk is dns mijn grootste probleem?

hoe pak ik dat aan?

Citruz.
08/07/07, 23:05
Bij de meeste domeinen heb je, om uberhaupt het domein te kunnen registreren, 2 ip-adressen nodig voor je DNS. Deze 2 ip-adressen moeten bij voorkeur ook nog eens in verschillende netwerken liggen. Eigenlijk heb je dus 2x een DNS-server nodig.

Mijn advies is dan ook om je domeinen bijvoorbeeld via transip te registreren. Je kan daar gratis gebruik maken van hun DNS-servers. Je hoeft zelf dan alleen maar voor de webserver te zorgen.

Ingvald
08/07/07, 23:38
Bij de meeste domeinen heb je, om uberhaupt het domein te kunnen registreren, 2 ip-adressen nodig voor je DNS. Deze 2 ip-adressen moeten bij voorkeur ook nog eens in verschillende netwerken liggen. Eigenlijk heb je dus 2x een DNS-server nodig.

Mijn advies is dan ook om je domeinen bijvoorbeeld via transip te registreren. Je kan daar gratis gebruik maken van hun DNS-servers. Je hoeft zelf dan alleen maar voor de webserver te zorgen.
Maar dit lost het probleem van het dynamisch IP nog niet op. Stel idd dat je je DNS uitbesteed, moet je nog steeds een A-record naar de eigenlijke webserver aanmaken. Indien dit dagelijks wisselt ben je nog niet verder.

Er zijn mogelijkheden met een dienst zoals dyndns, maar dit is niet gratis. En dan heb je nog altijd bij het wisselen van je IP een tijdelijke onbeschikbaarheid.

Vraag is dus welk doel je wil bereiken met het hosten van je websites thuis:

- Geld besparen? Denk eraan dat de stroomkosten van je PC 24/7 meer kosten dan een deftig (betalend) webhosting pakket.
- Bijleren? Denk eerder aan een VPS of lowbudget dedicated server. Wederom zullen de kosten waarschijnlijk lager liggen en de availability hoger.

MMaI
08/07/07, 23:53
ik heb dat thuis hosten een klein tijdje geleden nog voor een vriend uitgerekend, deze wilde ook niet geloven dat voor een relatief kleine website een hosting pakket heeeeel erg snel veel goedkoper is, en je dan ook geen data meer hoeft te versturen over een adsl lijntje, waar ook je downloads/torrents/shares/ander verkeer over gaat.
een volledig jaar thuis je pctje draaien kost namelijk al snel tussen de 250 en 300 euro per jaar (300*24*365*0,1), terwijl de snelheid en de continuiteit van een thuisserver vrijwel nooit zo hoog zijn als op een echte professionele server, 250 euro geeft je namelijk al vlot een vrij groot hostingpakket.

Veel nederlandse providers werken overigens ook gewoon met vaste ip adressen, vooral leveranciers die vallen onder KPN (planet xs4all etc) hebben dit (gelukkig) standaard

oeteldonker
09/07/07, 00:15
Het ging inderdaad om het bijleren.
Ik heb ook linux geprobeerd. gewoon uit interesse maar dat was echt helemaal nieuw voor mij. na vele vele VELE uren had ik mn LAMP server draaien en een ftptje.

Als ik alleen domeinnamen wil registreren en alle vrijheid als het gaat om dns,
wat is dan voor mij de beste keuze?

qua hosting, what are my options?

ik heb al eerder gelezen dat het hier loaded is met webmasters e.d.
maar toch zou ik graag een opties willen.

Graag blijf ik mezelf iets bijleren over beheren van een webserver en bijkomende settings.

maar op deze manier schiet het niet op, dan zie ik nu ook.

als ik weet waar ik naar op zoek moet dan kom ik er wel uit!

alvast bedankt voor alle reacties!

oeteldonker!

Ingvald
09/07/07, 00:25
Ik denk dat je dan best uitkijkt naar een VPS, kijk maar eens in dit forumonderdeel (http://www.webhostingtalk.nl/vps-forum/) voor meer info.

Blacky
09/07/07, 00:39
Ik snap het probleem allemaal niet, het is wel Windows maar ik zie niet in waarom je 2 dns ip's zou moeten hebben, moet dat onder windows? Bij Linux hoeft dat niet.
Een domeinnaam kun je gratis registreren bij no-ip.org of bij dyndns.org en voor 5 euro per jaar bij dhs.org of je neemt een echt domein zoals .nl of .org dat heb je ook voor nog geen tientje per jaar.

Dan kun je thuis een eigen caching DNS installeren, daar heb je geen 2 ip adressen voor nodig.
Verder maakt dynamisch ip adres ook niets uit als je een beetje een fatsoenlijke router hebt. Je kunt zoals gezegd bij dyndns.org een gratis domein registreren, wordt het wel iets als bijv. oeteldonker.dyndns.org maar er zijn meer keuze mogelijkheden.

De meeste moderne routers hebben ondersteuning voor dyndns.org en die zorgen er voor dat als je ip adres wijzigt, dit ook bij dyndns.org gewijzigd word en aldus je systeem gewoon onder je dyndns.org domeinnaam bereikbaar blijft.

