PDA

Bekijk Volledige Versie : Putty + commands?



ziqz
23/06/07, 01:17
Hallo, ik heb een dedicated server met SSH, nou draai ik er gameservers op.
Nou had ik er wat vragen over.

1. Hoe kan ik bijv een tar laten installen? ( dit kan ook via mijn cpanel maar altijd handig stel dat dit eens niet werkt )

2. Hoe stel ik een commandline in via ssh? ( normaal doe je dit via FTP )

3. Het gaat om de Game Call of Duty 2, dit spel heeft een console, kan ik deze ook beheren via SSH?

4. Zijn er nog meer handige commands voor putty?

5. offtopic: Je kan een treintje over je beeld laten komen in putty, wat is de command? Hehe

Alvast bedankt

Milan "ziqz" van der Meer

Geert-Jan
23/06/07, 01:33
Hallo, ik heb een dedicated server met SSH, nou draai ik er gameservers op.
Nou had ik er wat vragen over.


Common SSH Commands or Linux Shell Commands,
ls : list files/directories in a directory, comparable to dir in windows/dos.
ls -al : shows all files (including ones that start with a period), directories, and details attributes for each file.

cd : change directory · · cd /usr/local/apache : go to /usr/local/apache/ directory
cd ~ : go to your home directory
cd - : go to the last directory you were in
cd .. : go up a directory cat : print file contents to the screen

cat filename.txt : cat the contents of filename.txt to your screen

chmod: changes file access permissions
The set of 3 go in this order from left to right:
USER - GROUP - EVERONE

0 = --- No permission
1 = --X Execute only
2 = -W- Write only
3 = -WX Write and execute
4 = R-- Read only
5 = R-X Read and execute
6 = RW- Read and write
7 = RWX Read, write and execute

Usage:
chmod numberpermissions filename

chmod 000 : No one can access
chmod 644: Usually for HTML pages
chmod 755: Usually for CGI scripts


chown: changes file ownership permissions
The set of 2 go in this order from left to right:
USER - GROUP

chown root myfile.txt : Changes the owner of the file to root
chown root.root myfile.txt : Changes the owner and group of the file to root


tail : like cat, but only reads the end of the file
tail /var/log/messages : see the last 20 (by default) lines of /var/log/messages
tail -f /var/log/messages : watch the file continuously, while it's being updated
tail -200 /var/log/messages : print the last 200 lines of the file to the screen

more : like cat, but opens the file one screen at a time rather than all at once
more /etc/userdomains : browse through the userdomains file. hit Spaceto go to the next page, q to quit

pico : friendly, easy to use file editor
pico /home/burst/public_html/index.html : edit the index page for the user's website.


File Editing with VI ssh commands
vi : another editor, tons of features, harder to use at first than pico
vi /home/burst/public_html/index.html : edit the index page for the user's website.
Whie in the vi program you can use the following useful commands, you will need to hit SHIFT + : to go into command mode

:q! : This force quits the file without saving and exits vi
:w : This writes the file to disk, saves it
:wq : This saves the file to disk and exists vi
:LINENUMBER : EG :25 : Takes you to line 25 within the file
:$ : Takes you to the last line of the file
:0 : Takes you to the first line of the file

grep : looks for patterns in files
grep root /etc/passwd : shows all matches of root in /etc/passwd
grep -v root /etc/passwd : shows all lines that do not match root

ln : create's "links" between files and directories
ln -s /usr/local/apache/conf/httpd.conf /etc/httpd.conf : Now you can edit /etc/httpd.conf rather than the original. changes will affect the orginal, however you can delete the link and it will not delete the original.


last : shows who logged in and when
last -20 : shows only the last 20 logins
last -20 -a : shows last 20 logins, with the hostname in the last field

w : shows who is currently logged in and where they are logged in from.
who : This also shows who is on the server in an shell.

