PDA

Bekijk Volledige Versie : Serververhuizing van tweakers



Magus
15/06/07, 13:15
Zo te zien gaan ze bij tweakers weer met servers slepen:


Gedurende de afgelopen drie jaar werd Tweakers.net vanuit het Redbus-​data-​center van True naar onze users gestuurd. Inmiddels is ons rack daar uit zijn voegen gegroeid. Een grondige reorganisatie dringt zich aan en om allerlei praktische redenen is een verhuizing naar een andere ruimte zinvol.

In deze feature van het serverbeheer bieden we een blik achter de schermen van de aanstaande upgrade van ons serverpark en de bijhorende verplaatsing ervan naar een nieuw datacentrum.

Ze hebben er enkele pagina's met foto's en tekst over neergezet:

http://pro.tweakers.net/reviews/698/1

IT-worX
15/06/07, 13:31
*kwijl* :D
Leuk projectje :D

Server00
15/06/07, 13:51
Woei daar is TZ dus niks bij :)

Magus
15/06/07, 13:51
Ja ziet er goed uit :) Mooie upgrade voor twiekers. Enne, gratis koffie :)

Hoop wel dat ze eraan denken de servers eerst een uurtje uit te laten staan voordat ze daadwerkelijk die dingen uit het rack gaan trekken. Scheelt een hoop harddisk schades vermoedt ik.

Ze gaan ook foto's maken tijdens de verhuizing. Da's altijd leuk om te bekijken!

wutr
15/06/07, 13:59
Zeker weer een mooi project van tweakers! En wat een heerlijke hardware komt erbij:W:

Server00
15/06/07, 14:16
Ja ziet er goed uit :) Mooie upgrade voor twiekers. Enne, gratis koffie :)

Hoop wel dat ze eraan denken de servers eerst een uurtje uit te laten staan voordat ze daadwerkelijk die dingen uit het rack gaan trekken. Scheelt een hoop harddisk schades vermoedt ik.

Ze gaan ook foto's maken tijdens de verhuizing. Da's altijd leuk om te bekijken!

Ben zelf ook benieuwd naar de foto;s van de verhuizing :)

eMiz0r
15/06/07, 14:42
Hoop wel dat ze eraan denken de servers eerst een uurtje uit te laten staan voordat ze daadwerkelijk die dingen uit het rack gaan trekken. Scheelt een hoop harddisk schades vermoedt ik.

Dat is wel vaker geroepen. Waarom zouden harde schijven na een uurtje niks doen ineens niet stuk gaan tijdens het vervoeren?

FreshLife
15/06/07, 14:45
Ik vraag me eigenlijk iets af, als iemand daar iets van weet.
Zijn er mensen full-time bezig met Tweakers.net, en hebben die als het ware dan ook een mooi loon daar aan vastgekoppeld?

In ieder geval: Prachtige Dells, mooie review, ziet er gewoon leuk uit om te doen :) Ik zou die dag zeker willen meehelpen :x

VisualWeb
15/06/07, 14:47
@FL
er zijn bij T.net meerdere mensen fulltime aan het werk. Die er (naar ik weet) goed aan verdienen. Zeker nu VNU erachter zit is er gewoon meer geld aanwezig.

Magus
15/06/07, 15:24
Ze werken in ieder geval niet via remote consoles zeggen ze...

En disks gaan nu eenmaal sneller stuk als ze nog warm zijn. Zet jij een server uit en trek je m meteen uit het rack, loop je een veel hoger risico op kapotte schijven. Bij twiekers hebben ze er nogal wat, dus kan dat aardig in de papieren lopen. Even laten afkoelen scheelt je een hoop vervangende schijven. Natuurlijk kan er dan tijdens transport alsnog veel stuk gaan, maar je beperkt het zo wel in grote mate.

Dominic
15/06/07, 16:16
Uhmmmm...

Ze hebben een KVM switch, een KVM over IP switch en krijgen nu ook nog dell's met DRAC cards...

