PDA

Bekijk Volledige Versie : BTW Voor niet Belgische klanten ?



Websiteshosters
28/06/07, 11:49
Hallo,

Ik zit ergens met gemengde gevoelens over BTW. (België)

Toen we het bedrijf opstarte ging mijn echtgenote naar school voor beokhouding. Toen werd er gezegt dat wij als Belgisch bedrijf geen BTW hoeven aan te rekenen aan buitenlandse klanten.

Maar ik heb er zo mijn vragen over.

Kan iemand mij vertellen hoe het nu zit ?

Alvast bedankt.

Stefan Mensink
28/06/07, 11:57
In principe moet dat wel.

Wat je wel kan doen, is bij bedrijven in EU-landen die een geldig BTW-nummer hebben de BTW 'verleggen'. Dat bedrijf betaalt dan aan u geen BTW, maar kan deze daarna uiteraard ook niet meer aftrekken. Het idee is dus dat het bedrijf dan de BTW betaalt in eigen land.

Websiteshosters
28/06/07, 11:58
Dus ik moet aan elke klant BTW aanrekenen 21% volgens Belgische normen?

smurf
28/06/07, 12:12
Ja, tenzij het EU bedrijven zijn die een BTW nummer kunnen voorleggen.

TWP Computers
28/06/07, 12:23
Je mag aan buitenlandse bedrijven het zogenaamde 0% tarief in rekening brengen mits

1: bedrijf gevestigd is in de eu
2: goederen het land verlaten
3; je in bezit bent van hun btw nummer

AlfaHosting
28/06/07, 12:30
Ja, tenzij het EU bedrijven zijn die een BTW nummer kunnen voorleggen.

Klopt, er moet ook nog een vermelding op het factuur komen hiervan. De preciese tekst weet ik niet precies meer.

SF-Jeroen
28/06/07, 12:31
Je mag aan buitenlandse bedrijven het zogenaamde 0% tarief in rekening brengen mits

1: bedrijf gevestigd is in de eu
2: goederen het land verlaten
3; je in bezit bent van hun btw nummer

Volgens mij geld dit alleen voor buiten de EU

EDIT:

Uitvoer betekent: goederen verzenden naar een land buiten de EU of goederen opslaan in een douane-entrepot. Bij uitvoer zijn de leveringen van goederen belast met 0% btw.

cwf
28/06/07, 12:40
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting.html

Let je op het verschil tussen BTW verlegd en 0%.

Jefke
28/06/07, 12:48
Hier zullen heel wat antwoorden op komen, maar zoals in vorige discussies hierover zal je enkel nog verwarder geraken.

Een punt waar de meesten het fout hebben is bijvoorbeeld: Op een dienst die verleend wordt vanuit Belgie aan bijvoorbeeld een Nederlander moet altijd btw gerekend worden, btw plichtig of niet. Vb: Je hosting server staat in Belgie, en je verhuurt websites op die server aan een Nederlander. Het Nederlands bedrijf dat die diensten afneemt kan dan die btw (via een omslachtige weg) recupereren.

Dit geldt niet als die zelfde server in Nederland staat.

Best even een accountant hierover informeren. BTW wetgeving kan je niet in enkele pagina's samenvatten.

Websiteshosters
28/06/07, 17:08
Wat als de server in de USA staat ? En wat met particulieren ? Wij rekenen momenteel enkel btw aan aan Belgen. En raar gnoeg betalen we netjes onze btw aan de staat? En daar kraait geen haan nogthans moeten wij ons klanten bestand ook aangeven ? Echt raar ik zou toch wel eens het fijne ervan weten. En erger nog begin nu eens BTW aan te rekenen aan buitelandse klanten die bij ons er nooit geen betaald hebben hoe gaan die reageren sigh.

En wat het leukste vanal is dat tijdens de cursus boekhouden voor een eenmanszaak ( als bijberoep ) werd gezegt dat we niet moesten aanrekenen aan buitenlandse klanten.

