PDA

Bekijk Volledige Versie : VMWare test geflopt



tripple
28/06/07, 16:29
Ik had graag op m'n server in het DC VMWare-server laten draaien. Eerst lokaal een testopstelling. Daarna met identieke hardware als in het DC opnieuw een lokale test. Allemaal vlekkeloos verlopen.

Toen ik echter via SSH VMWare-server wilde installeren op m'n server in het DC liep het goed fout. Ter plaatse stelde ik vast dat zodra iemand naar een site surfte op de server er een kernel panic volgde. Tijdens een nieuwe installatie kreeg ik de melding dat er iets fout was met de kernel, wat weet ik zo niet meer. Ik heb de hele zooi er dan maar weer afgegooid. Maar daardoor zit ik zonder VMWare, wat ik over enkele weken graag had laten draaien. Iemand ervaring met dit fenomeen?

Dit zijn de spec's van de server:
Dell Poweredge 1950, RAID1, 1 NIC gebruikt
Mandriva Powerpack + 2007

WilloW
28/06/07, 16:41
Welke kernel draai je? Vmware server heeft namelijk problemen met nieuwe kernels.

bakkerl
28/06/07, 16:51
Welke kernel draai je? Vmware server heeft namelijk problemen met nieuwe kernels.

Welke nieuwe dan.. tm 2.6 worden ondersteunt.



Dit zijn de spec's van de server:
Dell Poweredge 1950, RAID1, 1 NIC gebruikt
Mandriva Powerpack + 2007

De hardware is geen probleem. Alleen gebruik ik zelf CentOS zonder dat dit problemen geeft. Misschien een combinatie van VMWare en Mandriva?

tripple
28/06/07, 17:22
Aan Mandriva kan het niet liggen. Hier lokaal draait een identiek systeem met VMWare-server, zonder problemen. Lokaal gebruik ik wel software RAID, terwijl de server in DC voorzien is van een RAID-kaartje (Perc 5/i).

In de logbestanden zie ik wel volgende fouten:
un 28 02:15:34: app| The vm-list file has changed! Reloading the list of registered vms
Jun 28 02:16:25: app| Msg_Post: Error
Jun 28 02:16:25: app| [msg.vmmonPosix.openFailed] Could not open /dev/vmmon: No such file or directory.
Jun 28 02:16:25: app| Please make sure that the kernel module `vmmon' is loaded.
Jun 28 02:16:25: app| [localized] Could not open /dev/vmmon: No such file or directory.
Jun 28 02:16:25: app| Please make sure that the kernel module `vmmon' is loaded.

bakkerl
28/06/07, 17:29
Aan Mandriva kan het niet liggen. Hier lokaal draait een identiek systeem met VMWare-server, zonder problemen. Lokaal gebruik ik wel software RAID, terwijl de server in DC voorzien is van een RAID-kaartje (Perc 5/i).

In de logbestanden zie ik wel volgende fouten:
un 28 02:15:34: app| The vm-list file has changed! Reloading the list of registered vms
Jun 28 02:16:25: app| Msg_Post: Error
Jun 28 02:16:25: app| [msg.vmmonPosix.openFailed] Could not open /dev/vmmon: No such file or directory.
Jun 28 02:16:25: app| Please make sure that the kernel module `vmmon' is loaded.
Jun 28 02:16:25: app| [localized] Could not open /dev/vmmon: No such file or directory.
Jun 28 02:16:25: app| Please make sure that the kernel module `vmmon' is loaded.

Waarom is de 2e hit in google al een eventueel antwoord:

re-run the vmware-config.pl script again and make note of any errors. the vmmon module is not built correctly and is not loading on boot.

Dus of je vmmon is niet goed gebuild en wordt daarom niet geladen tijdens het starten, Of hij wordt uberhaupt niet gestart

tripple
28/06/07, 17:32
Waarom is de 2e hit in google al een eventueel antwoord:


Dus of je vmmon is niet goed gebuild en wordt daarom niet geladen tijdens het starten, Of hij wordt uberhaupt niet gestart

Die had ik inderdaad ook al gevonden. Vraag is alleen hoe ik het wel goed moet installeren. Remote doe ik het in ieder geval niet meer.

bakkerl
28/06/07, 17:33
Die had ik inderdaad ook al gevonden. Vraag is alleen hoe ik het wel goed moet installeren. Remote doe ik het in ieder geval niet meer.