V.w.b. het opzetten van een caching dns server onder linux is er genoeg te vinden op het net.
Ik heb er zelf hier ook eentje draaien, werkt als een trein.

Maar da's dus wel onder linux, ik weet niet of windows daar anders mee omgaat, heb zelf nog nooit een DNS of caching dns server onder windows geinstalleerd, misschien dat die wel 2 ip's nodig heeft, geen idee.

crazycoder
09/07/07, 00:51
@Blacky
Om een domeinnaam te registreren heb je minimaal 2 DNS servers nodig die als het even kan op geografisch gescheiden locaties staan. Lees de RFC's er maar op na.

Dit is platform onafhankelijk.

Voor wat betreft dynamische IP adressen, de meeste access providers geven een vast IP adres of een IP adres tot de volgende reboot.

DNS zou ik zelf nooit maar dan ook echt nooit op een dynamisch IP laten draaien.

Misschien goed om uit te leggen:
Je kan een caching DNS server hebben, die onthoud de antwoorden op verzonden requests. Daardoor kan je sneller browsen. Deze kan je gerust op een dynamisch IP adres laten draaien.

De DNS servers waar je domeinnaam in zit zijn authoritative DNS servers. Als het goed is wordt er zgn glue in de zone opgenomen, ietwat lastig met dynamische IP adressen.
Deze zou ik zelf nooit op een dynamisch IP laten draaien..

Maar goed, er was al geadviseerd om bij een registrar te registreren waar je ook de DNS kan gebruiken..

oeteldonker
09/07/07, 00:52
nee windows heeft volgens mij geen 2 ip adressen nodig

het probleem is alleen dat ik niet weet hoe het geconfigureerd moet worden..
en daarom ben ik dit topic begonnen.

dus hulp bij goede tutorial's/links.

graag blijf ik het zelf proberen vanwege de ervaring enzo.

dus als het kan blijf ik bij mijn originele post.

alle hulp over dns is welkom!

btw,
Bij lycos heb ik genoeg aan een ip voor alternatieve dns

oeteldonker

Blacky
09/07/07, 00:58
Tutorials? Ah dan kijk hier eens, daar heb ik de nodige info uitgehaald, staat ook nog een pak info bij om hem chrooted te draaien, beveiliging etc.
http://www.hensema.net/docs/bind9/bind9.html#toc14
en hier nog eentje maar dan in het Engels:
http://langfeldt.net/DNS-HOWTO/BIND-8/DNS-HOWTO-3.html

Zoals gezegd caching DNS, kun je intern heel leuk meer werken als je de externe DNS (zoals die van Lycos) naar jouw externe ip laat wijzen voor bijv. je webserver en je MX.


Om een domeinnaam te registreren heb je minimaal 2 DNS servers nodig die als het even kan op geografisch gescheiden locaties staan. Lees de RFC's er maar op na.
Niet voor een lokale caching dns server bij mijn weten alleen voor authorative DNS servers, die van mij is dan ook non-authorative.


Maar goed, er was al geadviseerd om bij een registrar te registreren waar je ook de DNS kan gebruiken..
Als je middels een script bij wijziging van het ip ook de DNS automatisch kan laten meewijzigen ja.

Maar zoals ik begreep ging het er om, om thuis iets op te zetten om hiervan te leren. Dit is een goede leermethode en werkt prima met dynamische ip's.
Bij Lycos zal dat waarschijnlijk moeilijker worden i.v.m. de glue daarom dat ik ook het advies gaf voor dyndns.org die daarop inspelen.

Als het straks professioneler aangepakt wordt zou ik ook een domein bij een hoster aanraden. Logisch.
Of zorgen dat je thuis een "vast" ip hebt.

oeteldonker
09/07/07, 01:07
heb je ook tutorials voor windows?
Bind9 is toch voor linux?

oeteldonker

Blacky
09/07/07, 01:11
Ja zoals ik al zei, onder Linux is geen probleem, maar ik heb geen idee hoe dat onder windows moet daar serverdingen hier niet onder windows gebeuren.
Na even google zoeken kwam ik dit tegen:
http://support.microsoft.com/kb/323380
maar ik heb verder niet gekeken of dit een caching dns is ofzo.

Dit schijnt een programma te zijn voor een caching dns onder windows:
http://www.snapfiles.com/get/fastcache.html

Misschien kun je daar iets mee?

MMaI
09/07/07, 01:35
oeteldonker, wat wellicht ook een optie is, je domeinnaam registreren bij een aanbieder en hiervan het ip vervolgens door laten zetten naar jou eigen ip.
Binnen WHM (reseller onderdeel cpanel) is dit een relatief eenvoudige instelling, namelijk de gewenste aliases gewoon veranderen in je (static is zeer prettig) ip.

