PDA

Bekijk Volledige Versie : Eigen Rack, wat komt daarbij kijken?



ypsun
10/06/07, 14:08
Ik vroeg me af wat er bij komt kijken om je eigen rack af te huren.

Ik heb nu 7 servers bij verschillende co-locatie aanbieders en aantal groeit nog.

Het leek mij een optie om in toekomst alles in 1 datacenter en 1 rack te zetten.
Dat is wat overzichtelijker en hoef ik niet heel NL rond te rijden bij problemen :P

Aan dataverkeer zit ik maandelijks met alle servers bijelkaar rond 3TB.

Is het dan rendabeler om een eigen rack te nemen?
En wat moet ik nog meer aanschaffen voor mijn rack? (routers etc.?)

Alvast bedankt voor de reacties.

host3000
10/06/07, 14:16
Is het dan rendabeler om een eigen rack te nemen?
En wat moet ik nog meer aanschaffen voor mijn rack? (routers etc.?)



Dat hangt natuurlijk helemaal van de prijzen nu en dan af. ;)

Switch + APC + wat rackmount materiaal (kooimoeren, tiewraps en zo) heb je nodig. Maar ook dat hangt af van de colopovider. Sommige verhuren ook switches, APC's ed.

PlanPro
10/06/07, 14:18
7 servers op verschillende locaties kan wel meer risico spreiding opleveren dan alles op 1 plek. Maar qua beheer heeft het grote voordelen om alles op 1 locatie te hebben.

Voor 7 servers heb je waarschijnlijk al voldoende aan een half rack. Of je goedkoper gaat uitzijn? Bij 7 servers zit je denk ik ongeveer op het omslagpunt afhankelijk van welke coloprovider je zou kiezen. Maar je hebt het voordeel dat je eenvoudig in je eigen rack servers bij kunt plaatsen.

Veel coloproviders bieden standaard een switch en remote reboot unit bij een rack. Anders kun je deze vaak tegen een meerprijs per maand bij je rack huren.

Bullcat
10/06/07, 14:28
Naast mijn voorganger , zou ik ook utp kabels menemen verschillende kleuren, en zo'n letter tang, mocht je ook nog een backup machine willen ophangen in je eigen rack, beter is in een ander DC, dan eventueel een 2de switch om je backup verkeer over te regelen.

Nu weet ik niet of je veel verschillende soorten rails hebt, maar ik zou voor een extra paar gaan zodat je bij een verhuizing, je bak zo op de nieuwe plek kan schuiven, aansluiten en de volgende bak ophalen ! Of je moet alles in 1 keer willen verhuizen dan heb je hier niet veel aan uiteraard.

Vraag ook of er mogelijkheden zijn voor een GB aansluiting in je rack !

Hans

host3000
10/06/07, 14:29
Oh ja, en bij een secured 1/2 rack (eigen deur, eigen uplink, eigen access card) heb je ook geen last meer van andere gebruikers.

Technotop
10/06/07, 14:47
Naast mijn voorganger , zou ik ook utp kabels menemen verschillende kleuren, en zo'n letter tang, mocht je ook nog een backup machine willen ophangen in je eigen rack, beter is in een ander DC, dan eventueel een 2de switch om je backup verkeer over te regelen.

Nu weet ik niet of je veel verschillende soorten rails hebt, maar ik zou voor een extra paar gaan zodat je bij een verhuizing, je bak zo op de nieuwe plek kan schuiven, aansluiten en de volgende bak ophalen ! Of je moet alles in 1 keer willen verhuizen dan heb je hier niet veel aan uiteraard.

Vraag ook of er mogelijkheden zijn voor een GB aansluiting in je rack !

Hans

Wij worden helemaal gek van al die kleuren, neem een rol van 100 meter cat6 kabel mee wat tules en rj45 connectoren en je kunt alles netjes op maat maken.

1. Kooimoeren, je hebt 8 stuks nodig per server en 4 stuks nodig voor switches, let hier op!

2. Managed switch met 1 of 2 uplinks naar het netwerk waarvan je gebruik maakt. SpanningTree is hierbij erg handig, of laat je netwerkleverancier beslissen wat ze kunnen aanbieden. Waar die gigabit voor nodig is zou ik niet weten, echter brengt dit enkel meer risico's met zich mee, gewoon lekker draaien op een 100 mbit uplink voor die 7 servertjes. (uitgaand van <10 mbit verkeer).

