PDA

Bekijk Volledige Versie : Rackspace advies



Armand
14/06/07, 09:39
Beste WHT-ers,

Ik vroeg me af of er veel vraag is naar rackspace in privé afgesloten halve en kwart racks? Of zijn de meeste mensen die voor rackspace gaan direct voor een heel rack?

Ik kan me ergens voorstellen dat als je 6 servers hebt, of iets in die richting, dat je een heel rack weer een beetje over capaciteit vind :-)

Ik zit te kijken om te investeren in dit type racks, maar heb geen enkel idee of zoiets snel aan de man te brengen is.

Bedankt voor jullie ervaringen en adviezen!

Groet,
Armand

pierce
14/06/07, 09:54
Geen idee of er veel vraag naar is. Persoonlijk zou ik het wel zeer prettig vinden om 1/4 of 1/2 rack met eigen deur te hebben als ik niet meer nodig zou hebben, geeft toch wat meer veiligheid. :)

Maar eea hangt natuurlijk ook van de prijs af, als je veel duurder zou zijn vergeleken met een shared rack zou ik weer voor de laatste gaan.

Ber|Art
14/06/07, 10:00
Het verschil tussen een heel rack en een 1/2 rack is kwa prijs niet meer zo hoog, het prijsverschil komt pas bij de stroom afnamen. Tegenwoordig krijg je bij een hele kast (bij de meeste ISP) niet meer als 10Amp stroom, daar kan je dan net 8-12 goede servers in hangen en dan is je stroom op, je houd dan nog meer als de helft van je kast aan ruimte over :)

Armand
14/06/07, 10:09
Oke, alvast interessante info :-)

Savvas
14/06/07, 10:19
Ik zou direct een heel rack nemen of iets dat secure is. Apparatuur in een shared kast hebben hangen is voor mij geen optie.

Als je er genoeg stroom bij kan leveren denk ik dat er best vraag naar is.

wutr
14/06/07, 10:53
Even voor de duidelijkheid: Wil je investeren in het verhuren van dergelijke racks in combinatie mét stroom, data etc. of wil je zeg maar nieuwe racks gaan verkopen aan bijv. datacentra.

Werd niet 100% duidelijk uit je start post...

jeffrey
14/06/07, 11:59
Wij kiezen vrijwel altijd voor 1/1 racks, shared racks is geen optie.
het is natuurlijk volledig afhankelijk van de wensen van de klant en de capaciteit die deze nodig hebben, mensen die 1 of 2 servers hebben en op dat moment weinig tot geen uitbreiding nodig hebben zullen niet voor een 1/2 of 1/1 rack gaan kiezen (behalve als ze echt een eigen kast willen hebben).

Echter denk ik dat de meeste bedrijven die inmiddels al een of meerdere racks af nemen niet heel snel gaan verplaatsen naar een andere suite / datacenter omdat het overzetten aardig veel werk is.

Tevens moet je erop letten dat je bij puur het aanbieden van complete racks moet concurreren tegen redelijk grote bedrijven die het erg voordelig aanbieden, als je het bijvoorbeeld bij hen gaat afnemen zul je sowieso niet onder hun prijzen kunnen gaan zitten.

maar ik weet niet wat exact je opzet is?

Technotop
14/06/07, 12:06
Altijd voor hele racks kiezen, al hoewel ik moet zeggen dat een aantal halve racks in Amsterdam ons geen problemen opleveren.

Voordeel van hele racks is dat je weet hoeveel stroom er zal worden gebruikt, vaak zie ik dat halve kasten niet goed worden gemeten kwa stroom en dat de bovenste helft bijna niets meer kan bijplaatsen terwijl de onderste helft vol staat met 1U servers.

Ik zou zeggen kies voor een 1/1 rack.

crazycoder
14/06/07, 12:25
Ik vroeg me af of er veel vraag is naar rackspace in privé afgesloten halve en kwart racks? Of zijn de meeste mensen die voor rackspace gaan direct voor een heel rack?

Ik kan me ergens voorstellen dat als je 6 servers hebt, of iets in die richting, dat je een heel rack weer een beetje over capaciteit vind :-)

Ik weet dat Demon een jaartje geleden oid 1/4 secured racks met behoorlijk wat traffic voor een leuke prijs aan de man bracht. Die gingen als warme broodjes over de toonbank.
Zelfde gold voor de 1/2 secured racks.

Kan mezelf heel goed voorstellen dat je o.a. backup servers e.d. liever niet in een shared omgeving wil zetten.. Een kwart secured rack bied dan een prima alternatief.

Jesperw
14/06/07, 12:55
Volgens mij ontstaat er hier verwarring tussen shared racks en racks waarbij de compartimenten geheel zijn afgesloten. Bij ons op EuNetworks staan er best veel. Bedrijven die maar 2 servers hebben maar toch privacy (en een cijferslot) willen kiezen dan voor een afgesloten 10U compartiment. Met eigen stroom, dubbele Gbit uplink en noem zo maar op.

