PDA

Bekijk Volledige Versie : Tell_a_friend mail: SPAM of niet?



®on
10/06/07, 10:08
Een klant van me is van plan een viral campagne op te zetten, waarbij emailadressen verzameld worden via confirmed opt-in. Prima geregeld al met al.

Vervolgens kunnen de mensen die via conformed opt-in ingeschreven zijn, via een aparte pagina vrienden en bekenden opgeven, waarbij kans op prijzen. Via deze pagina wordt een email gestuurdnaar de opgegeven emailadressen met een uitnodiging om zich ook op te geven. Uiteraard staat er ook in vermeld wie hun opgegeven geeft.

Ook deze personen kunnen via dezelfde pagina mensen opgeven, etc. Beetje vergelijkbaar aan de talloze tell_a_friend scriptjes, die hetzelfde doen.

Ik twijfel enigzins of deze verzonden berichten via een pagina aangemerkt kunnen worden als SPAM, zeker gezien de grote aantallen (de pagina zal ca. 300.000 opgevraagd worden). Ik hanteer de definitie van SPAM die men op spamvrij.nl gebruikt, en dat lijkt het mij dat dit binnen die definitie, de klant denkt daar anders over (vanzelfsprekend bijna :D).

Hoe kijken anderen tegen bovenstaande aan?

//edit:
BOF:
http://www.bof.nl/spam.html

.......
Direct marketeers moeten daardoor voor elk adres aantonen dat de geadresseerde daadwerkelijk heeft ingestemd. In de praktijk betekent het dat de branche haar adresbestanden grondig moet controleren en opschonen, en dat er veel minder speelruimte is voor doorverhuur en vage trucjes als 'tell-a-friend'.
Innovatienet:
http://www.innovatienet.nl/syntens/innoveren/nieuweklanten/internetmarketing/achtergrondartikel/tell+a+friend.htm

Hoe meer principes men respecteert bij de uitwerking van een virale campagne, hoe groter de kans op een succesvolle campagne. Een laatste element van de strategie is de keuze voor een welbepaalde virale marketing mechanisme of tool. De meest populaire zijn virale wedstrijden en games, e-cards, rich media en ‘tell-a-friend’-buttons.

We dienen echter te beseffen dat er enkele minpunten verbonden zijn aan het gebruik van virale marketing. Zo is er een zeer dunne scheidingslijn tussen virale marketing en spamming. Vele consumenten ervaren dat hun private sfeer wordt geschonden en beschouwen virale boodschappen dan ook als spam.

crazycoder
10/06/07, 10:34
Zolang tell-a-friend adressen niet zomaar in een database worden geprompt om later te worden gebruikt heb ik er niet zo gek veel problemen mee.

Het grote minpunt van dergelijke features is dat spammers er te gemakkelijk misbruik van kunnen maken. Je moet dus voldoende maatregelen treffen om dat tegen te gaan. Dat laatste valt overigens niet mee.

Deimos
10/06/07, 11:11
Ik ben het met crazycoder eens. Het is echt van belang de privacy van de deelnemers te waarborgen. Dit houdt dan ook in dat de gegevens pas worden opgeslagen, nadat de ontvanger van de tell-a-friend optie heeft aangegeven dat dit is toegestaan.

Wat betreft SPAM maatregelen, zou ik duidelijk in elke mail opnemen, dat het een eenmalig mailtje betreft en hoe misbruik gerapporteerd dient te worden. Verder heel goed bug testen op SQL injections / header Injections / Captcha's en noem de andere ellende maar op.

Jurian
10/06/07, 11:29
Dit is IMHO gewoon spam, of beter gezegt, UCE. Ik vraag er niet om, het is marketing en dus commercieel, dus het is gewoon Unsollicited Commercial Email, AKA spam.

Denk ook dat je zo op een aantal blacklists staat, want met zo'n aantal gebruikers, zijn er ongetwijfeld een hoop die hier hetzelfde over denken als ik en het netjes markeren als spam. Het kan nooit lang duren voor lijsten als spamcop je te grazen nemen.

