PDA

Bekijk Volledige Versie : 1u servers



McG_NL
25/06/07, 23:48
Om maar even met de deur in huis te vallen.

Ik heb een 1u servertje, waar wat problemen mee zijn, om flame wars te voorkomen mbt had je maar een echte server moeten kopen en of ja dat had je kunnen verwachten, verwacht ik wat tips of onderbouwde antwoorden.

De hardware:

1u u case (kast) van het 'lange' model.
amd64 3800+ cpu
asus desktop mobo.
ekl 1u cooler
1 GB ram
160 GB schijf
standaard dvd rom

Deze server heeft altijd perfect gedraait, deze is nu alleen verhuist naar een ander DC, waar de temperatuur voelbaar hoger is.

Nu weet ik dat de temps van de cpu ook aardig tegen de max lopen, dat is normaal, want de airflow is niet optimaal met een desktop bordje. Alleen nu lopen de temps dusdanig op dat de server gewoon stopt met werken (denk ik) Ik heb nu al 2 keer gehad dat de machine onbereikbaar werd, niet meer te pingen, en het aansluiten van een scherm en tobo leverde een zwart scherm en verder niks op. De fans blijven echter wel draaien, na een reboot van de machine, draait die weer vrolijk verder alsof er niks gebeurt is.

Nou is mijn eerste vraag, kan dit daadwerkelijk een temp probleem zijn?

Vraag 2 is dan: is het beter om extra fans te plaatsen, indien mogelijk, of is het beter om wat gaten te maken in de case (boven de cpu) waardoor de server zijn warmte beter kwijt kan.

SF-Jeroen
25/06/07, 23:58
Zitten er in je kast ook fans die de lucht van de voorkant naar achterkant transporteren?

Ik ben zelf altijd voor meer fans in de kast en niet voor gaten boren (omdat de servers toch redelijk dicht op elkaar hangen)

3j3ct
26/06/07, 00:01
Is het geen optie om een 2u kast te pakken?

JayvD
26/06/07, 00:14
Je geeft aan een ekl 1U cooler te hebben.

Zegt me persoonlijk niet veel maar maak je gebruik van een passieve of actieve koeler?

Wellicht dat je een nieuwe actieve koeler kan krijgen met een groter koelblok dat de warmte beter wordt verspreidt zodat de lucht die door het systeem gaat over een groter oppervlakte kan koelen.

Als je extra fans kan plaatsen zou ik het zeker doen, een chassis met een desktop mobo kan vrijwel altijd een extra fan gebruiken. Koeler systeem zorgt voor stuk minder problemen ;).

gjtje
26/06/07, 00:17
Pak ook een koeler die de lucht de juiste kant op blaast, veel actieve 1u koelers blazen of tegen het geheugen aan of tegen de voeding van de kast, hoe dan ook is de airflow geblokkeerd.

Phu
26/06/07, 01:21
soms kan het zijn dat je condensator bol worden door de hitte
omdat de warme lucht niet uit de case kan gaan ze vanzelf eens uitspatten


heb in het verleden wel eens een zoot van die moederborden vervangen
op raarste tijdstippen omdat er een server eruit lag van een klant
omdat ie desktop mobo erin had zitten met een passieve koeling
waardoor de hete lucht van de cpu direct condensators nog meer opwarmde

Randy
26/06/07, 01:51
Wat voor een koeler gebruik je? Als het een wowone is, zuigt die de lucht vaak van boven aan. En gezien er bijna geen ruimte tussen de koeler en de behuizing zit geeft dit vaak problemen.
Deze zijn op te lossen door een koeler met een duct te plaatsen. Die de lucht aanzuigt langs het koelblokje en de warme lucht naar achteren afvoerd.

McG_NL
26/06/07, 21:37
Deze koeler gebruik ik

http://www.ikbenstil.nl/smartImagePopUp.php?image=21304011007-c.jpg&size=2&osCsid=feb454ae63a59fa5ecb5861bc03e7aeb

Lite-On
26/06/07, 22:29
Heb je al eens gekeken naar de temps in de bios? :)

Overigens heb ik vaak temperatuur problemen gezien met dezelfde soort koelers die jij gebruikt.
Ik heb dit verschillende keren kunnen oplossen door een andere koeler te gebruiken, die via het koelbok lucht naar binnen zuigt, en het vervolgens via de zijkant weer naar buiten blaast :)

McG_NL
26/06/07, 22:33
Ja temps zijn gewoon veel te hoog, het ligt echt aan de temps. dat is dus wat ik al beschreef.

