PDA

Bekijk Volledige Versie : e-mail via Cpanel / exim



Normally
05/07/07, 23:00
Hallo,

Ik heb net een server gehuurd via leaseweb, met cpanel.
Dit aangezien ik niet tevreden was als reseller.
Nu zit ik met het volgende probleem (valt me tegen een eigen server beheren), Ik kan mail versturen en ontvangen van domeinen die ik op deze server heb staan, maar andere email adressen krijg ik terug.

This message was created automatically by mail delivery software.

A message that you sent could not be delivered to one or more of its
recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed:

stef@stefvanroon.nl
SMTP error from remote mailer after RCPT TO:<stef@stefvanroon.nl>:
host mx10.leaseweb.com [62.212.72.21]: 554 <stef@stefvanroon.nl>:
Relay access denied

Is er iemand die mij kan vertellen waar dat aan ligt.

Bedankt.

Stef.

SF-Jeroen
05/07/07, 23:33
Ze staan we netjes op de server toegevoegd zodat die ze accepteerd?

Normally
06/07/07, 03:57
Voor zover ik weet wel.
Kan wel versturen met die mail adressen alleen niet ontvangen van email adressen die niet op mijn server staan.
Mensen krijgen dan te zien:

The recipient name is not recognized

The MTS-ID of the original message is: c=US;a= ;p=UPC;l=PTEXS05-070706003142Z-17424

MSEXCH:IMS:UPC:PRIORITY:PTEXS04 3554 (000B09B6) 554 <info@normally.nl>: Relay access denie

SDGM
06/07/07, 09:32
Ik begrijp je niet helemaal

Ik kan mail naar jou sturen volgens mij van hier naar jouwnaam@stefvanroon.nl, dus wat bedoel je precies met adressen die niet bij jouw op de server staan?

Wil je van een e-mail ontvangen van een adres dat helemaal niet op jou server staat ?



250 OK
RCPT TO:jouwnaam@stefvanroon.nl
250 Accepted


//edit even niet opgelet.

Ik zie dat jij de mailserver van leaseweb gebruikt ik had jouw server genomen, dus mail.stefvanroon.nl

Is dit misschien dan ook de fout? Dat in je dns staat dat de mailservers van leaseweb zijn ipv jouw server of zijn deze ingesteld als backup?

Normally
06/07/07, 12:58
Klopt ik gebruik de mailserver van leaseweb op dit moment.
Heb nog niet zo heel veel verstand van servers.
Ik gebruik cpanel en heb root rechten.
Er staat EXIM, IMAP en POP3 server op.
Is het mogelijk om zonder de mailserver van leaseweb te draaien.
Dus bv. een mx record aanmaken met mx 0 web.stefvanroon.nl.

Gr. Stef.

SDGM
06/07/07, 13:20
Op jouw server draait op het moment een mail server deze accepteerd ook de e-mail die naar jou gestuurd wordt en hier zul je de mail ook op moeten halen. Het is dus zeker mogelijk zonder de server van leaseweb te draaien. Sterker nog daar ligt het probleem de server van leaseweb weet niet welke e-mails hij moet accepteren voor jouw domein en welke niet.

Leaseweb heeft waarschijnlijk jou gebruikers niet in hun mail server staan waardoor je die rejects krijgt.

Daarom dacht ik eerst ook dat het gewoon werkte ik heb de mailserver niet opgevraagd met de dns maar gewoon even snel in me command boxje getikt:

telnet mail.stefvanroon.nl 25

Dit puur uit gewoonte. En dacht "Hmm het werkt toch."
Door nu je mx record naar jouw server te verwijzen zal je mail aankomen op jouw server en deze weet ook welke adressen te accepteren en welke niet

Als dit werkt kun je er voor gaan kiezen een backup mx server te gaan instellen. Ik weet niet precies hoe dit bij leaseweb geregeld is, maar vaak is het zo dat er wel iets geregeld kan worden waardoor de mail server van leaseweb backup wordt. Maar ik weet zo niet of dit bij leaseweb ook het geval is.

Normally
06/07/07, 14:02
Op jouw server draait op het moment een mail server deze accepteerd ook de e-mail die naar jou gestuurd wordt en hier zul je de mail ook op moeten halen. Het is dus zeker mogelijk zonder de server van leaseweb te draaien. Sterker nog daar ligt het probleem de server van leaseweb weet niet welke e-mails hij moet accepteren voor jouw domein en welke niet.

