PDA

Bekijk Volledige Versie : Boekhoud oplossingen en online facturatie



Jorrie
09/06/07, 12:45
Ik vroeg mij af wat jullie hier voor de boekhouding gebruiken en hoe facturen worden geprint, verzonden en/of gemailt.

Uiteraard de zoekfunctie gebruikt.
Dan kom je al snel op wefact pro wat er leuk uitziet maar de aanschafprijs is op dit moment nog een beetje een probleem.
Is er een goed alternatief voor wefact pro wat in design en prijsklasse ongeveer overeenkomt?
Verder zie ik nergens de optie tot een time limited trail die je kan installeren op je eigen server, toch een investering en mocht het dan niet werken dan heb je een probleem.

Ik start net, ik zoek dus voor nu een simpele liefst goedkope maar goede (opensource) oplossing voor het versturen van mijn facturen online.

Ergens voel ik steeds de voorkeur voor een online pakket boven een pakket als Exact. Wat gebruiken jullie voor jullie boekhouding en bedrijfsvoering?
In principe is een online factuur systeem ook prima.

Wat ik niet nodig heb is integratie met plesk of domeinregistratie, hoewel dit natuurlijk mooi is, is dat geen pre (kan nog wel met de hand aangezien het op kleine schaal opgeleverd word)

Als ik een desktop applicatie gebruik zou ik graag gebruik maken van een factuur to PDF -> Mail.

Luke B
09/06/07, 13:02
Doe dan WeFact Standard?
79 euro ex btw... Dat moet je vast wel kunnen betalen ;)
Veel goedkopers zul je niet vinden.

Ik ben binnenkort ook van plan om WeFact Standard aan te schaffen, werk momenteel nog met een flink Excel document, vol met macro's enzo ;)

Bullcat
09/06/07, 13:33
Gebruik Wefact, en roep als je dat zou willen de hulp voor boekhouding in van Rob Blok !
Wij zijn over deze oplossingen zeer te spreken.

www.wefact.nl
http://www.online-administratie.nu/


Hans

Jorrie
09/06/07, 15:40
Ok,

Heb webfact zwaar overwogen, maar dan wil ik ook de pro versie, ik doe het voorlopig wel even met de hand die paar facturen en reserveer wel wat voor wefact.

Betekend dit dat jullie verder geen gebruik maken van offline boekhoud software? Voor het versturen en printen van facturen (Dus eigelijk de helft van je administratie, gebruiken jullie alleen wefact? )

Overigens a.s. maandag gesprek met mijn accountant, iemand nog interessante opmerkingen die verstandig zijn voor mij om te vragen?)

Bullcat
09/06/07, 15:55
Wij wel, maar ik kan niet voor anderen praten uiteraard !

Jorrie
09/06/07, 16:07
Hoe groot is jullie onderneming dan Bullcat als ik vragen mag?
Het gaat natuurlijk ook om het aantal klanten en het aantal facturen dat je wekelijks moet uitsturen.

Ik weet nog niet wat voor een vaart het zal lopen, de enige zekerheid die ik momenteel heb is af en toe een website ontwikkeling voor een klant. Daarnaast heb ik een webdienst in afrondende fase welke verkocht zal gaan worden aan particulier en mkb waarvan ik er toch een aantal per maand hoop te doen. En dan nog wat nadere ontwikkelingen op het gebied van eigen diensten (getarget op consumenten)

Waar draaien jullie die webfact installatie? Lijkt me dan toch niet iets wat je ff op je server gaat zetten inclusief all gevoelige gegevens?
Indien je wefact pro gebruikt, wat ervaar je dan als negatief of is het pakket inmiddels overwegend uitgedacht en bugvrij?

t.bloo
09/06/07, 16:14
Waar draaien jullie die webfact installatie? Lijkt me dan toch niet iets wat je ff op je server gaat zetten inclusief all gevoelige gegevens?

Wat heet gevoelig. Namen en adresgegevens van je klanten moet je toch op je eigen server kunnen opslaan lijkt me. De gemiddelde verenigingssite heeft meer prive info op de server staan.

Maar je kunt het uiteraard ook prima op je PC op kantoor draaien. Een testserver heeft ieder hosting gerelateerd bedrijf wel draaien lijkt me.

