PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke Amperetang hebt jij?



Mastje
02/07/07, 18:26
Wij zijn op zoek naar een amperetang, die niet al te veel afwijkt, Hij mag wel wat afwijken, maar niet te veel. Welke gebruiken jullie?

wonko
02/07/07, 20:41
Fluke. Exact typenummer weet ik niet uit mijn hoofd.

Cyberdevil
02/07/07, 20:55
Amperetangen worden vooral gebruikt om hoge amperes mee te meten.
Maar als het de bedoeling is om kleine stroompjes te meten en je kan de stroom eventjes onderbreken dan zou ik het aanraden om een gewone ampere meter te gebruiken :p Die zit er veel dichter bij.
Wil je toch een amperetang zoek dan eentje die gemaakt is om precies in jouw range te werken dan is de fout veel kleiner.

Maw geen servertje meten met een Amperetang voor 100A :p

Apoc
02/07/07, 21:46
Of je kan iets gebruiken wat de kWh's telt. Je kan aan de hand daarvan het gemiddelde amperage berekenen, daar heb je waarschijnlijk veel meer aan dan het amperage op een specifiek moment.

snaaps
02/07/07, 23:29
ik kom diverse tangen tegen met afwijking percentages van 1 tot 5%.
Uiterdaard zullen de goedkope tangen onder de 200 euro niet nauwkeurig zijn.

Ik zal morgen eens wat fabrikanten hierover gaan bellen of het mogelijk is om een verschil te kunnen meten van 0.5 A of 0.8A.

Dit zou namelijk beter werken dan schatingen wat een colo server trekt.
Ik kan namelijk moeilijk de server open trekken om te kijken welke cpu,s disks en hoeveel koelers erin zitten.

Het meten van kwh is ook een mogelijkheid, als het maar aardig in de buurt komt wat de server daadwerklijk gebruikt.

P.S: is er niet ergens een lijst te downloaden met alle cpu's en hun stroom verbruik?

3j3ct
02/07/07, 23:49
intel: http://processorfinder.intel.com/default.aspx
amd: http://www.amdcompare.com/us-en/

Mastje
03/07/07, 00:16
@ 3j3ct: een server kan ook overklokt zijn, waardoor deze meer stroom verbruikt ;)

En de processor is niet het enige wat stroom verbruikt. Ook het geheugen, CPU, koeling, voeding (efficientie), daarom is het handiger deze te meten, helaas is het lastig om een server down te gooien van een klant om "even" te meten wat het verbruik is

Zocor
03/07/07, 00:32
Het best kun je een passieve tang gebruiken in combinatie met een goede universeelmeter. Zo gebruik ik een Fluke Y8101 tang (probe) die een ratio heeft van 1:1000 in combinatie met een Voltcraft M-3860M digitale multimeter.

De meter en probe zijn beiden geeikt bij het NMI (mijn werk brengt met zich mee dat dit ieder jaar gebeurt) en hebben een overall bereik van 0 tot 150A met een afwijking van 0.01% - 0.03% (0.03% bij 150A). De meter geeft één groot en 4 kleinere waardes tegelijk weer in het display. De grote (in tekens dan wel) waarde in het display kan geswitched worden met één van de kleine waardes.

De weergegeven waardes bij stromen zijn natuurlijk Amperres en daarbij nog Spanning, Cos phi en kWh. Het is zelfs mogelijk de meter de kosten te laten berekenen op bijvoorbeeld jaarbasis. Eventuele warmte verliezen berekeningen behoren ook tot de mogelijkheden. Tarieven en eik waardes kun je zelf in een sdram opslaan. Maar dit heeft niets met de probe te maken en kan met elke kwaliteitsmeter vandaag de dag.

Losse active ampere tangen zijn voor bepaalde ranges, en lang niet zo naukeurig. Dat is bij kleine stromen < 10A nadelig voor je meting, bij grote stromen > 50A maakt een paar tiende procenten niets meer uit.

Suc6 met het maken van je keuze. ;)

3j3ct
03/07/07, 00:40
@ 3j3ct: een server kan ook overklokt zijn, waardoor deze meer stroom verbruikt ;)



Een server overclocken LOL?

snaaps
03/07/07, 01:11
Zocor, dus zo,n losse tang en een goede multimeter zou ik bijvoorbeeld onderscheid kunnen maken tussen bijvoorbeeld 0,5A of 0,8A?