Geen remote consoles???

Maar zijn wel leuke spulletjes die ze erbij krijgen...kost ook een paar centjes :)

eMiz0r
15/06/07, 16:20
Ze werken in ieder geval niet via remote consoles zeggen ze...

En disks gaan nu eenmaal sneller stuk als ze nog warm zijn. Zet jij een server uit en trek je m meteen uit het rack, loop je een veel hoger risico op kapotte schijven. Bij twiekers hebben ze er nogal wat, dus kan dat aardig in de papieren lopen. Even laten afkoelen scheelt je een hoop vervangende schijven. Natuurlijk kan er dan tijdens transport alsnog veel stuk gaan, maar je beperkt het zo wel in grote mate.

Onderbouw eens waarom deze schijven kapot zouden gaan als ze nog "warm" zijn. Zover ik weet is dit gewoon een in de wereld geholpen fabel.

Bij het uitschakelen wordt de schijf gewoon geparkeerd en doen de armen verder niets. Niet als de schijf warm is en niet als de schijf koud is.

Paulewk
15/06/07, 16:48
Ze werken in ieder geval niet via remote consoles zeggen ze...

En disks gaan nu eenmaal sneller stuk als ze nog warm zijn. Zet jij een server uit en trek je m meteen uit het rack, loop je een veel hoger risico op kapotte schijven. Bij twiekers hebben ze er nogal wat, dus kan dat aardig in de papieren lopen. Even laten afkoelen scheelt je een hoop vervangende schijven. Natuurlijk kan er dan tijdens transport alsnog veel stuk gaan, maar je beperkt het zo wel in grote mate.

Dit is onzin eerste klas.

Een schijf gaat gewoon in parkeer stand staan, of ie nou warm of koud is maakt ook geen hol uit.


Gedurende de afgelopen drie jaar werd Tweakers.net vanuit het Redbus-​data-​center van True naar onze users gestuurd.

Mis ik hier wat ? Beetje vage zin.

Jesperw
15/06/07, 16:50
Ze werken in ieder geval niet via remote consoles zeggen ze...

En disks gaan nu eenmaal sneller stuk als ze nog warm zijn. Zet jij een server uit en trek je m meteen uit het rack, loop je een veel hoger risico op kapotte schijven. Bij twiekers hebben ze er nogal wat, dus kan dat aardig in de papieren lopen. Even laten afkoelen scheelt je een hoop vervangende schijven. Natuurlijk kan er dan tijdens transport alsnog veel stuk gaan, maar je beperkt het zo wel in grote mate.
Ik vraag me echt af wie dat ooit verzonnen had. Ik hoorde hier laatst ookal een hosting providertje die uren langer down was om af te koelen. Zij liever dan ik. :-P

Je moet ze netjes uit laten draaien, netjes uitzetten en dan gaan met die banaan.

Phoenix
15/06/07, 17:22
Mis ik hier wat ? Beetje vage zin.

Ze bedoelen dat de website vanuit het true netwerk naar de mensen die tweakers bezoeken wordt gestuurd.

Stewie
15/06/07, 17:38
Strooit True met die 10gbit verbindingen? Doen ze weer goed bij Tweakers, mooie apparatuur zoals altijd. Dell he :p

eMiz0r
15/06/07, 22:14
Strooit True met die 10gbit verbindingen? Doen ze weer goed bij Tweakers, mooie apparatuur zoals altijd. Dell he :p

Moet toegeven dat Dell idd mooie cases heeft. Maar het gaat mij toch meer om de inhoud, niet om het naampje of het uiterlijk =)

DeziWeb
15/06/07, 22:26
Ook kwalitatief lievert Dell natuurlijk prima systemen. Ik lees altijd veel kritiek over de service van Dell maar zelf nog nooit problemen mee gehad, verder zijn ze dacht ik ook een stuk goedkoper dan HP.

gjtje
15/06/07, 23:05
Ik zie niet dat ze 10Gb uplinks krijgen alleen intern tussen de racks. Redundante 10Gb uplinks zijn ook niet erg goedkoop. ;)

UDIS
15/06/07, 23:26
Ik vraag me echt af wie dat ooit verzonnen had. Ik hoorde hier laatst ookal een hosting providertje die uren langer down was om af te koelen. Zij liever dan ik. :-P

Je moet ze netjes uit laten draaien, netjes uitzetten en dan gaan met die banaan.

