PDA

Bekijk Volledige Versie : Thin client netwerk opzetten



timmy
18/06/07, 11:58
Hoi,

Ik geen ervaring met thin clients
maar ik overweeg serieus toch een netwerk op te zetten
omdat er voor zo'n 7-10 mensen werkplekken
ingericht moeten worden.

I.p.v. 10 pc's te kopen en XP te installeren
en updaten dacht ik dat het wel handig is
als je dit kan opvangen door 1 server.

Echter vraag ik mij het volgende af:
- is dit makkelijk te realiseren (stabiliteit en configuratief)
- wat is handiger windows of Linux? (de bedoeling is voor web editors, firefox)
- kan de server/thin client invoer taal wijzigen? Niet alleen Nederlands maar ook bijv. chinees?

Ik heb nu een AMD 1300, 512Mb die ik ervoor wil gaan
gebruiken. Deze PC staat dan lokaal en alle thin clients moeten
wel het Internet op kunnen...

Iemand een goed advies?

SF-Jeroen
18/06/07, 12:13
Ik heb nu een AMD 1300, 512Mb die ik ervoor wil gaan
gebruiken. Deze PC staat dan lokaal en alle thin clients moeten
wel het Internet op kunnen...

Die PC is veels te langzaam als server, en qua internet, je geeft alle clients een netwerkverbinding met de server, en de server heeft een internetverbinding

GlobalServe
18/06/07, 12:15
Alles is mogelijk via een tin client, juist zou ik de specs van de server toch maar eens nazien.

Een terminal server heeft namelijk toch wat geheugen en cpu kracht nodig.

Swiftway-UK
18/06/07, 12:22
Ik heb een ander idee voor je.
Op ons kantoor is ruimte een issue, daarnaast is warmte een issue in de zomer. (ondanks airco) Daarom hebben we voor medewerkers die licht werk verrichten (administratie, support) een speciale setup:

Een machine inrichten met Linux
4 videokaarten erin
USB HUBS voor keyboard en muis

Op een machine werken dus 4 personen, met eigen keyboard, muis en monitor en natuurlijk een eigen werkomgeving.

Voordelen:

- Ruimte besparing
- Stroombesparing
- Minder warmte

Nadelen:

Indien 1 machine stukgaat, ligt het werk van 4 medewerkers stil.

In zo een oplossing raad ik je dus aan om tenminste een reservemachine te hebben en regelmatig backups te maken.

AlexanderOnline
18/06/07, 12:38
Je moet de laatste computable eens lezen! Daar staat een uitgebreide thin client test in, ook met verschillende OS-en.

Arjen @ ARKOis
18/06/07, 13:05
De laatste NetOpus staat een nog grotere test in, van alle fabrikanten en hun service.
Slim om daar eens in te kijken.

timmy
18/06/07, 13:38
Een machine inrichten met Linux
4 videokaarten erin
USB HUBS voor keyboard en muis


klinkt interessant, maar 4 video kaarten :/
de dozen van tegenwoordig hebben toch allemaal AGP?
en daar zit er maar 1 van in...

en over welke Linux distributie heb je dan? Met Centos
ben ik wel bekend...
en ik ga ervan uit dat ze alle vier over 1 Lan kabel gaan, right?

Ps. kan je dan ook meerder talen invoeren?

VinceSTM
18/06/07, 13:40
Wij hebben een thin client opstelling met 8 medewerkers die allemaal licht administratief werk verrichten. 1 Terminal server met P4 3.4 GHz erin met 4 GB aan geheugen een gaan met die banaan. Indien gewenst kan ik wel wat stats tonen over het gebruik van het geheugen en processor

Swiftway-UK
18/06/07, 13:52
klinkt interessant, maar 4 video kaarten :/
de dozen van tegenwoordig hebben toch allemaal AGP?
en daar zit er maar 1 van in...

PCI kaarten zijn nog te koop, geen probleem.




en over welke Linux distributie heb je dan? Met Centos
ben ik wel bekend...

Fedora, maar met Centos werkt het ook prima.



en ik ga ervan uit dat ze alle vier over 1 Lan kabel gaan, right?
Ps. kan je dan ook meerder talen invoeren?

