PDA

Bekijk Volledige Versie : Server fps/ping



Maurice79
15/06/07, 18:31
Beste game server providers,

Ik ben al ruim anderhalf jaar actief met Counter-Strike 1.6 game servers en heb ook al bij verschillende providers een game server gehuurd of heb er rcon rechten op. Hierdoor valt mij op dat wanneer de server geen stabiele FPS heeft (drops tot onder de 50) de speler ping een stuk hoger ligt als servers waarbij de FPS bijvoorbeeld niet onder de 250 komt. Bij mijn weten word de server FPS beïnvloed door de sys_ticrate command. Standaard is deze waarde 100 en wil je bijvoorbeeld 1000 server FPS halen moet je de server gaan boosten, bij linux kan je dat doen dmv de ingebouwde HLDS booster (-pingboost commands 1 t/m 3).

Bij daan0r.nl bijvoorbeeld op een boosted CS1.6 server heb ik de FPS nog niet onder de 250 gezien en een FPS tussen de 500 en 1000 is eerder standaard als uitzondering wat de server dan ook een bijzonder lage en stabiele ping bij de spelers geeft. Je kunt hier dus spreken dat deze server minimaal een stabiele FPS van 250 heeft wat overigens meer dan genoeg is en ik bijzonder geweldig tot zelfs uniek vind.

Bij verschillende andere game server providers waarbij ik dezelfde net en systeem rates hanteer als daan0r.nl doet zie ik toch server FPS drops tot onder de 50 wat ik toch wel jammer vind. Dit resulteert dan ook in een hogere ping bij de spelers.

Nu komt mijn vraag of deze server FPS drops beïnvloed worden door het netwerk waar de server gebruikt van maakt of het systeem (hardware kwaliteit of configuratie).

Op mijn eigen dedicated server(AMD2 2X 4200+, 2048MB) waar ik enkel een CS1.6 server op host en al alle net en systeem rates heb geprobeerd heb ik server FPS drops tot onder de 50 en ben eigenlijk wel wat jalours op de kwaliteit wat daan0r.nl levert.


Alvast bedankt,

Maurice

Bento
15/06/07, 20:20
kernel op 1000hz zetten
sys_ticrate 1000
klaar

Maurice79
15/06/07, 23:15
kernel op 1000hz zetten
sys_ticrate 1000
klaar

Kernel 2.6 gebruik ik maar weet eigenlijk niet of deze op 1000hz staat of werkt maar verwacht het wel, iemand enig idee hoe ik dat kan controleren? Overigens haalt mijn server de 1000 FPS wel op een vrijwel lege server (vandaar dat ik ook verwacht dat de kernel op 1000hz werkt) maar zodra er bijvoorbeeld 20 spelers in zitten valt de server FPS terug tot onder de 50 en stijgen de pings.

edit: Wat ik nu ga zeggen is een gok, ik weet dat bijvoorbeeld daan0r.nl een sys_ticrate van 1375 hanteren op hun servers zou de kernel dan ook niet hoger als 1000hz moeten zijn?

rensariens
16/06/07, 02:14
Nee dat hoeft niet, als jij je kernel nooit zelf gecompileerd heb, maar wel 2.6 draait, zal je huidige kernel zeer waarschijnlijk op 250hz lopen. Even recompilen met 1000 dus :)

Maurice79
16/06/07, 02:45
Nee dat hoeft niet, als jij je kernel nooit zelf gecompileerd heb, maar wel 2.6 draait, zal je huidige kernel zeer waarschijnlijk op 250hz lopen. Even recompilen met 1000 dus :)

Ik dacht dat kernel 2.6 standaard op 1000hz werkt en omdat de server wel 1000 FPS kan halen neem ik aan dat de kernel ook inderdaad op 1000hz werkt. Als de kernel bijvoorbeeld maar 250hz was zou de server ook maar 250 FPS kunen halen omdat het systeem niet meer berekeningen per seconde kan maken. Vergeef me als ik dit fout heb maar dit is mijn logische denkwijze.

rensariens
16/06/07, 10:29
Ik dacht dat kernel 2.6 standaard op 1000hz werkt en omdat de server wel 1000 FPS kan halen neem ik aan dat de kernel ook inderdaad op 1000hz werkt. Als de kernel bijvoorbeeld maar 250hz was zou de server ook maar 250 FPS kunen halen omdat het systeem niet meer berekeningen per seconde kan maken. Vergeef me als ik dit fout heb maar dit is mijn logische denkwijze.
Het klink misschien logisch maar het is helaas niet zo :)
2.6 draait standaard 250hz.

Bento
16/06/07, 13:54
Je gaat natuurlijk nooit 1000 fps halen op een server waar 20 man op zit.

Maurice79
16/06/07, 16:15
Het klink misschien logisch maar het is helaas niet zo :)
2.6 draait standaard 250hz.
Interessant! weet iemand hoe je de huidige hertz waar je kernel mee werkt kan opzoeken?


