PDA

Bekijk Volledige Versie : meerdere ip's waarom?



s8ten
19/06/07, 16:17
ik ben nieuw in het colocation hosting gebeuren en ben me nog aan het orienteren. Maar ik zie dat veel servers dus 2 netwerkkaarten hebben( ik heb er zelf ook een server gekocht 1u met 2 netwerkkaarten) maar nu zie ik bij veel aanbiedingen dat men meerder ip's krijgt. Nu is mijn vraag simpel waarom en hoe werkt dat want een netwerkkaart kan toch maar 1 ip aan? Meschien is dit beetje domme/simpele vraag mee heey je moet ergens beginnen he:)

SF-Jeroen
19/06/07, 16:18
De tweede wordt vaak gebruikt voor interne diensten, zoals backup

En zeg dat je VPS of Gameservers wil aanbieden wil je meerdere Ips op 1 server hebben

Bento
19/06/07, 16:22
Een NIC kan meerdere IP adressen hebben.

s8ten
19/06/07, 16:30
o okay heb je meschien wat meer informatie daar over? ik werk met win2003

Paulewk
19/06/07, 16:32
properties van je NIC -> TCP/IP -> advanced -> en woeps, daar kan je meer IP's adden.

hrodenburg
19/06/07, 16:33
Bij je netwerkinstellingen (properties van de kaart) even op advanced klikken. Daar kun je meerdere ip's instellen.

s8ten
19/06/07, 16:34
hehe okay bedankt zo leer ik toch nog iedere dag bij :)

groenleer
20/06/07, 08:20
Let even op als je meerdere ip's krijgt.

Sommige provider maken gebruik van VLAN's en zetten je in een subnet weg.
Afhankelijk van hun rekenmanier voor ip adressen kan je tot 3 ip-adressen verliezen.
Het is daarom belangrijk om te weten hoeveel je er effectief zelf kunt gebruiken.

Bovenstaande is vaak van toepassing wanneer je grotere ip-blokken krijgt (Zeg 16+ adressen)

Technotop
20/06/07, 10:34
Let even op als je meerdere ip's krijgt.

Sommige provider maken gebruik van VLAN's en zetten je in een subnet weg.
Afhankelijk van hun rekenmanier voor ip adressen kan je tot 3 ip-adressen verliezen.
Het is daarom belangrijk om te weten hoeveel je er effectief zelf kunt gebruiken.

Bovenstaande is vaak van toepassing wanneer je grotere ip-blokken krijgt (Zeg 16+ adressen)

Dit is nog wel een discussie waard, wanneer maak je nu een subnet aan. Wij hebben zelf een netwerk draaien, maar om iedere klant nu een /29 subnet te geven is gewoon zonde van de IP's. Bij ieder subnet gooi je 3 stuks weg, 1 voor network, 1 voor gateway en nog 1 voor broadcast.

Bij een /28 is het de moeite waard, echter bij een /29 gooi je bijna de helft aan IP's weg.

groenleer
20/06/07, 12:35
Dat klopt, ik ga er ook van uit dat je daar pas mee begint op het moment dat je een /28 afgeeft naar de klant.

In dat geval houd de klant effectief 13 ip adressen over.
Daarom ook mijn opmerking dat het van toepassing is bij grotere ip blokken.

De discussie waarom je het wel of niet zou doen is er een die je praktisch niet gewonnen krijgt. Voor alles zijn namelijk geode voors en tegens te vinden.
Echter je wordt niet blij als je voor een /30 of /29 een subnet aan moet maken.

Een discussie overigens die ook niet in dit topic thuis hoort.
Zelf zou ik het zoals ik al aangeef, alleen bij grotere blokken gaan doen. Het maakt gewoon de scheiding tussen verschillende klanten duidelijker, en het geeft de mogelijkheid om op de router alleen het verkeer van/naar het internet te meten zonder dat het verkeer van elke server gemeten word.

Echter is dit alleen nuttig voor de wat grotere klanten, met een paar eigen servers.

LeaseWeb
20/06/07, 22:03
Bij LeaseWeb zijn 5 IP adressen uit een subnet niet bruikbaar voor servers.

1. netwerk
-- bruikbare adressen --
2. router1
3. router2
4. HSRP adres (of VRRP)
5. broadcast

Dat is bij elke provider die redundant routers heeft.

groenleer
21/06/07, 08:09
Inderdaad,

de HSRP/VRRP setup vergeten te vermelden.
Kost inderdaad tenminste 2 extra ip's die de klant 'kwijt raakt'.

flashbanger
21/06/07, 09:46
ik ben nieuw in het colocation hosting gebeuren en ben me nog aan het orienteren. Maar ik zie dat veel servers dus 2 netwerkkaarten hebben( ik heb er zelf ook een server gekocht 1u met 2 netwerkkaarten) maar nu zie ik bij veel aanbiedingen dat men meerder ip's krijgt. Nu is mijn vraag simpel waarom en hoe werkt dat want een netwerkkaart kan toch maar 1 ip aan? Meschien is dit beetje domme/simpele vraag mee heey je moet ergens beginnen he:)

Als je meerdere ip's heb heb je ook de mogelijkheid om SLL certificaten te gebruiken.