netstat : shows all current network connections.
netstat -an : shows all connections to the server, the source and destination ips and ports.
netstat -rn : shows routing table for all ips bound to the server.

top : shows live system processes in a nice table, memory information, uptime and other useful info. This is excellent for managing your system processes, resources and ensure everything is working fine and your server isn't bogged down.
top then type Shift + M to sort by memory usage or Shift + P to sort by CPU usage

ps: ps is short for process status, which is similar to the top command. It's used to show currently running processes and their PID.
A process ID is a unique number that identifies a process, with that you can kill or terminate a running program on your server (see kill command).
ps U username : shows processes for a certain user
ps aux : shows all system processes
ps aux --forest : shows all system processes like the above but organizes in a hierarchy that's very useful!

touch : create an empty file
touch /home/burst/public_html/404.html : create an empty file called 404.html in the directory /home/burst/public_html/

file : attempts to guess what type of file a file is by looking at it's content.
file * : prints out a list of all files/directories in a directory

du : shows disk usage.
du -sh : shows a summary, in human-readble form, of total disk space used in the current directory, including subdirectories.
du -sh * : same thing, but for each file and directory. helpful when finding large files taking up space.

wc : word count
wc -l filename.txt : tells how many lines are in filename.txt

cp : copy a file
cp filename filename.backup : copies filename to filename.backup
cp -a /home/burst/new_design/* /home/burst/public_html/ : copies all files, retaining permissions form one directory to another.
cp -av * ../newdir : Copies all files and directories recurrsively in the current directory INTO newdir

mv : Move a file command
mv oldfilename newfilename : Move a file or directory from oldfilename to newfilename

rm : delete a file
rm filename.txt : deletes filename.txt, will more than likely ask if you really want to delete it
rm -f filename.txt : deletes filename.txt, will not ask for confirmation before deleting.
rm -rf tmp/ : recursively deletes the directory tmp, and all files in it, including subdirectories. BE VERY CAREFULL WITH THIS COMMAND!!!

TAR: Creating and Extracting .tar.gz and .tar files
tar -zxvf file.tar.gz : Extracts the file
tar -xvf file.tar : Extracts the file
tar -cf archive.tar contents/ : Takes everything from contents/ and puts it into archive.tar
gzip -d filename.gz : Decompress the file, extract it

ZIP Files: Extracting .zip files shell command
unzip file.zip


Firewall - iptables commands
iptables -I INPUT -s IPADDRESSHERE -j DROP : This command stops any connections from the IP address
iptables -L : List all rules in iptables
iptables -F : Flushes all iptables rules (clears the firewall)
iptables --save : Saves the currenty ruleset in memory to disk
service iptables restart : Restarts iptables

Apache Shell Commands
httpd -v : Outputs the build date and version of the Apache server.
httpd -l : Lists compiled in Apache modules
httpd status : Only works if mod_status is enabled and shows a page of active connections
service httpd restart : Restarted Apache web server

MySQL Shell Commands
mysqladmin processlist : Shows active mysql connections and queries
mysqladmin drop databasenamehere : Drops/deletes the selected database
mysqladmin create databasenamehere : Creates a mysql database

Restore MySQL Database Shell Command
mysql -u username -p password databasename < databasefile.sql : Restores a MySQL database from databasefile.sql

Backup MySQL Database Shell Command
mysqldump -u username -p password databasename > databasefile.sql : Backup MySQL database to databasefile.sql




kill: terminate a system process
kill -9 PID EG: kill -9 431
kill PID EG: kill 10550
Use top or ps ux to get system PIDs (Process IDs)

EG:

PID TTY TIME COMMAND
10550 pts/3 0:01 /bin/csh
10574 pts/4 0:02 /bin/csh
10590 pts/4 0:09 APP

Each line represents one process, with a process being loosely defined as a running instance of a program. The column headed PID (process ID) shows the assigned process numbers of the processes. The heading COMMAND shows the location of the executed process.