Laten we beginnen met de foutmeldingen die je krijgt tijdens een vmware-config.pl...

tripple
28/06/07, 17:35
Ik pleit schuldig. Dat weet ik niet meer en heb het nergens opgeschreven. Zou dat ergens in een log staan?

bakkerl
28/06/07, 17:36
Ik pleit schuldig. Dat weet ik niet meer en heb het nergens opgeschreven. Zou dat ergens in een log staan?

Gewoon nog een keer draaien.

tripple
28/06/07, 17:41
Vorige nacht in DC doorgebracht. Ik zie het echt niet zitten om nog een keer op en neer te rijden. Alhoewel, tot aan de foutmelding zou moeten lukken?

bakkerl
28/06/07, 17:43
Ik doe alles remote.. dus waarom zou dat niet kunnen..

En een werkelijke virtuele machine starten is wat anders dan de config op de host draaien.

tripple
28/06/07, 17:44
Dat wilde ik vanacht ook doen. Toen was de server plots niet meer te bereiken. Kernel panic.

bakkerl
28/06/07, 17:45
Dat wilde ik vanacht ook doen. Toen was de server plots niet meer te bereiken. Kernel panic.

Een panic tijdens het draaien van een vmware of de config?

tripple
28/06/07, 17:46
Ik had over de foutmelding gelezen waardoor de boel foutief werd geinstalleerd. Toen volgde inderdaad een kernel panic.

bakkerl
28/06/07, 17:48
Je vindt het vreemd dat er na foutmeldingen dingen mis gaan...

tripple
28/06/07, 17:49
Ik vind het helemaal niet vreemd maar het was al laat. Nu kan ik alleen nog maar kwaad zijn op mezelf. ;-)

westm003
29/06/07, 01:10
even voor de duidelijkheid..

vmware draait hier al geruime tijd zeer stabiel op centos 4.4

Wij zijn er heel erg tevreden over...

nog nooit een crash gehad...

:W:

bakkerl
29/06/07, 08:52
even voor de duidelijkheid..


Als je de thread leest zie je dat de TS tijdens vmware config een foutmelding heeft gekregen en heeft negeert. VMWare zal dus goed kunnen draaien, alleen als je fouten gaat negeren dan kun je eventueel problemen verwachten.

Voordat iedereen hier nu gaat roepen dat zijn vmware al jaaaaaren stabiel werkt.

westm003
29/06/07, 09:26
ok dank je... :O

tripple
29/06/07, 16:46
Morgen doe ik in DC een nieuwe poging. Ik hou je op de hoogte.
By the way, VMWare draait hier op mijn testopstelling zonder morren. Het moet dus lukken.

Toch maar eens remote tot aan de eerste foutmelding. Blijkbaar had ik op deze server ook nog eens kde erop gezet. Geen idee waarom, maar vooruit.

