PDA

Bekijk Volledige Versie : Stroomverbruik



Wynand
06/07/07, 20:31
Hiya,

Hier (http://www.webhostingtalk.nl/shared-colocated-dedicated-reseller-registratie-aanvragen/120560-managed-colocation-aanschaf-server.html) komt niet echt veel reactie op, oké, maar ik zou graag een schatting van iemand wat die server op zijn max en gemiddelde (gemiddeld mischien 10 usage op 1 enkele core) aan stroom verbruikt.
Schattingen?

Stewie
06/07/07, 21:18
Wat bedoel je met "gemiddeld mischien 10 usage op 1 enkele core"?

Wynand
06/07/07, 21:18
"%" moest daar nog achter staan, sorry. :)

gjtje
06/07/07, 21:51
Tussen de 0,5 en 0,8A.

Wynand
06/07/07, 21:56
Bedankt. :)

snaaps
07/07/07, 12:01
Rekensom:

Aantal watt gedeelt door voltage.
Dus 150 watt gedeelt door 230 volt = 0.63 Ampere.

Hoeveel watt je CPU trekt staat vermeld op de website van de fabrikant.
Een 7200 toeren disk gebruikt ongeveer 10 watt
een 10000 toeren disk verbruikt ongveer 15 watt
Een koeler gebruikt tussen de 3 en 5 watt.
Moederboard inclusief 1GB ram gebruikt gemiddeld 5 a 10 watt? (gokje)

Tel alles bij elkaar op en je weet hoeveel watt de server MAXIMAAL gebruikt.
Een server draait als het goed is nooit op 100%, dus is het een beetje gokken wat het gemiddelde verbruik is.

Herstel mij als hier boven iets fout staat vermeld.

Wynand
07/07/07, 12:03
Rekensom:

Aantal watt gedeelt door voltage.
Dus 150 watt gedeelt door 230 volt = 0.63 Ampere.

Hoeveel watt je CPU trekt staat vermeld op de website van de fabrikant.
Een 7200 toeren disk gebruikt ongeveer 10 watt
een 10000 toeren disk verbruikt ongveer 15 watt
Een koeler gebruikt tussen de 3 en 5 watt.
Moederboard inclusief 1GB ram gebruikt gemiddeld 5 a 10 watt? (gokje)

Tel alles bij elkaar op en je weet hoeveel watt de server MAXIMAAL gebruikt.
Een server draait als het goed is nooit op 100%, dus is het een beetje gokken wat het gemiddelde verbruik is.

Herstel mij als hier boven iets fout staat vermeld.Twee disks 7200RPM: 20 Watt
Case op het oog: 2 fans, 10 Watt
Mobo: 15Watt (ruim genomen+2GB)
CPU: 105Watt stressed
150Watts maximaal
:)

Iemand die weet wat de Q6600 in Idle zuipt?

wonko
07/07/07, 12:08
onderschat het verbruik van eenvoudige fans niet! Die nemen vrij veel vermogen op... Als je die kan sturen naargelang de temperatuur, is dit zeker zeeeer intressant.

gjtje
07/07/07, 12:16
Chipsets gebruiken veel meer dan 10 Watt, die zitten tegenwoordig bijna op waardes van een CPU. :)

Wynand
07/07/07, 12:55
http://www.overclockingwiki.org/index.php?option=com_jaymediawiki&title=Core_2_duo_overclock&Itemid=24#Power_Supply
Hoe betrouwbaar is dat voor servers?

Henky!
07/07/07, 13:55
Waarom wordt er eigenlijk zo weinig aandacht besteed aan computers / servers en stroomverbruik? Bestaan er geen 'groene servers' ?

Bedacht hij zomaar op klimaatdag....

Stewie
07/07/07, 13:59
Dell heeft een hele energy efficient serverlijn :)
Van CPU tot koelers tot voeding, alles is zuiniger.

wonko
07/07/07, 14:57
Intel heeft ook voor een reden hun low-voltage cpu's uitgebracht... er is echt wel vraag naar, en als je een halve A kan sparen door een tikje duurdere CPU te kopen, dan komt dat in het hele plaatje veeeel voordeliger uit...

Wynand
07/07/07, 15:43
Waarom wordt er eigenlijk zo weinig aandacht besteed aan computers / servers en stroomverbruik? Bestaan er geen 'groene servers' ?Ik heb onlangs nog ergens een artikel gelezen dat Intel samen met nog iemand bezig was met het ontwerpen van voedingen die een noemenswaardig hoger redement hadden (en maar iets van een €25 extra kosten), alleen heb ik niets van datum van de releases gelezen..

almar
07/07/07, 17:28
Waarom wordt er eigenlijk zo weinig aandacht besteed aan computers / servers en stroomverbruik? Bestaan er geen 'groene servers' ?