Ik had laatst toevallig ook een discussie met een partij in Globalswitch. Die medewerker melde me dat ie daar al een uur aan het wachten was omdat hij er een server uit wilde trekken en de schijven moesten afkoelen :huh: Wat de reden was kon hij me dus net niet vertellen, hij wist het zelf denk ik ook niet dus dat is wel weer geinig...

Heb inmiddels toch al aardig wat heen en weer gesleept met servers die vervangen moesten worden, of schijven die nog warm waren toen ze eruit gingen en heb nog nooit kunnen merken dat ze daardoor kapot gingen. Dus ik ben ook wel eens benieuwd wie dat de wereld in heeft geholpen en wat de achterliggende gedachte of argumentering ervan is dat het slecht zou zijn...

Verder weer een mooi project van Tweakers! ;) Ben ook benieuwd hoe het ze verloopt, bij de laatste aanpassing en omzetting van de nieuwe site was alles zo gigantisch traag...

systemdeveloper
15/06/07, 23:59
Ik laat ze ook altijd 10 seconden afkoelen :)

Thijs
16/06/07, 00:42
Grappig dat de voorwaarden van EU gewoon veel beter zijn, het blijft echter ook wachten tot dat daar koelingsproblemen gaan komen, tenzij iedereen zich echt aan die 14AMP houdt.

True wil gewoon wel uit RedBus waarschijnlijk, ProServe was ze net even een slag voor met een grote deal, allemaal lekker toevallig en een site als Tweakers kan gewoon niet op hun site zetten dat ze niet voor niets weg gaan/moeten.

Problemen met 2 racks ?

Problemen kun je maken, je kan prima wat kabeltjes omleggen van rack naar rack... wordt en een beetje VNU journalistiek.


De reden dat men lang wil af laten koelen is omdat de naalden aan de platters kunnen kleven, dat dit kan echt ookal staan ze gelocked.

Jaar of 5 geleden bij een stuk of 180 73GB SCSI hd's zien gebeuren :)

Jesperw
16/06/07, 15:50
Iedereen zal (en moet) zich op Eu aan die 14AMP houden, dus dat is geen enkel probleem. Eu is zowieso een stuk slimmer (en heel veel uitbreidbaar) opgebouwd. Ruimte in de machineruimtes, ruimte op het dak, overal is ruimte om nog fors op te schalen.

Wat betreft die kabeltjes van rack naar rack: Een paar UTP'tjes wel ja, maar je gaat toch niet een enorme bos kabels voor je netwerk maar vooral ook al je KVM kabels naar je andere rack trekken als je ook een extra KVM en netwerk switch kan kopen? Da's wel een erg el-cheapo oplossing. Slim dat ze dat niet doen.

Thijs
16/06/07, 19:25
Wat betreft die kabeltjes van rack naar rack: Een paar UTP'tjes wel ja, maar je gaat toch niet een enorme bos kabels voor je netwerk maar vooral ook al je KVM kabels naar je andere rack trekken als je ook een extra KVM en netwerk switch kan kopen? Da's wel een erg el-cheapo oplossing. Slim dat ze dat niet doen.

Ligt er maar net aan hoeveel kabels inderdaad en als ze van 1 naar 2 racks gaan en deze beide niet echt vol zullen gaan duwen zou het best prima kunnen voor 1 site.

Tja, netjes is anders, nu ze er budget voor hebben kunnen ze het wel doen.

