PDA

Bekijk Volledige Versie : celeron tov pentium



rochtus
29/06/07, 16:38
ik vraag mij af of ik best kies voor een Intel Celeron server 3.2 GHzof een Intel Pentium server 3GHz, de celeron server is wel deglijk goedkoper...

heeft iemand van jullie hier ervaring mee???

tks!!

Triloxigen
29/06/07, 16:39
Ligt natuurlijk aan je doeleinde.
De celeron is veel goedkoper, maar ook minder krachtig (tot zelfs veel minder krachtig).

DeziWeb
29/06/07, 16:49
Waarneer het gaat om een dual core pentium zou ik daarvoor kiezen. Is het ene single core dan is het verschil bijna te verwaarlozen.

SF-Jeroen
29/06/07, 17:06
Ben ik het niet mee eens, Celeron heeft veel minder L2 geheugen, wat vooral handig is bij bijvoorbeeld gameservers.

Wil je alleen sites draaien, dan maakt het weinig uit

Mastje
29/06/07, 17:17
Ligt eraan wat voor websites.

Het ligt er totaal aan, of je drukke en zware websites hebt, of rustige en geen zware websites. Wat je altijd kan doen is een Celeronserver kopen en later upgraden. Wat je kiest ligt totaal aan jezelf.

Vind je het niet erg, om af en toe even te wachten, omdat je processor midner mails per seconde kan verwerken, of moet alles binnen no-time verwerkt zijn.

DeziWeb
29/06/07, 17:18
Ben ik het niet mee eens, Celeron heeft veel minder L2 geheugen, wat vooral handig is bij bijvoorbeeld gameservers.

Wil je alleen sites draaien, dan maakt het weinig uit

Cache en fsb zijn inderdaad de enigste verschillen tussen een Celeron en een Pentium. Maar ligt er ook een beetje aan voor wat voor server het is, misschien dat je dit kunt vermelden? Een echte server hoort eigenlijk gewoon uitgerust te zijn met een Xeon of Opteron processor. Die zijn vaak net wat beter gebakken waardoor de stabiliteit hoger ligt.

wutr
29/06/07, 17:24
Cache en fsb zijn inderdaad de enigste verschillen tussen een Celeron en een Pentium. Maar ligt er ook een beetje aan voor wat voor server het is, misschien dat je dit kunt vermelden? Een echte server hoort eigenlijk gewoon uitgerust te zijn met een Xeon of Opteron processor. Die zijn vaak net wat beter gebakken waardoor de stabiliteit hoger ligt.

Daar ben ik het dan weer niet mee eens. De stabiliteit van CPU's hoef je niet in twijfel te nemen (ondanks de verhalen over de C2D, hoe dat zit weet ik zelf ook niet helemaal), maar eerder het geheugen.

Voor de rest: zie hierboven, kijk naar wat ermee bereikt moet worden en of slechtere prestaties opwegen tegen de lagere prijs.

VantilborgICT
30/06/07, 01:48
Daar ben ik het dan weer niet mee eens. De stabiliteit van CPU's hoef je niet in twijfel te nemen (ondanks de verhalen over de C2D, hoe dat zit weet ik zelf ook niet helemaal), maar eerder het geheugen.

Voor de rest: zie hierboven, kijk naar wat ermee bereikt moet worden en of slechtere prestaties opwegen tegen de lagere prijs.

Daar ben ik het mee eens. Ik denk dat de mensen die denken dat Xeons en Opterons veel stabieler zijn een beetje achter lopen gezien het verschil vroeger wel een stuk groter was.

DeziWeb
30/06/07, 09:12
Daar ben ik het mee eens. Ik denk dat de mensen die denken dat Xeons en Opterons veel stabieler zijn een beetje achter lopen gezien het verschil vroeger wel een stuk groter was.

Xeons en opterons worden het meest in het midden gebakken van de plaat, hierdoor krijg je een betere stabiliteit. Die ring daarom heen is voor de Athlon's pentium's etc. en de buitenste ring is voor de Celerons Semprons. Dan heb je ook nog een ring helemaal daar buiten maar die mislukken vaak allemaal.
Dit is dus ook een reden geweest dat de Opteron's op socket 939 zo goed konden overclocken. Vanwege een beter gebakken core.

AlfaHosting
30/06/07, 09:46
ik vraag mij af of ik best kies voor een Intel Celeron server 3.2 GHzof een Intel Pentium server 3GHz, de celeron server is wel deglijk goedkoper...

heeft iemand van jullie hier ervaring mee???

tks!!

Een celeron processor is per definitie altijd minder snel dan een pentium op dezelfde kloksnelheid. De celeron heeft onder andere minder cache geheugen.

TiMMiEJ
30/06/07, 11:07
Zoals al gezegd, de Celeron is een budget processor. Deze heeft veel minder L2 geheugen en de wafer is van mindere kwaliteit.

Daarbij is het prijsverschil tussen een p4 en een celeron op het moment 1 a 2 tientjes, dus daarvoor hoef je het niet te laten.

snaaps
30/06/07, 15:34
De volgende processors wil je gewoon niet in je server zetten:
Intel Celeron en AMD sempron.

Koop desnoods gewoon een intel 631 P4 CPU voor 60 euro inclusief BTW.

Wij hebben op kantoor 2 celeron D CPU's draaien, echter merk je wel dat deze cpu,s niet vooruit zijn te branden.
De single core P4 3.0ghz is gewoon beduidend sneller en stabieller.
(alowel dat laatste ook andere oorzaken kan hebben)

SF-Jeroen
30/06/07, 16:10
De volgende processors wil je gewoon niet in je server zetten:
Intel Celeron en AMD sempron.

Koop desnoods gewoon een intel 631 P4 CPU voor 60 euro inclusief BTW.

Wij hebben op kantoor 2 celeron D CPU's draaien, echter merk je wel dat deze cpu,s niet vooruit zijn te branden.
De single core P4 3.0ghz is gewoon beduidend sneller en stabieller.
(alowel dat laatste ook andere oorzaken kan hebben)

Het hangt ook wel van het socket af hoor.

Indien je voor een Pentium 4 gaat zou ik toch voor socket 775 gaan (of desnoods 478)

TiMMiEJ
30/06/07, 18:04
S478 wordt niet meer gemaakt!