Ik weet niet of dit bij deze lage stroom verbruik nog te meten is, maar als dat zo is eventueel met een afwijking geeft dat toch een aardig beeld.

Zocor
03/07/07, 01:44
Yep de naukeurigheid ligt bij die waarden op 0.01% dus geen probleem als je de juiste probe gebruikt. Of het type dat ik gebruik nog steeds te koop is weet ik niet zeker maar er zal zeker een modernere uitvoering zijn van het merk Fluke. ;)

t.bloo
03/07/07, 11:41
afhankelijk van je tang kun je nauwkeurig tot mA bereik meten

GlobalServe
03/07/07, 11:42
Vraag me af als jullie Amperes meten of jullie stroomkabels gebruiken waarvan de aders bloot liggen?

Is dit wel veilig, gebruik je die kabel tijdelijk?
Hoe kan je anders per server de Amperes gaan meten?

Misschien een tip dat je Venea stekkerblokken kan gaan gebruiken.
Dit houden Amperes en Kw/Uur bij enz...

Grischje
03/07/07, 12:44
Vraag me af als jullie Amperes meten of jullie stroomkabels gebruiken waarvan de aders bloot liggen?

Is dit wel veilig, gebruik je die kabel tijdelijk?
Hoe kan je anders per server de Amperes gaan meten?

Misschien een tip dat je Venea stekkerblokken kan gaan gebruiken.
Dit houden Amperes en Kw/Uur bij enz...

volgens mij gaat het over een tang die je om je stroomkabel heen knijpt (de kabel dus nog met isolatie) zie bijlage

GlobalServe
03/07/07, 12:49
Ik weet hoe een ampere tang eruit ziet.
Maar je moet de 3 aders appart hebben voor je amperes kunt meten...

Dus je moet de isolatie van rond de kabel doen. Niet de isolatie van de apparte 3 kabels.

Grischje
03/07/07, 13:12
is het niet zo dat je dat probleem alleen met 3 fase krachtstroom hebt, en niet bij gewone ~230?

dan zou je dus per server of fase moeten meten ipv de feed die naar het rack gaat.

(of zit ik hier nu onzin te verkondigen?)

GlobalServe
03/07/07, 13:15
Je moet altijd de fasen appart meten.

Of het nu om 380v of 220v gaat.
Je kan nooit de volledige kabel rond de Amperetang hangen...

Grischje
03/07/07, 13:19
Je moet altijd de fasen appart meten.

Of het nu om 380v of 220v gaat.
Je kan nooit de volledige kabel rond de Amperetang hangen...

aha, dan is het idd niet de meest makkelijke oplossing voor het meten van verbruik per server...

maar is een kw/u meter uberhaupt niet een veel makkelijkere en betrouwbaardere oplossing. is alleen lastig dat de stroom tijdelijk er af moet maar dat kan je bij nieuwe servers prima afspreken met de klant lijkt me.

bestaande productie servers even uit wordt iets lastiger natuurlijk...

GlobalServe
03/07/07, 13:31
Kw/u meten is inderdaad veel beter.

Bij een amapere meting heb je maar een moment opname.
Je weet dus niet of de server veel load heeft of niet.

Grischje
03/07/07, 13:39
ja dat snap ik, je zou natuurlijk een aantal metingen kunnen doen en het gemiddelde kunnen nemen. maar dat is weer erg arbeits intensief. gewoon kw/u per socket en dan via snmp kunnen uitlezen is het mooist natuurlijk

Zocor
03/07/07, 14:10
Natuurlijk wordt de stroom met een tang of probe altijd per fase gemeten, een klein beetje kennis m.b.t. electro tecniek mag je toch verwachten als je op een dergelijke vraag antwoord. Wat betreft de load van servers meten is de optie waarover ik reeds schreef (die met probe en universeelmeter) een goede oplossing. Er zijn namelijk meters die trents kunnen uitzetten in grafiek vorm op de meter zelf of rechtstreeks naar de PC. Alle denkbare berekeningen zijn mogelijk als stroom, spanning en cos phi bekend zijn.

Laat je licht eens schijnen op een site als conrad.com daar vind je zeker wat je zoekt. ;)