PDA

Bekijk Volledige Versie : Hostingbedrijf starten



tvdh
27/06/07, 13:12
Hallo,
Ik ben 15 jaar oud, en ben eraan het denken om een hosting bedrijf te starten.
Ik heb nu hier niet echt vragen over de servers en techniek, maar meer over dingen zoals de kvk.

Ik heb de site van de kvk doorgelezen, en de kvk gebeld.
Ze zeiden tegen mij dat het als je 15 bent, dat het dan moeilijk zou zijn om een bankrekening te openen en een aansprakelijkheidverzekering af te sluiten.

Nu heb ik de volgende vragen.
Kan ik de betalingen niet gewoon met mijn persoonlijke bankrekening doen?
En hoe belangrijk is een aansprakelijkheids verzekering als je met pakketten werkt die minder dan 50 euro per jaar kosten?

Graag jullie tips en adviezen.

pierce
27/06/07, 13:16
Natuurlijk kan je betalingen doen met je prive rekening, maar de vraag is wil je dat? Persoonlijk vind ik het niet zo professioneel overkomen als ik geld moet overmaken naar een prive rekening ipv een zakelijke rekening.

Ben je er verder van op de hoogte dat als je onder de 18 bent je ouders of voogd hun handtekening dienen te zetten, en zij verantwoordelijk zijn voor jou acties?

WebXtra
27/06/07, 13:17
Je zou ook even de belastingdienst kunnen bellen.
Deze kunnen je vertellen, hoeveel je mag bij verdienen en daar geen belasting over hoeft te betalen.
Als dat bij jou van toepassing is, lijkt het me toegestaan om je eigen bankrekening te gebruiken.

Aansprakelijkheids verzekeringen zijn moeilijk af te sluiten in de hostingbranche.
En mocht je er 1 afsluiten, dan zal deze aardig aan de prijs zijn.
Ga voorje zelf na of het haalbaar is, en of je het zelf kan ophoesten.

tvdh
27/06/07, 13:19
En is het noodzakelijk een aansprakelijkheid verzekering te hebben, of hebben de meeste hosters dit niet?

SF-Jeroen
27/06/07, 13:33
Een groot aantal hosters is zoiezo BV, en dus zijn ze niet aansprakelijk met hun prive vermogen. Als iemand in jou geval een schadeclaim indient en je bent geen BV en/of je hebt geen aansprakelijkheids verzekering, wordt je met je prive vermogen (en dat van je ouders!) aansprakelijk gesteld

Je kunt natuurlijk wel hele goede algemene voorwaarden laten opstellen door een jurist. Denk o.a. aan geen uptime garanties, geen dataverliesgarantie etc. Zo beperk je het risico

Dennie-DeTi
27/06/07, 13:50
Je hebt de algemene aansprakelijkheids verzekering en de beroeps aansprakelijkheid. De algemene verzekering kost volgens mij iets van 100 euro per jaar. Je bent dan bijvoorbeeld verzekerd als je bij een klant een bloempot omstoot en ze stellen je aansprakelijk voor die schade.

Echter als je je wil verzekeren tegen de fouten die je kan maken met je hosting, moet je beroepsaansprakelijkheid hebben. En dat kost wel meer en inderdaad zal het lastig worden om dat af te sluiten.

Verder zou ik eerst alles eens goed op papier uitwerken. Er zijn al meerdere topics gemaakt over personen die onder de 18 een bedrijfje willen starten. Denk vooral aan alle dingen die fout kunnen gaan.

- Dennie

opinion
27/06/07, 13:53
Dat is niet helemaal waar Gualcherius. Meeste hostingproviders zijn eenmanszaken over ene VoF (Vennootschap onder Firma). BV kan je zoiezo de eerste jaren vergeten als hostingbedrijf. Ook komt hier veel meer bij kijken als je een eenmanszaak hebt of een VoF.

Een aansprakelijkheid verzekering is altijd positief, want je zal vroeger of later toch wel schuldeisers krijgen voor het een of ander (waar jij soms niet eens wat aan kan doen), en dit kan, als het niet mee zit, wel een flinke som worden.

Ook moet je als beginnend ondernemer een goede businessplan hebben, vooral in deze branche, sinds er al zoveel hostingbedrijven zijn.