Dit is de foutmelding:
/usr/share/applications/vmware-server.desktop: error: Categories values must be one of "Core", "Development", "Building", "Debugger", "IDE", "GUIDesigner", "Profiling", "RevisionControl", "Translation", "Office", "Calendar", "ContactManagement", "Database", "Dictionary", "Chart", "Email", "Finance", "FlowChart", "PDA", "ProjectManagement", "Presentation", "Spreadsheet", "WordProcessor", "Graphics", "2DGraphics", "VectorGraphics", "RasterGraphics", "3DGraphics", "Scanning", "OCR", "Photography", "Viewer", "Settings", "DesktopSettings", "HardwareSettings", "PackageManager", "Network", "Dialup", "InstantMessaging", "IRCClient", "FileTransfer", "HamRadio", "News", "P2P", "RemoteAccess", "Telephony", "WebBrowser", "WebDevelopment", "AudioVideo", "Audio", "Midi", "Mixer", "Sequencer", "Tuner", "Video", "TV", "AudioVideoEditing", "Player", "Recorder", "DiscBurning", "Game", "ActionGame", "AdventureGame", "ArcadeGame", "BoardGame", "BlocksGame", "CardGame", "KidsGame", "LogicGame", "RolePlaying", "Simulation", "SportsGame", "StrategyGame", "Education", "Art", "Construction", "Music", "Languages", "Science", "Astronomy", "Biology", "Chemistry", "Geology", "Math", "MedicalSoftware", "Physics", "Teaching", "Amusement", "Applet", "Archiving", "Electronics", "Emulator", "Engineering", "FileManager", "Shell", "ScreenSaver", "TerminalEmulator", "TrayIcon", "System", "Filesystem", "Monitor", "Security", "Utility", "Accessibility", "Calculator", "Clock", "TextEditor", "KDE", "GNOME", "GTK", "Qt", "Motif", "Java", "ConsoleOnly" (found "Application")
desktop-file-install created an invalid desktop file!
Unable to install the .desktop menu entry file. You must add it to your menus
by hand.
/usr/share/applications/vmware-console-uri-handler.desktop: error: Categories values must be one of "Core", "Development", "Building", "Debugger", "IDE", "GUIDesigner", "Profiling", "RevisionControl", "Translation", "Office", "Calendar", "ContactManagement", "Database", "Dictionary", "Chart", "Email", "Finance", "FlowChart", "PDA", "ProjectManagement", "Presentation", "Spreadsheet", "WordProcessor", "Graphics", "2DGraphics", "VectorGraphics", "RasterGraphics", "3DGraphics", "Scanning", "OCR", "Photography", "Viewer", "Settings", "DesktopSettings", "HardwareSettings", "PackageManager", "Network", "Dialup", "InstantMessaging", "IRCClient", "FileTransfer", "HamRadio", "News", "P2P", "RemoteAccess", "Telephony", "WebBrowser", "WebDevelopment", "AudioVideo", "Audio", "Midi", "Mixer", "Sequencer", "Tuner", "Video", "TV", "AudioVideoEditing", "Player", "Recorder", "DiscBurning", "Game", "ActionGame", "AdventureGame", "ArcadeGame", "BoardGame", "BlocksGame", "CardGame", "KidsGame", "LogicGame", "RolePlaying", "Simulation", "SportsGame", "StrategyGame", "Education", "Art", "Construction", "Music", "Languages", "Science", "Astronomy", "Biology", "Chemistry", "Geology", "Math", "MedicalSoftware", "Physics", "Teaching", "Amusement", "Applet", "Archiving", "Electronics", "Emulator", "Engineering", "FileManager", "Shell", "ScreenSaver", "TerminalEmulator", "TrayIcon", "System", "Filesystem", "Monitor", "Security", "Utility", "Accessibility", "Calculator", "Clock", "TextEditor", "KDE", "GNOME", "GTK", "Qt", "Motif", "Java", "ConsoleOnly" (found "Application")
desktop-file-install created an invalid desktop file!
Unable to install the .desktop menu entry file. You must add it to your menus
by hand.
Trying to find a suitable vmmon module for your running kernel.

None of the pre-built vmmon modules for VMware Server is suitable for your
running kernel. Do you want this program to try to build the vmmon module for
your system (you need to have a C compiler installed on your system)?

bakkerl
29/06/07, 23:15
Trying to find a suitable vmmon module for your running kernel.

None of the pre-built vmmon modules for VMware Server is suitable for your
running kernel. Do you want this program to try to build the vmmon module for
your system (you need to have a C compiler installed on your system)?

Hier gaat het om. De standaard mee gecompileerde vmmon modules zijn niet goed genoeg voor je kernel. Je moet dus een C compiler op je systeem hebben staan, zodat de vmware-config.pl er een voor je kan gaan maken.
Tevens zal je kernel kernel-modules moeten ondersteuren. De standaard installaties doen dit ook.

Om het resultaat van het bouwen van die vmmon, moet je nog een stap verder gaan. Waarbij je bovenstaande vraag Do you want this program to try to build the vmmon module for your system met yes zal moeten beantwoorden.

Pas met die output kun je weer verder geholpen worden.

tripple
29/06/07, 23:22
Daar gaat mijn nachtrust. Maar vooruit:

WARNING: Symbol version dump /usr/src/linux-2.6.17-5mdv/Module.symvers
is missing; modules will have no dependencies and modversions.

Maar hij doet verder:
The module loads perfectly in the running kernel.

Hmmm, verder doen?


Daar gaat mijn nachtrust. Maar vooruit:

WARNING: Symbol version dump /usr/src/linux-2.6.17-5mdv/Module.symvers
is missing; modules will have no dependencies and modversions.

