PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat is de gemiddelde prijsstijging geweest bij colocatie door stroom?



vincent112
07/07/07, 13:41
Ik heb in de afgelopen 1,5 een flinkeprijsverhoging gekregen van mijn colo provider. De verhoging is naar mijn mening echt absurd... ik heb het niet over 30%, maar over veel meer.

Ik weet dat de stroomprijzen zijn gestegen, maar ik neem aan dat dit niet zo erg is als dit verhaal. Kunnen mensen mij een indicatie geven hoe hoog de prijsstijging gemiddeld is geweest? Ik las zojuist dat Xs4all 10% omhoog is gegaan... is dat een mooie richtlijn?

Glenn
07/07/07, 13:42
Mijn prijsstijging als enduser voor m'n hobbyserver is meer dan 100% geweest, in 2 jaar.

Prijsstijging voor het werk is nihil geweest, gezien de goede connecties met de coloboer.

wonko
07/07/07, 13:46
De stroomprijs is heel lang onderschat geweest... extreme prijsstijgingen zijn er al geweest, en de rest zal normaal wel volgen.

vincent112
07/07/07, 14:28
Ik begrijp dat er stroomkosten een zware belasting is voor de providers en dat zij het door moeten rekenen, maar de stroom thuis is ook niet met 100% gestegen.

Daarbij komt ook dat in die kosten ook huur zit van de kast, fysieke beveiliging en noem maar op. Stroom is dus slechts een onderdeel van de prijs. Dus als de stroomkosten met 40% stijgen, betekent dat de totaalprijs wellicht maar 20% stijgt omdat de rest stabiel blijft.

Dus dan kan ik mij niet voorstellen dat een provider zijn kosten met VEEL meer dan 30% verhoogt.

Even voor de duidelijkheid, ik heb het nu over een grote partij als Xs4all, TransIP of IS want ik zit ook direct bij een partij van dit formaat. Die gaan (neem ik aan) serieus om met dit soort situaties.

Daarom begrijp ik het niet en wil ik weten wat jullie ervaringen zijn...

Randy
07/07/07, 14:34
Stroom wordt weliswaar duurder, de prijs voor bandbreedte blijft afnemen. Neem eens een kijkje in het aanvraag gedeelte van een jaar of twee terug en maak je vergelijking.

Glenn
07/07/07, 14:40
Even voor de duidelijkheid, ik heb het nu over een grote partij als Xs4all, TransIP of IS want ik zit ook direct bij een partij van dit formaat. Die gaan (neem ik aan) serieus om met dit soort situaties.

Ter info voor mijn situatie: m'n eigen servertje staat bij TransIP, voor m'n werk nemen we een volledige kast af bij IS.

Technotop
07/07/07, 14:41
68% verhoging hier gehad...

Triloxigen
07/07/07, 15:31
Ik begrijp dat er stroomkosten een zware belasting is voor de providers en dat zij het door moeten rekenen, maar de stroom thuis is ook niet met 100% gestegen.

Zakelijk verbruik (vanaf een bepaald verbruik) is ook veel duurder dan de stroom die je thuis krijgt.
Je krijgt zakelijk daarnaast ook nog kosten van de netbeheerder doorberekend etc.

It-Biz
07/07/07, 15:32
Dat soort vehogingen komen eerder voort uit te lage prijzen vooraf en worden onder het mom van stroom recht getrokken. Zoals reeds eerder gezegd is stroom een onderdeel van de prijs(ruimte, bandbreedte).

Randy
07/07/07, 15:59
Voor de locatie in Doetinchem geen verhogingen gehad de laatste twee jaar. En de bandbreedte is alleen maar goedkoper geworden. Prijsstijgingen zitten er voorlopig ook niet aan te komen, tenzij de markt veranderd en de ruimte op zal zijn. (Meer vraag dan aanbod, logisch). Racks zitten nog steeds op ~500 euro met 8 Ampere.

Technotop
07/07/07, 17:07
Zakelijk verbruik (vanaf een bepaald verbruik) is ook veel duurder dan de stroom die je thuis krijgt.
Je krijgt zakelijk daarnaast ook nog kosten van de netbeheerder doorberekend etc.