Maar even een cheap solution, gaten boren in de case boven de cpu of extra fans aan de achterkant zodat die beter afzuigt?

Randy
26/06/07, 22:44
Deze koelers veroorzaken inderdaad het probleem dat ik genoemd heb, de lucht wordt tegen de deksel weggezogen en daar is vrijwel geen ruimte. Je moet dus op zoek naar een koeler met een duct die de lucht door het koelblok aanzuigt en deze aan de achterkant (airflow) van de server uitblaast.

Ben zelf ook nog op zoek naar een dergelijke socket A koeler, dus mocht je nog wat vinden... (Jantje Vlaam, jij nog wat op de plank?)

Zoiets: http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=1679 of http://rackmountmart.stores.yahoo.net/cf1u11ucpuco.html

gjtje
26/06/07, 22:45
Extra zuigen heeft geen zin als de lucht de cpu niet goed bereikt, daarnaast neem ik aan dat er ook weer een server boven zit, dus gaten boren in de bovenkant heeft weinig zin.

Diablo
26/06/07, 22:46
Gaten boren in de behuizing boven de processor schiet je weinig mee op, omdat er waarschijnlijk nog een server boven hangt ;)

//edit: moet sneller worden :P

1ms
26/06/07, 23:40
Heb je al eens gekeken naar de temps in de bios? :)

Overigens heb ik vaak temperatuur problemen gezien met dezelfde soort koelers die jij gebruikt.
Ik heb dit verschillende keren kunnen oplossen door een andere koeler te gebruiken, die via het koelbok lucht naar binnen zuigt, en het vervolgens via de zijkant weer naar buiten blaast :)

Ik vertrouw die bios sensors nooit, nauwkeurigheid hebben ze iig nog niet uitgevonden daar. Ik zou gewoon naar je server gaan en voelen met je handen hoe warm dat blok is. Als je hem niet langer dan 5 seconden beet kan houden is hij al veel te warm :)

Stefan Mensink
27/06/07, 00:32
Overigens zou ik persoonlijk het advies van 1ms niet direct opvolgen (niet vervelend bedoeld). Noem me overvoorzichtig, maar met de blote hand zonder antistatisch te ontladen en ook nog bij een lopende machine gevoelige onderdelen vastpakken is niet echt de ultieme methode om je server te sparen.

Je hand in een antistatisch zakje stoppen en dan voelen? Iemand ervaring mee, of goede onderbouwing m.b.t. of dat al of niet wijs is?

Al met al weet je trouwens allang dat het probleem in de koeling zit, dus dat moet je eerst oplossen. De boel in een 2u kast zetten of een koeler met airduct lijken me beide zinnige suggesties. Tenzij zo'n airduct meteen tegen een muurtje van geheugenbankjes gaat blazen of daar de lucht vandaan wil hebben natuurlijk.

Oja: let op welke kant zo'n airduct op gaat. Een Socket A koeler kan twee kanten op gemonteerd worden, dus je wilt niet dat-ie tegen de richting van de airflow van je kast in staat te zuchten.... ;-)

thunder
27/06/07, 00:51
ik heb het zelfde probleem, ik dacht ook dat het de temperatuur was maar na de laatste crash heb ik een bepaalde service niet meer gestart en nu draait hij al anderhalve week wat de laatste maand een record is voor die server.

vaplu
27/06/07, 11:06
Ik heb ook eens gespeelt met een dergelijke AMD cpu in een 1u Chieftec case met een slakkenhuis koeler, dat is gewoon niet aan te raden. Zo'n AMD wordt veel te heet.

Mijn suggestie:
- Proberen een airduct te bouwen in de huidige 1u case hoewel ik denk dat het de moeite van proberen niet waard is.
- Ga voor een 2u behuizing en zet er een normale koeler op. Door dat in de 2u case meer ruimte is zou je af moeten kunnen met een normale compliant koeler.