Ik neem aan dat als je ouders akkoort gaan met je businessplan ze je ook een startkapitaal voorschieten. Je moet ook weten hoe je dit kapitaal moet gaan besteden.

Ik zal eerst rond de tafel gaan met de kvk en je ouders, en je businessplan laten zien en kijken wat een van de kvk experts ervan vinden.

Ook wil ik er nog even bijzeggen dat je het eerste jaar niet op winst moet rekenen.

ik hoop dat je wat aan mijn advies hebt en dat je een succesvol bedrijfje kan opzetten, en je moet niet op de flamers letten die alleen maar zeggen dat je te jong bent, want dat ben je nooit als je zelf vind dat je er klaar voor bent;)

succes!

SF-Jeroen
27/06/07, 13:57
Ook wil ik er nog even bijzeggen dat je het eerste jaar niet op winst moet rekenen.

Je kunt het verlies van de belasting aftrekken van de komende jaren, maar dan moet je dus wel als bedrijf geregistreerd staan en een BTW nummer hebben

Wynand
27/06/07, 14:00
Ik ben 15 jaar oud, en ben eraan het denken om een hosting bedrijf te starten.Oké, als jij vind dat jij er klaar voor bent om zulke dingen te doen. Maar.. Hoe zit het met school? Je kan moeilijk goede support beloven als je 8 uur per dag je broek op school zit te slijten.
Vinden je ouders een deeltijds leercontract goed? Denk over die 2 dingen nog eens even na, voordat je overhaaste beslissingen wil nemen (niet dat je het van mij niet zou mogen hoor).

opinion
27/06/07, 14:01
je MOET zoeizo KVK hebben. Period. Geen discussie. alles wat ik net zei was in de vorm dat je een een legitiem bedrijf hebt. :P

tvdh
27/06/07, 14:23
Stel dat ik geen aansprakelijkheidverzekering heb, wat kan er me dan gebeuren?
Wat voor een schuldeisers kunnen er dan zijn?

Wynand
27/06/07, 14:28
Als je servertje het begeeft en jij zorgt niet snel genoeg dat het opgelost raakt, zorg je er maar beter voor dat je goede gebruikersvoorwaarden hebt. ;)

Phu
27/06/07, 14:41
Als je servertje het begeeft en jij zorgt niet snel genoeg dat het opgelost raakt, zorg je er maar beter voor dat je goede gebruikersvoorwaarden hebt. ;)

gewoon een reseller account nemen of
managed dedicated server huren

waarom direct een machine colocaten ?

groenleer
27/06/07, 14:42
Stel dat ik geen aansprakelijkheidverzekering heb, wat kan er me dan gebeuren?
Wat voor een schuldeisers kunnen er dan zijn?

Ok, voorbeeld:
Je hebt besloten om je bedrijf te starten.
Netjes ingeschreven bij de KVK, BTW nummer aangevraagd en toegewezen gekregen.
Reseller pakket aangevraagd en betaald.

Laat die klanten maar komen.

Er meld zich een klant aan en die wil een domeinnaam met hosting hebben.
Je vraagt de domeinnaam aan via een zeer goedkope domeinregistrator (je wilt niet te duur zijn namelijk).
Hostingpakket aangemaakt in je reseller.
Klant betaald en is te vreden voor nu.
Klant blijkt een financiele dienstverlener te zijn die regionaal opereert.
Je domeinenboer gaat ongeneerd hard onderuit en verliest alle domeinen.
Een domeinkaper registreert het domein van jouw klant!

Echter jouw klant heeft met jouw een overeenkomst, waar jij je diensten vandaan haalt zal hem een worst wezen. Hij is zijn domein kwijt en jij bent aansprakelijk hier voor in zijn ogen.
Omdat veel klanten via zijn website hypotheken aanvraagden verliest hij nu zijn inkomsten.

De klant stelt jou aansprakelijk voor de gemiste inkomsten.

Wil je dit? Wil je dit proberen te voorkomen?

---
Het is daarom van belang dat je goed kijkt wat je hier aan kan doen.
Daarvoor zijn o.a. aansprakelijkheidsverzekeringen.
Je kan uiteindelijk wel jouw leverancier aansprakelijk stellen, maar aangezien die toch al zo goed als falliet is, zul je daar niks kunnen halen.