Opt-in mail is prima, maar die 'tell-a-friend' zooi is gewoon puur ongevraagde commerciele troep en dus niet iets wat ik zou toestaan.

®on
10/06/07, 11:53
Zolang tell-a-friend adressen niet zomaar in een database worden geprompt
Die vraag heb ik reeds neergelegd bij de klant, want dat was me ook niet helemaal duidelijk.

Het grote minpunt van dergelijke features is dat spammers er te gemakkelijk misbruik van kunnen maken.
De campagne zal ca. 1 week lopen plus wat uitloop, op een voor zover ik weet, custom made script. Ik verwacht wat dat betreft verder niet zo veel problemen. Maar thanks iig, had niet bij dit punt stil gestaan.

Wat betreft SPAM maatregelen, zou ik duidelijk in elke mail opnemen, dat het een eenmalig mailtje betreft en hoe misbruik gerapporteerd dient te worden.
Klant heeft hier in ieder geval goed over nagedacht, bedankt voor je input.

Dit is IMHO gewoon spam, of beter gezegt, UCE. Ik vraag er niet om, het is marketing en dus commercieel, dus het is gewoon Unsollicited Commercial Email, AKA spam.
Zo kijk ik er zelf ook enigzins tegen aan, mede gezien vanuit de definitie die spamvrij.nl hanteert tav. SPAM.

Denk ook dat je zo op een aantal blacklists staat, want met zo'n aantal gebruikers, zijn er ongetwijfeld een hoop die hier hetzelfde over denken als ik en het netjes markeren als spam. Het kan nooit lang duren voor lijsten als spamcop je te grazen nemen.
Dit heb ik ook zo teruggekoppeld aan de klant. Tussen gelijk hebben ("juridisch gezien mag het") en gelijk hebben (eindgebruiker die de email als SPAM aanmeldt) zit een groot verschil. Qua blacklisting zal het probleem voornamelijk voor de klant zelf zijn, gezien het eigen IP adres dat toegewezen zal worden. Echter zal daar de naam van mijn bedrijf/machine aan gekoppeld zijn, en dat is wat minder positieve reclame.

Jurian
10/06/07, 12:04
Daarnaast krijg je als bedrijf/netwerk wel de naam dat je spammers toestaat, ook al is dit een twijfelgeval en ook al zou je normaal nooit spammers toelaten. Er zijn meer dan genoeg blacklists die er niet zoveel moeite mee hebben om je hele IP-block dan gelijk maar te blacklisten. Daarnaast, ook al is het alleen dat 1e IP-adres, wat als de klant naar een andere provider gaat? Dan moet je alnog een hoop moeite doen om die blacklist admins te overtuigen dat het IP weer 'schoon' is.

Ramon Fincken
10/06/07, 21:24
ron,

wellicht dit als idee: bij iedere mailing een auth code om uit te schrijven,
wanneer uitgeschreven > emailadres als hash opslaan om zo toekomstige signups te voorkomen?

Ramon

crazycoder
10/06/07, 23:15
Tell-a-friend is het via de site faciliteren dat iemand een mailtje naar een vriend kan sturen.

Zolang duidelijk is dat het van een vriend afkomstig is lijkt het mij persoonlijk niet zo een probleem.

Gezien de wijze waarop sommige blacklists samen worden gesteld is het hebben van een IP al voldoende :(

Je zou ook een mailto link op kunnen nemen en hopen dat men dan in de eigen mailclient de rest in gaat kloppen..

®on
11/06/07, 10:26
bij iedere mailing een auth code om uit te schrijven,
wanneer uitgeschreven > emailadres als hash opslaan om zo toekomstige signups te voorkomen?
Hoe men technisch (scripting) een en ander oplost, is niet aan mij ;)

Het is me om het juridische/morele kader te doen.

host3000
11/06/07, 11:24
Qua blacklisting zal het probleem voornamelijk voor de klant zelf zijn, gezien het eigen IP adres dat toegewezen zal worden. Echter zal daar de naam van mijn bedrijf/machine aan gekoppeld zijn, en dat is wat minder positieve reclame.