Putting commands together
Often you will find you need to use different commands on the same line. Here are some examples. Note that the | character is called a pipe, it takes date from one program and pipes it to another.
> means create a new file, overwriting any content already there.
>> means tp append data to a file, creating a newone if it doesn not already exist.
< send input from a file back into a command.

grep User /usr/local/apache/conf/httpd.conf |more
This will dump all lines that match User from the httpd.conf, then print the results to your screen one page at a time.

last -a > /root/lastlogins.tmp
This will print all the current login history to a file called lastlogins.tmp in /root/

tail -10000 /var/log/exim_mainlog |grep domain.com |more
This will grab the last 10,000 lines from /var/log/exim_mainlog, find all occurances of domain.com (the period represents 'anything',
-- comment it out with a so it will be interpretted literally), then send it to your screen page by page.

netstat -an |grep :80 |wc -l
Show how many active connections there are to apache (httpd runs on port 80)

mysqladmin processlist |wc -l
Show how many current open connections there are to mysql


en Google weet nog meer....
www.google.nl, het is een soort van zoekmachine. Daar type je dan in: SSH commands en er komen allemmaal hints uit....

swedendedicated
23/06/07, 01:50
1 tm 2+4 kun je allemaal opzoeken op google, gewoon "linux commands" invullen.
3 de commandline om een spel te starten verschilt per engine, voor counterstrike is deze anders dan voor cod. b.v ./cod_lnxded +exec config.conf +set ip iptje +set port portje +set map mapje enz... deze kun je op google vinden.
5 dat is een isp geintje...

ziqz
23/06/07, 02:02
Maar als een game al loopt? hoe kan ik dan bijvoorbeeld ze rcon via SSH veranderen. of ze commandline of config wijzigen

ik had nu

pico /home/game8/startupline.txt

Maar hij zegt access denied, ik wil dus ze startup line aanpassen maar dat wil die niet.

Belangrijk is dat ik een CoD2 console via ssh kan beheren dan kan ik alles, bijv als iemand zijn rcon vergeet snel aanpassen zonder dat hij ze hele server moet herstarten.

Bedankt voor alle snelle reacties, chrish en geert-jan :)

Randy
23/06/07, 02:14
Ik zou haast zeggen dat je eerst het boostcommando moet geven als root: o-m-g (wonko)
Maar ik wil je toch adviseren eerst een cursusje Linux te doen: www.aklmedia.nl/filedump/linux2003.pdf

Niet kwaad bedoelt, maar is het niet makkelijker voor je gewoon een Windows server te nemen? Of iemand even (eenmalig) een goed gamecontrolpanel te laten installeren voor je.
:lovewht:

ziqz
23/06/07, 08:59
Dat is er allemaal al, zoals je al gelezen ( zou kunnen hebben )

Maar dat wil niet zeggen dat ik niet leergierig ben, ssh commands en een linux curses matchen niet toch? ssh commands zijn anders heb ik me laten vertellen.

wonko
23/06/07, 09:27
SSH = command line in linux, en dat is gewoon linux systeembeheer. Als iemand ander je iets anders verteld heeft, dan moet je vanaf nu die persoon niet meer geloven.

(thread verplaatst)

Arieh
23/06/07, 12:16
Dat treintje gaat trouwens met sl :D

Als je debian hebt kan je hem installeren met apt-get install sl.

ziqz
23/06/07, 13:21
Haha arieh nu is me dag weer goed, Treintje powerrrrrr hehe

de server draait CENTos, maar kan ik dan wel wat met die redhat? of zijn die commands anders?

phreak
23/06/07, 13:40
SSH = command line in linux, en dat is gewoon linux systeembeheer. Als iemand ander je iets anders verteld heeft, dan moet je vanaf nu die persoon niet meer geloven.

