PDA

Bekijk Volledige Versie : Hardware performantie software



Ahead-IT
23/06/07, 12:05
Ik ben op zoek naar betrouwbare software die voornamelijk:
- performantie van servers testen (overall)
- performantie testen van SAN servers, troughput in mbits
- het maximale aantal connecties testen van SAN servers
- performantie testen van iSCSI SAN
- het maximale aantal connecties van bv sql server
- het maximale aantal connecties van bv webserver
- het maximale aantal connecties van bv switch

Een pluspunt is het exporteren naar grafieken.

Heeft hier iemand ervaring meer? Het mag betalende software zijn, zolang de uitgemeten waarden maar correct zijn.

Alvast bedankt.

Apoc
23/06/07, 13:22
Om te beginnen is "performantie" een niet-bestaand woord (ook niet in het Belgisch). Ik erger me de laatste tijd steeds meer aan het ombuigen van Engelse woorden naar het Nederlands. Het is prestatie of performance.

Maar goed, ontopic: voor het overall testen van servers kan je waarschijnlijk het beste een benchmark suite gebruiken - al hangt dat er vanaf wat je doel precies is. Als je bijvoorbeeld een server wilt stress-testen dan heb je daar niets aan.

Wat SAN betreft: sommige SAN's die ik heb gezien hebben dit soort test-suites ingebouwd. Wat voor SAN gebruik je precies?

Voor een SQL server en webserver hangt het er vanaf wat je omschrijft als "maximaal". Maximaal in de zin van dat de server anders crasht, of maximaal in de zin van dat de server anders trager wordt? Je moet hiervoor natuurlijk een bepaald criteria stellen, bijvoorbeeld dat de load niet boven de 20 komt of iets dergelijks. Voor zowel SQL als de webserver geldt dan dat je vrij eenvoudig een scriptje zou kunnen schrijven (d.m.v. loops) om te bekijken wat de load wordt bij een bepaalde hoeveelheid verbindingen en/of queries. De load kan je dan vrij eenvoudig in grafieken bijhouden door middel van SNMP.

Een switch heeft niet echt een maximale hoeveelheid connecties, maar maximale hoeveelheid packets per seconde. Dus het hangt er helemaal van af hoeveel packets elke verbinding verstuurd. Meestal wordt bij een switch ook sowieso opgegeven wat de maximale waarden zijn.