PDA

Bekijk Volledige Versie : Virtuele asterisk mogelijk? (zonder phonecard)



DutchTSE
08/06/07, 21:08
Als proof of concept wil ik een opstelling maken die het nummer dat belt herkend, een bepaalde code uit de database haalt en dit op het scherm toont (het idee van, klant belt, klantennummer verschijnt op scherm).

Nu heb ik op de plek waar dit plaats vind geen eigen telefoonnummer en heeft het dus ook geen zin om dit te bellen voor de test. Komt nog eens bij dat mijn laptop/pc/server geen telefoonkaart bevat, en ik dus nergens de telefoonlijn in kan stoppen.

Mijn vraag is dus: kan ik een voip lijn/nummer als virtuele telefoonlijn in asterisk gebruiken, zodat ik mijn voip nummer bel en dit als normale (analoge) telefoonlijn wordt behandeld. Aangezien dit via de netwerkkaart loopt is het probleem van de telefoonkaart ook opgelost.

Het gaat mij enkel om dit probleem, het maken van nummerherkenning + koppeling database + tonen van nummer komt later nog :)

ps. dit is een extra'tje dat ik voor de grap wil presenteren bij een opdracht, mocht iemand dit systeem al hebben en op ma. 18 juni 2 uur lang ruimte hebben voor een extra nummer dan zou dit fantastisch zijn!

Hans
08/06/07, 22:36
Dit is geen bijzondere opstelling, maar zelfs vrij vaak voorkomend. Je zou voor een tientje een nummer kunnen registreren bij budgetphone.nl of misschien heeft iemand hier nog een nummer voor je beschikbaar. Dan kan je het in asterisk gewoon als sip-server opgeven en zal asterisk er als client mee verbinden.

DutchTSE
08/06/07, 23:43
Dit is geen bijzondere opstelling, maar zelfs vrij vaak voorkomend. Je zou voor een tientje een nummer kunnen registreren bij budgetphone.nl of misschien heeft iemand hier nog een nummer voor je beschikbaar. Dan kan je het in asterisk gewoon als sip-server opgeven en zal asterisk er als client mee verbinden.
Ik heb al een nummer van budgetphone welke momenteel is aangesloten op mijn voip telefoon. Ik kwam er niet echt achter dat het mogelijk was, aangezien er overal over pci phone cards en PSTN lijnen gesproken wordt. Ik ga eens even uitvogelen hoe ik dit dan voor elkaar krijg!

Fabian
09/06/07, 01:19
Standaard zie je in je log files van asterisk al alle incoming calls met bijbehorend nummer. Je kunt me wel op IRC pm'en voor configs, test sip account enzo.

Stefan Mensink
25/06/07, 15:36
Je kan natuurlijk gewoon een SIP-account instellen in asterisk.

Aan de nummerherkenning kan je van alles hangen. Een voorbeeld hoe dat te doen staat hier ook in het forum (tekst van ondergetekende): klik hier (http://www.webhostingtalk.nl/voip/87856-mini-howto-naamherkenning-asterisk-agi-php.html)

Zoals je kan raden kan je in het PHP-script ook andere zaken doen, zoals een insert in een tabel recentcalls bijv. Specifieke vragen kan ik hier evt ook beantwoorden.