Ze gaan allemaal over een LAN natuurlijk, maar dat moet geen probleem zijn lijkt me. Meerdere talen is geen probleem, iedereen heeft zijn eigen bureaublad en login/pass

GlennMatthys
18/06/07, 14:51
Bij SLI moederborden heb je automatisch twee 16X PCI-Express sloten, maar die kunnen ook gewoon onafhankelijk werken: daar kan je dus al twee videokaarten insteken. Als je dan nog deze twee videokaarten koopt met twee DVI uitgangen, dan kan je 4 monitoren aansluiten. Wel opletten met de goedkopere dual-head kaartjes: die kunnen meestal geen twee beeldschermen apart aansturen.

timmy
18/06/07, 15:57
Bij SLI moederborden heb je automatisch twee 16X PCI-Express sloten, maar die kunnen ook gewoon onafhankelijk werken: daar kan je dus al twee videokaarten insteken. Als je dan nog deze twee videokaarten koopt met twee DVI uitgangen, dan kan je 4 monitoren aansluiten. Wel opletten met de goedkopere dual-head kaartjes: die kunnen meestal geen twee beeldschermen apart aansturen.

hou dit dan in dat je zelfs onder XP pro. 4 gebruikers simultaat kan laten werken...
of doel je dan op linux?!

1ms
18/06/07, 16:07
Bij min Vrom werkt iedereen op een thin client.

Daar hebben ze het zo ingericht:

Iedereen logt rechstreeks op de server in. Krijgt dus de desktop van de server te zien. (iedereen heeft uiteraard wel een eigen desktop) En op die desktop staan de benodigde programma`s. Verder kan er niet, maar dan ook niets veranderd worden of worden ingseteld. Maar dat is natuurlijk aan te passen.

GlennMatthys
18/06/07, 16:13
hou dit dan in dat je zelf onder XP pro. 4 gebruikers simultaat kan laten werken...
of doel je dan op linux?!

Ik had het inderdaad over linux. Of dit met windows kan weet ik niet.

timmy
18/06/07, 16:47
Ik had het inderdaad over linux. Of dit met windows kan weet ik niet.

Ik heb me vergist het is een een AMD 3000+ Sempron Processor
en
LEMEL LM-MN61S-M/AM2 Geforce 6100 moederbord

ik gebruik nu de video kaart van het moederbord
en heb nog 1 AGP en 2 PCI sloten over...
Zou je hier dus 3 extra video kaarten kunnen in prikken?

en herkent linux deze dan automatisch
of moet er nog het een en ander geinstalleerd en geconfigureerd worden?!

Cheerz 2ya all!


Bij SLI moederborden heb je automatisch twee 16X PCI-Express sloten, maar die kunnen ook gewoon onafhankelijk werken: daar kan je dus al twee videokaarten insteken. Als je dan nog deze twee videokaarten koopt met twee DVI uitgangen, dan kan je 4 monitoren aansluiten. Wel opletten met de goedkopere dual-head kaartjes: die kunnen meestal geen twee beeldschermen apart aansturen.

ik zie trouwens dat er 1 PCI x16 express slot in zit (en geen AGP dus)
zou ik dan 3 Monitoren erop aan zou kunnen sluiten
(inclusief de DVI uitgang op het moederbord) ?

groenleer
19/06/07, 10:11
Bij min Vrom werkt iedereen op een thin client.

Daar hebben ze het zo ingericht:

Iedereen logt rechstreeks op de server in. Krijgt dus de desktop van de server te zien. (iedereen heeft uiteraard wel een eigen desktop) En op die desktop staan de benodigde programma`s. Verder kan er niet, maar dan ook niets veranderd worden of worden ingseteld. Maar dat is natuurlijk aan te passen.

Dat is niet correct.

Bij het ministerie van vrom werken een groot aantal mensen inderdaad via ThinClients. Echter niet allemaal.
Kan je geen cijfers geven over de belasting van de servers, helaas.

GlennMatthys
19/06/07, 14:04
*knip*

ik zie trouwens dat er 1 PCI x16 express slot in zit (en geen AGP dus)
zou ik dan 3 Monitoren erop aan zou kunnen sluiten
(inclusief de DVI uitgang op het moederbord) ?

