PDA

Bekijk Volledige Versie : [php] Operation not permitted



Freakingme
17/06/07, 15:54
ey,

Ik heb een scriptje in /var/www/. De directory /home/username/ bestaat al. Toch blijf ik maffe errors krijgen:


<?php
chown('/home/'.$args['username'].'/','root'); // Geeft: 'Operation not permitted
chown('/home/'.$args['username'],'root'); // Geeft: 'Operation not permitted
mkdir('/home/'.$args['username'].'/public_html',0600); // Geeft: permission denied
mkdir('/home/'.$args['username'].'/public_html/',0600); // Geeft: Operation not permitted
mkdir('/home/'.$args['username'].'/public_html',0777); // geeft: 'permission denied
?>

Het script draait als root, en ik snap er helemaal niets meer van...

iemand enig idee hoe ik een dir kan aanmaken in in /home/username/ ?

Deimos
17/06/07, 16:12
Safe mode staat aan / uit?
Wat geeft:
echo posix_getuid();

Freakingme
17/06/07, 16:28
Safe mode staat uit. Er zijn geen openbasedir restricties. En het script draait als root.

Het blijkt dus dat php het nodig vind dat de user expliciete schrijfrechten nodig heeft. Waardoor het pas werkte toen ik die map (/home/username/) chmodde met 777.

/bin/mkdir is kennelijk duidelijk slimmer dan dat. Want die had door dat root het probeerde, en die negeerde gewoon de user/schrijfrechten, en deed het zonder verder problemen.

Problem solved dus.

Het blijkt dus dat php het nodig vind dat de user expliciete schrijfrechten nodig heeft. Waardoor het pas werkte toen ik die map (/home/username/) chmodde met 777.

/bin/mkdir is kennelijk slimmer dan dat. Want die had door dat root het probeerde, en die negeerde gewoon de user/schrijfrechten, en deed het zonder verder problemen.

Problem solved dus.