SF-Jeroen
09/07/07, 07:55
nee windows heeft volgens mij geen 2 ip adressen nodig

het probleem is alleen dat ik niet weet hoe het geconfigureerd moet worden..
en daarom ben ik dit topic begonnen.

dus hulp bij goede tutorial's/links.

graag blijf ik het zelf proberen vanwege de ervaring enzo.

dus als het kan blijf ik bij mijn originele post.

alle hulp over dns is welkom!

btw,
Bij lycos heb ik genoeg aan een ip voor alternatieve dns

oeteldonker


Zoals nu inmiddels al 3 x is gezegd, je hebt WEL 2 IP adressen nodig.

Lees eerst voordat je meerdere keren het foute antwoord geeft!

XBL
09/07/07, 10:31
- Hoe stel ik de dns uberhaupt in?

Sorry, dat weet ik niet op Windows.


- ik heb bijvoorbeeld een root voor een site: c:/www/websites/boywijnmaalen.nl/
Hoe stel ik dan in dat c:/www/websites/boywijnmaalen.nl/www/ kan dienen als subdomein.

Dit kan op meerdere manieren. Een gangbare manier is op het moment dat je een subdomein aanmaakt, je zowel de httpd.cof aanpast (virtualhost toevoegen) als de DNS aanpast (subdomein erin zetten). Wil je enkel dirs gebruiken en alles automatisch, zou je het bovenstaande kunnen doen middels een scriptje. Een andere oplossing is door te werken met wildcards. Dit kan je gewoon in de DNS zetten (sterretje (*) in plaats van www (of elk willekeurig subdomein)), met Apache kan dit volgens mij ook, maar kan je wellicht zelf uitvogelen of iemand anders heeft dat hier 1,2,3 paraat.


- kan ik nu zelf uberhaupt subdomeinen aanmaken of blijft dat altijd iets wat ik bij lycos moet blijven regelen?

Subdomeinen staan dus in je DNS en in je webserver configuratie. De DNS zorgt ervoor dat het adres bestaat, de aanpassing in de webserver configuratie zorgt ervoor dat ook bekend is welke dir als webroot geld voor het subdomein.


- wat moet ik precies instellen bij mijn registrar?

Als je zelf DNS gaat draaien (wat niet kan op een thuis-dsl lijntje; maar 1 IP) zul je bij je registrar je nameservers moeten doorgeven. Dan komt bij de registrar een verwijzing naar jouw nameservers bij jouw domeinen te staan en weten nameservers waar ze moeten zijn voor de DNS info.


- mijn ip is dynamisch dat is ook niet echt handig voor een dns heb ik al gelezen.

Zorg voor een vast IP (bijvoorbeeld door een modem neer te zetten die nooit uit gaat, dan zal enkel je IP veranderen als per ongeluk je modem wel uit gaat). Er zijn wel oplossingen (zoals aangedragen in voorgaande reacties), maar DNS daarop draaien zal met standaard oplossingen niet of nauwelijks kunnen.


de webserver en de conf lukt me wel.

DNS instellen is 1 van de makkelijkere dingen, weinig wat fout kan gaan. Maar zo te zien heb je niet echt weet van wat een nameserver zoal doet (dat er uberhaupt verschillende nameservers zijn). Probeer wat beter te zoeken (wiki o.a.), er is echt veel informatie te vinden over basic zaken als dit. En zorg dat je Engels goed is, anders ga je het niet redden (je gaat vast nog veel meer tegenkomen en de sites met informatie in Nederlands zijn beperkt).

Succes.

rvessem
11/07/07, 18:35
voor DNS

waarom niet gewoon http://www.zonedit.com gratis, simpel en geen 2 ip's nodig ;)

mind
11/07/07, 22:53
- mijn ip is dynamisch dat is ook niet echt handig voor een dns heb ik al gelezen. zijn daar oplossingen voor?

Het is een beetje knutselen, maar dat moet wel lukken.

1. Je registreert je domein bij een partij die ook dnsbeheer aan bied.
2. Je registreert een gratis domein bij b.v. een partij als dyndns. http://www.dyndns.com/services/dns/dyndns/
3. Je laat de server het dyndns domein beheren met de daarvoor bestemde tools
4. Je zet bij het www record in jou eigen domein een cname naar het gratis dyndns domein.

Je dynamisch ip probleem is nu al het goed is verholpen ;-)

Je server is nu gewoon onder je eigen domein te berijken....

crazycoder
11/07/07, 23:04
voor DNS

waarom niet gewoon http://www.zonedit.com gratis, simpel en geen 2 ip's nodig ;)
Je hebt altijd 2 IP adressen nodig voor DNS.

Maakt niet uit of ze van jou zijn, je registrar of een bedrijf waar je DNS als losse dienst afneem.

scooke
05/12/07, 20:59
Het is een beetje knutselen, maar dat moet wel lukken.

1. Je registreert je domein bij een partij die ook dnsbeheer aan bied.
2. Je registreert een gratis domein bij b.v. een partij als dyndns.
3. Je laat de server het dyndns domein beheren met de daarvoor bestemde tools
4. Je zet bij het www record in jou eigen domein een cname naar het gratis dyndns domein.

Zou je puntje 3 en 4 misschien nog iets specifieker kunnen verduidelijken? Je spreekt over server, thuis of van provider?
Alvast bedankt!