PDA

Bekijk Volledige Versie : Klant vindt voorwaarden niet goed



jeroenvd
30/06/07, 10:08
Beste mensen hier op WHT,

Ik heb via via, nu eindelijk mijn eerste 'grote' webdesign opdracht binnen, moet voor een klant 4 websites maken met een cms systeem. tot zover alles goed, ik heb offerte gestuurd en klant gaat op veel punten akkoord, maar blijft op twee punten steken waarbij ik als beginnende designer/hoster even geen raad mee weet, en hierbij dus jullie mening vraag.

PUNT 1: klant is het niet eens met mijn voorwaarden en zegt dat ik me via de voorwaarden teveel inbouw en de klant hierbij geen hou vast heeft of (zoals ik het bekijk) geen kans heeft om te 'klagen'. mijn voorwaarden heb ik door verschillende mensen laten bekijken en allemaal zijn ze het er mee eens. Klant zou graag willen dat ik dingen ga aanpassen in mijn voorwaarden ( tot zover niet bekend welke dat zijn).

PUNT 2: Volgens klant kan ik geen 1ste aanbetaling rekenen van 300 euro, het totale aankoop bedrag is 616 euro. Is 300 euro als 1ste aan betaling inderdaad te veel ?, zo ja wat is dan een reel bedrag ?.


alvast bedankt voor eventuele reacties.
mvg,
Jeroenvd

ps. als iemand mijn voorwaarden zou willen bekijken deze is te vinden onder: http://www.pchulpje.net/voorwaarden.pdf

Ramon Fincken
30/06/07, 10:23
als klant 1x keer klant bij jou is is een voorschot reeel, ik vraag meestal 40 % voorschot en die factuur stuur ik gelijk na accoord preview logo/site etc...

Swiftway-UK
30/06/07, 10:32
Ik sluit me bij Ramon aan, wij vragen ook 40% voorschot vantevoren, ik denk dat je het beste een voorschot vooraf kunt vragen en tussentijdse betalingen bij het halen van vooraf met de klant bepaalde milestones.

Je zou kunnen overwegen om je voorwaarden zo aan te passen, dat bepalingen opgenomen in je contract gelden boven je voorwaarden (dat is vaak toch al het geval), dan kun je deze specifiek voor deze klant aanpassen in het contract, zonder dat dit invloed heeft op je andere klanten.

Aangezien je meer juridische kosten zal moeten maken (laat je contract altijd nalezen door een jurist) moet je dit door rekenen in je prijs of afhalen van je marge.

thrunx
30/06/07, 10:32
1. Ik zou even navragen aan de klant waar hij het precies niet mee eens is. Dit wordt anders gokwerk...

2. 300 euro als aanbetaling opzich is niet teveel, maar in dit geval is dat dus 50% van het totale bedrag. Dat hoeft ook nog geen probleem te zijn, maar aangezien de klant het er niet mee eens is kan je ook 25%-33% als aanbetaling nemen. Of zijn er hoge kosten die je moet maken (naast tijd investeren natuurlijk), waarvoor je nu de financieele middelen niet hebt?

PS. Wij rekenen zelf meestal tussen de 30-40% als aanbetaling.

Ramon Fincken
30/06/07, 11:02
beste jeroen, ik bekeek net je site en er zit 1 fout op die zicht baar is:


Warning: fsockopen() [function.fsockopen]: unable to connect to 193.0.0.135:43 (Connection timed out) in /customers/pchulpje.net/pchulpje.net/httpd.www/components/com_joomlastats/joomlastats.inc.php on line 531

jeroenvd
30/06/07, 12:12
beste jeroen, ik bekeek net je site en er zit 1 fout op die zicht baar is:

Beste Ramon Fincken,

Waar heeft u die fout dan gezien, op dit moment ben ik de site aan het bekijken maar zie zelf geen fout meldingen voor bij komen.

alvast bedankt voor het kijken.