De kosten worden niet hoger om dat de stroomprijzen stijgen, nee de kosten worden hoger omdat de capaciteiten van de datacenters op zijn.

De meeste datacenters zijn zo rond 1990/2000 uit de grond gestampt en waren helemaal ingericht naar de behoeften van toen. Echter door de komst van betere hardware is het gebruik van stroom gigantisch en dan ook gigantisch toegenomen, meer elektriciteit betekend ook meer warmte.

De enige reden waarom de prijzen zo zijn gestegen per rack komt omdat de koeling het simpelweg niet meer aan kan. De prijzen van de leveranciers van stroom zijn niet gestegen... nee de totaal prijs voor het koelen en online houden van een rack is gestegen, daarom zijn de prijzen gestegen.

Deze airco's kosten klauwen met geld, het zelfde voor het online houden en benutten van deze airco's..... kortom stroom is niet in prijs gestegen, het totaalplaatje is in prijs gestegen...

Verder moet je er ook rekening mee houden dat de meeste datacenters gewoon aan hun limieten zitten met de toevoer van stroom, er kan simpelweg niet meer geleverd worden, willen ze dit wel dan moet er flink worden geinvesteerd in nieuwe apparatuur.

ps. ik hoor vaak dat mensen zeggen dat de prijzen voor de koeling in het rack of footprint zitten, echter lijkt me dat nogal onzinnig. Je weet niet wat er moet worden gekoeld, of te wel je weet de prijs niet. De prijs voor de koeling moet dus in de prijzen van de stroom zitten, enkel dan weet je ongeveer wat er moet worden gekoeld... je kunt net zo goed een rack inrichten als fietsenstalling wat totaal geen warmte opleverd... :)

:)

internettoday.nl
07/07/07, 17:58
Het is inderdaad zo dat door bijvoorbeeld meer koeling meer stroom verbruikt wordt en dat dit wordt door berekend. Wij hebben de afgelopen twee jaar ook 100% meer betaalt voor de co-lo. Echter is het wel zo dat per wet is vastgelegt dat er GEEN winst gemaakt mag worden op stroom. Dus zij moeten de werkelijke prijs doorbereken.

Technotop
07/07/07, 18:02
Het is inderdaad zo dat door bijvoorbeeld meer koeling meer stroom verbruikt wordt en dat dit wordt door berekend. Wij hebben de afgelopen twee jaar ook 100% meer betaalt voor de co-lo. Echter is het wel zo dat per wet is vastgelegt dat er GEEN winst gemaakt mag worden op stroom. Dus zij moeten de werkelijke prijs doorbereken.

Dat klopt niet helemaal, als het geen levensbehoefte is (dit weet ik niet 100%) mag je er gewoon winst op berekenen, hoe kan een datacenter anders bestaan? Je kunt zeggen dat je daar rekening mee gaat houden in de footprint en rackprijzen, maar dat is natuurlijk flauwekul, deze moet je berekenen in de prijs van het stroom.

Anders zou het wel heel vreemd zijn waarom we in elk datacenter andere stroom prijzen krijgen, de een rekend 20,00 en de ander 60,00 per Ampère. Per Ampère zou je ongeveer kunnen bepalen hoeveel koeling daar voor nodig zou moeten zijn, deze prijs bereken je door naar je klanten (bedrijven). (reken hier ook nog eens de UPS's en generatoren in mee).

Triloxigen
07/07/07, 20:48
De kosten worden niet hoger om dat de stroomprijzen stijgen, nee de kosten worden hoger omdat de capaciteiten van de datacenters op zijn.



Ik had het niet zozeer over DC's, maar over de verhouding van consument en zakelijke energie en de bijbehorende kosten,.

gjtje
07/07/07, 20:55
Niet elk datacenter zal de zelfde inkoopprijs betalen, daarnaast zal koeling en de stroom voorziening (denk ook aan back-up) bij het ene datacenter een stuk meer kosten dan bij het ander aangezien zij dat anders/beter aanpakken.

