PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe productieservers, graag jullie mening



Bob2
02/07/07, 19:00
Budget: 1250 incl. per server
Aantal: 5
Aankoop / integratie: q1 2008
Waarvoor: 300 database gestuurde websites per server. Tot 2012.
Software: Centos icm Plesk

Keypoints:
1. Stabiliteit
2. Betrouwbaarheid
3. Gebruikersgemak (geen gekloot met drivers, compatibiliteits problemen)
4. Performance
5. Prijs / kwaliteit
6. Schaalbaarheid (extra disks / geheugen)

Graag jullie mening over onderstaande configuratie:

SuperMicro CSE-RR1U-XI PCI-X Riser Card for PDSMi
SuperMicro PDSMi+ i3000, SATA, VGA, GLAN
SuperMicro Rackmount SC813MT-300C 1U 300W
3Ware 9650SE-4 LPML Retail
2 x WD Caviar RAID Edition 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
Kingston Valueram 4096 MB, PC5300, 667 MHz, 5, Non-ECC, Kit Of 2
Intel Core 2 Duo E6600 2.40 GHz, 1066 MHz, 4 MB , Boxed
SuperMicro CPU Koeler SNK-P0011 Koper
SuperMicro AOC-IPMI20-E
Lite-On SSM-85H5S Slim Drive, Bulk, Zwart

Ik ben niet opzoek naar aanbiedingen.

pierce
02/07/07, 19:09
Misschien kan je met zo'n processor een actieve cpu koeler nemen ipv een passieve. En wellicht een wat zwaardere voeding?
Verder weinig op aan te merken.

mihosnet
02/07/07, 19:11
Misschien kan je met zo'n processor een actieve cpu koeler nemen ipv een passieve. En wellicht een wat zwaardere voeding?
Verder weinig op aan te merken.

Een actieve is niet nodig, en bovendien een extra onderdeel wat kapot kan gaan. De SuperMicro kast zou voor voldoende koeling moeten zorgen.

Als je voor stabiliteit en betrouwbaarheid wilt gaan, is ECC geheugen wel aan te raden. Indien je budget het toelaat is een dubbele PSU ook iets om aan te denken.

De RAID kaart en de hardeschijven zijn een goede keuze. Controleer wel of je hardeschijven van dit type over de laatste firmware beschikken, anders willen ze wel eens een time-out geven (lees: degraded array).

ivs
02/07/07, 19:28
Gezien je investering in kast en 4 ports raid, zou ik er misschien alvast een spare disk bij stoppen?

Deimos
02/07/07, 19:35
Volgens de laatste nieuwssites wordt de Intel Core 2 Duo niet aangeraden om op productie machines te draaien, aangezien er in de cores nogal ernstige bugs blijken te zitten. Wellicht iets om mee te nemen in de overweging?

3j3ct
02/07/07, 19:40
Je wilt dus 5 jaar gaan draaien met een desktop cpu?

Bob2
02/07/07, 19:41
tnx voor de input. Extra hdje is idd wel handig, die 320bg's kosten vrijwel niets meer. Geheugentip is ook handig, had blind het eerste resultaat van kingston.com geplukt. ECC is paar tientjes duurder, dat mag ook geen probleem geven.


Volgens de laatste nieuwssites wordt de Intel Core 2 Duo niet aangeraden om op productie machines te draaien, aangezien er in de cores nogal ernstige bugs blijken te zitten. Wellicht iets om mee te nemen in de overweging?

Dat is zeker iets om rekening mee te houden. Was het nog niet tegengekomen, heb je linkje naar het artikel? Misschien moet ik AMD server cpu's overwegen. Vanaf 2003 draai ik echter zonder enig noemswaardig probleem alle servers met een p4.

Paulewk
02/07/07, 20:06
Je wilt dus 5 jaar gaan draaien met een desktop cpu?

Waarom niet? Wij hebben zat dozen draaien die al langer als 5 jaar draaien inmiddels.

Een CPU gaat echt niet sneller dood omdat het een desktop CPU is.

Deimos
02/07/07, 20:11
http://marc.info/?l=openbsd-misc&m=118296441702631
http://www.extremetech.com/article2/0,1558,2152458,00.asp?kc=ETRSS02129TX1K0000532
http://tweakers.net/nieuws/48199/Bug-in-Intel-Core-2-Duo-aan-het-licht-gebracht.html

gjtje
03/07/07, 02:09
Als het alom verspreid zou zijn zou het al eerder aan het licht zijn gekomen. ;)

Voor de hardware zou ik eens kijken naar een Dell of HP met een 5 jaar support contract, dan weet je in ieder geval zeker dat je over 5 jaar nog spare parts kan krijgen. Zeker desktop CPU's zullen niet zo lang leverbaar blijven. Anders zou ik deze zeker in de planning opnemen en op tijd zelf spare op voorraad nemen.