(thread verplaatst)


SSH != Command line in linux... SSH is een Secure Shell Server, waar je een secure sessie met je server kan opzetten om een shell omgeving te openen in een gedefinieerde shell omgeving (BASH, ZSH, CSG, KORN e.d.). Het beste kun je het vergelijken met je dos prompt, het is de niet grafische omgeving van je server, vaak ook de CLI genoemd (Command Line Interface).

Beste als je wat meer wilt weten, is gewoon wat boekjes in de winkel kopen over linux of wat documentatie afstruinen op tldp.org ..

Terzijde is mijn mening, dat je eerst moet leren met je server om te gaan, dan zo maar in het diepe te springen.

ziqz
23/06/07, 13:42
Jullie snappen het denk ik niet, de dedi is al lang in gebruik voor gamehosting, ik ben nu support medewerker, ik kan alles via cpanel maar ik wil het graag leren, de server word nu beheerd door mensen die het wel weten maar ik wil hun niet steeds alles vragen.

phreak
23/06/07, 14:05
Jullie snappen het denk ik niet, de dedi is al lang in gebruik voor gamehosting, ik ben nu support medewerker, ik kan alles via cpanel maar ik wil het graag leren, de server word nu beheerd door mensen die het wel weten maar ik wil hun niet steeds alles vragen.

Daarom zeg ik: www.tldp.org .. of http://nl.linux.org ..

Je kan dingen niet "zomaar" even gaan proberen op een productie server, iig is het niet aan te raden.

Triloxigen
23/06/07, 14:09
Jullie snappen het denk ik niet, de dedi is al lang in gebruik voor gamehosting, ik ben nu support medewerker, ik kan alles via cpanel maar ik wil het graag leren, de server word nu beheerd door mensen die het wel weten maar ik wil hun niet steeds alles vragen.
Ik hoop niet dat je dat gaat proberen in een live omgeving :o

phreak
23/06/07, 14:10
Ik hoop niet dat je dat gaat proberen in een live omgeving :o

Blijkbaar wel, anders zegt ie het niet..

Geert-Jan
23/06/07, 14:50
Jullie snappen het denk ik niet, de dedi is al lang in gebruik voor gamehosting, ik ben nu support medewerker, ik kan alles via cpanel maar ik wil het graag leren, de server word nu beheerd door mensen die het wel weten maar ik wil hun niet steeds alles vragen.

Wat we eigenlijk hier zeggen na aanleiding van jouw posts:: Probeer het allemaal maar eens uit, maar doe dat a.u.b. thuis op een test server / pc. Koop of zoek een rammelbak, een P3 is zelfs al voldoende, en installeer daar CentOS 4.3 een op.

Begin dan eens met online upgraden naar b.v. naar de laatste versie 4.5 zodat je kennis maakt met de vele functies van yum, test de dingen die je online zou willen doen en bekijk de resultaten....

bakkerl
23/06/07, 17:43
SSH = command line in linux, en dat is gewoon linux systeembeheer. Als iemand ander je iets anders verteld heeft, dan moet je vanaf nu die persoon niet meer geloven.

SSH != Command line in linux... SSH is een Secure Shell Server, waar je een secure sessie met je server kan opzetten om een shell omgeving te openen in een gedefinieerde shell omgeving (BASH, ZSH, CSG, KORN e.d.). Het beste kun je het vergelijken met je dos prompt, het is de niet grafische omgeving van je server, vaak ook de CLI genoemd (Command Line Interface).

SSH is het protocol. Het protocol is gemaakt om het verkeer tussen 2 devices beveiligd te laten verlopen. Met alles wat hier omheen kan zitten; authenticatie, authorizatie, encryptrie, decryptie, ..