Ramon Fincken
30/06/07, 12:14
het kwam links onder, ONDER de 1e klantenervaring en was ook op je portfolio te zien

jeroenvd
30/06/07, 12:18
het kwam links onder, ONDER de 1e klantenervaring en was ook op je portfolio te zien

Vreemd, bedankt in ieder geval voor het door van het probleem ik ga kijken waarom deze foutmelding is opgedoken. zie hem nu in ieder geval niet meer voor bij komen.

snaaps
30/06/07, 13:08
Bel de klant gewoon op en vraag wat hij wel vooraf wil betalen.
Het is normaal dat je 25 tot 40% vooraf berekent.

Als de klant het niet eens is met de voorwaarden dan gaat hij toch lekker elders zijn cms laten bouwen?
Dit zijn vaak toch alleen maar zeik klanten...

jeroenvd
30/06/07, 13:50
Bedankt voor jullie al jullie reacties ! :)

ik heb met de klant afgesproken dat deze mijn mailt, met wat er volgens de klant niet klopt in de Algemene voorwaarden.

Over de aanbetaling, dit bedrag zal ik verminderen en dan 30% van het aankoop bedrag als voorschot rekenen.

Cripton
30/06/07, 13:51
Een voorschot is meer een indicatie dat de klant daadwerkelijk interesse heeft in het product. Het staat volgens mij niet wettelijk vast gesteld dat een voorschot een bepaalde/vaste percentage moet zijn van het totale bedrag. Zoals anderen al vermelden is het verstandig om de bepaling van de voorschot uit een maximale percentage van 40% te halen van het totale bedrag. Als de klant hier niet mee akkoord gaat kan je afwijkende afspraken maken.

Het is natuurlijk niet verplicht dat een klant een voorschot moet betalen voor het product. Het is wel zo dat je meer vertrouwen krijgt dat de klant daadwerkelijk het product gaat kopen. Maar deze beslissing ligt uiteindelijk aan jou. Het is sowieso aan te raden om een overeenkomst te tekenen dat de klant akkoord gaat dat jij de site en CMS ontwikkeld. Indien de klant toch in gebreke is zal je het hier mee kunnen aanpakken.

De voorwaarden heb jij opgesteld en de klant dient zich daar aan te houden. Grote klanten / afnemers zeuren altijd over de voorwaarden. In bijzondere gevallen kan je de voorwaarden aanpassen. Let er wel op dat deze aanpassing schriftelijk met de overeenkomst wordt bewaard.

De klant heeft in mijn inzien tijdens de overeenkomst altijd de kans om te klagen. Voordat de klant gebruik maakt van webdesign/script producten mag de klant gaan testen. Als de acceptatie test is doorstaan dan wordt het product opgeleverd en de overeenkomst beëindigd. Indien de klant toch klaagt over fouten dan kan de reparatie in rekening worden gebracht. De officiële overeenkomst loopt vanaf de analyse fase tot oplevering van het product als ik het goed heb.

eweps
30/06/07, 13:56
Wij hanteren een voorschot van 50% of afhankelijk van de grootte van het bedrag en de klant: 1/3.

Aanpassingen op de algemene voorwaarden kunnen altijd gemaak worden, het contract gaat voor de algemene voorwaarden. Deze punten kun je dus vermelden in het contract dat je opstelt.


(Misschien offtopic maar.. 600 euro voor 4 websites met CMS? )

jeroenvd
30/06/07, 14:06
Wij hanteren een voorschot van 50% of afhankelijk van de grootte van het bedrag en de klant: 1/3.

Aanpassingen op de algemene voorwaarden kunnen altijd gemaak worden, het contract gaat voor de algemene voorwaarden. Deze punten kun je dus vermelden in het contract dat je opstelt.


(Misschien offtopic maar.. 600 euro voor 4 websites met CMS? )

ik ben een student, en doe dit als een beetje uit de kluit gegroeide hobby. een belangrijk punt is is dat ik er niet van hoef te leven. daarom heb ik het zo goedkoop gedaan en haal ik er aardig wat klanten mee binnen die het grote bedrag bij andere bedrijven niet kunnen of willen betalen.

veel mensen verklaren mij wel voor gek dat ik het zo goedkoop doe, maar waarom zou ik het duurder maken als ik er zo ook al van kan leven en op deze manier juist wat meer klanten krijg.