AlfaHosting
28/06/07, 17:20
En wat het leukste vanal is dat tijdens de cursus boekhouden voor een eenmanszaak ( als bijberoep ) werd gezegt dat we niet moesten aanrekenen aan buitenlandse klanten.

Dat klopt niet, je kan best even je boekhouder raadplegen. De regel is nochtans vrij simpel en duidelijk.

frankske
28/06/07, 17:42
En erger nog begin nu eens BTW aan te rekenen aan buitelandse klanten die bij ons er nooit geen betaald hebben hoe gaan die reageren sigh.

Websiteshosters, je bent dus heel hard in overtreding. Als je morgen inspectie hebt, hang je, en mag je 21% + boete betalen op alle facturen van niet-Belgische particulieren die je hebt! Als een Nederlands particulier bij je iets koopt, ben je verplicht die 21% btw te rekenen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je boekhouder je hier nooit iets van gezegd heeft?

Bovendien moet je de BTW geen lijst van je klanten bezorgen. Enkel van je BTW-plichtige klanten.

tvm
28/06/07, 20:42
Het makkelijkste wat je kan doen:

over het algemeen 21% rekenen

indie de klant er expleciet om vraagt ook al is het een Belgische klant met btw nummer kan je 0% aanrekenen. Dit wil zeggen dat de klant zelf zijn btw betaald aan vadertje staat. Aan de regel btw 0% voeg je het volgende toe als opmerking: BTW te voldoen door de medeconractant (KB 1 art. 20, 2, 2e lid)


mvg,

tim

frankske
28/06/07, 20:44
Tim,

Die "Medecontractant" regel is maar toepasbaar in sommige, heel specifieke gevallen, praktisch alleen maar voor aannemers in de bouw. Veralgemeen die zeker niet, daar krijg jij/je klanten last mee! Opnieuw mijn advies: zulke dingen vraag je aan je boekhouder.

tvm
28/06/07, 21:25
sorry frankske,

ik ben ook aannemer naast het hobbyisten in de hosting. Ik heb dit idd enkel nog maar voorgehad bij klanten in de bouw.

mvg,

Tim

Websiteshosters
29/06/07, 20:19
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga maar ff naar de BTW zelf toegaan en zien hoe ik dit kan oplossen alvorens miserie te krijgen .

Dank U

Websiteshosters
13/07/07, 11:43
Zo,

Btw gebelt ze hebben me gezegt voor diensten (hosting ) geen btw voor buitenlanders voor scripts digitale goederen wel btw.

Dit komt van de BTW zelf.

Jefke
13/07/07, 12:39
Laat hen dat maar op papier zetten, want zo eenvoudig is het zeker niet.
Staan je servers in Belgie of in het land van de gebruiker, gaat het om particulieren of btw-plichtigen... Dat en veel meer spelen allemaal een rol.
Er bestaan dikke boeken een meerjarige cursussen over btw wetgeving alleen. Dus een samenvatting in 1 zin zoals je het voorstelt is wel heel kort door de bocht.

Je kan aan de btw vragen om de zaken voor jouw specifieke geval op papier te zetten, met real-life voorbeelden. Dan heb altijd een been om op te staan bij een controle.

Websiteshosters
13/07/07, 12:55
Tja wie en wat moet je op den duur nog geloven zoals ik zei de leraar boekhouding (boekhouder) en de btw of alle reacties hierop een mens die wil netjes alles aangeven weet het zelf niet meer op den duur.->|

itsnew
17/08/07, 01:02
Vanuit NL mag je ook naar buitenlandse klanten een 0% regeling treffen mits je uitwisselt:
> de BTW en Inschrijvingsnummers
en:
> deze gegevens voorhanden houdt voor controle door belasting
en:
> formulier Intracommunautaire Leveringen invult

Kijk als belg maar eens op fisconet.fgov.be of als NL op belastingdienst.nl
Zoek dan op de term intracommunautair goederenvervoer.