Maar hij doet verder:
The module loads perfectly in the running kernel.

Hmmm, verder doen?

Had ik niet mogen doen. Waarschijnlijk weer kernel panic.
Uit mijn ervaring van vorige keer weet ik nu wel dat na een kernel panic de server automatisch reboot, echter, zodra iemand naar een site surft volgt opnieuw een kernel panic.

Dus ping naar de server, zodra die terug actief is:
/etc/init.d/vmware stop

En ja, ik heb mijn server terug, maar nog steeds zonder VMWare.

bakkerl
30/06/07, 00:01
Daar gaat mijn nachtrust. Maar vooruit:

WARNING: Symbol version dump /usr/src/linux-2.6.17-5mdv/Module.symvers
is missing; modules will have no dependencies and modversions.

Maar hij doet verder:
The module loads perfectly in the running kernel.

Hmmm, verder doen?



Had ik niet mogen doen. Waarschijnlijk weer kernel panic.
Uit mijn ervaring van vorige keer weet ik nu wel dat na een kernel panic de server automatisch reboot, echter, zodra iemand naar een site surft volgt opnieuw een kernel panic.

Dus ping naar de server, zodra die terug actief is:
/etc/init.d/vmware stop

En ja, ik heb mijn server terug, maar nog steeds zonder VMWare.

Nu begint het toch wel vreemd te worden. Want de module kan wel gebuild worden en is volgens de info ook goed.
Op de test machine wordt ook de zelfde kernel gebruikt? 'uname -a'

Welke folder zijn er nog meer in /usr/src/ ?

tripple
30/06/07, 00:08
Nu begint het toch wel vreemd te worden. Want de module kan wel gebuild worden en is volgens de info ook goed.
Op de test machine wordt ook de zelfde kernel gebruikt? 'uname -a'

Welke folder zijn er nog meer in /usr/src/ ?

testserver:
# uname -r
2.6.17-5mdv
# ls -l /usr/src/
totaal 3
lrwxrwxrwx 1 root root 17 feb 10 15:34 linux -> linux-2.6.17-5mdv/
drwxr-xr-x 8 root root 1024 feb 10 15:34 linux-2.6.17-5mdv/
drwxr-xr-x 4 root root 1024 feb 10 15:38 openipmi-33.13.RHEL4/
drwxr-xr-x 7 root root 1024 nov 7 2006 rpm/

DC server:
# uname -r
2.6.17-5mdv
# ls -l /usr/src/
totaal 4
lrwxrwxrwx 1 root root 21 jun 29 22:59 linux -> linux-2.6.18-rc7.1mdv/
drwxr-xr-x 8 root root 1024 feb 6 19:41 linux-2.6.17-5mdv/
drwxr-xr-x 19 root root 1024 jun 29 22:59 linux-2.6.18-rc7.1mdv/
drwxrwxr-x 4 root root 1024 feb 6 19:41 openipmi-33.13.RHEL4/
drwxr-xr-x 7 root root 1024 jan 29 18:18 rpm/

Vanwaar die linux-2.6.18-rc7.1mdv ineens komt weet ik zo niet.

bakkerl
30/06/07, 00:27
testserver:
# uname -r
2.6.17-5mdv
# ls -l /usr/src/
totaal 3
lrwxrwxrwx 1 root root 17 feb 10 15:34 linux -> linux-2.6.17-5mdv/
drwxr-xr-x 8 root root 1024 feb 10 15:34 linux-2.6.17-5mdv/
drwxr-xr-x 4 root root 1024 feb 10 15:38 openipmi-33.13.RHEL4/
drwxr-xr-x 7 root root 1024 nov 7 2006 rpm/

DC server:
# uname -r
2.6.17-5mdv
# ls -l /usr/src/
totaal 4
lrwxrwxrwx 1 root root 21 jun 29 22:59 linux -> linux-2.6.18-rc7.1mdv/
drwxr-xr-x 8 root root 1024 feb 6 19:41 linux-2.6.17-5mdv/
drwxr-xr-x 19 root root 1024 jun 29 22:59 linux-2.6.18-rc7.1mdv/
drwxrwxr-x 4 root root 1024 feb 6 19:41 openipmi-33.13.RHEL4/
drwxr-xr-x 7 root root 1024 jan 29 18:18 rpm/

Vanwaar die linux-2.6.18-rc7.1mdv ineens komt weet ik zo niet.

