PDA

Bekijk Volledige Versie : Xen bandwidth monitoring



Magus
13/06/07, 13:12
Hallo allemaal. Ik ben een Xen 3.2 testdoos aan het uitproberen. Ik heb snmpd en cacti geinstalleerd op deze machine en voor de standaard graphs werkt dat prachtig. Ik zou nu graag bandbreedte grafieken willen produceren van de verschillende XenVM's. Weet iemand hier hoe ik een grafiek van een virtuele interface voor elkaar kan boksen?

Jesperw
13/06/07, 13:16
Je VM's hebben zichtbare interfaces op je host systeem, dus die zul je moeten kunnen monitoren middels snmp. Even een snmpwalk doen en kijken welke interface-nummers hij 't geeft denk ik. :)

hrodenburg
13/06/07, 14:10
Ik denk dat Cacti zelf al die interfaces aangeeft misschien? Maar inderdaad query'en op je dom0 lijkt mij

JROnline
13/06/07, 15:57
Wanneer je de NIC's van je VM's een naam geeft met vifname kun je consistente cacti graphs produceren.

hrodenburg
13/06/07, 16:34
Wanneer je de NIC's van je VM's een naam geeft met vifname kun je consistente cacti graphs produceren.

Hm, ja. Anders veranderen je interface namen natuurlijk na een shutdown/create van een guest domein.
Niet aan gedacht.

Magus
13/06/07, 16:57
Aha, het werkt :) Dank aan jullie reacties ze hebben me op het juiste spoor gezet. Het was een probleem met snmpd, die teveel restricties had voor de uitvoer. Ik kon de interfaces niet vinden via snmpwalk. Even snmpd opnieuw geconfigureerd en nu wordt wel alles uitgelezen :)

Even host in cacti eruit gegooid en opnieuw aangemaakt en nu geeftie alle virtuele interfaces ook netjes aan.

W3SERVE
13/06/07, 17:02
Kijk wel uit: vaak als je een vps herstart, wijzigt de SNMP naam, en blijft de grafiek verder leeg...

Magus
13/06/07, 17:46
Hoe kan ik een statische naam aan een vif toekennen bij 3.2? Kan dit via de Xensource adminpanel of moet dit commandline?

gjtje
13/06/07, 19:08
Volgens mij is de volgorde van de interfaces belangrijk voor cacti, niet alleen de naam. De volgorde wisselt met de orde waarop de VPS gestart worden, een VPS die gerestart wordt, wordt door Cacti als nieuwe interface gezien ongeacht dezelfde naam.

Een naam toekennen gebeurt via de configuratie van een guest, ik neem aan dat het controlpanel daar wel een optie voor biedt.

Magus
14/06/07, 13:49
Hoe lossen jullie dit dan op? Telkens als je een VM herstart, verwijderd of toevoegd ook de verwijzingen in snmp/cacti (handmatig) aanpassen?

hrodenburg
14/06/07, 15:08
Ik heb nog nooit de vm's met cacti gemonitord. Ik neem aan dat cacti gewoon dezelfde OID blijft gebruiken. Blijkbaar veranderd die dan per xen-sessie. Hoe je dat zou kunnen 'vastzetten' weet ik ook niet.

Wat wel een oplossing is (maar ik weet niet of je daar wat aan hebt), is om het bandbreedte verbruik te meten in de domU. Daar blijft de OID lijkt mij altijd gelijk. Dan moet je echter wel in elke domU een snmpd draaien.

gjtje
14/06/07, 23:21
Hier wordt het via SNMP vanuit de VM's gedaan, dat werkt prima i.c.m. Cacti.

JROnline
15/06/07, 09:31
Hoe lossen jullie dit dan op? Telkens als je een VM herstart, verwijderd of toevoegd ook de verwijzingen in snmp/cacti (handmatig) aanpassen?

Als je in de config file de vifname opgeeft lukt het wel:

vif = [ ' vifname=<vifname> ' ]

Magus
15/06/07, 11:03
Vanuit de domU's is voor ons geen oplossing, dan zou de snmp door de clienten zelf aan te passen zijn dat is niet wenselijk. We zoeken dus een oplossing om vanuit dom0 te meten. Op zich werkt dat nu goed op de interface nummering na. Ik ga vandaag meteen de oplossing van JR testen :)

CharlieRoot
15/06/07, 11:33
vif = [ ' vifname=<vifname> ' ]
Ik kan je vertellen, het werkt. Wij monitoren al een heletijd zo.

Magus
15/06/07, 13:18
Gelukkig, dan moet het wel gaan lukken :)

W3SERVE
15/06/07, 18:47
Zo doen wij het ook, met MRTG/MRTS. Werkt erg goed, je moet nog wel even wat patchen in verband met de snmp volgorde.

Mikey
16/06/07, 02:07
Zo doen wij het ook, met MRTG/MRTS. Werkt erg goed, je moet nog wel even wat patchen in verband met de snmp volgorde.

Misschien dat je aan kan geven wat er gepatched moet worden. Is goed voor het arcief en dan hoeven sommige het wiel niet opnieuw uit te vinden :)

W3SERVE
16/06/07, 11:53
Oei, dan moet ik weer even zoeken! Een momentje...

Volgens mij heb ik hem gevonden. Het is een patch voor net-snmp (http://net-snmp.sourceforge.net/) die inderdaad voorkomt dat de volgorde verandert. Verder moet je, als je mrtg gebruikt, zorgen dat je "ifref=name" aanroept bij cfgmaker.

De patch is te downloaden van http://www.weserve.nl/snmp-patch.diff. Succes!

bvankuik
17/06/07, 15:24
Kijk, daarom zit ik op webhostingtalk.nl, om enthousiaste posters zoals W3SERVE. Keep up the good work, zal ik maar zeggen.

W3SERVE
17/06/07, 16:28
Thanks, ik draag graag mn steentje bij :) Ik ben wel benieuwd of er ook andere providers zijn die dit anders hebben opgelost. Er heeft een hoop tijd in gezeten om het allemaal uit te zoeken namelijk :)