Ik vind dat tweakers verhuizen altijd maar een circus hoor... Marktplaats verhuizen was pas leuk :)

Jesperw
16/06/07, 22:14
Of hyves. Da's ook hilarisch. (headbang)

JV-ISP
16/06/07, 22:48
Iedereen zal (en moet) zich op Eu aan die 14AMP houden, dus dat is geen enkel probleem. Eu is zowieso een stuk slimmer (en heel veel uitbreidbaar) opgebouwd. Ruimte in de machineruimtes, ruimte op het dak, overal is ruimte om nog fors op te schalen.

Ik vindt 14A niet echt indrukwekkend. Okee, het is meer dan de voorheen gangbare 8A, maar met 14A heb je met een beetje hardware nog steeds slechts een half rack vol zitten terwijl de stroom op is. EU Networks is nog zo leeg dat nu 14A geen issue is (net als 14A voorheen bij RedBus ook kon) maar er komt een tijd dat ook zij hier problemen mee krijgen, aangezien de voorzieningen in EU Networks ook al enkele jaren oud zijn...

MikeN
16/06/07, 23:06
De huidige EUN voorzieningen zijn gebouwd op 12A per footprint met ruimte voor uitbreiding, waar Redbus voor 6A bedoeld is. Dus met die 14A zullen ze niet zo'n snel een probleem krijgen hoor. Wanneer iedereen meer gaat doen kan het natuurlijk een probleem worden, maar dat wordt wel aardig in de gaten gehouden.

Jesperw
16/06/07, 23:22
Ik zie niet in waarom het datacenter problemen zal krijgen als de maximale waarde van 14 ampere per rack (16 amp gezekerd) wordt aangehouden.

De vergelijking met RedBus gaat niet op, want daar gebruiken veel racks het dubbele van wat mag. Dan is het logisch er er problemen komen.

De capaciteit is ook op Eu niet oneindig, maar er is een richtlijn voor het gebruik en zolang men hieraan gaat houden is er geen probleem.

Thijs
17/06/07, 00:55
Of hyves. Da's ook hilarisch. (headbang)

Marktplaats lag op die momenten niet down, serieus niet, Hyves wel 2-3 dagen ofzo ?

Hyves doet het niet op de juiste manier, geloof me.

djalken
17/06/07, 01:22
Iedereen zal (en moet) zich op Eu aan die 14AMP houden, dus dat is geen enkel probleem. Eu is zowieso een stuk slimmer (en heel veel uitbreidbaar) opgebouwd. Ruimte in de machineruimtes, ruimte op het dak, overal is ruimte om nog fors op te schalen.

Wat betreft die kabeltjes van rack naar rack: Een paar UTP'tjes wel ja, maar je gaat toch niet een enorme bos kabels voor je netwerk maar vooral ook al je KVM kabels naar je andere rack trekken als je ook een extra KVM en netwerk switch kan kopen? Da's wel een erg el-cheapo oplossing. Slim dat ze dat niet doen.

Kleine correctie, True zat in eun voor ProServe ;) De eenmalige kosten waren voor de eerste klant erg hoog, die heeft True opzich genomen (met waarschijnlijk voor een aantal jaar een scherpere footprint prijs). ProServe kwam erna pas en had de intentie een 2e ruimte te openen, tot Redbus besloot het contract op te zeggen en er besloten werd alles in relatief korte tijd te verhuizen.

Wat betreft de stroom in euNetworks, zit gewoon goed lijkt me. Het DC is nog schaalbaar (zoals eerder gezegd), dat is al te zien op de datavloeren (niet alle plekken voor de koeling zijn bezet) en het dak.
Daarnaast zijn er ook zat racks die onder die 12 a 14 amp blijven (oudere servers van 4u, rack met routers etc etc).