Die 2.6.18 zal wel met een update gekomen zijn vandaag,
Ik zou nu ook verwachten dat die bij een reboot de nieuwe kernel zou booten. Misschien meteen een optie om te proberen. Indien je de nieuwe versie boot, moet je wel weer opnieuw vmware-config.pl draaien juist voor die vmmon module.

tripple
30/06/07, 00:30
Die 2.6.18 zal wel met een update gekomen zijn vandaag,
Ik zou nu ook verwachten dat die bij een reboot de nieuwe kernel zou booten. Misschien meteen een optie om te proberen. Indien je de nieuwe versie boot, moet je wel weer opnieuw vmware-config.pl draaien juist voor die vmmon module.

Kan ik die 2.6.18 niet gewoon verwijderen, reboot, en vmware-config.pl draaien?

bakkerl
30/06/07, 00:36
Kan ik die 2.6.18 niet gewoon verwijderen, reboot, en vmware-config.pl draaien?

Dan moet je hem via rpm verwijderen. Gewoon de folder wijderen zal niet gaan. Dat zijn alleen de sources. De kernel zelf zal ergens anders staan.

tripple
30/06/07, 00:53
Dan moet je hem via rpm verwijderen. Gewoon de folder wijderen zal niet gaan. Dat zijn alleen de sources. De kernel zelf zal ergens anders staan.

Na verwijderen, reboot en opnieuw installeren zelfde resultaat. Ik ben terug mijn server kwijt. Het is nu wachten tot hij reageert op ping om dan vlug vmware uit te zetten.

bakkerl
30/06/07, 00:54
vmware niet automatisch laten mee starten?
onder centos: chkconfig vmware off

tripple
30/06/07, 00:57
vmware niet automatisch laten mee starten?
onder centos: chkconfig vmware off

Na een nieuwe installatie zal die toch altijd automatisch mee opstarten?
Dan zou ik vlug moeten zijn na de installatie.
Ik begin er zowaar wanhopig van te worden.

edit/
De server is terug. Met Mandriva kan dat met hetzelfde commando al heb ik het tot op heden met Webmin gedaan.

Het kan toch niet zijn dat VMWare niet te installeren is???


Na een nieuwe installatie zal die toch altijd automatisch mee opstarten?
Dan zou ik vlug moeten zijn na de installatie.
Ik begin er zowaar wanhopig van te worden.

edit/
De server is terug. Met Mandriva kan dat met hetzelfde commando al heb ik het tot op heden met Webmin gedaan.

Het kan toch niet zijn dat VMWare niet te installeren is???

Deze server is voorzien van een dubbele nic.
eth0: niet actief maar wordt gebruikt voor lokaal verkeer (192.168.1.x)
eth1: hier hangt het internet aan
eth1:1: virtuele nic, omdat ik toch meerdere ip's heb. Wordt eigenlijk niet gebruikt.

Nu heb ik voor de lol nog eens vmware geinstalleerd maar gekozen voor bridge naar eth1:1. Alles blijft nu werken. Zou er een denkfout zitten in de nic's?


Na een nieuwe installatie zal die toch altijd automatisch mee opstarten?
Dan zou ik vlug moeten zijn na de installatie.
Ik begin er zowaar wanhopig van te worden.

edit/
De server is terug. Met Mandriva kan dat met hetzelfde commando al heb ik het tot op heden met Webmin gedaan.

Het kan toch niet zijn dat VMWare niet te installeren is???



Deze server is voorzien van een dubbele nic.
eth0: niet actief maar wordt gebruikt voor lokaal verkeer (192.168.1.x)
eth1: hier hangt het internet aan
eth1:1: virtuele nic, omdat ik toch meerdere ip's heb. Wordt eigenlijk niet gebruikt.

Nu heb ik voor de lol nog eens vmware geinstalleerd maar gekozen voor bridge naar eth1:1. Alles blijft nu werken. Zou er een denkfout zitten in de nic's?

Het ziet er goed uit. Ik kan vanop afstand de console bedienen.
Weet iemand hoe dat juist zit met die nic's?
Welk IP moet ik nu geven aan de ghost?