Komto
30/06/07, 14:10
ik ben een student, en doe dit als een beetje uit de kluit gegroeide hobby. een belangrijk punt is is dat ik er niet van hoef te leven. daarom heb ik het zo goedkoop gedaan en haal ik er aardig wat klanten mee binnen die het grote bedrag bij andere bedrijven niet kunnen of willen betalen.

veel mensen verklaren mij wel voor gek dat ik het zo goedkoop doe, maar waarom zou ik het duurder maken als ik er zo ook al van kan leven en op deze manier juist wat meer klanten krijg.

Je steelt geld van jezelf, je kan er meer uit verdienen.
Maar ook van de andere bedrijven die dit wel 'serieus' als werk hebben ;)

eweps
30/06/07, 14:26
ik ben een student, en doe dit als een beetje uit de kluit gegroeide hobby. een belangrijk punt is is dat ik er niet van hoef te leven. daarom heb ik het zo goedkoop gedaan en haal ik er aardig wat klanten mee binnen die het grote bedrag bij andere bedrijven niet kunnen of willen betalen.

veel mensen verklaren mij wel voor gek dat ik het zo goedkoop doe, maar waarom zou ik het duurder maken als ik er zo ook al van kan leven en op deze manier juist wat meer klanten krijg.

De prijs is afhankelijk van de kwaliteit die je levert, als je er wat serieuzer mee bezig gaat zou ik je prijzen toch eens verhogen.

Succes verder met deze klant, mocht hij moeilijk blijven doen dan bouw je toch gewoon niks voor hem? Vraag je bij een andere klant 2 keer zoveel dan heb je het geld weer terug verdient.

W3SERVE
30/06/07, 14:36
En ik zou je website even goed nalopen op typ- en stijlfouten... Komt niet echt serieus over zo, zeker als je student (en geen scholier) bent, moet dit echt beter kunnen! Verder succes met je opdracht, en ook ik sluit me erbij aan dat je zeker meer kunt vragen...

crazycoder
30/06/07, 16:18
Beste mensen hier op WHT,

Ik heb via via, nu eindelijk mijn eerste 'grote' webdesign opdracht binnen, moet voor een klant 4 websites maken met een cms systeem. tot zover alles goed, ik heb offerte gestuurd en klant gaat op veel punten akkoord, maar blijft op twee punten steken waarbij ik als beginnende designer/hoster even geen raad mee weet, en hierbij dus jullie mening vraag.

PUNT 1: klant is het niet eens met mijn voorwaarden en zegt dat ik me via de voorwaarden teveel inbouw en de klant hierbij geen hou vast heeft of (zoals ik het bekijk) geen kans heeft om te 'klagen'. mijn voorwaarden heb ik door verschillende mensen laten bekijken en allemaal zijn ze het er mee eens. Klant zou graag willen dat ik dingen ga aanpassen in mijn voorwaarden ( tot zover niet bekend welke dat zijn).

PUNT 2: Volgens klant kan ik geen 1ste aanbetaling rekenen van 300 euro, het totale aankoop bedrag is 616 euro. Is 300 euro als 1ste aan betaling inderdaad te veel ?, zo ja wat is dan een reel bedrag ?.

Het gevraagde bedrag per site :) en dan ben je nog goedkoop.

Je kan in het contract bepaalde voorwaarden aanpassen. Is afhankelijk van wat deze persoon aangepast wil zien.

Wellicht wil hij misbruik maken van jouw onbekendheid met de materie. Hoeveel voorschot je vraag moet je zelf weten. In ieder geval bied het enige houvast zodat je niet na een aantal weken, 200 wijzigigen en 100-den uren verder te horen krijg dat hij het toch niet goed vind en elders gaat shoppen.