Volgens mij komt de grootste stijging vooral door dat het aantal verbruikte Watts per U enorm is gestegen. Een prijs per U rekenen uitgaand dat je 40U kan verhuren is een andere prijs die je rekent wanneer je er maar 10 kan verhuren omdat de stroom op is, die is namelijk 4x zo hoog.

snaaps
08/07/07, 09:02
Volgens mij komt de grootste stijging vooral door dat het aantal verbruikte Watts per U enorm is gestegen. Een prijs per U rekenen uitgaand dat je 40U kan verhuren is een andere prijs die je rekent wanneer je er maar 10 kan verhuren omdat de stroom op is, die is namelijk 4x zo hoog.

Dit is dan ook de reden waarom nieuwe datacentrums meer stroom gaan leveren per rack.
In nieuwe datacentrums worden racks gekoeld tot 20A i.p.v 14 of 16A.

16A per rack is zo jaren 90..

Sander-
08/07/07, 10:37
Even iets recht zetten:

Er mag wel winst gemaakt worden op energie, dit was namelijk het hele doel van het vrijgeven van de energiemarkt. Echter is het zo dat de winstmarges binnen vastgestelde normen moeten blijven. Deze normen worden vastgesteld door de DTE.

Bovenstaand verhaal is van toepassing op leveranciers zoals Essent en Nuon. Zodra er een tussenpartij is die stroom aankoopt en weer intern door levert aan zijn klanten, zoals een datacentrum, zijn er geen restricities met het oog op winstmarges etc.

vincent112
09/07/07, 09:42
Okee, ik begin door te krijgen dat het nieteens zo vreemd is met 4 Ampere te stijgen van €149,- naar €255,- als het datacentrum problemen heeft met stroomtoevoer en koeling. Dat zij problemen hadden, was mij al bekend in dat datacentrum...

TiMMiEJ
09/07/07, 17:20
Dat klopt niet helemaal, als het geen levensbehoefte is (dit weet ik niet 100%) mag je er gewoon winst op berekenen, hoe kan een datacenter anders bestaan?

En hoe zit het dan met eten en een dak boven je hoofd, daar wordt ook gewoon winst op gemaakt ?!

aleto
10/07/07, 14:28
Dit is dan ook de reden waarom nieuwe datacentrums meer stroom gaan leveren per rack.
In nieuwe datacentrums worden racks gekoeld tot 20A i.p.v 14 of 16A.

16A per rack is zo jaren 90..

16A is anders nog redelijk modern. In de meeste jaren 90 DC's mag je namelijk nog maar 8 tot 12 Ampère per rack doen omdat ze anders koelings- of leveringsproblemen krijgen.

Nucleus
11/07/07, 18:00
Ik lees hier allerlei opmerkingen waar ik als coloboer toch effe wil op reageren:

- ondanks de liberalisering is de stroomprijs wel degelijk gestegen. Zeker in België. Daarover is genoeg documentatie te vinden op het Net. Kijk bv maar op www.endex.be

- vaak wordt er gewerkt met een all-in-prijs, per U bijvoorbeeld. Je moet dan niet alleen rekenen dat de kostprijs per kwh gestegen is, maar ook dat een 1U-server van vandaag ongelooflijk veel meer verbruikt dan een 1U van pakweg 3 jaar geleden (zie ook een post op onze blog hierover).

- reken algemeen als regel dat voor iedere kwh verbruik, een gelijkaardige kwh nodig is voor de de koeling. Als de stroomprijs dan op de handelsmarkt 1 cent stijgt, dan moeten wij 2 cent stijgen want ook de koeling kost geld.

- de opmerking dat koeling in de prijs van de floorprint/rack zit: de afschrijving van de installatie zit bij ons in die prijs. De verbruikskosten van de koeling zitten mee in de stroomprijs.

- de kosten van koeling stijgen niet lineair: naarmate de warmteproductie zich meer concentreert, heb je krachtigere koeling nodig. Met andere woorden 25% meer warmte is meer dan 25% stijging in koelingcapaciteit.

- zoals gezegd, de prijs per U is bij ons in de jaren ook gevoelig gestegen: sinds 2003 van 15 euro naar nu 35 euro, maar dat is voor meer dan de helft toe te wijzen aan het feit dat dezelfde 1U server zoveel krachtiger geworden is. Onze stroomprijs die we rekenen bij colo per rack, is op die jaren gestegen van 12 cent per kwh naar 19 vandaag.