Dat is in principe mogelijk maar hiervoor moet het moederbord BIOS ondersteuning voor hebben. Bij veel BIOS'en is het namelijk zo dat ze de onboard grafische kaart permanent uitschakelen als er een externe grafische kaart (AGP of PCI-Express) aangesloten wordt.

1ms
19/06/07, 15:48
Dat is niet correct.

Bij het ministerie van vrom werken een groot aantal mensen inderdaad via ThinClients. Echter niet allemaal.
Kan je geen cijfers geven over de belasting van de servers, helaas.

Bedankt, voor de info.
Ben een keer met mijn vader naar vrom geweest en wat ik toen zag staan waren tinclients. Vandaar mijn reactie :)

Ik zal de volgende keer dat ik daar ben eens informeren over de serverbelasting. Ken de ict afdeling daar wel namelijk :)

timmy
20/06/07, 06:53
het is mooi om te horen waar de belasting centen zo al naar toe gaan :)

maar ik zou graag iets meer willen horen over
linux met 1 PC met daar aan 4 gebruikers
die onafhankelijk maar gelijktijding op dit 1 systeem
werken.

Dedecteert Linux de Grafische kaart(en) automatisch?
en hoe zet ik de 4 extra gebruikers op?

Ik werk met Centos 5.

Cheerz
Tim

groenleer
20/06/07, 09:10
Bedankt, voor de info.
Ben een keer met mijn vader naar vrom geweest en wat ik toen zag staan waren tinclients. Vandaar mijn reactie :)

Ik zal de volgende keer dat ik daar ben eens informeren over de serverbelasting. Ken de ict afdeling daar wel namelijk :)

Ik weet niet of PinkRoccade/Gettronics daar informatie over wil afgeven naar buitenstaanders.

Vanuit mijn vorige werkgever (Telindus) hebben we daar netwerk beheer gedaan voor o.a. Versatel.

gjtje
20/06/07, 09:51
Belasting van de server hangt nog al af van wat er mee gebeurd, en wat de server is. ;) Bij eenvoudig gebruik zal ram vaak een bottle neck zijn, je kan 30 MS Office gebruikers op een enkele Xeon zetten terwijl het CPU gebruik nog geen 10% is, ze gebruiken echter wel 40MB ram per stuk, bij zwaardere applicaties gaan CPU en IO tellen.

Bedenk ook hoe je de software distributie gaat doen, hoe ga je rechten geven op bepaalde pakketten, hoe ga je het start menu opbouwen (dit geldt voor zowel een linux als Windows omgeving), hoe zorg je er voor dat mensen het systeem niet bevuilen met eigen mee gebrachte meuk als iTunes of andere virussen. ;)

Bij de keuze welk platform je voor de server wilt zal de ondersteunde software leading zijn. Je hebt vrij weinig aan een linux terminal server als men Visual Studio nodig heeft, andersom zullen programma's als kdevelop niet echt lekker draaien op Windows.
Vergeet ook niet dat applicaties die spullen moeten compileren meestal geen rekening houden met het feit dat ze op een terminal server zitten. Natuurlijk compileert het wel snel maar de andere gebruikers zullen iets minder blij zijn wanneer een gebruiker even een groot project compileert en alle cpu kracht naar zich toe trekt. Hier zijn oplossingen voor echter die wil je niet achteraf in je systeem prutsen.

De keuze voor de clients is ook afhankelijk van wat ze moeten ondersteunen. Hoe ga je om met printer redirection, is er misschien randapparatuur die moeilijk kan doen (tablets of pda's bijv)

Oftewel, bedenk vooraf goed aan welke requirements het systeem moet voldoen en zoek daar een passende oplossing bij, zomaar in het wilde weg oplossing schieten op een vraag is vrij zinloos.

breun
21/06/07, 18:08
Als je een kant-en-klare LTSP (Linux Terminal Server Project) distributie zoekt kan ik je K12LTSP aanraden. Er is een versie gebaseerd op Fedora en een EL versie gebaseerd op CentOS. Zorg voor een flinke bak RAM! Voor vragen moet je op de K12OSN mailinglist of #ltsp op irc.freenode.net zijn.