Bedacht hij zomaar op klimaatdag....

Ja, maar alleen in de vorm van een extra opslag die weer in bomen geinvesteerd wordt. Economisch dus minder rendabel.

crazycoder
07/07/07, 21:19
Waarom wordt er eigenlijk zo weinig aandacht besteed aan computers / servers en stroomverbruik? Bestaan er geen 'groene servers' ?

Bedacht hij zomaar op klimaatdag....
Omdat het in het DC geen moer uitmaakt of ik een slurpende xeon ophang of een veel minder slurpende xeon (of minder). Kosten voor colo blijven hetzelfde.
Dat is best wel eens zuur..

Zeker als het stroomverbruik aanmerkelijk minder is zal het lonend zijn als je eigen racks afneem en deze van minder slurpende hardware voorzie. Het is een kwestie van tijd totdat je op je exacte verbruik afgerekend zal worden..

JayvD
07/07/07, 21:36
Omdat het in het DC geen moer uitmaakt of ik een slurpende xeon ophang of een veel minder slurpende xeon (of minder). Kosten voor colo blijven hetzelfde.
Dat is best wel eens zuur..

Zeker als het stroomverbruik aanmerkelijk minder is zal het lonend zijn als je eigen racks afneem en deze van minder slurpende hardware voorzie. Het is een kwestie van tijd totdat je op je exacte verbruik afgerekend zal worden..
Ik heb tijden gehangen bij een bedrijf die maar 0.5A toe liet voor een 1U server, mijn systeem gebruikte iets van 1.2A nooit een haan om gekraaid.

Als er powerbars zouden zijn op de markt die zeer nauwkeurig gebruikte stroom kunnen meten tegen redelijke prijzen zou wellicht een groot deel van de markt gebruikte stroom daadwerkelijk doorberekenen. Ik denk dat mensen dan wellicht meer gaan letten op het stroomverbruik van hun server-systemen.

gjtje
07/07/07, 21:48
Gezien het aantal mensen dat voor 2 euro een server wil ophangen met 20 TB dataverkeer denk ik dat ze daar niet over na zullen denken. Het enige waar men op let is de prijs, lange termijn denken is er niet bij. Een goedkope server is beter...

crazycoder
07/07/07, 22:21
Gezien het aantal mensen dat voor 2 euro een server wil ophangen met 20 TB dataverkeer denk ik dat ze daar niet over na zullen denken. Het enige waar men op let is de prijs, lange termijn denken is er niet bij. Een goedkope server is beter...
Als de prikkel groot genoeg is wel. Als het per maand voldoende zou schelen dan kan het op de levensduur van een server voldoende zijn om een iets duurdere server aan te schaffen. Of juist een lichtere machine te nemen omdat het gewoon voldoende is voor wat het moet doen.

Wij gebruiken voor o.a. DNS en fallback mx lichte servers. Het exacte verbruik weet ik niet, maar dat kan nooit zo gek veel zijn..


Ik heb tijden gehangen bij een bedrijf die maar 0.5A toe liet voor een 1U server, mijn systeem gebruikte iets van 1.2A nooit een haan om gekraaid.

En als er genoeg zijn die dat hebben gedaan betaald nu iedereen meer omdat er teveel verbruikt is. Om nog maar te zwijgen van te zware belasting.. gek he.. als er af en toe eens iets mis gaat met de stroomvoorziening..

snaaps
08/07/07, 09:56
Omdat het in het DC geen moer uitmaakt of ik een slurpende xeon ophang of een veel minder slurpende xeon (of minder). Kosten voor colo blijven hetzelfde.
Dat is best wel eens zuur..


Geloof mij, de prijzen zijn zodanig gestegen dat dit nu door de meeste hosters wordt opgepakt.
Echter bij sommige hosters zul je het niet merken omdat zei in de prijs van de colocatie rekening mee houden.
In dat geval zijn de personen met een zuinige server de dupe omdat zei eigelijk betalen voor bijvoorbeeld 1,2 ampere, dit terwijl het voor die gebruikers dus goedkoper kan worden aangeboden.

Al onze nieuwe nieuwe klanten betalen per 0,25A dit woordt vooralsnogniet gecontroleerd, wij vragen aan de klant welke hardware er wordt gebruikt en daar zullen wij een schating van maken van het gemiddelde stroom verbruik.
Ook in de algememe voorwaarden zullen we extra regeltjes plaatsen om misbruik te voorkomen.