Je gaat natuurlijk nooit 1000 fps halen op een server waar 20 man op zit.
Klopt! Een stabiele 1000 FPS niet nee maar dat is ook niet mijn doel, mijn doel is om een stabiele 250 FPS te halen.

swedendedicated
16/06/07, 16:37
Ik snap niet de samenhang tussen ping en tickrate. Lijkt me sterk dat een spelers ping beïnvloed wordt als hij een lage FPS heeft. Tevens is een in-game ping niet accuraat. Dus eigenlijk blijft je ping gewoon hetzelf maar, omdat de server moeite heeft met een hoog tickrate, krijg je een hogere ping (server side ping) TOCH????

rensariens
16/06/07, 16:44
Ik snap niet de samenhang tussen ping en tickrate. Lijkt me sterk dat een spelers ping beïnvloed wordt als hij een lage FPS heeft. Tevens is een in-game ping niet accuraat. Dus eigenlijk blijft je ping gewoon hetzelf maar, omdat de server moeite heeft met een hoog tickrate, krijg je een hogere ping (server side ping) TOCH????

Pings ingame wordt vaak ook rekening gehouden met hoe snel de server reageert (inclusief de tijd om de benodigde berekeningen uit te voeren, dus niet alleen RTT), de tickrate speelt hier dus zeker een rol in.

Maurice79
16/06/07, 16:54
Ik snap niet de samenhang tussen ping en tickrate. Lijkt me sterk dat een spelers ping beïnvloed wordt als hij een lage FPS heeft.Stel jij speelt het cpel CS met maar 20 FPS dan kan je jezelf ook maar 20 keer per seconde updaten bij de server omdat je niet meer informatie hebt om te versturen.


Tevens is een in-game ping niet accuraat. Dus eigenlijk blijft je ping gewoon hetzelf maar, omdat de server moeite heeft met een hoog tickrate, krijg je een hogere ping (server side ping) TOCH????Hoe lager de server FPS is des te hoger de server ping is en als de server FPS bijvoorbeeld onder de 50 komt kunnen de spelers zich ook nog maar 50 keer per seconde updaten wat ook nog eens een verhoogde ping/latency tussen de server en de spelers geeft. Vandaar dat ik zoveel waarde hecht aan een stabiele 250 server FPS.

daanl
16/06/07, 18:50
Interessant! weet iemand hoe je de huidige hertz waar je kernel mee werkt kan opzoeken?


Klopt! Een stabiele 1000 FPS niet nee maar dat is ook niet mijn doel, mijn doel is om een stabiele 250 FPS te halen.

Leuk om te lezen dat er positief beeld is van onze kwaliteit. Wij draaien op onze huidige gameservers volgende configuratie:

Behuizing: Tyan
Moederbord: Tyan Thunder K8S Pro
Processor(s): AMD Opteron 246 2 GHz (2x)
Geheugen: 1 GB PC3200 400 Mhz (4x)
Harde schijven: Sata 120 GB (4x)

Linux BMW 2.6.8-12-amd64-k8-smp #1 SMP Tue Dec 5 23:23:41 UTC 2006 x86_64 GNU/Linux

Wij hebben geen kernel gecomplied ook draaien wij maximaal 6 game servers per server

MikeN
16/06/07, 19:30
Het klink misschien logisch maar het is helaas niet zo :)
2.6 draait standaard 250hz.
Ook pas sinds .15 ofzo.

Als je echt wilt boosten gewoon HZ op 2000 of 3000 knallen en nog wat andere tweaks aan je kernel doen en dan cs draaien met pingboost 2 of 3 (3 heb je eigenlijk wel nodig voor fps > 500, maar kan ongewenste effecten geven (tijd die sneller loopt enzo))

rensariens
17/06/07, 16:57
Ook pas sinds .15 ofzo.

Als je echt wilt boosten gewoon HZ op 2000 of 3000 knallen en nog wat andere tweaks aan je kernel doen en dan cs draaien met pingboost 2 of 3 (3 heb je eigenlijk wel nodig voor fps > 500, maar kan ongewenste effecten geven (tijd die sneller loopt enzo))

Mijn ervaring is dat 1000hz voldoende is, met een pingboost van 3 loopt het dan als een zonnetje :)

MikeN
17/06/07, 17:17
Mja, hangt af van hoeveel servers je op een bak draait (wat weer van je hardware afhangt)

Maurice79
17/06/07, 18:40
Mijn ervaring is dat 1000hz voldoende is, met een pingboost van 3 loopt het dan als een zonnetje :)

Bedankt voor de informatie! Maar zou het zonnetje niet nog zonniger zijn met bijvoorbeeld 3000 HZ? Alleen een game server draait op die AMD2 2X 4200+ 2048MB server.