Je klant dreigt door te zetten en schakelt zijn rechtsbijstandverzekering in.
Geloof mij, je bent blij wanneer je zelf ook een rechtsbijstandverzekering hebt, en de (beroep)aansprakelijkheidsverzekering.

eweps
27/06/07, 14:43
Bedenk je ook even dat een hostingbedrijf starten geen hobby is, je kunt geen dingen uitproberen over de rug van je klanten.

Een hostingbedrijf is je werk, geen hobby. Je zult er dus fulltime mee bezig moeten zijn. Kijk ook even na hoeveel klanten je moet hebben voordat je hiervan kunt leven en hoe je aan deze klanten gaat komen.

Phu
27/06/07, 14:44
Stel dat ik geen aansprakelijkheidverzekering heb, wat kan er me dan gebeuren?
Wat voor een schuldeisers kunnen er dan zijn?

aansprakelijkheids verzekering is volgens mij niet verplicht
wel handig de wettelijke aansprakelijkheid kan je bij iedere miereneuk van een claim toch financieel steunen stel een klant klaagt jou aan

voor 10.000 euro en je dat dat niet dan ben jij als eenmanszaak PRIVE verantwoordelijk daarvoor , stel jij moet 10.000 gegrond betalen doordat jij een server van een andere colocated klant sloopt
dan heb je kans dat een gedeelte door je wa verzekerd is dus gedekt is

phreak
27/06/07, 15:18
Oké, als jij vind dat jij er klaar voor bent om zulke dingen te doen. Maar.. Hoe zit het met school? Je kan moeilijk goede support beloven als je 8 uur per dag je broek op school zit te slijten.
Vinden je ouders een deeltijds leercontract goed? Denk over die 2 dingen nog eens even na, voordat je overhaaste beslissingen wil nemen (niet dat je het van mij niet zou mogen hoor).

Neejoh, 't is vakantie dus tijd genoeg, als school weer begint verkopen ze de toko weer..

tvdh
27/06/07, 15:20
Ik heb een reseller pakket bij een betrouwbaar bedrijf, verder heb ik een thuisserver waar ik linux mee kan oefenen voor als ik later een eigen server wil, ik heb deze zelf geinstalleerd met ispconfig, elke nacht om 4 uur heb ik ingesteld dat mijn reseller een backup maakt naar mijn thuisserver.
Ik heb nu voor wat vrienden wat domeinen geregistreerd via registreerhet.nl en daar ben ik zeer tevreden over.
hoeveel ben ik ongeveer kwijt aan zoon verzekering?

SF-Jeroen
27/06/07, 15:23
Bij ABN AMRO is de verzekering voor aansprakelijkheid 125 euro per jaar en de rechtsbijstand is 282 euro. Dit is nog geen beroepsaansprakelijkheid

Ik kan je alleen garanderen dat je die niet krijgt...

tvdh
27/06/07, 15:31
Mijn ouders hebben een aansprakelijkheid verzekering waar ik onder val.
Komt dat op hetzelfde neer?

SF-Jeroen
27/06/07, 15:32
Nee, dat is een WA verzekering, die zal bijvoorbeeld wel dekken als je iemands server laat vallen, maar niet als iemand je bijvoorbeeld een claim stuurt wegens dataverlies, uptime, ed.

tvdh
27/06/07, 15:36
Wie heeft er hier zoon verzekering?
En is deze al ooit nuttig geweest?

phreak
27/06/07, 15:39
Wie heeft er hier zoon verzekering?
En is deze al ooit nuttig geweest?

Tuurlijk is dit nuttig als jij schade aanricht aan apparatuur van anderen, is het wel handig dat je daar voor verzekerd bent.

DeziWeb
27/06/07, 15:41
Wie heeft er hier zoon verzekering?
En is deze al ooit nuttig geweest?

Ik denk dat het een beetje overbodig is waarneer je wat sites voor vrienden host. Ik vind dat je het topic goed begint, je hebt zo te zien al wat verder gekeken dan je neus lang is! Ik vind het ook niet netjes overkomen van andere wht'ers die gaan lopen flamen. Als het echt puur je vrienden/familie kring is zou ik het nog even houden bij alleen je reseller pakket.