Daarnaast is euNetworks goed verbouwd tot DC (was ooit een staalfabriek) en is Redbus natuurlijk gewoon een aangepast kantoorpand, qua koeling scheelt dat gewoon aanzienlijk. Voor T.net is dit gewoon weer een mooie stap, True zal nu ook wel snel gaan uitbreiden (ruimte zat al zo goed als vol hoorde ik....)

Thijs
17/06/07, 13:49
(oudere servers van 4u, rack met routers etc etc).


Dan weet jij denk ik niet wat Compaq's trekken uit de ML serie en al helemaal niet wat een corerouter reserveert voor zichzelf en wat hij standaard omzet in warmte.

djalken
17/06/07, 14:47
Dan weet jij denk ik niet wat Compaq's trekken uit de ML serie en al helemaal niet wat een corerouter reserveert voor zichzelf en wat hij standaard omzet in warmte.

Tuurlijk trekken die wat, maar als er alleen een cisco router in een rack hangt zal je geen 14 amp trekken neem ik aan :)

MikeN
17/06/07, 15:11
Tuurlijk trekken die wat, maar als er alleen een cisco router in een rack hangt zal je geen 14 amp trekken neem ik aan :)
Een beetje router met een paar linecards trekt dat wel hoor :)

djalken
17/06/07, 15:51
Dan vraag k me toch hoe dat in bijvoorbeeld een tc2 gaat ;)

MikeN
17/06/07, 16:15
Gewoon ruimte vrijhouden. Niemand zegt dat je niet meer _kan_ gebruiken, zolang je er maar voor dokt.

mind
17/06/07, 16:45
Dit is onzin eerste klas.

Een schijf gaat gewoon in parkeer stand staan, of ie nou warm of koud is maakt ook geen hol uit.
Ik ben bang dat ik je geen gelijk kan geven ;)

Seagate hanteer wel degelijk limieten voor temperatuurveraderingen van schijven. Temperatuurverschillen van meer dan 30 graden per uur zijn niet toegestaan. Als het "geen hol uit zou maken" had het vast niet in de technische specificaties van de schijven gestaan...

Bron:
http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-US&name=Barracuda_ES_SATA_3.0Gb/s_250-GB_Hard_Drive&vgnextoid=885199f4fa74c010VgnVCM100000dd04090aRCRD&vgnextchannel=98eab3eeb8f6d010VgnVCM100000dd04090a RCRD&reqPage=Model#

> Technical Specifications > Environment

Enige afkoeltijd in acht nemen is dus niet onverstandig voor een server in een koude auto verdwijnt...

Thijs
17/06/07, 17:04
Een beetje router met een paar linecards trekt dat wel hoor :)

Beetje Foundry doet al 6-7 amps als je hem net aan zet :)

MikeN
17/06/07, 18:02
Enige afkoeltijd in acht nemen is dus niet onverstandig voor een server in een koude auto verdwijnt...
Ik weet niet hoe warm jouw schijven doorgaans zijn, maar meer dan 30 graden verschil gaan ze bij mij niet halen bij een verhuizing. Tijdens gebruik zijn ze misschien 40 graden, en in een beetje auto is het wel warmer dan 10 graden hoor ;)

mind
17/06/07, 19:25
30 graden per uur is een snelheid die ook behaald kan worden door schijven in 30 minuten 15 graden te koelen of 7,5 graden in een kwartier.

-Kevin
17/06/07, 19:41
Zo dat ziet er gelikt uit :)

MikeN
17/06/07, 20:18
30 graden per uur is een snelheid die ook behaald kan worden door schijven in 30 minuten 15 graden te koelen of 7,5 graden in een kwartier.
Mja, maar gezien ik schijven doorgaans niet in een bad met vloeibare stikstof stop maar de servertjes gewoon op een karretje rustig naar een auto vervoer geloof ik nog steeds niet dat die 30 graden per uur snel overschreden zal worden. Misschien moet t.net maar temperatuursensors op de schijven plakken, kunnen we kijken hoe snel het echt afkoelt.