Kans is aanwezig dat er gewoon een /24 geblacklist wordt, dan is het niet alleen het probleem van de klant :rolleyes:

bakkerl
11/06/07, 12:56
Maakt de klant het ook mogelijk om een algemene blacklist te hebben?

Kan een ontvanger na de eerste keer melden dat hij totaal niet gedient is van dat soort emails. Het bewust email(en/of domein) moet daarna nooit meer een mail kunnen ontvangen ongeacht welke bezoeker op de tell-a-friend button klikt. Dit per een link in de bewuste email OF via abuse@<domain>

Meestal als ik hier van dat soort mails krijgt, gooi ik er een abuse uit om te zorgen dat het niet nog eens keer binnen zal komen. Mocht het toch gebeuren dat de mails met uitnodigingen blijven binnen komen, dat er dan een paar aanmeldingen bij blacklisten uitgaan.

crazycoder
11/06/07, 13:45
Maakt de klant het ook mogelijk om een algemene blacklist te hebben?

Kan een ontvanger na de eerste keer melden dat hij totaal niet gedient is van dat soort emails. Het bewust email(en/of domein) moet daarna nooit meer een mail kunnen ontvangen ongeacht welke bezoeker op de tell-a-friend button klikt. Dit per een link in de bewuste email OF via abuse@<domain>

Meestal als ik hier van dat soort mails krijgt, gooi ik er een abuse uit om te zorgen dat het niet nog eens keer binnen zal komen. Mocht het toch gebeuren dat de mails met uitnodigingen blijven binnen komen, dat er dan een paar aanmeldingen bij blacklisten uitgaan.
Als je in technische details wil treden, dan denk ik dat het wel goed is om de mogelijkheid tot het verzenden van e-mail naar een adres tot 1 keer te beperken.

Wij draaien al jaren een variant van tell-a-friend en dat heeft nog nooit tot problemen geleid. Er zijn wel limieten aan het aantal adressen etc gesteld en het aantal keren dat een bepaald adres van e-mail kan worden voorzien.
De reden dat het niet tot problemen leid is dat deze berichten naar gelijkgestemden of geinteresseerden gaan. Je loop natuurlijk altijd de kans dat het voor een treitercampagne wordt misbruikt. In dat geval zouden de limieten voldoende soulaas moeten bieden.

bakkerl
11/06/07, 13:48
Wij draaien al jaren een variant van tell-a-friend en dat heeft nog nooit tot problemen geleid. Er zijn wel limieten aan het aantal adressen etc gesteld en het aantal keren dat een bepaald adres van e-mail kan worden voorzien.
De reden dat het niet tot problemen leid is dat deze berichten naar gelijkgestemden of geinteresseerden gaan. Je loop natuurlijk altijd de kans dat het voor een treitercampagne wordt misbruikt. In dat geval zouden de limieten voldoende soulaas moeten bieden.

Als je dit ook meteen vermeld in de email welke je verstuurd, dat een email maar echt eenmalig per adres is, dat mensen het dan niet zo snel als spam zien.
Naja, misschien zien ze het dan wel als spam, maar zullen ze niet zo snel actie ondernemen.

®on
11/06/07, 14:27
Kan een ontvanger na de eerste keer melden dat hij totaal niet gedient is van dat soort emails. Het bewust email(en/of domein) moet daarna nooit meer een mail kunnen ontvangen ongeacht welke bezoeker op de tell-a-friend button klikt. Dit per een link in de bewuste email OF via abuse@<domain>
Hmm, goede optie, en zeker een suggestie waard, zeker icm. een limiet.

Probleem wat bij mij speelt dat er vanuit de klant geen enkel besef lijkt te bestaan dat dit tot problemen kan leiden. ->|
Nu kan je dit ook niet altijd verwachten van een eindgebruiker, maar zelfs in redelijk jip-en-janneke taal levert het een probleem op.