Als je het systeem toch redelijk van de grond af opbouwt zou ik zeker de mogelijkheid bekijken of je dit niet schaalbaarder kan maken door de functionaliteit uit elkaar te trekken. Dus een database server, een file server en meerdere front-end webservers. Je kan de hardware dan ook beter afstemmen op de functie (webservers zouden zelfs met usb sticks kunnen werken) en bent misschien nog wel goedkoper uit ook. Het is ook makkelijk een stukje redundantie in te bouwen later mocht dat nodig zijn.

bvankuik
03/07/07, 10:14
Ik zie dat je in elke server twee harddisks en een RAID kaart stopt. Wellicht is het een idee om de servers diskless en met lichtere CPUs uit te voeren. De opslag zet je dan op een SAN, die SuperMicro ook levert.

bv.
http://www.ahead-it.be/shop.asp?cat=storage&NR=STID820

Op die manier benut je schijfruimte veel beter en wordt uitbreiden makkelijker.

Ahead-IT
03/07/07, 15:48
Je hebt de verkeerde koeler vast, wat je zoekt is de P0016.

Bovendien, vergeet de airduct niet (pt97) en onder geen enkel beding een actieve CPU koeler gebruiken, dat haalt de performantie en betrouwbaarheid van de server naar beneden.

Je hebt ook de verkeerde riser vast, moet de CSE-RR1U-ELi zijn. :)

Technotop
03/07/07, 16:35
Volgens de laatste nieuwssites wordt de Intel Core 2 Duo niet aangeraden om op productie machines te draaien, aangezien er in de cores nogal ernstige bugs blijken te zitten. Wellicht iets om mee te nemen in de overweging?

Daarom moet je ook voor de goede types kiezen, wij gebruiken momenteel enkel nog de E6600 serie en die bevat geen bugs.

flashbanger
03/07/07, 17:08
Waarom wordt er niet voor een setup gekozen van een bekend merk (denk hierbij aan Dell, HP, IBM ).

Deze zijn in aanschaf wellicht iets duurder alleen de garantie bepalingen wegen misschien op tegen de meerprijs van zo'n dergelijk systeem.

maikelg
03/07/07, 23:28
Je hebt de verkeerde koeler vast, wat je zoekt is de P0016.

Inderdaad. Ik heb namelijk een week of twee geleden dezelfde fout gemaakt bij het bouwen van mijn server. ->| Ik heb ook de PDSMi+ en had dus een SNK-P0011 besteld. En die past dus inderdaad niet. Na een SNK-P0016 besteld te hebben is alles helemaal goed gekomen, bak draait nu prima :)


Ik heb nu overgens nog wel een mooie koperen onderzetter over, iemand intresse? :p

Shadowfox
03/07/07, 23:56
Ik zou wellicht voor RAID5 kiezen met vier 160GB disken en Areca-controller.

Voor de rest prima setup lijkt mij zo.

Bob2
05/07/07, 23:59
Nogmaals dank voor de informatie en tips.
De huidige config ziet er nu zo uit:

Intel Xeon 3060 2.40 GHz, 1066 MHz, 4 MB , Boxed
Kingston ValueRam 2048 MB, PC5300, 667 MHz, ECC, Kit Of 2
Lite-On SSM-85H5S Slim Drive, Bulk, Zwart
3 x WD Caviar RAID Edition 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
3Ware 9650SE-4 LPML Retail
SuperMicro AOC-IPMI20-E
SuperMicro CSE-RR1U-ELI PCI-e Riser Card for Left Slot
SuperMicro 1U Passive Heatsink, S775
SuperMicro PDSMi+ i3000, SATA, VGA, GLAN
SuperMicro Rackmount SC813MT-300C 1U 300W (zwart)

Ik overweeg echter 1 aparte sql server met 2 SAS schijven (raid1) quad xeon en 8GB mem.
De bovenstaande config met een quad xeon moet dan de huidige servers vervangen.
Dus totaal 2 ipv 5.

Prijs is ongeveer gelijk, voordelen zijn besparing van ruimte, energie en licentiekosten.
Grote nadeel is dat bij een storing aan een van de twee servers alles plat ligt.