Jesperw
17/06/07, 22:44
Kleine correctie, True zat in eun voor ProServe ;) De eenmalige kosten waren voor de eerste klant erg hoog, die heeft True opzich genomen (met waarschijnlijk voor een aantal jaar een scherpere footprint prijs). ProServe kwam erna pas en had de intentie een 2e ruimte te openen, tot Redbus besloot het contract op te zeggen en er besloten werd alles in relatief korte tijd te verhuizen.

Weet ik, want ik stond er al toen Pro er nog niets had. :)

Hyves doet het niet op de juiste manier, geloof me.
Absoluut, maar dat was al lang duidelijk. :)

Sorcer
17/06/07, 22:53
Weet ik, want ik stond er al toen Pro er nog niets had. :)

Absoluut, maar dat was al lang duidelijk. :)

Interessant! Wat doet hyves dan niet goed? :)

Jesperw
17/06/07, 23:01
30 racks en meer dan 500 servers inzetten in verhouding tot wat het moet verwerken. Ze maken mij niet wijs dat het efficient in elkaar steekt. Is ook moeilijk door de keiharde groei, maar het is een enorm serverpark dat ik tot veel meer in staat acht dan wat 't nu doet. Zeker omdat 't nooit snel is.

Ik moet er wel bij zeggen dat het me een hele uitdaging lijkt en het absoluut moeilijk is om een dergelijke website te hosten.

Sorcer
17/06/07, 23:04
Goed standpunt Jesperw. Ik ben het inderdaad met je eens. Alhoewel ze het toch redelijk goed voor elkaar hebben, overigens denk ik ook dat het erg moeilijk is om z'n dergelijke gerelateerde website kwalitatief te houden.

Over het enorme serverpark, ik denk dat het moeilijk is om in die grote groei alles nog netjes bij te kunnen houden zonder dat er iets tussen glipt. En downtime kunnen ze zich niet permiteren ;)

Thijs
18/06/07, 00:02
30 racks en meer dan 500 servers inzetten in verhouding tot wat het moet verwerken. Ze maken mij niet wijs dat het efficient in elkaar steekt. Is ook moeilijk door de keiharde groei, maar het is een enorm serverpark dat ik tot veel meer in staat acht dan wat 't nu doet. Zeker omdat 't nooit snel is.

Ik moet er wel bij zeggen dat het me een hele uitdaging lijkt en het absoluut moeilijk is om een dergelijke website te hosten.

Je denkt dat Martkplaats minder servers heeft, minder lijnen, minder suites en minder racks ?

Ik kan je verzekeren... je zit er naast.

Magus
18/06/07, 09:39
Of het nu onzin is of niet, ik ga het risico op kapotte schijven niet nemen met verhuizingen. Een server een uurtje langer laten hangen geeft mij mooi de tijd voor een bakkie koffie en dat is ook niet verkeerd. Ik weet niet hoe de meesten hier dat oplossen maar het lijkt me geen goede zaak als je down bent tijdens het verhuizen van een server. Je zorgt er toch voor dat je netwerk in je nieuwe racks al op orde is, je switches daar allemaal geconf'ed zijn? Dan is het alleen een kwestie van de data overpompen. De lege server een uurtje laten hangen kan imho echt geen kwaad, lekker even wat eten en bakkie doen :)

wdv
18/06/07, 09:59
Je denkt dat Martkplaats minder servers heeft, minder lijnen, minder suites en minder racks ?

Ik kan je verzekeren... je zit er naast.

Dat vind ik dan toch raar. Je zou zeggen dat zeker een site als marktplaats toch enorm goed te cachen is. Dat zou betekenen dat er dan dus puur statische content geserveerd moet worden, daar heb je niet zoveel servers voor nodig.

Ik denk dat een site als wikipedia meer bezoekers krijgt dan marktplaats en die zitten bij lange na niet op de 500 servers.