Minkels verkoopt dergelijke kasten en ik denk dat er vraag naar is. Niet voor budgetboeren, wel voor bedrijven.

Geoffrey
14/06/07, 13:29
Het verschil tussen een heel rack en een 1/2 rack is kwa prijs niet meer zo hoog, het prijsverschil komt pas bij de stroom afnamen. Tegenwoordig krijg je bij een hele kast (bij de meeste ISP) niet meer als 10Amp stroom, daar kan je dan net 8-12 goede servers in hangen en dan is je stroom op, je houd dan nog meer als de helft van je kast aan ruimte over :)

Misschien even een klein beetje off-topic, maar 8 - 12 servers met 10 ampére is wel heel weinig hoor...

@TS: Ik denk wel dat er vraag naar is, maar dan inderdaad wss voor 99% door bedrijven en niet door particulieren. Voor veel particulieren maakt het immers niet uit of hun paar units nu gewoon in een nette full kast hangen of dat het echt een afgesloten deel is. Ik vind het zeker een interessant gegeven, die opgedeelde kasten, maar het is vooral de vraag die je ook zelf stelt, zal het voldoende verkopen, etc. Ik weet niet hoe in Nederland de vraag ligt, maar in BE met Rackboost enzo krijgen ze die volgens mij toch altijd wel gevuld.

Stewie
14/06/07, 13:59
Misschien even een klein beetje off-topic, maar 8 - 12 servers met 10 ampére is wel heel weinig hoor...

Moet je eens bij ons langskomen :p
2u Dual Quadcore Dell PE2950 met 4 GB ram en SAS hard disks zorgen wel voor voldoende stroomconsumptie.

SF-Jeroen
14/06/07, 14:40
Het maakt mij niet uit of ik een heel rack krijg of niet, mits het goed afgesloten is

----------

En ff offtopic;

Gsh2, quadcore is nou ook wel het ene uiterste :)

Swiftway-UK
14/06/07, 14:43
Er is veel vraag naar secured halve en kwart cabinets, maar helaas zijn deze kasten qua aanschafprijs een stuk duurder bij leveranciers zoals Minkels en Rittal dan de normale cabinets.

Armand
14/06/07, 16:56
Ik zal nog even wat extra's toelichten.
We willen zelf een aantal racks inkopen, en dan met ons eigen netwerk als uplink, gaan aanbieden.

maar zoals altijd is de terugverdientijd essentieel voor je berekeningen.
Ik heb er niks aan om 9 racks leeg te hebben staan voor een jaar :P

Ik probeer daarom een beetje een indicatie te krijgen hoe snel de broodjes over de toonbank vliegen. Het gaat dan inderdaad over 1/2 of 1/4 secured racks. Dus eigen deurtje. Het is een flinke investeering, en ik kijk er naar hoe ik dit het beste kan aanpakken. (Is zoiets in een voorinschrijving doen bijvoorbeeld raar?)

bvankuik
19/06/07, 09:45
Is het tegenwoordig met die energiezuinige servers niet mogelijk om de racks voller te krijgen?

Armand
19/06/07, 10:57
Ongetwijfeld :-)
Maar bij colocation ligt dat verder in handen van de "klant".

Maar is het raar om een soot voorinschrijving te doen voor kwart racks?

bvankuik
19/06/07, 13:23
Ik zou mijzelf niet vantevoren vastleggen. Maar als je het niet 'voorinschrijving' noemt, maar iets van 'peiling' of 'klantenonderzoek' of 'poll' of iets dergelijks, inclusief een mogelijke prijsstelling, dan kun je wel een idee krijgen van de animo.

Het risico moet bij de ondernemer blijven :-)

Armand
20/06/07, 23:27
Helemaal waar, ik ga me er eens verder in verdiepen, wil graag het diepe in springen, want als je klein blijft zal je nooit goede prijzen kunnen afdwingen in deze markt :-)

bvankuik
21/06/07, 10:28
Overigens heb ik bij XS4All halve en derde racks gezien, maar geen kwart racks.

crazycoder
21/06/07, 10:53
Ik zou mijzelf niet vantevoren vastleggen. Maar als je het niet 'voorinschrijving' noemt, maar iets van 'peiling' of 'klantenonderzoek' of 'poll' of iets dergelijks, inclusief een mogelijke prijsstelling, dan kun je wel een idee krijgen van de animo.

Dat ben ik niet met je eens. Je weet dan alleen hoe men er tegenover zou staan als men iets dergelijks nodig zou hebben.
Ik krijg de stellige indruk dat een aantal mensen heel hard ja roepen totdat het echt aan wordt geboden.

TS zou kunnen overwegen om deals te sluiten met leveranciers en een aantal 1/2 en 1/4 racks aanbieden leverbaar vanaf zeg sept 2007.