Daarnaast ben ik er ook nog niet helemaal uit of het supermicro zelfbouw, dell of hp wordt.
Bij dell of hp betaal je minimaal 50% meer, voordeel is de drie jaar garantie. Mijn ervaring tot op heden is dat je die in praktijk bijna niet gebruikt. Of je moet net een pechvogel zijn. Is die paar duizend extra hiervoor de moeite… Daarnaast zijn meest voorkomende defecten hd of mem, dat is dual dus geen direct probleem bij single fail

gjtje
06/07/07, 00:18
Als je goed onderhandeld is het prijs verschil helemaal niet zo groot meer, zeker als je een dergelijke bestelling in een keer doet.

flashbanger
06/07/07, 01:03
Vraag beide om een aanbieding met een mooie prijs, bij de hoogste zeg je "ik heb van merk x een aanbieding gekregen voor ongeveer zelfde setup voor bedrag Y, kunnen jullie hier wat mee? "
dit zijn 2 merken die maar wat graag marktaandeel van de ander afpakken. Dan is dit in verhouding een kleine bestelling, maar iedere bestelling telt en een tevreden klant is vaak een terugkomende klant..

Apoc
06/07/07, 14:39
Misschien een wat afwijkende suggestie, maar ik denk niet dat het erg zinvol is om nu al te gaan plannen wat voor hardware je gaat aankopen in 2008. De ontwikkelingen (en prijsveranderingen) gaan zo snel dat je nu nog niet goed zult kunnen inschatten wat je met dat budget tegen die tijd kunt aanschaffen.

Bob2
06/07/07, 14:57
Misschien een wat afwijkende suggestie, maar ik denk niet dat het erg zinvol is om nu al te gaan plannen wat voor hardware je gaat aankopen in 2008. De ontwikkelingen (en prijsveranderingen) gaan zo snel dat je nu nog niet goed zult kunnen inschatten wat je met dat budget tegen die tijd kunt aanschaffen.


Gedeeltelijk mee eens. Niet vooruitkijken is echter ook niet goed, de huidige configuratie komt momenteel iets boven het budget. Met nog 5 driekwart maand te gaan verwacht ik dat de hardware prijzen wel wat zullen dalen. Daarnaast moet je met zoiets ook niet te laat beginnen, er gaat uiteraard nog een hele planning aan vooraf en levertijden van twee tot vier weken zijn geen uitzondering.

Maar momenteel dus nog oriƫnterende, ben daarom erg blij met alle nuttige bijdrage in dit topic.

snaaps
07/07/07, 11:48
Je bent wederom de airduct vergeten, doe deze erbij scheelt echt een hoop graden op je cpu!
Zonder airduct zal je cpu minimaal 10 graden warmer zijn.

Betereft Supermicro, prima servers!
hebben er zelf ook een stuk of 50 draaien, geen enkel probleem mee gehad.

Bob2
08/07/07, 14:23
Je bent wederom de airduct vergeten, doe deze erbij scheelt echt een hoop graden op je cpu!
Zonder airduct zal je cpu minimaal 10 graden warmer zijn.

Betereft Supermicro, prima servers!
hebben er zelf ook een stuk of 50 draaien, geen enkel probleem mee gehad.

Toevallig idee bij welke NL shop deze te verkrijgen zijn?

snaaps
08/07/07, 15:15
mm, wij maken ze altijd zelf van de verpaking van het geheugen.
Gewoon twee strookjes zodat alle lucht door de koeler gaat.

Afijn, je kan ze kopen bij bv 4launch.nl
zijn voor de 811i behuizing wel vrij duur, 13 euro dacht ik voor een stukje plastic.

Bob2
08/07/07, 15:19
mm, wij maken ze altijd zelf van de verpaking van het geheugen.
Gewoon twee strookjes zodat alle lucht door de koeler gaat.

Afijn, je kan ze kopen bij bv 4launch.nl
zijn voor de 811i behuizing wel vrij duur, 13 euro dacht ik voor een stukje plastic.

ok, wel creatieve oplossing...
Bij 4launch had ik al geinformeerd:

===
Geachte heer / mevrouw,

Helaas verkopen wij dit artikel (vooralsnog) niet. Mocht het artikel in het assortiment van onze leveranciers worden opgenomen zullen wij het artikel automatisch opnemen in onze webshop.

Als u nog vragen heeft verneem ik deze graag van u.

Met vriendelijke groet,

Rick van Wetering
4Launch
===

snaaps
08/07/07, 16:00
O,ja ik zie dat je de SC813MT behuizing gebruikt, deze hebben inderdaad andere ventilators dan de 811T.

Mjaw, het kan ook wel zonder airduct hoor, alleen zullen je cpu,s iets warmer zijn maar wel rendabel genoeg.