PDA

Bekijk Volledige Versie : Stationletter toekennen aan serverip



IT-worX
14/06/07, 00:36
Kan ik een stationsletter (bvb w:/) toekennen aan het IP van mijn server, zodat ik op deze manier alles kan ftp'en door éénmalig mijn login/pass in te geven?

Kris

Stewie
14/06/07, 00:43
Je kan in Windows een share opgeven waaraan je weer een stationletter kan hangen. Welke versie gebruik je en draai je AD?

MediaServe
14/06/07, 00:56
Wat ik doe is een VPN verbinding maken met een Windows server in het datacentrum, en dan gewoon lokaal netwerk gebruiken, het werkt snel en super eenvoudig :) (file and printer sharing)

Groovy
14/06/07, 01:01
Je kan Novell NetDrive gebruiken om een FTP server als lokale schijf te mappen

IT-worX
14/06/07, 01:29
Je kan in Windows een share opgeven waaraan je weer een stationletter kan hangen. Welke versie gebruik je en draai je AD?

Inderdaad dit had ik ook gedacht. Ik heb hier namelijk een externe harde schijf die op mijn netwerk is aangesloten, en deze kan ik op dezelfde manier bereiken als u omschrijft. met z: gaat hij naar 10.253.0.4.

Ik gebruik windows XP nog. En wat is AD? :-)

Kris

Randy
14/06/07, 02:06
AD = Active Directory (Windows 2003, domeincontroller)

Je kunt even een connection.bat maken met daarin:

net use x: \\12.13.14.15\sharenaam$ /user:Administrator password

Een beetje een dirty manier zonder VPN, maar als je op een normaal bedraad netwerk zit zal niemand meesniffen. (Jawel, ook Windows werkt goed via de commandline, al ben ik zo even vergeten waar de $ voor stond... iemand?)

Stewie
14/06/07, 02:09
Goede uitleg Randy! :)

sdetroch
14/06/07, 07:46
$ is een hidden share,
door een $ achter de sharenaam te zetten kan die niet gezien worden bij het browsen van de 'network neighbourhood', m.a.w. je moet de sharenaam kennen om te kunnen connecteren

c$, d$ ... zijn administratieve shares en worden door het systeem automatisch aangemaakt (kan afgezet worden via de registry)

smurf
14/06/07, 08:13
http://www.law.tulane.edu/computingservices/files/netdrive.zip

Unzippen, Installeren, ftp gegevens invullen en schijf toewijzen

gjtje
14/06/07, 08:21
Ondanks alle verhalen heb je voor Novell NetDrive wel een Novell licentie nodig. ;)

Groovy
14/06/07, 08:29
Ondanks alle verhalen heb je voor Novell NetDrive wel een Novell licentie nodig. ;)

Niet voor intern gebruik.

MediaServe
14/06/07, 10:10
AD = Active Directory (Windows 2003, domeincontroller)

Je kunt even een connection.bat maken met daarin:

net use x: \\12.13.14.15\sharenaam$ /user:Administrator password

Een beetje een dirty manier zonder VPN, maar als je op een normaal bedraad netwerk zit zal niemand meesniffen. (Jawel, ook Windows werkt goed via de commandline, al ben ik zo even vergeten waar de $ voor stond... iemand?)

That is the way to go, maar je hebt hier geen command line voor nodig ;)
Gewoon met rechts op "My Computer" klikken en dan "Map Network Drive..." kiezen.

Savvas
14/06/07, 10:24
That is the way to go, maar je hebt hier geen command line voor nodig ;)
Gewoon met rechts op "My Computer" klikken en dan "Map Network Drive..." kiezen.

joh laat windows nou ook even moeilijk lijken ;)

Als je met AD werkt kan je inderdaad gewoon een schijfje mee laten pushen of een login script.