MikeN
18/06/07, 10:00
@Magus: In de praktijk zijn veel toko's echter wel down tijdens een verhuizing gezien het om meer dan 1 servertje gaat en het vaak overbodig is om alle hardware dubbel te hebben.

DutchTSE
18/06/07, 11:46
Als ik het goed heb kost de 'vrienden van vrienden' feature behoorlijk wat rekenkracht, als ze dat zouden uitschakelen zou het allemaal al een stuk sneller zijn.

Stewie
18/06/07, 11:48
Optimaliseren is een bitch. Maar waar ging dit topic ook al weer over? Markplaats, hyves, harde schijven en stoere verhuisverhalen zonder downtime. :p

Glenn
18/06/07, 12:01
Als ik het goed heb kost de 'vrienden van vrienden' feature behoorlijk wat rekenkracht, als ze dat zouden uitschakelen zou het allemaal al een stuk sneller zijn.

Dan cache je die vrienden van vrienden elke 2 uur. Scheelt weer een hoop.

3j3ct
18/06/07, 12:05
Dan alleen al die foto's, video's, muziek en advertenties hyves is groter dan je denkt...

VinceSTM
18/06/07, 12:46
mensen, ik denk dat het optimaliseren van Hyves een best leuk werk is, maar laten we dat bewaren voor een ander topic? Ik wil wel weer doorbabbelen over de verhuizing van tweakers, wat me naast het werk dat er fysiek verzet moet gaan worden een hell of a job moet zijn. Niet alleen omdat bij verhuizingen onze grote vriend Murphy altijd wil meedoen, maar ook omdat er iets van 20.000 tweakers over je schouder meekijken, die het allemaal beter weten of denken te weten. Vanuit hier kan ik dan ook niets anders zeggen dan:

Tweakeradmins: succes!

Thijs
18/06/07, 13:11
Dat vind ik dan toch raar. Je zou zeggen dat zeker een site als marktplaats toch enorm goed te cachen is. Dat zou betekenen dat er dan dus puur statische content geserveerd moet worden, daar heb je niet zoveel servers voor nodig.

Ik denk dat een site als wikipedia meer bezoekers krijgt dan marktplaats en die zitten bij lange na niet op de 500 servers.

Marktplaats is het grootste geloadbalancde, nu ook over meerdere pops, dat ik ooit gezien heb, hyves is er bijna niets bij :P Marktplaats gaat tevens haar eigen BGP doen, het netwerk was hier al op voorbereidt.


Dan cache je die vrienden van vrienden elke 2 uur. Scheelt weer een hoop.

Dat is dus de grootste fout die ze maken... ze cachen verkeerd, anders gezegd... dat netwerk is niet logisch opgebouwd incombinatie met de applicatie.

Marktplaats draait voornamelijk op cache, veel en dure cache btw ;)

Jesperw
18/06/07, 13:11
Ik heb er alle vertrouwen in hoor. Ze hebben verstand van zaken.

Bovendien is 't eigenlijk een relatief simpele verhuizing. Switches, APC's en bekabeling staan al klaar en ip's en dergelijke blijven gewoon werken.

Sorcer
18/06/07, 13:50
Dat vind ik dan toch raar. Je zou zeggen dat zeker een site als marktplaats toch enorm goed te cachen is. Dat zou betekenen dat er dan dus puur statische content geserveerd moet worden, daar heb je niet zoveel servers voor nodig.

Ik denk dat een site als wikipedia meer bezoekers krijgt dan marktplaats en die zitten bij lange na niet op de 500 servers.

Ik denk dat je het verkeerd oppakt. Hyves =! Wikipedia!


Ik heb er alle vertrouwen in hoor. Ze hebben verstand van zaken.

Bovendien is 't eigenlijk een relatief simpele verhuizing. Switches, APC's en bekabeling staan al klaar en ip's en dergelijke blijven gewoon werken.

Komt mee bij kijken dat men denkt! :) Believe me. Onverwachte dingen komen altijd om te hoek kijken.