XBL
27/06/07, 15:47
Zaken binnen de ict (het dienstverlening gedeelte) zijn nogal duur om te dekken, dat kan ik je wel verzekeren (no pun intended).

Verder is deze informatie veel beter in te winnen bij je verzekeraar. Stel eens een bedrijfsplan op (gratis/goedkope CDtjes beschikbaar bij KvK en zat info op het internet). Waar je vooral aan moet denken is:
1) Wat zijn je opstart kosten
2) Wat zijn je variabele kosten (per klant)
3) Wat zijn je constante kosten per maand/jaar
4) Waar haal je het geld vandaan om dat te dekken (van je klanten natuurlijk; waar haal je dan je klanten vandaan?).

Als je hiermee bezig bent, kom je snel genoeg allerlei dingen tegen waar je misschien nog niet aan gedacht had (of nog niet zo goed over na gedacht had). Wie gaat je administratie volgens de regels voeren (kan je dat zelf?)? Wie laat je alles juridisch dichttimmeren (er hangen op dit forum ict-juristen rond)?

Vragen over verzekeringen, belastingen, etc, kan je allemaal stellen bij de betreffende instellingen. Belastingdienst heeft zelfs een gratisch 0800 nummer ;). Maak een afspraak met je bank en spreek alles door, etc.

tvdh
27/06/07, 15:51
Ik wil het zoiezo nog even bij reseller houden.
Ik ben niet vanplan alleen aan familie en vrienden te verkopen, maar ook aan vreemden. Verder de hosting die ik aanbied wordt vrij goedkoop van 19 tot 39 euro per jaar, dus ik denk dat grote bedrijven hier niet gaan hosten.
Ik kan spullen van anderen mensen niet kapot maken omdat ik zelf niet aan de servers werk omdat ik alleen reseller heb. Wanneer ik genoeg geld verdiend heb wil ik graag een dedicaded server huren.

FSCJasper
27/06/07, 16:21
Hoe serieus ben je met dit plan?

Mocht je serieus een bedrijf op willen starten met toekomst perspectieven, raad ik je aan om een ondernemingsplan te schrijven. Er zal veel informatie duidelijk worden waar je vantevoren wellicht niet bij stil stond. Daarbij wordt je verplicht om goed na te denken over je bedrijfsvoering, doelstelling, doelgroepen en segmenten. Waarom zouden mensen bij jou hosting afnemen? Er zijn honderden bedrijven in Nederland die goedkope hosting aanbieden, waarom ben jij beter/anders? En nog belangrijker: hoe wil je dat gaan overbrengen op je doelgroep?

Aangezien je nog jong bent, lijkt het mij verstandig hierover te praten met iemand in de familie die er verstand van heeft en bereid is jou te helpen in je startfase.

DennisWijnberg
28/06/07, 10:06
Gewoon doen, wat ze ook zeggen!

snaaps
28/06/07, 10:33
Ik zou persoonlijk eerst me school afmaken, maar goed.
Ik heb nu al medeleiden met je klanten als de server om 11:00 uur down gaat.

Erwin Zeeuw
28/06/07, 10:56
Voorlopig neemt hij reseller, daar kan hij toch geen invloed op uitoefenen als hij plat is, of hij nou op school, thuis of op de maan zit. Enige is dat telefonische support vanuit school niet echt werkt, maar dit is weer niet verplicht om aan te bieden. (no flame)

Als advies wil ik dan ook meegeven: Zolang je nog op school zit is het slim om reseller/ managed dedicated te zijn/blijven. Dan worden de problemen (technisch gezien) dan voor je opgelost. Wel is full managed dedicated wel aan de prijs, maar zoals je al zei: dat is voor later.

Succes!

Erwin

DennisWijnberg
28/06/07, 11:00
Natuurlijk kan je betalingen doen met je prive rekening, maar de vraag is wil je dat? Persoonlijk vind ik het niet zo professioneel overkomen als ik geld moet overmaken naar een prive rekening ipv een zakelijke rekening.

Ben je er verder van op de hoogte dat als je onder de 18 bent je ouders of voogd hun handtekening dienen te zetten, en zij verantwoordelijk zijn voor jou acties?