3. Remotepowerswitch, bijvoorbeeld: APC. Je hoeft dan niet voor iedere reboot naar het datacenter af te reizen.

4. Legplankjes, kabelgoten/ringen en lettertang om het cablemangement netjes op orde te houden. Met nette en overzichtelijke cablemanagement werk je beter, sneller en minder kans op storingen.

AlexanderOnline
10/06/07, 14:54
Een extra switch, al is het maar iets simpels, zodat je iets hebt als de switch dood gaat.

IT-worX
10/06/07, 15:20
zorgen dat in elke server +/- hetzelfde zit...zelfde merk/type hd's, processoren etc, als er wat kapot gaat heb je thuis vervangingsmateriaal.

ypsun
10/06/07, 15:32
Thnx voor de reacties.
Hier heb ik echt veel aan.
Ik ga binnenkort mijn coloproviders even mailen wat ze mij kunnen aanbieden.

Wanneer het zover is, zal ik gelijk een aanvraag posten hier op het forum.
Wie weet komt er een geweldige aanbod langs :)


edit:
de reacties mogen blijven komen btw.
er is altijd wel iets wat erg handig is.

Deimos
10/06/07, 16:50
Zorg ook dat je een werkend toetsenbord in het DC heb liggen samen met degelijk gereedschap. Als ik welleens mensen bezig zie met kooimoeren lijkt het net alsof men niet weet dat het schroefdraad is ipv trekdraad.

Tevens voorkom je met goed gereedschap dat je apparatuur niet onnodig beschadigd bij onderhoud.

Stewie
10/06/07, 17:10
Zorg dat je eigen stroomkabels op voorraad hebt. :)
Klinkt gek, maar een bekend probleem in veel datacenters met monitor karretjes ;)

groenleer
10/06/07, 17:17
Mocht je het budget er voor hebben, is een 1 u console altijd handig in je rek.
Console lade is een Monitor + toetsenbord & touchpad in een 1U lade.

Zordra je uit gaat breiden kun je altijd nog overwegen om zero-U kvm switches te plaatsen of KVM over IP.
Het is geen must have, maar kan je wel veel besparen.
Op drukke tijden kan het zijn dat de monitor karretjes weg zijn. Er zijn er maar een beperkt aantal van namelijk.

Spyder01
10/06/07, 17:52
Een tip wat het monitor probleem betreft: Ik heb met wat passen en meten gewoon 3 koffers met 17" TFT schermen gemaakt. Je klapt de koffer openen en hebt een scherm. D.m.v. het aan passen van de kabels heb ik connectoren achteraan de koffer gemaakt. Daar stop ik een aparte verlengkabel die ik zelf ook heb gemaakt tussen (VGA connectie koffer naar server). Voeding haal ik gewoon uit het rack. Je kunt wat kleineren notebook toetsenborden voor pc's kopen, is ook ideaal om er bij te hebben + een fatsoenlijke muis.

Als ik naar het DC moet pak ik 1,2 of 3 koffers en ik heb in elke koffer alles zitten om beeld te krijgen + input van muis en toetsenbord.

wutr
10/06/07, 18:01
Als je het budget er voor hebt: zorg voor zoveel mogelijk redundantie. Twee apparte fases, twee verschillende uplinks etc. Als je je servers op één plek gaat brengen heb je (zoals hier zonet eerder is verteld) meer kans op het uitvallen van álle apparatuur tegelijk, en dat is altijd minder leuk dan één of twee apparaten die ermee ophouden (tenzij het net je twee switches zijn ofzo natuurlijk...).

In ieder geval: Maak een goede planning van de eventuele verhuizing, zorg dat je je rack netjes indeelt en alles overzichtelijk houdt (gekleurde UTP kabels of gewoon van die lettertang dingen) en zorg dat je als je tie wraps gaat gebruiken niet alles zó vastzet dat je later alles los moet halen om één kabeltje te vervangen.