ShowU
30/06/07, 22:47
Als ik het zo allemaal hoor zou ik eieren voor mijn geld kiezen en de opdracht naar een ander doorschuiven. Klinkt inderdaad als een zeik klant... en geloof me... die wil je niethebben.

Mocht je toch met deze klant in zee willen gaan, zorg er dan in ieder geval goed voor dat je ALLES tot in de kleinste details vooraf beschreven hebt en de klant hiervoor laat tekenen. Een voorschot vragen is ook heel handig.
Als je deze twee middelen toepast krijg je in ieder geval geen gezeik achteraf als je je exact houdt aan wat in het contract beschreven staat!

Blacky
01/07/07, 03:20
Haal voor de zekerheid naam en email adres van de klant door google.
Kort geleden is een kennis van me ook belazerd, heeft opdrachten gedaan voor een klant die telkens zeer goede smoezen had om de betaling even uit te stellen.
Uiteindelijk 1500 euro aan werk, 0 gekregen. Toen ging hij pas zoeken en bleek betreffende al velen benadeeld te hebben. Ondanks vorderingen van UWV aan hem en beslagleggingen van advokaten, bestaat zijn website nog steeds en doet hij zich voor als grote jongen.
Degene waar ik nu over spreek heeft ook een KVK nummer wat inmiddels niet meer in gebruik is en ook niet op zijn naam staat.
Voorschot vragen is derhalve altijd een goede zaak.

h4f
01/07/07, 05:29
PUNT 1: klant is het niet eens met mijn voorwaarden en zegt dat ik me via de voorwaarden teveel inbouw en de klant hierbij geen hou vast heeft of (zoals ik het bekijk) geen kans heeft om te 'klagen'. mijn voorwaarden heb ik door verschillende mensen laten bekijken en allemaal zijn ze het er mee eens. Klant zou graag willen dat ik dingen ga aanpassen in mijn voorwaarden ( tot zover niet bekend welke dat zijn).


Handel je vanuit een rechtspersoon of niet.
Want op je website staat nergens dat je een rechtspersoon bent, terwijl je voorwaarden het daar wel over heeft.
Dat is misleidend.

Ik vind je punt 5 ook onacceptabel.
Als je een overeenkomst aangaat doe je dat op basis van op dat moment geldende voorwaarden.

Het eenzijdig achteraf/tussentijds veranderen van voorwaarden zal niemand accepteren.

Ook heeft het Nederlands recht ten alle tijden voorrang, echter men zal willen voorkomen om via een civiele procedure hun recht te halen omdat het totaal niet in verhoudingstaat met de kostprijs.

Verder heb ik er niet verder naar gekeken ivm punt twee.



PUNT 2: Volgens klant kan ik geen 1ste aanbetaling rekenen van 300 euro, het totale aankoop bedrag is 616 euro. Is 300 euro als 1ste aan betaling inderdaad te veel ?, zo ja wat is dan een reel bedrag ?.


Ik snap niet dat iemand je een aanbetaling gaat geven voor een dergelijk bedrag.

Als iemand (voorwat dan ook) vooraf geld gaat vragen is dat juist een reden om niet met ze in zee te gaan, het is naast onprofessioneel nogal kinderachtig indien het om dit soort bedragen gaat, waarbij er geen inkopen plaatsvinden.

Het is een ander verhaal indien je een deal hebt van € 50.000,- waarvan je kan weten dat minstens de helft vandat bedrag nodig is voor je leverancier om inkopen te doen, in dat geval zullen alleen bedrijven die aan factoring doen het je op rekening leveren.

Ik zou me niet blindstaren op de voorwaarden maar eerder kijken waarom een klant iets suggereert, en hoe je hieraan tegemoet kan komen zonder te veel consessies te hoeven doen en je straks per klant een voorwaarde moet opstellen.

Aan de andere kant een klant die bij een opdracht van € 600,- je voorwaarden heeft uitgezocht zou ik niet al te serieus nemen, je kunt hem voorstellen dat jij wel wilt conformeren aan zijn inkoopvoorwaarden, zodat het aan hen is (op een beleefde manier) om iets te fabriceren waarmij hij kan leven.