En zelfs t/m 21 verantwoordelijk voor jouw zaak (Kvk). (me dunkt)

BsHosting
28/06/07, 11:01
Voorlopig neemt hij reseller, daar kan hij toch geen invloed op uitoefenen als hij plat is, of hij nou op school, thuis of op de maan zit. Enige is dat telefonische support vanuit school niet echt werkt, maar dit is weer niet verplicht om aan te bieden.

Of hij er nu invloed op kan hebben of niet klanten hebben schijt aan het verhaal dat hij een reseller is hij verkoopt zich op dat moment als zelfstandige hoster dus zal hij de problemen op moeten lossen.

klanten doen zaken met hem hem en niet met het bedrijf waar hij een resellpakket heeft.
dus als er iets fout gaat op pakketten bellen zijn klanten hem en mag hij het oplossen met zijn leverancier en niet anders.

ik vind ook maak eerst je school af en begin dan ergens aan, je zult nog tijd genoeg moeten steken in bv examens ed, en als er iets plat gaat heeft de klant er schijt aan dat jij examens hebt bv.

Erwin Zeeuw
28/06/07, 11:35
De klant heeft er schijt aan dat hij een reseller is ja, maar het enige wat hij kan doen is de klant informeren, want als de server gecrasht is, heeft hij echt 0,0 invloed.

@ TS denk er vooral goed overna, en ook of je het nog leuk vindt over bijvoorbeeld een jaar. Bedenk namelijk wel; als je eenmaal klanten hebt, kun je ze niet meer laten zitten.

Erwin

BsHosting
28/06/07, 11:40
De klant heeft er schijt aan dat hij een reseller is ja, maar het enige wat hij kan doen is de klant informeren, want als de server gecrasht is, heeft hij echt 0,0 invloed.
Erwin

Of hij nu 0,0 invloed heeft of niet zijn klanten willen online en hebben niks te maken met een andere bedrijf waar hij van afhankelijk is.

Hoe wil je klanten informeren als je op school zit dat gaat niet he.
Sommige zien een eigen bedrijf meteen volgens mij als vette inkomsten en vergeten voor het gemak dat er wel voor gewerkt zal moeten worden en wel meer dan 40 uur per week.

combineer dat met je school dan denk ik dat je zakt als je examen hebt.

Kenneth
28/06/07, 11:50
maarja, als je op school zit kan je je klanten niet te woord staan bij evtuele downtime.

Je zult toch echt veel voorbereiding er in moeten steken, ga langs de KvK, bel de Belastingsdienst eens en praat er eens met je ouders over wat die vinden (want hun moeten het wel eens zijn met je beslissing!).

Maxhost
28/06/07, 17:49
Ik geloof dat deze discussie al heel vaak geweest is?

Topic starter vraagt hiergeen advies over, maar over verzekering!

Ik vind het een leuk idee, maar ben je idd van plan er mee verder te gaan?;) Ik zelf heb geen aansprakelijkheidsverzekering, en (ik denk) velen met mij.

Offtopic: zelf ook nog maar 15, op school prima alles in de gaten, op school zijn ook pc's? Ze hebben tegenwoordig van die handige dingen met een antenne... hoe heet het ookalweer? Oja! Mobiel...:D

BsHosting
28/06/07, 17:52
op school zit je om te leren niet om te bellen of met pc's te spelen.
of is het onderwijs de laatste jaren zover gezakt dat dit allemaal maar kan onder schooltijd.



Offtopic: zelf ook nog maar 15, op school prima alles in de gaten, op school zijn ook pc's? Ze hebben tegenwoordig van die handige dingen met een antenne... hoe heet het ookalweer? Oja! Mobiel

DennisWijnberg
28/06/07, 17:56
Ik geloof dat deze discussie al heel vaak geweest is?

Topic starter vraagt hiergeen advies over, maar over verzekering!

Ik vind het een leuk idee, maar ben je idd van plan er mee verder te gaan?;) Ik zelf heb geen aansprakelijkheidsverzekering, en (ik denk) velen met mij.

Offtopic: zelf ook nog maar 15, op school prima alles in de gaten, op school zijn ook pc's? Ze hebben tegenwoordig van die handige dingen met een antenne... hoe heet het ookalweer? Oja! Mobiel...:D

Leuke site heb je! Zie je weinig meer..