- ter vergelijking: de meeste Belgische gezinnen betalen rond de 15 cent per kwh. Als coloboer hebben we gelukkig bedrijfsprijzen, maar zoals gezegd, voor de koeling gaan die quasi maal 2.

En dan als laatste: er zijn nu eenmaal veel studenten en sysadmins die denken na hun uren nog de ideale coloboer te kunnen zijn en dan eigenlijk werken voor 5 euro per uur in ruil voor een quasi onbereikbaarheid. Ook dat is bij een professionele aanbieder wel anders: personeel kost ook geld en ook die kost is de afgelopen jaren terug gestegen.

Swiftway-UK
11/07/07, 18:12
- reken algemeen als regel dat voor iedere kwh verbruik, een gelijkaardige kwh nodig is voor de de koeling. Als de stroomprijs dan op de handelsmarkt 1 cent stijgt, dan moeten wij 2 cent stijgen want ook de koeling kost geld.

Dit klopt niet, het is ongeveer 1/3 als je goede airco systemen gebruikt. Tot 3500watt per rack geld dat je +/- 30% aan stroom moet inzetten voor koeling

Je stelling dat je voor meer geconcentreerde warme meer koeling moet inzetten klopt wel, tenzij je werkt met oplossingen van bijvoorbeeld APC voor high density koeling. Met normale warmte - koude straten gaat de hoeveelheid benodigde koeling per warmte ontwikkeling na 3500 watt per rack inderdaad omhoog.

Nucleus
12/07/07, 10:28
Dit klopt niet, het is ongeveer 1/3 als je goede airco systemen gebruikt. Tot 3500watt per rack geld dat je +/- 30% aan stroom moet inzetten voor koeling

Je stelling dat je voor meer geconcentreerde warme meer koeling moet inzetten klopt wel, tenzij je werkt met oplossingen van bijvoorbeeld APC voor high density koeling. Met normale warmte - koude straten gaat de hoeveelheid benodigde koeling per warmte ontwikkeling na 3500 watt per rack inderdaad omhoog.

Niet volledig mee akkoord. We werken in twee datacenters en we zien dat het eerder rond de 40% zit en dat er al meer dan lineaire stijging te meten is boven 2500 watt.

De overige procenten kruipen dan ook in wat nog niet vermeld werd: ook andere apparatuur gebruikt stroom: netwerkdevices, routers, verlichting, toegangscontrole...
En ook nog niet vermeld om het plaatje nog complexer te maken: er gaat ook stroom naar de UPS'sen.

Plus (als we eens duidelijk willen maken dat colo veel complexer is dan een stroomkabel en een netwerkkabel inpluggen) ook rekening houdend dat procentueel het verschil tussen de base load en de peak load een grotere discrepantie kan en zal vertonen naarmate het totaal potentieel vermogen in het DC toeneemt en dat je dus in je failover toestanden rekening moet houden met het ppiekvermogen.

Kortom, de orignele vraagstellers en antwoorders hebben gelijk dat de stroomprijs an sich niet zozeer gestegen is, maar men mag niet vergeten dat alles wat stroomgerelateerd is meer dan lineair stijgt indien het verbruikte vermogen stijgt.

Swiftway-UK
12/07/07, 11:45
Niet volledig mee akkoord. We werken in twee datacenters en we zien dat het eerder rond de 40% zit en dat er al meer dan lineaire stijging te meten is boven 2500 watt.


Welke datacentra zijn dat? hoe oud zijn deze? werken ze met afgesloten warme en koude straten? welk merk en type airconditioning systeem word gebruikt? hoe oud is de airco?

Word er al gewerkt met 'free cooling' systemen?

Nucleus
12/07/07, 11:58
Welke datacentra zijn dat? hoe oud zijn deze? werken ze met afgesloten warme en koude straten? welk merk en type airconditioning systeem word gebruikt? hoe oud is de airco?

Word er al gewerkt met 'free cooling' systemen?

Scarlet Vilvoorde en LCL Antwerpen.
Vooral in LCLA hebben we daar zelf mee te maken aangezien we daar gewoon de helft van het datacenter in eigen beheer hebben.

LCLA werkt met koud en warme niet-afgesloten straten.

Airco is pas dit jaar vernieuwd en werkt met free cooling.