Maar nogmaals die € 600,- betekend hooguit dat jij in een weekendje iets gemaakt hebt, dus wat heb je nu eigenlijk te verliezen?

thunder
03/07/07, 00:48
een voorschot zou ik wel aanraden, bij ons staat het in de AV. Dit geeft je namelijk iets meer zekerheid dat hij het neemt en je niet voor niets werkt of hij je boeltje neit kan stelen :)

Henky!
03/07/07, 12:25
Je steelt geld van jezelf, je kan er meer uit verdienen.
Maar ook van de andere bedrijven die dit wel 'serieus' als werk hebben ;)

Zie het als gezonde concurrentie.

Maar als klant redenerend vind ik die aanbetalingen ook wat vreemd. Wij laten momenteel een website ontwikkelen waarvoor we maar liefst 60% moesten aanbetalen. Vooralsnog voor lucht, we hebben alleen een mooi verhaal en een portfolio. Ik heb het niet nagevraagd (ben geen voorwaardenlezer) maar wat gebeurd er als we niet tevreden zijn met het resultaat? Zal wel ergens in die voorwaarden staan dat we die 60% dan kwijt zijn.

Kortom, al die verhalen hier zijn heel mooi om de positie van de designer als potentieel slachtoffer van een boze buitenwereld te beschermen. Maar ik lees hier weinig over het belang van de betalende klant.

Magus
03/07/07, 13:07
Hou er rekening mee dat je klant op zijn strepen kan gaan staan. Wettelijk hoeft hij namelijk niet accoord te gaan met een voorschot van meer dan 25%. Dat is namelijk het percentage wat je volgens de wet als aanbetaling maximaal mag vragen. Alles tot 25% heeft de klant maar te accepteren. Alles erboven kan slechts in samenspraak met je klant afgesproken worden. Hij mag dus van je eisen niet meer dan 25% aanbetaling te vragen.

Freakingme
03/07/07, 14:24
Dat geldt toch enkel voor particulieren? Kan mij niet voorstellen dat dit voor bedrijven geldt.

Verder snap ik sowieso niet waarvoor je om een aanbetaling vraagt voor dingen waarbij je geen directe kosten hebt. Op het moment dat jij een koopovereenkomst sluit met je klant is deze hieraan gebonden, en krijg jij je geld (wettelijk gezien) toch wel.

Triloxigen
03/07/07, 14:43
Verder snap ik sowieso niet waarvoor je om een aanbetaling vraagt voor dingen waarbij je geen directe kosten hebt. Op het moment dat jij een koopovereenkomst sluit met je klant is deze hieraan gebonden, en krijg jij je geld (wettelijk gezien) toch wel.

Waarom je een aanbetaling vraagt?
Om toch minimale inkomsten te hebben mocht de klant terugtrekken of wat dan ook.

En je kunt wel recht op je geld hebben, dat wil niet zeggen dat je het ook krijgt.

SRIS
03/07/07, 14:49
Wat mij als eerste opvalt bij je algemen voorwaarden is dat er op de eerste regel staat:

'besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid'

Ik kan het niet op je website terug vinden maar ben je een BV ? Vind ik persoonlijk een vrij grote stap voor een student die tegen zeer lage kosten sites ontwikkeld.

MitPower
06/07/07, 11:26
Wat mij als eerste opvalt bij je algemen voorwaarden is dat er op de eerste regel staat:

'besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid'

Ik kan het niet op je website terug vinden maar ben je een BV ? Vind ik persoonlijk een vrij grote stap voor een student die tegen zeer lage kosten sites ontwikkeld.