Leaseweb heeft waarschijnlijk jou gebruikers niet in hun mail server staan waardoor je die rejects krijgt.

Daarom dacht ik eerst ook dat het gewoon werkte ik heb de mailserver niet opgevraagd met de dns maar gewoon even snel in me command boxje getikt:

telnet mail.stefvanroon.nl 25

Dit puur uit gewoonte. En dacht "Hmm het werkt toch."
Door nu je mx record naar jouw server te verwijzen zal je mail aankomen op jouw server en deze weet ook welke adressen te accepteren en welke niet

Als dit werkt kun je er voor gaan kiezen een backup mx server te gaan instellen. Ik weet niet precies hoe dit bij leaseweb geregeld is, maar vaak is het zo dat er wel iets geregeld kan worden waardoor de mail server van leaseweb backup wordt. Maar ik weet zo niet of dit bij leaseweb ook het geval is.

Kun je mij zeggen hoe ik het mx record kan verwijzen naar mijn server.
Het loopt nu via mx 10 mx10.leaseweb.com.

Heb cpanel 11.

Alvast bedankt.

SDGM
06/07/07, 14:17
Kun je mij zeggen hoe ik het mx record kan verwijzen naar mijn server.
Het loopt nu via mx 10 mx10.leaseweb.com.

Heb cpanel 11.

Alvast bedankt.

Staat dit dus ook zo ingesteld op jouw cpanel? Dan zou je hier van kunnen maken:

mx 10 mail.stefvanroon.nl

Ik heb even geen account met cpanel en dns control tot mijn beschikking maar ik dacht dat je de huidige gewoon kunt verwijderen en dan de nieuwe ingeven.

Edit // Ik heb even gekeken maar je wijzigd dit bij leaseweb ? De nameservers zijn namelijk van leaseweb die reageren.

Normally
06/07/07, 14:24
Het staat bij mij in cpanel nu zo ingesteld:

MX Entry Editor
Editting MX for zone stefvanroon.nl.db
The current MX entry points to: stefvanroon.nl

Priority: 0
MX Destination: stefvanroon.nl

Always accept mail locally even if the primary mx does not point to this server. (Domain owned by stef)

SDGM
06/07/07, 14:33
Het staat bij mij in cpanel nu zo ingesteld:

MX Entry Editor
Editting MX for zone stefvanroon.nl.db
The current MX entry points to: stefvanroon.nl

Priority: 0
MX Destination: stefvanroon.nl

Always accept mail locally even if the primary mx does not point to this server. (Domain owned by stef)

Klopt maar op het moment als iemand een mail naar jouw wil sturen gaat deze kijken naar waar hij dit moet sturen dit gebeurd dus via de dns.
Hij gaat dan kijken of dit nog in zijn cashe staat of in de cashe van de isp zoniet zal er een gekeken worden bij welke nameserver het antwoord op de vraag naar waar verstuur ik deze mail gevonden kan worden. Op het moment staat ingesteld dat dit nsx.leaseweb.nl is en deze geven dan terug mxx.leaseweb.nl.

Dus je kunt 2 dingen doen er voor zorgen dat hij niet bij nsx.leaseweb.nl gaat vragen maar bij ns1.jouwdomain.nl dit kun je waarschijnlijk regelen op de plaats waar je je domein geristreerd hebt.

Oplossing 2 is de nameserver van leaseweb vertellen dat de mailserver voor jouw domein mail.jouwdomein.nl is.

Het voordeel van oplossing 1 is dat cpanel dan veel automatisch goed zet en je je je dns ook via cpanel kunt regelen het nadeel is wel dat je dan beter kunt zorgen voor een backup nameserver die op een fisiek andere plaatst staat.

Het komt erop neer dat jij in het cpanel van jouw server heel veel kunt instellen maar daar op het moment niet naar gekeken wordt omdat er naar de nameservers van leaseweb geluisterd wordt

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel :)

Normally
06/07/07, 20:59
Heel erg bedankt.

De mx records stonden op leaseweb.
Heb dit gewijzigd naar 10 server01.normally.nl en nu werkt alles weer.
Echt heel erg bedankt voor de hulp en ik heb weer veel geleerd.

Groeten van Stef.