DutchTSE
09/06/07, 19:19
Waar draaien jullie die webfact installatie? Lijkt me dan toch niet iets wat je ff op je server gaat zetten inclusief all gevoelige gegevens?
Indien je wefact pro gebruikt, wat ervaar je dan als negatief of is het pakket inmiddels overwegend uitgedacht en bugvrij?
Ik draai ook wefact pro, op me eigen hostingserver. Vertrouwen in je eigen kunnen heet dat ;) Negatieve punten zijn er vrijwel niet, sommige dingen zouden wat eenvoudiger kunnen misschien, maar zolang je het op 1 bepaalde manier doet gaat het altijd goed. Product is vanaf de komende update known-bugs vrij, maar draait al vanaf het begin naar behoren. Ook positief vind ik dat er actief aan ontwikkeld wordt, nieuwe features komen erbij etc. Ongeveer 1 keer per maand komt er een update uit. Ik vind dat het de investering zeker waard is, maar reserveer alvast een behoorlijk wat uurtjes voor het instellen ervan!

crazycoder
09/06/07, 19:54
Ok,

Heb webfact zwaar overwogen, maar dan wil ik ook de pro versie, ik doe het voorlopig wel even met de hand die paar facturen en reserveer wel wat voor wefact.

Betekend dit dat jullie verder geen gebruik maken van offline boekhoud software? Voor het versturen en printen van facturen (Dus eigelijk de helft van je administratie, gebruiken jullie alleen wefact? )

Overigens a.s. maandag gesprek met mijn accountant, iemand nog interessante opmerkingen die verstandig zijn voor mij om te vragen?)
Ga met een gewoon boekhoudpakket werken, liefst iets waar je accountant ook mee overweg kan. Het grote voordeel is dat je eenvoudig informatie uit kan wisselen.
Voor zover ik het hier heb gezien is Wefact geen echt boekhoudpakket.

Deimos
09/06/07, 20:04
Ga met een gewoon boekhoudpakket werken, liefst iets waar je accountant ook mee overweg kan. Het grote voordeel is dat je eenvoudig informatie uit kan wisselen.
Voor zover ik het hier heb gezien is Wefact geen echt boekhoudpakket.
Het grootste nadeel van echte boekhoudpakketten vind ik persoonlijk dat je daarnaast nog een X aantal systemen moet draaien. Persoonlijk vind ik het namelijk erg prettig om per klant in één oogopslag lopende domeinen te kunnen zien, experiates, whois gegevens die door de klant zijn opgegeven etc. etc.

Jorrie
09/06/07, 20:07
Welke features ontbreken in dat geval in verhouding met een volledig offline boekhoudpakket? En zijn deze storend of overkoombaar? Ik heb nog een gesprek met me accountant dus ik weet op dit moment nog niet 100% exact aan welke eisen ik administratief moet voldoen (in grote lijnen wel)

crazycoder
09/06/07, 20:41
Het grootste nadeel van echte boekhoudpakketten vind ik persoonlijk dat je daarnaast nog een X aantal systemen moet draaien. Persoonlijk vind ik het namelijk erg prettig om per klant in één oogopslag lopende domeinen te kunnen zien, experiates, whois gegevens die door de klant zijn opgegeven etc. etc.
Dus wil jij een online boekhoudpakket wat je zelf ga ontwikkelen? Of wat derden ontwikkelen?

Wij kijken naar de mogelijkheid om een normaal pakket zoals snelstart of king oid te pakken en via xml data up to date te maken met wat er online staat en vv. Laat starktexel dan maar de btw aangifte e.d. uitrekenen + openstaand saldo per klant.. Wij hoeven dan nog maar vrij eenvoudig gegevens tevoorschijn te toveren.

CRM pakketten die geintegreerd zijn met een boekhoudpakket kunnen natuurlijk ook. Helaas trek je dan soms wel een beetje de hoofdprijs.


Welke features ontbreken in dat geval in verhouding met een volledig offline boekhoudpakket? En zijn deze storend of overkoombaar? Ik heb nog een gesprek met me accountant dus ik weet op dit moment nog niet 100% exact aan welke eisen ik administratief moet voldoen (in grote lijnen wel)
Weet ik zo snel niet meer. Was in ieder geval iets simpels wat in een normaal boekhoudpakket altijd zal zitten..

Praat eerst maar eens met je accountant, die zal je het idee van een online pakket als wefact snel uit je hoofd praten als je het voor je complete boekhouding wil gebruiken.

Jorrie
09/06/07, 21:36
Dus wil jij een online boekhoudpakket wat je zelf ga ontwikkelen? Of wat derden ontwikkelen?

Wij kijken naar de mogelijkheid om een normaal pakket zoals snelstart of king oid te pakken en via xml data up to date te maken met wat er online staat en vv. Laat starktexel dan maar de btw aangifte e.d. uitrekenen + openstaand saldo per klant.. Wij hoeven dan nog maar vrij eenvoudig gegevens tevoorschijn te toveren.