Onder *nix en *bsd systemen is er vaak een sshd (ssh daemon) applicatie welke de serverkant verzorgt om deze beveiligde verbinding mogelijk te maken. Standaard onder de *nix en *bsd zorgt de sshd dat er de communicatie naar een shell gaat (BASH, ZSH, CSG, KORN e.d.), dit hoeft echter niet zo te zijn,
een ssh-services onder windows (windows variant van de ssh daemon) zal bijvoorbeeld een windows command line geven. Maak ook andere dingen kunnen mogenlijk zijn (kijk bijvoorbeeld maar op een APC7920 waar ssh als communicatie mogelijk is. Daar is de shell het menu om de apc te bedienen).

Op de *nix en *bsd is er ook een applicatie welke ssh heet. Dit is alleen een client applicatie welke met een ssh-daemon/service beveiligt kan communiceren. Ook voor windows zijn er commandline ssh.exe applicaties, maar vaak wordt hier putty.exe voor gebruikt.

Puur alleen SSH is dus het protocol. Beschreven in RFC4250, RFC4251, RFC4252, RFC4253 en RFC4254.

@Wonko:
Ben ik nu ongeloofwaardig geworden omdat ik wat anders zeg?

Blacky
23/06/07, 20:12
Oorspronkelijk geplaatst door wonko
SSH = command line in linux, en dat is gewoon linux systeembeheer. Als iemand ander je iets anders verteld heeft, dan moet je vanaf nu die persoon niet meer geloven
Kuch... volgens mij wordt het voor jou tijd voor een nieuw geloof.:)
SSH is wel commandline, maar niet per definitie linux systeembeheer. Gewone gebruikers kunnen ook via SSH toegang krijgen, zogenaamd shell access, wordt soms wel eens gedaan voor bijv. IRC admins, maar ook voor gewone gebruikers. Staat dus compleet los van wel of niet systeembeheerder zijn.

De uitleg van bakkerl is zeer goed wat dit betreft.

ziqz
23/06/07, 23:36
Is er iemand die ik op msn kan toevoegen die ik af en toe wat kan vragen?

wonko
24/06/07, 10:16
Aan iedereen die tot in detail wil treden over wat SSH wel of niet is (bakkerl komt idd met het beste antwoord daarop, het is een protocol), wil ik even vragen je in de situatie van de TS te zetten, en dan je antwoord te lezen, en kijken als je antwoord de TS verder brengt in zijn zoektocht.

De TS geeft duidelijk aan dat iemand hem gezegd heeft dat "putty" niet gelijk is aan de "command line" van linux.

Het gaat hier op wht om het helpen van gebruikers, niet het elkaar afstoefen met de extacte kennis. Als je dat wel wil doen over bvb SSH, start je maar een thread met als vraag "wat is ssh?".

En nu terug ontopic

phreak
24/06/07, 22:24
Kuch... volgens mij wordt het voor jou tijd voor een nieuw geloof.:)
SSH is wel commandline, maar niet per definitie linux systeembeheer. Gewone gebruikers kunnen ook via SSH toegang krijgen, zogenaamd shell access, wordt soms wel eens gedaan voor bijv. IRC admins, maar ook voor gewone gebruikers. Staat dus compleet los van wel of niet systeembeheerder zijn.

De uitleg van bakkerl is zeer goed wat dit betreft.

SSH is GEEN commandline, SSH -zoals netjes beschreven door bakkerl- is een protocol, ook te gebruiken bijv. voor xforwarding.

Blacky
25/06/07, 01:40
Hmmz... ik dacht dat de moderator net iets anders vroeg Phreak?
Ik schreef dat trouwens om het makkelijk te maken, want je kunt het vergelijken met commandline of console werken.
Alleen gebruik je het -protocol- ssh om er te komen. Men werkt immers niet protocol, men gebruikt protocollen.:)

@Wonko: De TS verder helpen is een goede zaak, had echter de indruk dat aan zijn vraag voldaan was gezien zijn sluitende vraag om een msn contact waar hij af en toen nog iets aan zou kunnen vragen?

wonko
25/06/07, 09:04
@blacky: de TS zit blijkbaar wel nog met vragen, want hij vraagt een directer kanaal om vragen te stellen en antwoorden te krijgen... Ik kan hem geen ongelijk geven dat hij een andere plaats opzoekt om geholpen te worden, het is te technisch geworden vermoed ik

crazycoder
25/06/07, 09:40
Is er iemand die ik op msn kan toevoegen die ik af en toe wat kan vragen?
Als je meer wil leren is het niet echt handig om iedere keer zaken aan anderen te moeten vragen.