SF-Jeroen
27/06/07, 11:19
Dynatron heeft goede koelers, zuigen de lucht van opzij aan

En chieftec heeft toch juist geen slakkenhuis maar een hele rij fans?

McG_NL
27/06/07, 11:20
En bijvoorbeeld zoiets:

http://www.ikbenstil.nl/smartImagePopUp.php?image=8500-c.jpg&size=2

Zou dat de airflow niet sterk bevorderen?

Inderdaad een 2 u kast zou achter beter zijn geweest, maar om die nu weer aan te schaffen en ook weer 2u af te gaan nemen heb ik nog even geen trek in.

Cyberdevil
27/06/07, 11:38
Ik ga binnen een maandje eens proberen om zo een X2 6000+ in een klein 1U caseje te steken met een Cooljag koeler is. Als je weet dat het een 125watt CPU is dan zal dat aardig lastig worden.

Airflow zal wel een probleem zijn maar dan zorg je toch gewoon voor extra airflow door er meer fannetjes in te steken. Alle lucht die er langs achter uit wilt moet er wel langs voor in gaan dus heb je nog steeds alle lucht die door je case gaat. Of dit nu rechtstreeks is of met een onweg moet niet al te veel uitmaken.

Ze zouden eigenlijk eens iets moeten maken met heat pipes. Kan je deze warmte gewoon naar de zijkant brengen en daar degelijk koelen. Maar zo ver zijn we spijtig genoeg nog niet ;)


En bijvoorbeeld zoiets:

http://www.ikbenstil.nl/smartImagePopUp.php?image=8500-c.jpg&size=2

Zou dat de airflow niet sterk bevorderen?


Bevorderen wel, maar of het genoeg zal zijn. In dergerlijke cases moet je geen desktop fans proberen te steken want die zijn gemaakt om stil te draaien en verliezen daardoor veel kracht en dat willen we natuurlijk niet.

DE oplossing : http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1047999288.jpg

Sander-
27/06/07, 12:28
Ik ga binnen een maandje eens proberen om zo een X2 6000+ in een klein 1U caseje te steken met een Cooljag koeler is. Als je weet dat het een 125watt CPU is dan zal dat aardig lastig worden.

Airflow zal wel een probleem zijn maar dan zorg je toch gewoon voor extra airflow door er meer fannetjes in te steken. Alle lucht die er langs achter uit wilt moet er wel langs voor in gaan dus heb je nog steeds alle lucht die door je case gaat. Of dit nu rechtstreeks is of met een onweg moet niet al te veel uitmaken.

Ze zouden eigenlijk eens iets moeten maken met heat pipes. Kan je deze warmte gewoon naar de zijkant brengen en daar degelijk koelen. Maar zo ver zijn we spijtig genoeg nog niet ;)


Bevorderen wel, maar of het genoeg zal zijn. In dergerlijke cases moet je geen desktop fans proberen te steken want die zijn gemaakt om stil te draaien en verliezen daardoor veel kracht en dat willen we natuurlijk niet.

DE oplossing : http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1047999288.jpg

Alleen denk ik dat je daarmee het gemiddelde DC niet in komt (als ze weten dat dat er in zit...). Bij mij in het rack zou je iig niet welkom zijn.

Magus
27/06/07, 12:58
Mbt temperatuur metinen aan je koelblokje: Er zijn infrarood meters die nauwkeurig temperatuur kunnen meten zonder onderdelen van je mobo/cpu en koelers etc fysiek aan te raken

vaplu
27/06/07, 14:39
Dynatron heeft goede koelers, zuigen de lucht van opzij aan

En chieftec heeft toch juist geen slakkenhuis maar een hele rij fans?

Ik bedoelde ook een slakkenhuis op het koelelement van de cpu ipv. een standaard fan.

vaplu
27/06/07, 14:55
En bijvoorbeeld zoiets:

http://www.ikbenstil.nl/smartImagePopUp.php?image=8500-c.jpg&size=2


Neejjj .. zoals in de bjilage. Maar ik heb geen idee waar je die tegenwoordig (en groter) nog kunt halen.


Inderdaad een 2 u kast zou achter beter zijn geweest, maar om die nu weer aan te schaffen en ook weer 2u af te gaan nemen heb ik nog even geen trek in.

Tja ... hoe denk je het anders op te gaan lossen?