Volgens de KVK is het geen BV..
Algemene voorwaarden zijn dus eigenlijk niet van toepassing volgens mij:huh:

ilnee
06/07/07, 16:08
Sinds wanneer is gebruikmaking van Algemene Voorwaarden voorbehouden aan BV's ? Of begrijp ik je opmerking verkeerd ?

sabrina
06/07/07, 16:17
Algemene voorwaarden zijn voor zover ik weet niet verbonden aan BV's. Maar als je in je AV zet dat je het wel bent, terwijl je het niet bent ( is het nog duidelijk) dan zijn je algemene voorwaarden niet geldig. Uiteraard zijn de AV om het bedrijf te beschermen, maar ook voor de klant. Op deze manier weet iedereen waar hij/zij aan toe is. Dat voorkomt misverstanden in de toekomst. Je kan ergens naar terug verwijzen. Maar ja zodra er iets niet klopt, dan hebben ze geen waarde meer.

Ecatel
06/07/07, 18:42
Als de persoon niet akkoord gaat met jouw voorwaarden moet hij een andere webdesigner zoeken lijkt mij. Als iemand jou een website wil laten maken en een aanbetaling van 50% teveel vind zou ik zowiezo geen zaken met die persoon doet. Want jouw klant heeft het erover dat die geen houvast heeft aan jouw voorwaarden.. nou jij hebt geen houvast als je geen aanbetaling krijgt. Ik zou in ieder geval mijn voorwaarden niet aanpassen en hem zeker niet voor hem gaan werken als een aanbetaling van 50% teveel is.

eMiz0r
09/07/07, 14:30
De Algemene Voorwaarden zijn gejat van Protagonist, ik denk niet dat daar juridisch veel mis mee zal zijn (http://www.protagonist.nl/content.php?content=faq-voorwaarden).

Een aanbetaling lijkt me overigens niet zo gek toch?

pjv
14/11/07, 03:23
De Algemene Voorwaarden zijn gejat van Protagonist, ik denk niet dat daar juridisch veel mis mee zal zijn

HAHAHAHA...
kwam dit tegen...

Die hebben ze in't verleden tot 2x toe effe spontaan aangepast vanwege gaten die ik er in heb gevonden na geschillen. Ben oud klant van ze, en was uitermate ontevreden. Ik vond tot 2x toe specificaties in AV die in mijn voordeel kon worden geinterpreteerd. Ze lieten het die keren erbij zitten maar ik heb wel allebijde keren gezien dat ze gelijk daarna AV aangepast harden en Update aankondigden aan alle klanten. Ze hadden trouwens wel veel vaker aanpassingen van AV hierna ...

oftewel, niks mis mee zijn... mwoah...
P.

#xdesigns.nl
20/12/07, 16:49
zoiezo zou ik ook de prijs verhogen.

Mijn oom heeft een website laten ontwikkelen ook doormiddel van het Joomla systeem en een CMS van Joomla en heeft er 1700 euro voor neer moeten leggen. Ook moet hij 200 euro per jaar betalen voor de domein + webhosting.

Natuurlijk vond ik dit wel heel overdreven. Maar als ik naar zijn website kijk is het 't wel een beetje waard. De prijs blijft te hoog maar voor 616 euro zou ik 3/4 website's al helemaal niet doen. minimaal 1000 euro voor vragen.

Headou edit: verdwaald in de brei van topics waarschijnlijk?

Triloxigen
20/12/07, 16:55
Wat heeft jou opmerking aan toevoeging tot deze discussie? Ik volg je niet echt...

eMiz0r
20/12/07, 22:19
Wat heeft jou opmerking aan toevoeging tot deze discussie? Ik volg je niet echt...

Nog een keer lezen, dan is het wel duidelijk.

@#xdesigns.nl

Ik vind 1700 euro voor een website nog steeds weinig. Professionele websites kunnen wel 2/3000 euro kosten voor alleen het design. Het échte geld gaat zitten in het scriptwerk achter de site. Reken voor een goede en serieuze website toch snel 10 tot 20.000 euro. Uit eigen ervaring kost een uitgebreid administratiesysteem al snel 50.000 euro.

Als het een goede website is betaalt het zichzelf wel weer terug, vergeet ook dat niet.