1ms
02/07/07, 22:49
Kleine aanpassing op randy zijn script



net del x:
net use x: \\12.13.14.15\sharenaam$ /user:Administrator password

Zo voorkom je dat je niet je password opnieuw moet opgeven als je op je station klikt.

Je hebt niet persee ad hiervoor nodig.

gewoon
net user user:password /add doen
en dan kun je de rechten per map instellen waar hij wel en niet bijkan.
Zet wel uit dat de users mag remote desktoppen, anders kan die je box makkelijk verkloten

gjtje
02/07/07, 23:30
De $ maakt de share hidden, ter informatie. ;)

groenleer
03/07/07, 08:02
Het dollarteken ( $ ) zul je wel al mee moeten geven in de naam van de share bij het aanmaken van dezelfde share op de server.

Een share die niet hidden is, aanroepen als een hiddenshare levert je een foutmelding op. (Namen zijn niet hetzelfde)

Glenn
03/07/07, 11:40
Het dollarteken ( $ ) zul je wel al mee moeten geven in de naam van de share bij het aanmaken van dezelfde share op de server.

Een share die niet hidden is, aanroepen als een hiddenshare levert je een foutmelding op. (Namen zijn niet hetzelfde)

Klopt, maar Randy bedoelt dat je zonder een map handmatig te delen, evengoed bij die map kunt komen door $ te gebruiken.

gjtje
03/07/07, 12:20
Dat is onzin, als een map niet gedeeld is kan je er niet bij. Dat de gemiddelde systeembeheerder de standaard shares schijfletter$ niet verwijderd is wat anders.

Ingvald
03/07/07, 23:46
Een beetje opletten met de Administrative shares (dat is de goede naam). Voor Windows clients/servers zijn ze inderdaad niet zichtbaar, maar met de juiste tools kan je ze gewoon zien als je het netwerk browst.

Het is dus niet "veiliger" om een $-teken achter je sharename te zetten.

davinci
04/07/07, 00:26
maar met de juiste tools kan je ze gewoon zien als je het netwerk browst.

tools?

Ingvald
04/07/07, 08:02
tools?
Ja, bekijk je netwerkomgeving maar eens met een iets geavanceerdere client zoals Hyena (http://www.systemtools.com/hyena/index.html)

groenleer
04/07/07, 08:08
Inderdaad, het dollar verhaal word eigenlijk alleen client side afgehandeld.

De client laat de share niet zien, maar dat wil niet zeggen dat hij niet geadverteerd word.
Verder is c$, d$ etc inderdaad een Administrative share, standaard kunnen hier alleen de users op connecten die in een van de groepen Administrators, Domain Admins, Enterprise Admins zitten.

Ecatel
04/07/07, 19:42
Zelf gebruik ik ook netdrive, gewoon legaal op het internet te downloaden en heb je geen licentie voor nodig. Helaas werken niet alle download links op het net dus heb ik hem voor mijzelf op onze fileserver gezet. De installatie is te downloaden op de volgende link: http://files.ecatel.nl/public/Novell%20Netdrive/Netdrive.exe

Gewoon de FTP server invoeren, username en wachtwoord en je mount de remote FTP server als netwerkdrive op je computer. Ideaal als je bv aan een website werkt en geen zin hebt om steeds de aangepaste files te uploaden. Je opent ze gewoon met bv kladblok op een remote netwerkdrive.

Als je dit idee hebt omdat je probleemloos aan een website wilt werken zonder steeds te hoeven uploaden kun je ook ultraedit-32 gebruiken, dit is een HTML/PHP/etc editor met een ingebouwde FTP client. Pas je het bestand aan dan upload hij het automatisch naar de FTP server, stukje handiger dan de hele tijd bv ws_ftp of smartftp te moeten gebruiken natuurlijk.

frankske
19/07/07, 09:13
tools?

smbclient op Linux of Mac bv. Met de -L optie toont hij die gewoon.

antpeks
19/07/07, 10:43
@1MS dat werkt toppie idd.