CRM pakketten die geintegreerd zijn met een boekhoudpakket kunnen natuurlijk ook. Helaas trek je dan soms wel een beetje de hoofdprijs.


Weet ik zo snel niet meer. Was in ieder geval iets simpels wat in een normaal boekhoudpakket altijd zal zitten..

Praat eerst maar eens met je accountant, die zal je het idee van een online pakket als wefact snel uit je hoofd praten als je het voor je complete boekhouding wil gebruiken.

Ik wil wefact waarschijnlijk ook een keer aanschaffen, voorlopig nog even met de hand. Zelf ontwikkelen kost teveel tijd dat zie ik niet zitten.

Dat denk ik ook wel, maar in principe is het zo dat je natuurlijk dan met webfact vrijwel je gehele boekhouding kan doen, en de zaken die ontbreken kun je wel offline aanvullen (in excel)

spirit010
09/06/07, 23:25
Wij werken momenteelmet WHMCS, is opzich een prima pakket maar behoorlijk Amerikaans. We zijn nu aan het testen met Wefact en zijn daar op wat kleinigheidje behoorlijk tevreden over.

De boekhouding hebben wij sinds mei helemaal uit handen gegeven aan een Boekhouder. Dt ivm de complexe wetgeving in Duitsland (Duitsland is het land met de meeste regels tov belastingen en met de meeste veranderingen).

wbakker-letsgoonline
10/06/07, 01:08
Wij maken gebruik van Exact Online + de module facturatie, misschien dure oplossing maar dan weet je wel zeker dat je boekhouding + facturatie goed verloopt.

Voor de periodieke controle hebben wij een eigen administratie pakket zodat mijn collega weet wat hij wanneer moet factureren, moeten geheel nog automatiseren met Exact Online.

tizor
10/06/07, 02:00
schrijf gewoon een eigen PHP script

gjtje
10/06/07, 03:51
Hier ook Exact Online, maar alleen voor de boekhouding. De facturen komen uit een zelfgeschreven applicatie rollen.
Bij een ander bedrijf waar ik werkzaamben wordt enthousiast gebruik gemaakt van Reeleezee.

Ik zou ook uitgaan van wat je accountant aanraadt. Soms kan je ook combinatie deals maken waardoor de kosten lager liggen, en als de accountant de gegevens goed aangeleverd krijgt is het minder werk en dus minder duur. ;)

crazycoder
10/06/07, 07:47
schrijf gewoon een eigen PHP script
Dit is geen goed advies. Om dat te doen moet je alle ins en outs van boekhouden weten. Volg je bij het boekhouden niet de juiste regels dan kan het wel eens heel erg duur worden.

Dan hebben we het nog niet over de tijd die het gaat kosten om dat goed en veilig te maken..

Deimos
10/06/07, 10:46
Als ik bovenstaande doorlees komt het erop neer dat de meeste gebruik maken van een 'officieel' boekhoudpakket aldanwel of niet gekoppeld aan een, eigen, CRM. Nu ben ik alleen benieuwd waarom men soms kiest voor een online en anderzijds voor een offline boekhouding.

Tevens ben ik benieuwd naar de, online, koppelingen die mogelijk zijn mbt Reeleezee, Exact Online en in hoeverre je dit kunt automatiseren.

Jorrie
10/06/07, 11:21
Inderdaad, sluit me aan bij Deimos.. ben ook benieuwd naar de koppeling van wefact. Aan de kant van hosting automatisering is die compleet, maar de andere kant op : richting boekhouding ook?

Nog steeds zijn er niet echt namen gevallen van offline boekhoudpaketten of crm oplossingen, ik heb er een paar gebruikt maar die werken niet lekker (Zoals exact) mischien ben ik te kieskeurig , welk offline pakket naast wefact zouden julie in dat geval aanbevelen?

EWS
10/06/07, 11:26
Wefact is naar mijn weten niet volledig aan de kant van boekhouding. Het is heel leuk voor webhosting maar als je een professionele boekhouding wilt draaien, zul je naast Wefact altijd nog iets anders moeten draaien.

Wij doen het andersom; voor de boekhouding gebruiken we Reeleezee + facturen uitbreiding. Dit werkt perfect goed samen en bespaart ons enorm veel tijd. Voor de hosting administratie maken we voor een klein deel gebruik van Excel, voor de rest is veel informatie gemakkelijk in Plesk en Direct Admin op te vragen.