Ik zie dat je uit Utrecht kom. Misschien is iets als dit: http://www.nllgg.nl/lzg_utrecht
iets voor jou?

BDigitinternetdiensten
25/06/07, 18:54
Ik start servers altijd met screen! als je daarna in de screen gaat kom je meteen in de console

Blacky
25/06/07, 21:04
Niet mijn topic, maar kun je dat iets precieser uitleggen bennyswht? Ik weet niet wat screen! is en hoe je dat start met servers.
Normaliter start ik ze met /etc/rc.d/init.d/httpd start (bij losse opstarten anders via services) maar hoe moet je dat doen met screen dan? Of is dat als je KDE of zoiets gebruikt?

@TS: Kijk ook eens op deze link, een Belgische site, maar er is een hoop Nederlandstalige uitleg over Linux te vinden:
http://www.bartendavid.be/

Kenneth
25/06/07, 21:35
screen is een handige tool om een sessie in background te draaien die je laten weer terug haald.. voor HTTP is dat niet nuttig, maar voor gameservers wel.

Genoeg tutorial op google erover te vinden :D

ziqz
25/06/07, 21:45
@wonko dankje voor de bijsturing van het topic, merk dat het nu iets makkelijker word, en @ de andere, screen?! en met 1 woord kan je op google geen tut's vinden..

phreak
25/06/07, 21:56
ziqz: apt-get install screen && man screen .. (aannemende dat je laatst op irc vertelde dat je een debian-like distro gebruikte)

Screen is meerdere tty's in 1 sessie, je kunt er van detachen om het in de background te laten draaien, en ook weer reattachen.

ziqz
25/06/07, 23:43
Technische Vragen van Beginners >


detachen?

tty?

heeft iemand een goeie site met MAN alleen dan in NL? ( kan wel engels maar sommige termen zijn echt lastig..

de linux readme heb ik wel, ben ik druk mee bezig



detach lijkt me trouwens loskoppelen soort 2de desktop maar wat is tty?

wonko
25/06/07, 23:57
"detachen" is "afkoppelen", wat in de context van 'screen' zoveel betekent als het loskoppelen van de lopende sessie (die dan in het 'ijle' zweeft), en die je later terug kan aankoppelen... Je kan het een beetje zien als een computer waarvan je de monitor afkoppelt (de schermkaart blijft beeld geven, en wat er bezig was blijft lopen...), en die je later terug kan aankoppelen, en je kan verdergaan waar je was.

Screen kan meer dan dit (meerdere "monitors", met meerderen op 1 werken/kijken,...), zie de manpages hiervoor.

Manpages in het nederlands zullen niet eenvoudig te vinden zijn, je zal je engels moeten bijschaven...

ziqz
26/06/07, 00:23
hm ok, dan ga ik de engelse wel leren,
maar wat is het voordeel van screen dan ?

wonko
26/06/07, 07:42
gameservers zijn meestal niet geprogrammeerd om als "daemon" te lopen, zoals een webserver of een mailserver, maar zijn meestal gewone applicaties. Wanneer je deze start, en je verbreekt je verbinding met de linux-machine (door bvb putty af te sluiten), zou je gameserver die loopt op de linuxserver ook stoppen.