Jesperw
18/06/07, 14:16
Yup. Onlangs 8 kasten gevuld op EU vanaf Telecity2. TC2 is kwa afstand wel wat gunstiger dan RB.

Vertraging komt volgens mijn ervaring bijna altijd door brakheid met sliders, moeren en dat soort gezeik (al zijn de meeste van hun sliders denk ik schroefloos).

Sorcer
18/06/07, 16:26
Yup. Onlangs 8 kasten gevuld op EU vanaf Telecity2. TC2 is kwa afstand wel wat gunstiger dan RB.

Vertraging komt volgens mijn ervaring bijna altijd door brakheid met sliders, moeren en dat soort gezeik (al zijn de meeste van hun sliders denk ik schroefloos).

Indeed! Maargoed ik wens ze veel succes! Zorg dat alles genoteerd staat :)

1ms
18/06/07, 17:22
Iemand een linkje naar de foto`s van de verhuizing?

DeziWeb
18/06/07, 17:36
Iemand een linkje naar de foto`s van de verhuizing?

Verhuizing gaat pas plaats vinden op 30 juni, hier staat al wel een stukje over de voorbereidingen: http://pro.tweakers.net/reviews/698

1ms
18/06/07, 18:18
Ah oke.
Toch kwam ik ergens op tweakers wel foto`s tegen van tweakers die servers aan het verhuizen waren. Maar dat was geloof ik de move naar redbus toen.
Toen hadden ze nog maar een paar servers :p

Aar
18/06/07, 19:09
Inmiddels 8 servers.

Kijk eens bij www.tweakers.net/stats anders ;)

Thijs
18/06/07, 19:27
Inmiddels 8 servers.

Kijk eens bij www.tweakers.net/stats anders ;)

15 stuks toch ?

tvdh
18/06/07, 21:21
Ben benieuwd naar de fotos

Magus
04/07/07, 12:42
Ik ook, er schijnt wel een webcam gedraaid te hebben die via de statuspagina te zien is geweest maar een artikeltje met verslag en foto's ontbreekt nog volgens mij?

DeziWeb
04/07/07, 14:22
Ik ook, er schijnt wel een webcam gedraaid te hebben die via de statuspagina te zien is geweest maar een artikeltje met verslag en foto's ontbreekt nog volgens mij?

Toen tweakers met de verhuizing bezig was heeft er inderdaad een webcam gedraait. 2 zelfs waarvan een in Redbus en een in Eunetworks. Ik heb het zelf een beetje gevolgd maar de kwaliteit van de webcam was niet echt super en de stream lag er vaak uit. Ook stonden er tijdens de verhuizing foto's van de vorderingen die heb ik helaas niet meer terug konden vinden.

Foto's+verslag verhuizing staan online:
http://tweakers.net/plan/365

rayden
05/07/07, 17:59
JEZUS.. Kabelmanagement ofzo staat niet in hun woordenboek?

DeziWeb
05/07/07, 18:36
JEZUS.. Kabelmanagement ofzo staat niet in hun woordenboek?

Najah, wat moet je ook met zoveel kabels? Ik vind dat ze het opzich wel netjes hebben gedaan vergeleken met het vorige rack als je nagaat hoeveel apparatuur ze wel niet hebben.

MMaI
05/07/07, 22:56
JEZUS.. Kabelmanagement ofzo staat niet in hun woordenboek?

lees anders even het verhuistopic op tweakers over het kabelmanagement commentaar.
Ze hadden kunnen kiezen voor een kabelarm, maar omdat TRUE is eun werkt met cold/hot zones verkkerd dat je airflow en hebben ze dus gekozen om het te bundelen dmv simpel klitteband.
Niks mis mee, en ik denk dat de meeste WHT-ertjes dit op deze manier hebben aangepakt.

btw dit is de link (http://tweakers.net/plan/365) naar het verhuistopic (met foto's jaja)