Jorrie
10/06/07, 11:33
Ok andersom kan het natuurlijk ook. Releeze lijkt me niet wat ik hou niet van online diensten waar mijn betrouwbare gegevens komen te staan, een argument wat je wel meer hoort ook hier op WHS. Als iemend nou eens een releeze clone schrijft die te koppelen is aan wefact is het plaatje rond ;)

Bullcat
10/06/07, 11:35
Wefact is zoals de naam eigenlijk al zegt een web facturerings programma, volgens mij is er daar nooit de intentie geweest om een boekhoud pakket te gaan maken.

Het programma opzich begint nu aardig richting klanten systeem te gaan dus in 1 oogopslag zien wat iemand heeft aan pakketten, welke tickets en uiteraard welke facturen er vestuurd zijn.

Er zit overigens wel een crediteuren administratie in de Pro versie alleen gebruiken wij die niet omdat wij alle in en uitgaande stromingen inleveren bij de boekhouding die de rest wel verzorgt tot en met aangiftes van Btw.

Daarnaast is het database gedeelte van Wefact open, dus is er altijd wel een koppeling te schrijven met een extern boekhoud programma om de facturen in te kunnen lezen.

Hans

gjtje
10/06/07, 12:00
Reeleezee heeft een import/export functie op basis van excel/cvs, er wordt gewerkt aan een geautomatiseerde versie. Exact zal zoiets ook wel hebben, kan je ze best even over bellen. Nu gebeurt het nog met de hand. ;)

Ik heb gekozen voor ExactOnline omdat ik een mooie aanbieding kon krijgen ;), verder werkt online prima, geen gezeur met het maken van back-ups, je kan er overal bij. De interface is helemaal bij elkaar ge-ajaxed waardoor het net een lokale applicatie lijkt.
De boekhouder die de boel controlleert kan de administratie koppelen en meekijken en waar nodig aanpassingen doen.

crazycoder
10/06/07, 12:12
Nog steeds zijn er niet echt namen gevallen van offline boekhoudpaketten of crm oplossingen, ik heb er een paar gebruikt maar die werken niet lekker (Zoals exact) mischien ben ik te kieskeurig , welk offline pakket naast wefact zouden julie in dat geval aanbevelen?
Je moet ook met een boekhoudpakket leren werken. Het is soms even wennen :)

Een heel redelijk pakket (ook voor wat betreft de prijs) zijn de pakketten van Starktexel. De snelstart serie is modulair opgebouwd. Voor starters bieden zij aantrekkelijke kortingen.


Ik heb gekozen voor ExactOnline omdat ik een mooie aanbieding kon krijgen ;), verder werkt online prima, geen gezeur met het maken van back-ups, je kan er overal bij. De interface is helemaal bij elkaar ge-ajaxed waardoor het net een lokale applicatie lijkt.
De boekhouder die de boel controlleert kan de administratie koppelen en meekijken en waar nodig aanpassingen doen.
Dit kan je natuurlijk ook bereiken met VPN en remote desktop. Dat laatste al dan niet in een terminal server omgeving.

Voor wat betreft backups maak ik die liever zelf dan van derden afhankelijk te zijn. Verder betaal je bij de meeste pakketten fors voor een hosted versie.

t.bloo
10/06/07, 18:02
Mijn baas is helemaal weg van Snelstart. En de boekhouder ook, waren ze vroeger uren per maand bezig alles in te lezen, sinds we Snelstart gebruiken hoeven we er niet eens meer langs geloof ik.

wbakker-letsgoonline
10/06/07, 18:49
Als ik bovenstaande doorlees komt het erop neer dat de meeste gebruik maken van een 'officieel' boekhoudpakket aldanwel of niet gekoppeld aan een, eigen, CRM. Nu ben ik alleen benieuwd waarom men soms kiest voor een online en anderzijds voor een offline boekhouding.

Tevens ben ik benieuwd naar de, online, koppelingen die mogelijk zijn mbt Reeleezee, Exact Online en in hoeverre je dit kunt automatiseren.

Wij hebben ons administratie pakket opgebouwd aan de hand van de xml bestanden van exact, hiermee laden wij automatische nieuwe klanten, facturen in Exact Online, en indien deze worden afgeboekt aan de hand van betalingen worden deze weer gesychroniseerd met ons administratie pakket.

Het voordeel is dat ik zelf veel werk met Exact Globe en Synergy en daarom ook veel via XML exports / Database manieren sommige bestanden moet syncen, hierdoor is de stap klein om dit ook voor ons eigen bedrijf te realiseren.