Screen zorgt ervoor dat het gameserver-programma denkt dat hij altijd verbonden is met een "tty" (denk 'putty'), zelfs al ben je zelf niet ingelogd (als je screen dus "in het ijle" zweeft, ofte "detached" is).

vaplu
27/06/07, 11:56
gameservers zijn meestal niet geprogrammeerd om als "daemon" te lopen, zoals een webserver of een mailserver, maar zijn meestal gewone applicaties. Wanneer je deze start, en je verbreekt je verbinding met de linux-machine (door bvb putty af te sluiten), zou je gameserver die loopt op de linuxserver ook stoppen.

Screen zorgt ervoor dat het gameserver-programma denkt dat hij altijd verbonden is met een "tty" (denk 'putty'), zelfs al ben je zelf niet ingelogd (als je screen dus "in het ijle" zweeft, ofte "detached" is).

Je zou ook 'nohup <applicatie> &' kunnen gebruiken. Er wordt dan een file "nohup.out" gecreëert die de output bevat die je normaal op je terminal te zien krijgt. Na het commando kom je terug op de prompt en kun je eventueel de output volgen met 'tail -f nohupout'. Je kunt uitloggen zonder dat je applicatie afsluit.

Screen heeft wel als voordeel dat, wanneer je remote via (bijvoorbeeld) SSH werkt, je toch meerdere terminals kan simuleren zonder dat je vaker hoeft in te loggen.

Screen heeft als nadeel dat het in sommige Virtual Guests niet goed functioneerd (bijvoorbeeld in Linux-Vserver).

ziqz
28/06/07, 16:20
enfin, Heel fijn dat jullie alles uitleggen, helaas zal je me toch echt als een "noobie" moeten zien en het iets makkelijker maken.
Ook merkte ik nogal irritatie in het WHT channel, zijn er mensen die gewoon effe willen helpen? ik heb VNC ( soort remote desktop ) en zou het fijn vinden als iemand gewoon effe laat zien hoe het moet. Heb al allerlei handleidingen geprobeerd maar het is toch lastiger als ik dacht..

Geert-Jan
28/06/07, 17:35
enfin, Heel fijn dat jullie alles uitleggen, helaas zal je me toch echt als een "noobie" moeten zien en het iets makkelijker maken.
Ook merkte ik nogal irritatie in het WHT channel, zijn er mensen die gewoon effe willen helpen? ik heb VNC ( soort remote desktop ) en zou het fijn vinden als iemand gewoon effe laat zien hoe het moet. Heb al allerlei handleidingen geprobeerd maar het is toch lastiger als ik dacht..

Niks VNC of remote desktop. Ga dat a.u.b. niet doen op een productieserver. Putty commands opzoeken en als je snel wat wilt zoeken kun je nog WinSCP er langs gebruiken.
Iederen wil je best wel een shop in de goede richting geven, maar wat is bij jou ff laten zien hoe het met?? Er is zoveel om te laten zien.....

MMaI
09/07/07, 02:44
screen kan gewoon installed worden door in jouw geval (centOS stond er eerder )
door in command line yum install screen te typen
start nu vanaf de basis een nieuwe instantie van screen door simpelweg screen te typen
binnen deze omgeving kun je nu applicaties starten/commando's ingeven binnen een aparte command line, om even terug te gaan naar startscherm type je [ctrl]+[a] en dan [d].
om nu terug te keren naar een instantie die je al had type je even: screen -r
nu zie je een lijst met alle screen instanties
type nu screen -r [naam of nummer van proces] om terug te keren in dit screen
met een enkele exit sluit je deze screen

mocht je verder vragen hebben, stuur even een PM voor msn/verdere hulp

ziqz
11/07/07, 19:13
Niks VNC of remote desktop. Ga dat a.u.b. niet doen op een productieserver. Putty commands opzoeken en als je snel wat wilt zoeken kun je nog WinSCP er langs gebruiken.
Iederen wil je best wel een shop in de goede richting geven, maar wat is bij jou ff laten zien hoe het met?? Er is zoveel om te laten zien.....


Dat doe ik ook niet, ik heb een VMware opgezet met debian.