Maxhost
01/07/07, 17:47
Wat denk je? Ik vind geen punt om hem af te vallen dus geef ik maar kritiek op zijn website? Als je verder had gekeken dan je neus lang was, had je geweten dat er een topic loopt over mijn website, dat ik er hard aan werk, en het best wat wordt!

DutchTSE
01/07/07, 17:51
Wat denk je? Ik vind geen punt om hem af te vallen dus geef ik maar kritiek op zijn website? Als je verder had gekeken dan je neus lang was, had je geweten dat er een topic loopt over mijn website, dat ik er hard aan werk, en het best wat wordt!
Heb ik het mis of geeft hij een compliment over je website? "Zie je weinig meer" betekend "Je website is uniek".. of is dat toch het verschil in leeftijd en interpretatievermogen tussen ons 2?

Maxhost
01/07/07, 17:54
Mocht dat zo zijn, dan hierbij mijn excuses. Mijn website heeft er 3 weken uit gelegen, dus ik dacht dat hij bedoelde "zie je weinig" zovan hij is niet te zien...

FSCJasper
01/07/07, 17:55
Maxhost, volgens mij bedoelt Dennis zijn opmerking niet negatief. Ik persoonlijk vind het ook een aardig website namelijk. Apart maar leuk.


op school zit je om te leren niet om te bellen of met pc's te spelen.
of is het onderwijs de laatste jaren zover gezakt dat dit allemaal maar kan onder schooltijd.
Ondernemerschap wordt steeds meer gepushed vanuit de overheid. Als ik lees dat over enkele jaren alle scholen het vak ondernemerschap in hun lespakket dienen te stoppen, vind ik het helemaal niet verkeerd dat hogescholen daarvoor hun medewerking verlenen.

Een middelbare school vind ik er niet voor dienend. Toen ik op de middelbare school zat, was er geen enkele optie om een telefoongesprek te voeren tijdens de les of om eventjes een mailtje te typen. Op mijn hogeschool is dat wel een optie, en proberen ze ondernemers te steunen. Dat vind ik positief, aangezien er steeds meer studentondernemers komen.

DutchTSE
01/07/07, 17:58
Maxhost, volgens mij bedoelt Dennis zijn opmerking niet negatief. Ik persoonlijk vind het ook een aardig website namelijk. Apart maar leuk.


Ondernemerschap wordt steeds meer gepushed vanuit de overheid. Als ik lees dat over enkele jaren alle scholen het vak ondernemerschap in hun lespakket dienen te stoppen, vind ik het helemaal niet verkeerd dat hogescholen daarvoor hun medewerking verlenen.

Een middelbare school vind ik er niet voor dienend. Toen ik op de middelbare school zat, was er geen enkele optie om een telefoongesprek te voeren tijdens de les of om eventjes een mailtje te typen. Op mijn hogeschool is dat wel een optie, en proberen ze ondernemers te steunen. Dat vind ik positief, aangezien er steeds meer studentondernemers komen.
Op de Hogeschool van Amsterdam worden er hoogstens minoren gegeven op het gebied van ondernemersschap, maar bellen tijdens de les is officieel nog steeds niet toegestaan ;)

FSCJasper
01/07/07, 18:12
Bellen tijdens de les is op mijn hogeschool ook niet toegestaan, dat is begrijpelijk. :) Echter er is wel draadloos internet aanwezig, dus met een laptop met wireless internet connectie is veel mogelijk.

DutchTSE
01/07/07, 18:13
Bellen tijdens de les is op mijn hogeschool ook niet toegestaan, dat is begrijpelijk. :) Echter er is wel draadloos internet aanwezig, dus met een laptop met wireless internet connectie is veel mogelijk.
Haha, tell me something new ;) Draadloos is erg handig, hoewel het natuurlijk niet bedoeld is voor ons werk.
En weer terug ontopic, want we gaan wel erg ver zo :)

Marin
03/07/07, 02:46
Ik heb wel een aansprakelijkheidsverzekering.Bij de Rabo (Interpolis) waar we ook de zakelijke banrekening hebben lopen. Tis inderdaad de vraag of je dit als 15 jarige voor elkaar krijgt (no offense) maar ik zou even contact opnemen met de bank.

Zowiezo is het erg verstandig om je even goed voor te laten lichten door de diverse instanties waar je mogelijk mee te maken gaat krijgen.